Kirjoittaja Aihe: KEMIn kisa 2004 - missä mennään?  (Luettu 64360 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otto Sinisalo

• Jäsen
Re:KEMIn kisa 2004 - missä mennään?
« Vastaus #90 : 17.02.2004 klo 16:51:11 »
Levottomat 2 (Minä ja Morrison): "Miten voin näin herkän tunteen paljastaa..."

Sekö sen "trilogian" toisen osan nimi on? Kappas, onpa siinä inha seliinin haju.

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #91 : 17.02.2004 klo 17:27:42 »
Odotan innolla jossain välissä epäilemättä ilmestyvän "Levottomat- trilogia"- dvd-boksin ulkomuotoa...ja juoksen todennäköisesti pakoon asunnosta josta sellainen löytyy.
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #92 : 17.02.2004 klo 18:59:53 »
En ole lukenut tätä ketjua kovinkaan tarkkaan, joten anteeksi jos tämä on tullut täällä. Mutta, Kemin sarjakuvakilpailussa sanotaan, että kilpatöiden pitää olla "ennen julkaisemattomia". Tarkoittaako se painamista? Lasketaanko nettisivuilla esittäminen julkaisuksi?

Lainasin tänään kirjastosta taas vinon pinon sarjakuvia, mm. Outo Äitipuoli, joka on Kemin 16. kilpailun kokooma-albumi. Se oli varsin hauska, mutta minusta sarjakuvani on ainakin yhtä hyvä kuin osa noista. Printtasin eilen huvikseni noita ja ne olivat ihan kelvollisen näköisiä.

Mutta pitääkö minun tehdä 15 uutta vai voinko lähettää noita netissä julkaistujani? Novelliani, joka voi ehtiä valmiiksi 1.3. mennessä, en julkaise missään. Mur.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #93 : 17.02.2004 klo 19:31:05 »
En ole lukenut tätä ketjua kovinkaan tarkkaan, joten anteeksi jos tämä on tullut täällä. Mutta, Kemin sarjakuvakilpailussa sanotaan, että kilpatöiden pitää olla "ennen julkaisemattomia". Tarkoittaako se painamista? Lasketaanko nettisivuilla esittäminen julkaisuksi?

Mutta pitääkö minun tehdä 15 uutta vai voinko lähettää noita netissä julkaistujani?  

Älä nyt hulluja puhu! Uutta 15 stripin satsia et kyllä ala tekemään. On siinä sellanen homma ja niin vähän aikaa enää jäljellä. Parempi on ennemmin, että pidät hiljaista profiilia siitä netissä julkaisemisesta. Katsos kun kaikkea saa tehdä, kunhan ei jää kiinni. Mulla on sellanen käsitys, et netissä julkaiseminen on ihan yhtä lailla julkaisemista kuin sarjakuvan painaminen ja kadulla jakaminenkin. En sitten tiedä miten on omien kotisivujen laita... Äh... tää nettijuttu on mun mielestä muutenkin aina ollu vähän hämärä. Tietääkö joku paremmin? Tähän nettitouhuun pitäis kyllä kehittää jokin standardi. Mikä on todellisuudessa julkaistua ja mikä ei...

Mutta uusia et kyllä ala sen takia tekemään! Meistä kukaan ei halua ottaa omalle tunnolleen teikäläisten burnoutia tai ranteet auki-tragedioita. Oot vaan ihan hissukseen ja jos olet itse ne sinne nettiin laittanut, niin kai sinä ne sieltä poiskin saat? Jos joku on ostanut ne sulta ja julkaissut omilla sivuillaan, niin varmasti on jo sarjakuvat silloin julkaistu. Mutta jos et saa niitä netistä pois, ni ehkä kannattais kilpailua varten muuttaa sarjan nimi, ettei tuomaristo innostu googlaamaan. On se nimittäin tyhmää, jos sulta on netissä julkaistu muutama hassu strippi ja et sen vuoksi voisi niillä osallistua...

Minäkin julkaisen kaikkia mahdollisia sarjakuvia kaikissa vilkkilän pikkusanomissa, ni ei niitä kukaan sieltä koskaan löydä. Ja kilpailuun vain...  ;D  

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #94 : 17.02.2004 klo 19:51:00 »
Jahas. Kuinkas monta Kemin tuomaria täältä foorumilta taas löytyikään? Pistäkääs tää äijä kuriin! ;)
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Esa

• Jäsen
« Vastaus #95 : 17.02.2004 klo 20:20:57 »
Eilen kävin ostamassa tusseja (Pilot V-Ball 0.5) ja tussasin ekan sivun, mutta se oli sellasta moskaa, että uusiksi menee! Tänään sitten totesin, että nää V-Ballit on maailman paskimmat kynät! Ostin eilen kaks kappaletta ja hinta 3.50€/kpl! Heti kun alkoi piirtää oli jälki haaleaa, vähän ajan kuluttua ei tullut enää mitään!! Sain siis tänään toisen sivun 2/2 tussattua, mutta osittain jälki on vähän sellaista, että on tehty mustekynällä, joka tekee huonosti ja kahteen kertaan tekstit päällekkäin kirjoitettu.. You know! Se pilasi osittain sarjakuvaa, mutta uusiksi en ala tussaamaan (kesti 2 tuntia) paitsi ekan sivun kyllä tussaan. Pitää käydä ostamassa lisää kyniä taas, mutta ei tällä kertaa noita, vai Kouvolassa kyllä ei ole kovin hyvät valikoimat ohuissa mustekynissä, joten saattaa olla, että joudun tuollaisiin tyytymään. :'(

Lähellä ollaan valmista tarinaa!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #96 : 17.02.2004 klo 20:22:23 »
Mutta, Kemin sarjakuvakilpailussa sanotaan, että kilpatöiden pitää olla "ennen julkaisemattomia". Tarkoittaako se painamista? Lasketaanko nettisivuilla esittäminen julkaisuksi?  

Otin yhteyttä sinne Kemiin tuossa syksyllä ja kysyin tätä. Sanoivat sähköpostissa, että omalla kotisivulla saa olla, eikä sitä lasketa julkaisuksi. "Voit pitää, ei estä kilpailuun osallistumista", oli tarkka vastaus. Heikki Porkola oli miehen nimi. Mulla on se posti tallessa vielä. Sitä saa ostaa todisteeksi, jos tarviitte. ;)

Piis!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #97 : 17.02.2004 klo 20:26:51 »
mutta uusiksi en ala tussaamaan (kesti 2 tuntia)

Eppu edistyy! Se on hienoa. Tuo 2 tuntia on kyllä niin lyhyt aika, että tee uusiks vaan :) Mulla menee kaksi tuntia pelkästään siirtymiseen piirustuspöydän ääreen. Oon ollut tosi laiska Kemin työn kanssa ja jopa aatellut jättää kesken. Meinaa mennä hyvä loma pilalle sen takia. Mut enköhän mä tsemppaa ja rykäise sen tossa jossain välissä alta pois.  ::)

Esa

• Jäsen
« Vastaus #98 : 17.02.2004 klo 20:29:28 »
mutta uusiksi en ala tussaamaan (kesti 2 tuntia)

Eppu edistyy! Se on hienoa. Tuo 2 tuntia on kyllä niin lyhyt aika, että tee uusiks vaan :) Mulla menee kaksi tuntia pelkästään siirtymiseen piirustuspöydän ääreen. Oon ollut tosi laiska Kemin työn kanssa ja jopa aatellut jättää kesken. Meinaa mennä hyvä loma pilalle sen takia. Mut enköhän mä tsemppaa ja rykäise sen tossa jossain välissä alta pois.  ::)

Tee niin! *tsemp*

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #99 : 17.02.2004 klo 20:59:28 »
Totutusti pitää todeta, että päivän sivu valmistui. Juuri tuli printteristä uusi sivu johon oli tietokoneella lisätty tekstaus ja korjattu pari tussausvirhettä. Pitäisi varmaan hankkia korjausväriä. Kolme sivua jäljellä. Kyllä tämä tästä.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #100 : 17.02.2004 klo 21:23:22 »
Mulla menee kaksi tuntia pelkästään siirtymiseen piirustuspöydän ääreen. Oon ollut tosi laiska Kemin työn kanssa ja jopa aatellut jättää kesken. Meinaa mennä hyvä loma pilalle sen takia. Mut enköhän mä tsemppaa ja rykäise sen tossa jossain välissä alta pois.  ::)

No et kyllä varmana jätä!!!  >:(

Oot tehny jo paljon töitä Kemiä silmällä pitäen ja loppusuora häämöttää. Yritä nyt vain pinnistää se piirustuspöydälle siirtyminen puoleentoista tuntiin, ni saat jo kymmenessä päivässä viis tuntia lisää aikaa sen tekemiseen. Ja jos noin kauan kestää pöydälle pääsy, ni kannattaako sieltä poistua ollenkaan?! Ota ensi kerralla tyyny mukaan...  ;D

Yhessä kirjassa, "ajankäytön hallinta" -oppaassa, se ajankäyttöguru oli suunnitellu työpöytänsä sillä tavalla, että kun se hädin tuskin vaivoin vääntäytymällä pääsi työpäydänsä ääreen, sieltä ei päässy pois ilman akrobaattisia taitoja... Tää oli enemmänkin tällanen psykologinen juttu. Jos työpöydän äärestä on melkein mahdotonta päästä pois, sieltä ei mielellään lähde ihan noin vain minkään turhanpäiväisen jutun takia...

Ei voi voittaa jos ei pelaa... ja jos Hazart voitat sen, ni ainahan voit antaa niistä rahoista puolet työnantajallesi ja lähteä toisella puolella viikoks äkkilähdöllä Kreikkaan. Loma otetaan silloin ku se voidaan. Nyt tehdään töitä. Ja kaikki kans tekee! Kemin kisat on vain kerran vuodessa. Ja kaikki aloittaa tammikuun vika päivä! Ja niin aloitin minäkin...  ::)

Loppurutistus poiijaaat! Antakaa tussin juovuttaa teidät piirtämisen tunnelmaan...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #101 : 17.02.2004 klo 22:18:01 »
Kiitos Axuz. Jotain tollasta mä kaipasinkin. Olet mukava sälli! Toi puhe voittamisesta on kuitenkin vähän liikaa. En usko mahdollisuuksiini tällä väkerrykselläni. En sitten millään. Mutta en taida olla ainoa, joka ottaa osaa muista syistä, kuten aiemmin säikeessä todettiin. Yritän nyt jatkaa... kvaakkailtuani hetken.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #102 : 17.02.2004 klo 23:56:37 »
Loma otetaan silloin ku se voidaan. Nyt tehdään töitä. Ja kaikki kans tekee! Kemin kisat on vain kerran vuodessa. Ja kaikki aloittaa tammikuun vika päivä! Ja niin aloitin minäkin...  ::)
Rauhallisesti. Ei tule hyvää jälkeä jos pitää hampaat irvessä piirtää. Muistakaa että piirtäminen on nautinto ja pelkkää lomaa ja rentoutumista.
Mielenkiintoinen oli tuo Hazartin tieto siitä että omilla sivuilla esiintyneet sarjat ovat "ennen julkaisemattomia", tulee kohta kiusaus osallistua. Kannattaa säilyttää tuo dokumentti, mikä mahtaa olla käypä hinta jos sitä tulevaisuudessa jollain käräjillä tarvitaan? Saattaapi olla että tuohon tulee pian muutos?
Joka tapauksessa onnea ja menestystä kaikille yrittäjille tasapuolisesti .
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #103 : 18.02.2004 klo 00:01:12 »
Olepa hyvä Hazart. Ystävä hädässä tunnetaan...

Muutin ite tänään toimintatapaani tehdä sarjakuvia. Ennen tein sillai, että piirsin kuvakässärin suttupaperille, eli liuskastrippejä A4-paperille neljä kappaletta ja sunnuntaisarjoja kaks per sivu. Sitten tein vielä originaalikokoon (A4 kopiopaperi) erikseen uudet ja tarkemmat luonnokset kyseisistä sarjakuvista, jonka jälkeen käytin aika paljon valopöytää siirtääkseni sen vielä varsinaiseen originaalipaperille, joka on tavallisesti huomattavasti laadukkaampi kuin tuo A4 kopiopaperi. Tämän jälkeen tein originaalipaperille lopulliset lyikkäriluonnokset melko tarkkaan ja vasta sitten varsinaisen tussauksen... kunnes huomasin, et tää on aivan älyttömän hidas menetelmä monen työvaiheen takia ja koska olen tykästynyt melko pieniin originaaleihin ja koska hahmotan paremmin kokonaisuuden pienemmässä koossa, päätin muuttaa tätä prosessia seuraavasti:

Nyt teen sillai, et suttuluonnosten jälkeen, teen mahdollisimman tarkat luonnokset samalle koolle kuin em. mallissa ensimmäisessä vaiheessa, eli A4-kopiopaperille neljä liukskastrippiä tai kaks sunnuntaistrippiä. Sitten käyn kopsaamassa sen A3 kokoon, tarkistan vielä kokonaisuutta, mahdollisia täydellisiä perspektiivifloppeja ja mittasuhteita, jonka jälkeen halkaisen tämän paperin kahtia. Nyt mulla on siis kaks A4 kokoista paperia, joissa molemmissa on jo lopullisen melko tarkan luonnoksen pohjat valmiina ja paljon tummemmalla kuin lyijykynällä. Eli näkyy hyvin valopöydän läpi. Mulla on usein ollut se ongelma, etten mä voi tussata lyikkäripiirroksen perusteella valopöydän kautta eri paperille, kun se ei kunnolla näy. Johtuu enemmän originaalipaperin paksuudesta kuin valotehosta. Usein on siis pitänyt tussata kopiopaperilla oleva luonnoskin, ennenkuin sen on saanu siirrettyä varsinaiselle lopulliselle paperille...

No... näistä voin sitten aika hyvin tehdä minun suosimani originaalikokoiset tussatut versiot, jotka siis lopulta vielä pienentyy julkaisuun mennessään, uudemman kerran. Enivei... kukaan ei tajunnu, mut ei se mitään. Pointti oli siinä, että työ muuttui nyt helpommaksi ja ennen muuta nopeammaksi. Lisäksi mulla on työrupeaman jälkeen kaksi eri kokoista melko tarkkaa versiota samasta sarjakuvasta, joista tiettyjä osia voi helposti käyttää silloin tällöin joissain tulevien jaksojen osissa (esim. päähenkilöiden päiden asennot, samat huoneet, kalusteet jne.)... Got it?

Takaisin piirtämään...

Espoo kuittaa.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #104 : 18.02.2004 klo 00:16:53 »
Lainaus
Sanoivat sähköpostissa, että omalla kotisivulla saa olla, eikä sitä lasketa julkaisuksi.

Oho. Taidanpa sitten minäkin heivata sinne jotain. Ehkä.