Kirjoittaja Aihe: KEMIn kisa 2004 - missä mennään?  (Luettu 64352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
KEMIn kisa 2004 - missä mennään?
« : 09.02.2004 klo 17:26:46 »
Hoi! Ajattelin, että tähän threadiin voisi laittaa vähän infoa oman kisapiissinsä etenemisestä. Ainakin meille, jotka otamme osaa tämän vuotiseen sarjiskisaan, tämä olisi mahdollisesti hauskaa.

Itse olen tekemässä kuusi-sivuista novellia, joka kertoo... hahaha! En kait mä nyt kerro! Olen tehnyt sotkuisen kuvakässärin aluksi ja nyt teen toista vähän selvempää kuvakässäriä ennen lopullista luonnosta, jonka sitten tussaan. Eli ei hyvältä näytä - vielä... mutta kivaa on.

Missäs itse olet menossa? Saa sitten päivittää tietoja vaikka päivittäin, jos haluaa ja purkaa turhautumistaan myös (lähinnä Axuz ;) )!

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
Re:KEMIn kisa 2004 - missä mennään?
« Vastaus #1 : 09.02.2004 klo 17:52:53 »
Hoi! Ajattelin, että tähän threadiin voisi laittaa vähän infoa oman kisapiissinsä etenemisestä. Ainakin meille, jotka otamme osaa tämän vuotiseen sarjiskisaan, tämä olisi mahdollisesti hauskaa.

Olin juuri pääsemässä hyvään vauhtiin kun huomasin, että Kvaakissa on tämmöinen keskustelu. Tämä on varmaan salaliitto jolla yritetään tuhota muiden kilpailijoiden tuotteliaisuus tai jotain. :(

Eli kuten näytä kynnessä keskustelussa totesin, olisi kymmensivuinen novelli tekeillä. Strippejä en jaksa lähteä tekemään. Idea oli saada sivu per päivä valmiiksi ja aloittaa tänään. Käsikirjoitus, josta en mene sen enempää paljastamaan, syntyi melko nopeasti vaivattomasti ja on siinä sentään kunnon tarinakin. Tänään sain siis aloitettua ja kahden ensimmäisen sivun piirtäminen olisi vaiheessa. Suunnitelma muuttui, että koitan saada ensin piirrettyä ekan osion, joka on kolmen sivun mittainen. Sitten tussata sen ja jatkaa siitä eteenpäin niin että sivu per päivä tulisi valmiiksi.

No on sitä 24 tunnissa tullut tehtyä 24 sivuakin laadukasta (?) sarjakuvaa. Kahteen kertaan. Eiköhän tämä sivu per päivä vauhti ja kymmenen sivua jotenkin onnistu.

Purataan vielä tuntoja tämän projektin tiimoilta sen verran, että ei tuo käsikirjoitus niin helpolla syntynyt. Ensin ajattelin, että voisin yrittää toisen 24h sarjakuvani jaksottaa ja käsikirjoittaa uudelleen 12 sivuiseksi opukseksi. Toinen vaihtoehto oli idea kartantekijöistä jotka huomaavat jäävänsä työttömiksi ja siksi pitäisi laittaa pari sotaa pystyyn että saadaan tarve piirtää taas kaikki kuninkaalliset kartat uusiksi. Kuitenkin sekin oli vanha idea eikä semmoista oikein jaksa lähteä piirtämään. Tarvitaan jotain tuoreempaa. No nyt sain mielestäni kunnon tarinan. Ihan on vakava ja kaikkea vaikka lavasteet eivät ehkä ole niin vakavia.

Täytyy lähteä tästä piirtämään. Pakko. Ei saa Kvaakata.

Edit: Toivottavasti Hulk Hazard ei ole suuttunut tehdessään työtä tähän kilpailuun. Hulk Hazard on kiltti ja menee kanssa piirtämään. Ei ole mitään syytä suuttua.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2004 klo 17:55:03 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 09.02.2004 klo 18:15:09 »
Kuten tuolla jo sanoinkin, niin mulla on työ jo valmis. On ollut oikeastaan jo useamman kuukauden (ainakin kolme). Syy tähän on tosin se, että kilpailutyöni on alunperin tehty ihan muuta tarkoitusta varten, mutta on vielä julkaisematta, joten miksipäs en käyttäisi sitä.
Suurin odotuksin en kuitenkaan osallistu ja motiivina on puhtaasti se kisa-albumi (mitäs se maksaa kaupassa, 14 euroo? Eli siitä tulisi urakkapalkaksi n. 7 euroo sivu, kun on kaksi sivuinen juttu). Aika hyvä tuntipalkka sanon minä  ;D
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #3 : 09.02.2004 klo 18:20:09 »
Tero: Tämä on salaliitto!  :o
Welzu: Senkin kerskailija!  :'(
« Viimeksi muokattu: 09.02.2004 klo 18:20:25 kirjoittanut Hazart »

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #4 : 09.02.2004 klo 18:22:30 »
Itse teen viisi-sivuista novellia. Viimeisen sivun väritys meneillään. Omasta mielestäni melko onnistunut.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #5 : 09.02.2004 klo 18:29:55 »
Welzu: Senkin kerskailija!  :'(
;D Ei vaa. Arvostan huipusti sitä, että jaksatte niin panostaa tähän.
Mä en olisi edes erikseen Kemiin sarjaa ehtiny tekeenkään enkä alunperin aatellu ees osallistua, joten mä tavallaan huijaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #6 : 09.02.2004 klo 18:42:57 »
Itse teen viisi-sivuista novellia. Viimeisen sivun väritys meneillään. Omasta mielestäni melko onnistunut.

WAU Rami! Onneksi olkoon. Loppusuoralla. Tee vielä toinen ;)

Welzu: En sitten ollut yhtään tosissani. Ole kuule vain iloinen, että homma on hanskassa :)

Minusta tämä on hauskaa tämä tekeminen. Kaikenlainen valitteluni on ennemminkin jonkinlaista pelleilyä...

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #7 : 09.02.2004 klo 18:44:26 »

Missäs itse olet menossa? Saa sitten päivittää tietoja vaikka päivittäin, jos haluaa ja purkaa turhautumistaan myös (lähinnä Axuz ;) )!

No niin... arvasinhan minä! Voi kissa sun kanssa Hazart! Terokin sen jo sanoi, mutta sanonpä vielä itsekin: Tähänhän tää piirtämisaika sitten menee, ku pitää vielä tällasiin vastailla. Tää on varmin tapa myöhästyä osallistumisensa kanssa..  ;D

No ei vaa... tää on pirun hyvä uus säie. Ja sitä paitsi, kenellekään ei voi suositella 20 tuntia päivässä piirtämistä vaikka kuinka kiire olis. Ei kukaan jaksa opiskellakaan päivätolkulla ilman relaavia taukoja. Taukoja pitää olla... ja ne voi sitten käyttää tällaseen jutusteluun. Ja mun mielestä on hyvä idea, että tänne saa vuodattaa, ku kaikki menee päin peetä. Mun on myös myönnettävä, et tää Kvaakki on antanu mulle hurjasti uutta uskoa ja voimaa. En oo varmaan koskaan aiemmin ollu näin paljon hengessä ja hetkessä mukana kuin nyt viimeiset muutamat kuukaudet. Tätä sarjakuvamaailmaa tuntuu nyt elävän vähän joka solullaan. Näen jo uniakin siitä! Joskus en taas saa unta, kun kehittelen mielessäni uusia ruutujakoja, sommitteluja ja vitsejä...

Ajattelin muuten tuossa hetki sitten, et kaikki osallistuneet Kvaakkailijat vois jossain tuossa kesäkuussa laittaa ne kilpailutyönsä tänne Kvaakkiin, jos vaikka Juhakin nyt sais siihen mennessä tehtyä niille sopivan paikan. Aikasemmin ei kannata laittaa, koska tuomariston ei kuulu tietää, keiden töitä ne on. Siksi niihin laitetaan nimimerkit, joskin minäkin varmaan aion käyttää tuota "Axuz" -nimimerkkiä, joka nyt on muutenkin ollu kaikissa töissäni vuodesta nuija ja heittokeihäs...

Mun kilpailutöistäni: En mitenkään ehdi osallistua novelliosuuteen, joten Teillä kaikilla on siinä sarjassa yksi kilpailija vähemmän. Ja novellisarjakuvat on mun vahvuus... Byhyy... No, tehty mikä tehty... Joskus on valittava ja juuri nyt olen viime aikoina panostanut strippisarjakuviin ja kehitellyt ja opetellut tekemään niitä. Yritän nyt siis kovasti osallistua siihen strippiosuuteen kahdella työllä, joista toinen on normaali yhden liuskan arkistrippi ja toinen (jos ehdin) sunnuntaistrippiä muistuttava kokonaisuus. Harmi vain, että niitäkin pitää olla 15 kpl, joskin ymmärrän sen täysin että pitää olla...

Omaksi harmikseni en siis ehdi osallistua novelliosuuteen, mutta koska olen täydessä vedossa juuri nyt ja uhkuan voimaa kuin kymmenmiljoonainen vaeltajamuurahaisparvi Amazonaksen kinttupolulla... aion näyttää todelliset kynteni vuonna 2005! Silloin vapiskaa maailma! Aion tehdä alusta alkaen koko vuoden töitä sekä novelli-, että strippisarjaan ja niitä tulee paljon. Pistäkää jumantsukka sitten kampoihin oikein kunnolla, jotta voin olla ylpeä, mikäli menestystä vielä joskus tulee.   ;)

Koko tämän vuoden voitais ihan hyvin pitää tätä säiettä avoinna vain muutettuna se 2005 kisaa varten. Yritetään saada homma järjestelmälliseksi ja laadukkaammaksi ja huolehditaan siitä, ettei yksikään ulkomainen enää siellä palkintopallille pääse. Suomesta on viimeistään 2005 noustava niin ennennäkemätön laadun, osallistumisaktiivisuuden ja innostuksen kipinä, ettei ole aiemmin nähty. Luvatkaamme se Suomen sarjakuvakulttuurille. Vuonna 2005 kisaa tullaan sitten pommittamaan sellaisilla töillä, että oksat pois. Niin hurjasti, että ulkomaiset mediatkin ihmettelee. Eikö niin? Suomi nousuun!

Kaikille osallistujille voimaa lähettäen,

Axuz the herpetoman... :)

PS. Kuten moni on varmaan jo jossain välissä arvannutkin, vereni tulee osittain Suomen ulkopuolelta. Kaiffat jaksaakin siksi aina ihmetellä tuota mun mieletöntä Suomi nousuun-patriotismia. Ei siis mitään tekemistä armeijainstituution kanssa, mutta rakkaus molempiin kotimaihini ylittää monen skininkin mittasuhteet. Esim... puoliksi ulkomaalainen puolustelemassa kovaan ääneen suomalaisten oikeuksia, suomalaisia työntekijöitä tai suomalaista kulttuuria. Voitteko kuvitella? Sitäkin on tehty...   ;)

Äsh... taas tästä tuli pitkä. Menen nyt taas piirtelemään...  
« Viimeksi muokattu: 09.02.2004 klo 18:47:42 kirjoittanut Axuz »

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #8 : 09.02.2004 klo 19:55:09 »
Tee vielä toinen ;)

Toiset projektit pakkaa päälle. Muuten voisinkin.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #9 : 09.02.2004 klo 19:56:30 »
Noh, jos multa jotain lähtee niin jokinlainen novelli. Strippejä en jaksa viittätoista tehdä - liian rasittavaa  :-\
Sen novellin idea on hieno ;D Piirrustustaito taas on vähän... Niin ja näin! Voi hitsi kun voisi vain käsikirjoittaa...

Novellin juonesta vähäsen: Hetkonen, miten se nyt menikään ??? ??? No, ei hätää! Meen kattoo muistiinpanojani! Tosin enhän mä ikinä tee sellaisia... Se siitä kemin kisasta ;D

Ärsyttävää kun meidän netti on tiltissä niin mä joudun käyttämään mun isän kannettavaa ja teksti hyppii sinne tänne ärsyttävästi. Mun nettisivut ei tän takia päivity, joten se Kalle Kotkan "seuraava strippi ilmestyy..." on väärä.

Kävin muutes keilaamassa Sunnuntaina ja se meni huonosti kun tarjolla oli vain hohtokeilausta. Sain 107 :-[

Esa

• Jäsen
« Vastaus #10 : 09.02.2004 klo 20:19:25 »
Olin jo varma, etten osallistu, mutta nyt olen kuitenkin alkanut epäillä, että jos kuitenkin! ;D Tosin olen vasta aloittanut sarjakuvan tekemisen ja siitä tulee sellainen 6-8 sivuinen. Jos kysyisin vielä kerran, että milloin oli viimeinen päivä lähettää? Oliko niin, että tämän kuun lopussa? Meillä on viikko 9 hiihtoloma, harmi ettei ole aikaisemmin niin olisi aikaa piirtää enemmän. Juoni on minulla surkea, siinä ei tapahdu mitään, mutta albumi kiinnostaa..!!! ;D ;D ;D

Leo

• Jäsen
« Vastaus #11 : 09.02.2004 klo 20:21:39 »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #12 : 09.02.2004 klo 20:47:16 »
Voi hitsi kun voisi vain käsikirjoittaa...

Leo... kyllä sä voit tehdä niin. Sitten vaikka ensi vuonna, jos epäilet piirustustaitojasi. Hankit vain piirtäjän. Kemin kilpailussa on useinkin sijoittunut palkintosijoille sellaisia töitä, joissa on kaksi tekijää. Toisin sanoen piirtäjä ja käsikirjoittaja. Tämä tiedoksi myös Terolle, jos haluaa vain käsikirjoittaa. En sitten tiedä, jaetaanko palkintorahat sitten jo siellä työryhmän jäsenten välillä vai jääkö tämä yhden jäsenen harteille ja omalle tunnolle... Pelkkä kunniamainitakin on jo hieno juttu ja mainitsemisen arvoinen asia esimerkiksi CV:ssä (Muistaakseni olit Leo vielä aika nuori ja jos et vielä tunne tuota termiä, niin tarkennettakoon, että CV tulee latinan sanoista Curriculum Vitae ja tarkoittaa suomeksi käännettynä ansioluetteloa eli luetteloa tyypin perustiedoista, koulutuksesta, menneistä työsuhteista, ansioista ja saavutuksista, mahdollisista työtehtävistä ja projekteista, harrastuksista jne.. Törmäät vielä tuohon ennemmin tai myöhemmin, sillä tuollainen CV liitetään usein työhakemukseen. Toisin sanoen työnantajat haluu nähä, mikä sä oikein olet miehiäs...  ::) ... )...

Osallistukaa ny ihmeessä kaikki siihen kisaan! Tulee vähän vastusta kaikille. Eikä siitä piirustustaidosta kannata välittää. Suurin osa Kemissä menestyneistä ei osaa paskan vertaa piirtää. Kattokaa aiempia alppareita. Hyvä, tai mahdollisimman outo idea se on, joka siellä merkkaa... Kaikkein parasta on, jos saatte tehtyä sellasen sarjakuvan, jota ei edes tuomaristo tajua. Menestys on taattu! Taide on sitä, mitä ihmiset eivät taiteeksi ymmärrä. "Sen täytyy olla hyvä... sen täytyy olla taidetta... kun en minäkään siitä ymmärrä mitään..." -tyyliin. Tehkää siis mahdollisimman hulluja juttuja. Ensi vuonna ajattelin itsekin ihan koemielessä tehdä osan jutuistani mahdollisimman friikisti ja mielellään sellaista, joka saa tekijänsäkin oksentamaan. Ja jos ne menestyy siellä, en ole kyllä yhtään yllättynyt, mutta sitäkin enemmän menettänyt uskoani ja toivoani suomalaiseen sarjakuvaan... Tämän aion varmasti sanoa myös Kemissä vuonna 2005, jos palkinnoille tuollaisilla töillä pääsen. Aion sanoa, että tein tarkoituksella kuraa. Vain nähdäkseni, meneekö odotusteni mukaisesti läpi...  ;D
« Viimeksi muokattu: 09.02.2004 klo 20:51:00 kirjoittanut Axuz »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #13 : 09.02.2004 klo 21:21:44 »

Osallistukaa ny ihmeessä kaikki siihen kisaan! Tulee vähän vastusta kaikille. Eikä siitä piirustustaidosta kannata välittää. Suurin osa Kemissä menestyneistä ei osaa paskan vertaa piirtää.

Voisihan sitä jollakin 3 - 4 sivuisella huumoriseikkailulla osallistua. Menestystä ei varmaan tule, mutta saapahan taas ällistellä alpparin psykedeelistä tarjontaa.

Lainaus
Kaikkein parasta on, jos saatte tehtyä sellasen sarjakuvan, jota ei edes tuomaristo tajua. Menestys on taattu! Taide on sitä, mitä ihmiset eivät taiteeksi ymmärrä. "Sen täytyy olla hyvä... sen täytyy olla taidetta... kun en minäkään siitä ymmärrä mitään..." -tyyliin. Tehkää siis mahdollisimman hulluja juttuja.

Joo. Jos tekee laadukkaan sarjakuvan, jolla voisi olla jotakin toivia jopa kaupallisesti, niin ei varmasti pääse mihinkään.

Oma tyylini on selkeää ja tarina vetoista... ei siis mitään toivoa.

Lainaus
Tämän aion varmasti sanoa myös Kemissä vuonna 2005, jos palkinnoille tuollaisilla töillä pääsen. Aion sanoa, että tein tarkoituksella kuraa. Vain nähdäkseni, meneekö odotusteni mukaisesti läpi...  ;D

Se olisi hienoa. Mikään ei ole niin hienoa, kun päästä näpäyttämään sobbailijoita nenille oikein kunnolla, kun he ensin suu vaahdossa kehuvat teosta mestarilliseksi. Sitten taiteilija sanoo, että "tein tahallani surkean sarjakuvan, missä ei ole mitään järkeä... se musta juttu siellä ruudun nurkassa ei muuten kuvaa yhteiskunnastamme syrjäytyneitä  vaan on ihan vain huuliharppua soittava kakkapökäle".
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 09.02.2004 klo 21:29:39 »
piirtäjän. Kemin kilpailussa on useinkin sijoittunut palkintosijoille sellaisia töitä, joissa on kaksi tekijää. Toisin sanoen piirtäjä ja käsikirjoittaja. Tämä tiedoksi myös Terolle, jos haluaa vain käsikirjoittaa. En sitten

Mukava kuulla että sinne voi osallistua tiimi työnäkin. Itse asiassa ensimmäisen kerran kun meinasin osallistua ja olin CCC:ssä suunnittelemassa elämää suurempaa kauhusarjakuvaa niin tuli vaihdettua muutama sana katkeroituneen Kemiin osallistuneen herrasmiehen kanssa, joka muistaakseni kirjoittanut jonkun loistavan viikinki tarinan ja joku muu oli sen piirtänyt - tai sitten toisin päin. Valitteli silloin, että eihän siellä pärjää kuin taiteellinen kama. Pitäiskö sitten laittaa kangasta seinille ja roiskia siihen maalia ja rajata maalista ruutuja ja lisätä joukkoon puhekuplia. Hyllyssä olisi vielä Bols Vodka nimistä taikajuomaa joka varmasti auttaisi tekstien suunnittelussa.

(Ehkä on hyvä vaihe lopettaa Kemi sarjiksen tekeminen tältä päivältä ja mennä nukkumaan.)

Nyt täytyy kyllä piirtää ihan itse kun on tullut noita käsikirjoituksia viime aikoina annettua muiden piirrettäväksi isohko liuta. Piirtäminen on kuitenkin se missä on sitä tekemisen meininkiä ja mikä on hauskaa. Eihän tätä loppujen lopuksi voiton takia tehdä vaan siksi että tekeminen itsessään on hauskaa ja saahan siitä palkkioksi laadukasta sarjakuvaa. Ja ehkä vähän mainettakin jos riittävän laadukasta tavaraa saa aikaiseksi. Ehkä sitten pitää ensi vuonna... ensi vuodeksi kirjoittaa valmiiksi sarjakuva ja antaa se jollekin huippupiirtäjälle toteutettavaksi.

Leo. Toteuta se sun käsikirjoitus ellei jostain ilmaannu jotakuta huippupiirtäjää joka toteuttaisi sen (Huomio kaikki huippupiirtäjät joilla olisi seuraavat n. 20 päivää vapaata.) niin toteuta se vaikka tikku-ukoilla. Saat sen albumin - ja ison kasan rahaa ja mainetta kun kuitenkin menet ja voitat koko novellisarjan.  

Asiasta toiseen. Suomalaisen sarjakuvan laadukkuuteen. Ollessani viime syksynä Tukholmassa päätin koittaa etsiä jotain paikallista sarjakuvaa. Käännös tavaraa kyllä löytyi pakollisen manga invaasion verran. Lopulta löysin erään rakennuksen seinältä varsin tutun näköisen kuvan ja herra Mika Lietzenin tekemä kuvahan siinä oli isona julisteena seinällä. Vieressä oli jotain muuta suomalaista laatu sarjakuvaa. Rakennus oli ilmeisesti sarjakuvakirjasto. Oli kumma olo kun ruotsalaisen nykysarjakuvan metsästys oli päätynyt siihen, että löysi suomalaista sarjakuvataidetta kunniapaikalta.