Mun mielestä Axuz kuulostat vähän ylimieliseltä haukkuessas kaikki Kemin voittoduunit ja muutkin. Respektiä vähän kehiin. Ei siellä kukaan oo ilman jonkinlaisia ansioita pärjännyt. Ehkä sä et vaan tajua niitä sitten. Oletko ajatellut sitä? Aattelin vaan mainita, kun niitä "roskan" tekijöitä näilläkin foorumeilla pyörii... Omat meriitit on tällä hetkellä sen verran mitättömät, että ei oo varaa paljon pullistella.
Tai sitten minä ymmärsin sinua väärin...
Olet hyvä sälli Axuz
AAAAHHHH!!!! Onnistuinko mä taas tässä?! Jo toinen kerta, kun onnistun saamaan Hazartin näistä jutuistani jaloilleen!
Olen aika väsynyt ja ottanut pari siideriä. Kirjoitan mitä kirjoitan ja sitten kadun jälkeenpäin. En asioita, mitä kirjoitan, vaan tapaa millä ne toisinaan kirjoitan ja ilmaisen. Huomasin sen kyllä jälkeenpäin, että viestini oli totta tosiaan vähän provosoivia ja yliampuvia. En kuitenkaan halua, että täällä on hirveät takaisinampumiset mun suuntaan ilman että muut eivät tajua huomenna, mistä kaikki puhuu ja koska mulla ei ole mitään hävettävää sen suhteen mitä jo olen sanonut, en ottanut omia viestejäni kokonaan poiskaan. Sen sijaan kävin kyllä niitä muokkaamassa sen verran, että niissä on periaatteessa kaikki samat asiat, mutta vähän siistitymmässä muodossa. Niille tiedoksi, jotka eivät ehtineet niitä lukea, että ne olivat vain pienessä sievässä ja univelassa olleen sarjakuvien piirtämistä yrittelevän yksinäisen ja murskatun jannun katkeraa tilitystä...

Onks ne nyt paremmin...? Hazart? HAAZAARTT?!! Nukutsä jo? Herää! Onko?

Minä tein sen virheen, että unohdin risujen antamisen ohella antaa myös ruusuja. Kemissä on ollut monia palkintotöitä, joista olen itsekin tykännyt. Unohdin vain mainita tämän, kun enemmistö töistä ei miellytä ainakaan minun käsitystäni hyvästä sarjakuvasta. Ja muistakaa: Huom! Huom! Se, mitä MINÄ piirrän, ei edusta kuin pientä osaa siitä, mitä minä haluan nähdä hyvänä sarjakuvana. Enkä silti osaa tehdä itsekään edes niin hyvin. Minulla on siitä selkeä kuva, mutta vielä niin kovin kovin pitkä matka kuljettavanani. Minä teen sarjakuvia miten osaan ja lukuisat muut tekevät niitä minua paremmin. Ei siitä pääse mihinkään...
Edelleen silti haluan korostaa sitä, että kyllä minä respektiä tunnen kaikkiin kilpailussa menestyvien suuntaan. Olet oikeassa siinä, että onnistun sen usein pulputtamisellani hautaamaan jonnekin näkymättömiin, mutta väärässä siinä, että ei ole varaa pullistella ilman meriittejä. Tarkoitan väärässä olemista siinä mielessä, että mun mielestä kenelläkään, joka "pullistelee" omilla osaamisillaan, ei pitäisi olla siihen varaa, oli meriittiä tai ei. Ei meriitti oikeuta "pullisteluun", mutta mielipiteensä voi sanoa, oli meriittiä tai ei. Jokainen pullisteleva ihminen tulee pomminvarmasti menettämään mahdollisesti olemassa olevasta kunnioituksestani melkoisen osan, oli hänellä meriittejä tai ei...
Mutta kyllä mun on myönnettävä, että katsoin kerran... ei, kaksi kertaa peiliin, kun Hazart veti jälleen tämän ylimielisyysjutun esille. Ja juuri päinvastaisena itse itseäni pidän. Innostun ilmeisesti joistakin asioista liikaa. Vaatimattomuus on kaunista ja pitäisi joskus munkin osata pitää lärvini ummessa. Joten vastaukseni Hazardin viestiin on pakosti jälleen kerran... sait väärän kuvan. Kuvan, jota en halunnut ihmisille välittää... Tää alkaa olla ilmeisesti vähän vaarallista hommaa... Pitää rauhoittua hetkeksi. Miettiä vähäsen...
Hazart on oikeassa epäillessään, etten minä ehkä tajua niitä töitä. En niin. En tajuakaan... Ja siksi minun on vaikea sanoa... Mutta sen verran voin sanoa, että ne täytyy tajuta jollakin tavalla tai tasolla, jotta niistä on mahdollista pitää. Ja minulle monet niistä eivät kolahda ja mun on vaikea uskoa, että nämäkö ovat oikeasti kisan parhaita töitä... Mutta olen minä sitäkin miettinyt, että vika on vain mussa ja että teen sarjakuvia väärässä maassa. En kuitenkaan oikein usko, että olen ainoa, joka näin ajattelee Kemin monista palkintotöistä. Olen näyttänyt näitä kisa-albumeita sadoille ihmisille, joista suurin osa ei ole sarjakuvaharrastajia millään tasolla, paitsi sanomalehtien lukupuolella. Poikkeuksetta jokainen heistä on sanonut, että enemmistö on "kuraa" ja he eivät ikinä lukisi tällaista mistään ellei ole aivan pakko. Ja tähän juttuun tämä enemmänkin liittyy. Siihen, onko nämä sarjakuvat kaupallistettavissa. Kaupallisuus tarkoittaa, että tavalliset taatelintallaajat tykkää, tajuaa ja ostaa. Jos näin ei käy, kaupallisia elementtejä ei ole. Ei toki kaikkea tarvitsekaan aina kaupallistaa, taide ja kaupallinen taide on asia erikseen, mutta ainakin minua se osittain kiinnostaa, koska olen kiinnostunut itseni elättämisestä sarjakuvien, kuvitusten yms. avulla. En siksi, että tekisin sarjakuvia saadakseni paljon rahaa. Jos haluaisin näin, muuttaisin Japaniin. Olen kiinnostunut siksi, että haluan tehdä sarjakuvia ja haluan tehdä niitä kokopäiväisesti. Päätyökseni. Se on mahdollista vain, jos joko olen valmiiksi älyttömän rikas, tai vaihtoehtoisesti saan sarjakuvistani sen verran rahaa, että pystyn suoriutumaan yhteiskunnallisista velvoitteistani ja muista kuluistani ongelmitta. Toisin sanoen... elättämään itseni ja mahdollisesti vielä perheenikin... Silti, ei kaikki sarjakuva, joka Kemissä menestyy, ole mun käsityskyvyn ulkopuolella vain siksi, etten näe niille kaupallista käyttöä. Osa on siksi, että ne ovat kyllä hyviä sarjakuvia, mutta mun on vaikea nähdä, missä niitä voi myöhemmin julkaista. Ja yhdyn aika pitkälle jonkun "gurun" (en muista nyt tähän hätään) aikoinaan sanomaan väittämään, että sarjakuva on todella valmis... vasta julkaistuna...