Kirjoittaja Aihe: Hopeanuoli -lehti  (Luettu 100311 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #435 : 20.07.2025 klo 17:51:25 »
Laitan Custer-tarinasta vielä yhden kuvan. Kaukaa katsottuna univormuissa oleva kiowien joukko näyttää tavallisilta armeijan sotilailta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #436 : 22.07.2025 klo 21:06:14 »
Mietin, että komppanian ”S”-kirjain voisi ehkä tarkoittaa saksan sanaa ”Stamm” eli ”heimo”, koska siinä ovat kiowat. Ilmeisesti myös Kuunsäde kuten Hopeanuoli osaa lukea ja kirjoittaa, koska hän tekee lippuun tuon ”S:n”. Tämä ei varmasti ollut kovin tavallinen taito intiaaneilla tuohon aikaan.

Mahdollisesti komppanian pitäisi oikeasti koostua värväytyneistä vapaaehtoisista, mikä ainakin selittäisi sen, miksi muiden komppanioiden johtajat ja Custer eivät tunne sen upseereita.

Tarina on julkaistu alkujaan Silberpfeilin numerossa 198. Netistä löytyy siitä näytesivuja, mutta ei tuota lippukohtausta. Kopioin ja liitän yhden aukeaman tähän.

Pekka on näköjään tarinassa alkukielellä ”luutnantti Falcon” kun taas suomennoksessa hän on pelkkä luutnantti. ”Falcon” viittaa tietenkin Pekan saksankieliseen nimeen Falk. Yleisesti Hopeanuolen suomennoksissa katoaa yksityiskohtia valitettavan runsaasti kun asioita selitetään kovin lyhyesti.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #437 : 26.07.2025 klo 12:55:40 »
Hopeanuolen lehtikansioista oli aiemmin juttua. Etenkin isommat tuntuvat olevan harvinaisia:

lehtien sijoittelussa oli tosiaan omat hankaluutensa. Optimituloksessa minulla olisi pitänyt olla enemmän ns. leveitä kansioita (lehtiä 26 kpl). Nyt niitä kansioita oli vain 3 kpl.

Kansioita on siis kahta eri tyyppiä. Vanhemmissa on 12 kiinnitysrautaa ja uudemmissa 26. Noita uudempia on todella vähän liikkeellä, ja olenkin onnistunut haalimaan niitä itselleni vasta neljä.

Numerossa 24/83 mainostettiin Peukaloisen Retkiä, ja mukana oli samanlainen keltainen kansio kuin Hoppareissa, mutta tietenkin Peukaloisen logoilla.

Peukaloisen retkillä oli siis sama kustantaja. Voiko tehdä niin, että panee ohuet Hopeanuolet (numerosta 17/83 alkaen) odottamaan Peukaloisen retket -kansioon, kunnes joskus löytää paksun Hoppari-kansion? Sopivatko ne täydellisesti siihen? Lunttaan, että Peukaloisen retket ilmestyi 24 kertaa vuodessa ja se oli ilmeisesti yhtä ohut kuin ohuet Hopparit.

Entä sopivatko Aku Ankan säilytyskansiot Hopeanuolille? Aku Ankka -lehtihän on pituudeltaan lyhyempi kuin Hoppari, eli onko kansioissa tarpeeksi marginaalia? Entä käyvätkö AA-kansioiden metallilangat Hoppari-kansioihin?

En itse pysty vertaamaan kun en omista kansioita.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #438 : 26.07.2025 klo 14:03:53 »
Peukaloisen retket kansiostakin taitaa olla kahta kokoa. Minulla oli sellainen kansio johon mahtui 1-4/1983 ja 1-24/84. Myynnissä näkee kuitenkin myös kansioita joissa peukaloisen retkiä on vain vuosikerta eli 24kpl.

Olisi pitänyt pari vuotta sitten kirpparilta ostaa kolme kansiollista hopeanuolia. Olivat noita isompia kansioja ja lehdet hyvässä kunnossa. Pitkään niitä selailin ja hetken jo kannoinkin mukana mutta palautin ne sitten hyllyyn. Seuraavana päivänä menin uudestaan niitä hakemaan mutta joku oli ne jo ehtinyt ostaa.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #439 : 26.07.2025 klo 17:40:04 »
TOSA: Ehkä kansiot ovat samankokoiset, mutta toiseen on vain laitettu mukaan enemmän kiinnityslankoja?

Olisi kannattanut ottaa ne kirpparin kansiot. Hopeanuolen kansioita ei paljon näe toisin kuin Aku Ankan vastaavia, joista moni yrittää turhaan päästä eroon.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #440 : 28.07.2025 klo 16:47:30 »
Olet, TOSA, varmasti oikeassa siinä että Peukaloisen retkillä on erikokoisia kansioita. Nimittäin lehdet eivät saisi hölskyä niissä. Yksittäisiä lehtiä voi poistaa tai lisätä, mutta neljän lehden ero niin iso, että se vaatii isomman kansion.

En ole panemassa Hopeanuoliani kansioihin syystä että minulla ei ole niille tilaa, koska tykkään käsitellä lehtiä yksitellen ja koska olen kuullut, että kansiot ajan myötä tuhoavat lehtiä alaosista koska lehdet roikkuvat, mutta ajattelin testata miten ohuet lehdet mahtuvat 24 lehden Peukaloisen retket -kansioon. Tilasin yhden Torista.

TOSA

• Jäsen
« Vastaus #441 : 28.07.2025 klo 18:25:54 »
Oma kokemus vain aku ankoista säilytettynä kansiossa noin 40 vuoden ajan. 1982 ja 1983 joita lapsena luettiin paljon myös näyttivät luetuilta. Kaikkien lehtien selkämys uponnut kiinnityslankoihin jopa sentin verran. Lisäksi kiinnityslangoista jäi väriä joten kaikkien lehtien keskiaukeamalla reilusti väriä marginaalissa.

1987 ja 1988 vuosikerrat joita ei luettu niin paljon näyttivät paremmilta ja kiinnityslangat jättäneet vain pienen kuopan selkämyksen alaosaan. Ne eivät myöskään värjääntyneet niin pahasti. Muistaakseni hopeanuoli ja peukaloisen retket kansioissa on hopeanväriset kiinnityslangat jotka eivät värjää samalla tavalla kuin vanhojen aku kansioiden kullanväriset.

Mutta se kannattaa myös huomioida että kansiossa olleet lehdet eivät ole enää pakkasileitä vaan niistä näkee että ovat olleet kansiossa. Selkämys vähän pyöristyy ja keskiaukeamalla jää pieni aukko lehden ollessa kiinni. Parissa divarissa huomasin tuon kun akuja vein aikoinaan vaihtoon niin siellä hylättiin nopeasti ne joista näki että ovat olleet kansiossa. Tuosta itsekin oppi sitten nopeasti näkemään onko lehti ollut kansiossa vai ei.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #442 : 28.07.2025 klo 19:21:42 »
Kiitos omien kokemustesi kertomisesta. Itse olen vain kuullut ja lukenut vastaavia juttuja. Esimerkiksi Ankkiksen arkistoidussa keskustelussa täällä moititaan Aku Ankkojen tuhoutumisesta kansioissa. Ehkä kansioihin kannattaa laittaa vain niin sanottuja lukulehtiä samalla kun pitää priimatavaran muualla.

Itse säilytän Hopeanuoliani ja monia muitakin lehtiäni pahvilaatikossa päällekkäin pinottuina niin, että lehdet on välillä käännetty toisinpäin (eli niittipuoli ei ole aina samalla puolella) ja että niiden välissä on pahveja. Niin ne pysyvät muodoltaan suorina. Hopparit mahtuvat sopivasti juuri yhteen imurin pahvilaatikkoon. On kyllä hankalaa kaivaa jokin tietty vuosikerta tai numero esiin kasan keskeltä tai pohjalta...

Muovitaskuihin en lehtiä laita, koska silloin niistä näkyy vain kannet ja niiden selailu menee mahdottomaksi. Tiedän kyllä, että "ammattilaiset" käyttävät muovitaskuja ja pahveja yhdessä kun he säilövät keräilylehtiään.

Oiyahe

• Jäsen
« Vastaus #443 : 29.07.2025 klo 10:34:06 »
Taisin laittaa niin, että numerot 1–12/83 ovat omassa normaalissa kansiossaan. Toinen puolisko (13–33/83), jossa on siis vielä neljä normaalia Hopparia ja 17 ohuempaa lehteä, päätyi myös normaaliin kansioon. Tämä onnistui siten, että lisäsin Aku Ankka -kansion kiinnitysrautoja (itse kutsun niitä jostain syystä pinneiksi) Hoppari-kansioon, jotta sain kaikki lehdet liitetyksi.

Aku-kansio (punainen) on tosiaan inan verran lyhyempi, ehkä millin tai kaksi. Pinnitkin tuntuvat olevan aivan aavistuksen lyhyemmät ja myös eriväriset. Sain silti lehdet mahtumaan kohtuullisen hyvin.

Tuo Peukaloisen kansio onkin mielenkiintoinen. Siinä lienee täysin identtinen kiinnityssysteemi.

En osaa täysin sanoa, kuinka paljon lehdet varsinaisesti "kärsivät" kansioissa, mutta pohdinnoissanne on varmasti perää. Ensimmäiset kansioni olen ostanut vuonna 1979, ja saman vuoden lehdet ovat olleet paikoillaan siitä lähtien. Ne ovat yhä melko hyvässä kunnossa, vaikka lukemisen jälkiä toki on havaittavissa.

Sen olen ainakin huomannut, että keskiaukeaman lehdet saattavat rypistyä hieman, kun niitä kiinnitetään kansioon. Loppua kohden tila käy usein varsin ahtaaksi.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #444 : 30.07.2025 klo 22:20:16 »
ajattelin testata miten ohuet lehdet mahtuvat 24 lehden Peukaloisen retket -kansioon. Tilasin yhden Torista.

Sain ostamani Peukaloisen retket -kansion paketissa. Kansio sisältää vuoden 1985 24 lehteä, mutta siinä on neljä ylimääräistä kiinnitysrautaa tai -lankaa. Luultavasti se siis on ollut alun perin vuosien 83 ja 84 Peukaloiset sisältävä kansio, jollaisesta TOSA kirjoitti edellä ja johon kuuluu 28 lehteä. Näin äsken netissä kuvan toisesta vuoden 85 kansiosta, jossa oli nimenomaan vain 24 kiinnitysrautaa.

Lehdet tuntuvat asettuneen sopivan väljästi kun kaikkia rautoja ei ole käytetty. Raudat ovat hopeanharmaat ja niistä ei näy irronneen väriä sivuihin. Irrotan Peukaloiset jossain vaiheessa ja kokeilen huvikseni montako paksua Hopparia kansioon menee.

Jos minulla olisi myös 24 lehteä vetävä Peukalois-kansio, saisin kahteen kansioon vuoden 1984 Hopeanuolet aivan täydellisesti: 28 + 24 = 52 numeroa. Hmm, montakohan numeroa saman kustantajan Tao Tao  -lehden kansioihin mahtuu?

Lehtikansiot kiistatta näyttävät komeilta, mutta tosiaan kannattaa ottaa huomioon se, että lehtien arvo tippuu niissä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #445 : 01.08.2025 klo 17:35:56 »
Paksuun 28 lehdelle tarkoitettuun Peukaloisen retket -kansioon ei mahdu enempää kuin 24 ohutta vuoden 1984 Hopeanuolta, vaikka yritän miten änkeä. Näköjään Hopeanuolet ovat paperiltaan aavistuksen paksumpia kuin Peukaloiset, ja lisäksi minulla on ainakin viidessä lehdessä keskiaukeaman mainosliite tallessa, mikä tuo lisää paksuutta.

Tämä onnistui siten, että lisäsin Aku Ankka -kansion kiinnitysrautoja (itse kutsun niitä jostain syystä pinneiksi) Hoppari-kansioon, jotta sain kaikki lehdet liitetyksi.

En minäkään tiedä niiden virallista nimeä. Pinni voi olla ihan oikea nimitys. Ilmeisesti piikit ovat erilaisia rautoja.