Hyviä kysymyksiä, Timo. En tiedä.
Tarina on julkaistu ensimmäisen kerran Silberpfeilin
numerossa 95 tammikuussa 1974. Se on siis todennäköisesti tehty vuonna 1973. Tarinan alkuperäinen nimi on ”Canyon der Vergeltung” eli ”Koston kanjoni”. Kansimaalauksessa Hopeanuoli ja Pekka taistelevat meksikolaisia vastaan, jotka ovat ryöstäneet apassien naisia. Suomalaisessa lehdessä seikkailun nimi on ”Ihmisryöstäjät”.
Kirjoittajasta ei lue netissä tietoa. Peter Mennigen tuli sarjan (yhdeksi) kirjoittajaksi vasta vuonna 1978, sanotaan
täällä.
Ehkä Selsiä on kiinnostanut kitarasankarin väitetty (mutta ei todistettu) cherokeetausta? Samalla hän on päässyt piirtämään hahmoa valokuvien pohjalta, mikä ehkä on ollut mukavaa vaihtelua. Netissä lukee, että Hendrixissä kyllä varmasti virtasi enemmän eurooppalaista verta kuin intiaanien.
Yritin vähän googlettaa Hendrixiä ja kodittomuutta. Wikipedia-tasoisten tietojen mukaan Hendrix koki olevansa muukalainen Yhdysvalloissa. Valkoiset syrjivät häntä. Omat eli mustat taas eivät ymmärtäneet hänen ”valkoista” musiikkiaan. Kuulemma hän koki kotinsa olevan Englannissa, jossa hän koki vähemmän rasismia ja jossa hänen uransa varsinaisesti breikkasi (kun Animalsin Chas Chandler toi hänet Lontooseen, järjesti hänelle keikkoja ja esitteli hänet brittirokkarien kermalle). Äh, ei tässä ehkä ole mitään vertauskuvallisuutta...
Tarinan taustoista saattaisi tietää ainakin Ulrich Wick, joka toimittaa Hopeanuolen uusintajulkaisuita Saksassa ja on muutenkin Bastein tuotannon ekspertti. Hänellähän on myös alkuperäiset Frank Selsin piirrokset hallussaan, ja hänen ystäväpiiriinsä kuuluu Selsin poika nimimerkki Ersel (oik. Erwin), joka asuu Saksassa ja tekee uusia kansikuvia julkaisuihin.
Olen viimeisen vuoden aikana kirjoittanut Wickille saksaksi kolme viestiä, joissa olen kysynyt paria asiaa Hopeanuolesta ja pyytänyt häneltä indeksiä sarjan kirjoittajista ja taiteilijoista. Hän ei ole vastannut niistä yhteenkään. Taitaa olla kiireinen mies. Olen antanut ymmärtää, että jossakin Wickin toimittamassa Bastei Freunde -lehden numerossa olisi julkaistu kyseinen indeksi.