Minä luulen, että tekijät ovat vaan bongailleet cameoita jostain Asterixista ja päätelleet, että hauska idea, elokuvien tekijätkin harrastavat samaa. Olihan jossain italosarjassakin Klaus Kinski soittamassa pianoa jossain ilman käsittääkseni sen kummempaa motiivia.
Tosiaan oikeiden ihmisten käyttö italialaisissa sarjakuvissa ei ole kovin harvinaisia. Ken Parker sai ulkonäkönsä Robert Redfordilta, ja Julia Audrey Hepburnilta. Hopeanuolessa on vilahtanut sivuhenkilöinä muitakin populaarikulttuurin hahmoja, mm. elokuvien ja tv-sarjojen näyttelijöitä.
Olisiko mahdollista että Hendrixin näköinen hahmo on mukana vain koska piirtäjä oli sattumalta löytänyt hänen kuvansa referenssiksi kun tarvittiin kuviin mustaihoinen? Tuohon aikaan ja varsinkaan noilla tuotantoarvoilla ei liene ollut mahdollista hifistellä näillä asioilla. Sitä käytettiin mitä sattui olemaan käsillä.
En taida olla samaa mieltä. Sels osasi piirtää mustia, koska sarjassa esiintyy vakiohahmona musta mies Jerry. Lisäksi referenssikuvia mustista ihmisistä olisi löytynyt helposti vaikkapa Tarzanista tai Mustanaamiosta. Toki ehkä piirtäjä halusi tässä vaihtelun vuoksi tarkoituksella piirtää oikean mustan ihmisen.
(Siinä kyllä olet, Reima, ehdottomasti oikeassa, että entisaikaan kuvia vieraista asioista ei saanut helposti muutamalla klikkauksella, ja piirtäjien täytyi etsiä kuvia työläästi ja ylläpitää kuva-arkistoa mallikuviksi.)
Minusta Ronkaisen Timo ihmetteli ihan perustellusti:
Mikäköhän tarkoitus tekijöiden mielessä tällä Jimin valitsemisella sarjan keskushenkilöksi sitten lienee ollut? Pitäisi lukea koko tarina. Joku syyhän tuohon on ollut. Mikä...? "Ihan huvikseen" tuntuu turhan kevyeltä. Olivatko tekijät sitten esim Hendrix-faneja? Onko tietoa käsikirjoittajista?
Kuulostaa juu liian yksinkertaiselta, että pelkän vitsin vuoksi tai huvikseen. Onhan näillä henkilöillä yhteistä se, että tarinan Häränsarvi on sambo samoin kuin Hendrix väitti osittain olevansa.
Pitää muuten tähdentää sitä, että nämä cameot ovat vain Hopeanuolen ensimmäisten vuosien ilmiö. Tuo Hendrix-juttu on julkaistu Saksassa vuoden 1974 alussa.
Katselin juuri kirpparilla Hopeanuoli lehtiä. Olivat rumempia kuin muistin, vaikka muistelin että ne olisivat rumia. Mulla ei ole lapsuuden jälkeen ollut kyllä mitään mielenkiintoa palata Hopeanuolen pariin.
Mitä tarkoitat ”rumuudella”? Piirrosjälkeä vai painojälkeä? Yleensä Selsin taidetta ei pidetä rumana, vaan päinvastoin kauniina. Hän toki ei ollut sarjan ainoa piirtäjä – huonompiakin taiteilijoita siis oli. Suomalaisten lehtien painojälki ja värit kyllä ovat surkeat. Itse pidän suomalaisen lehden kakkossarjoja rumina.