Äyh... Surullista ja rumaa touhua.

Koska itse olen tällainen kapitalistisian ja kyldyyrihumanistin ristisiitos, ymmärrän tavallaan kaikkia osapuolia. Suomalaisen kaunokirjallisuuden kustantaminen on nykymaailmassa varmasti typerin mahdollinen bisnesidea: markkinat ovat naurettavan pienet pienen kielialueen vuoksi, ja kielialueen asujaimisto käyttää äärimmäisen vähän rahaa kaunokirjallisuuden ostamiseen. Siis mitä järkee! Hyvääkään uutta kirjaa ei välttämättä myydä kuin muutama sata tai pari tuhatta kappaletta. Tuhoon tuomittu ala, siis.
Toisaalta, koska suomalainen kaunokirjallisuus on kansakuntamme identiteetin, suomen kielen sekä suomalaisten kollektiivisen tajunnan muistojen tallentamisessa avainasemassa, on ihan äärimmäisen tärkeää julkaista ja kehittää suomalaista kaunokirjallisuutta. Minun sieluni ainakin olisi aivan rappiolla, ellen voisi ravita sitä suomalaisten kirjailijoiden mieltäylentävillä tuotoksilla.
Onneksi en ole kustannusalalla enkä kirjailija, vaan pelkkää lopputuotoksen kohderyhmää, vaatimaton lukija...