Mies joka antoi partansa kasvaa


Tarina ja taide: Olivier Schrauwen

Julkaisija: Huuda Huuda & Kreegah Bundolo
Koko: 250 x 300 mm
Laajuus: 124 sivua
Väritys: nelivärinen
Sidonta: kovakantinen, liimasidottu
Kieli: suomi
Suomennos: Viljami Jauhiainen
Tekstaus: Hans Nissen ja Tommi Musturi
ISBN: 978-952-5724-37-0

Olivier Schrauwenin muutaman vuoden takainen “Poika kulta” teki vaikutuksen vanhoja sarjakuvia ja kuvakirjoja mukailevalla tyylikkäällä visuaalisuudellaan ja absurdilla komiikallaan. “Mies joka antoi partansa kasvaa” alkaa samantyyppisellä siirtomaavalta-satiirilla, mutta syöksyy tarina tarinalta villimmille vesille. Albumiin on koottu eri antologioissa julkaistuja lyhyempiä tarinoita, mutta ne nivoutuvat mainiosti yhteen.

Absurdismi ja ja surrealistinen iloittelu taittuvat helposti sarjakuvan kielelle, mutta ilman vahvaa näkemystä ja taitoa ne voivat olla lukijan kannalta kiusallisia. Schrauwenin taituruus näkyykin siinä, miten suvereenisti hän onnistuu pitämään lukijan mielenkiinnon yllä ja tekemään kokeellisesta tykityksestään viihdyttävää ja puhuttelevaa. Suhteellisen nuorella vuonna 1977 syntyneellä flaamilaisella tekijällä on sarjakuva virtuoosimaisesti hallussa. Albumi on kuin sarjakuvallista akrobatiaa, eivätkä Schrauwenin temput ole helpoimmasta päästä. Tarinoissa on aitoa luovuuden intoa ja kokeilunhalua, lapsenomaista iloa sarjakuvan maagisesta voimasta luoda mahdollisia ja mahdottomia maailmoja.

Vaikka Schrauwen käytti Poika kulta -albumissa vanhahtavaa piirrostyyliä ja usein sijoittaa tarinat nostalgiseen kuvitteelliseen menneisyyteen, on hän lähestymistavassaan ja piirrostyylissään selkeästi tämän ajan lapsi. Eri vuosikymmenten kuvatyyleistä otetut vaikutteet (Matissesta Dash Shaw’hon, Winsor McKaysta psykedeliaan ja hipsteri-grafiikkaan) on toteutettu välillä tietoisen kömpelösti piirtäen ja tarinat on pakattu ironian suojamuoviin. Schrauwen oikeastaan tekee tyylipuhdasta postmodernia sarjakuvaa myös sisällön tasolla, tarinoiden yhdistävänä alatekstinä kulkee modernin ihmisen kaikkivoipaisuuskuvitelmien naurettavuus. Tarinoiden henkilöhahmoilla on usein suuret kuvitelmat itsestään, mutta heidän hankkeensa tieteen, tekniikan, politiikan tai taiteen saralla ovat pikkumielisiä ja suuret suunnitelmat epäonnistuvat vääjäämättä.

Huuda Huuda ja Kreegah Bundolon yhteisjulkaisu on komea, isokokoinen albumi, joka kuuluu jokaisen sarjakuvaharrastajan kirjahyllyyn.

Keskustele Olivier Schrauwenin sarjakuvista Kvaakissa.