Kirjoittaja Aihe: Puupäähattu  (Luettu 103071 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Tiina Pystynen

• Vieras
Vs: Puupäähattu
« Vastaus #465 : 19.01.2010 klo 15:17:12 »
Hei keskustelijat!
Olen kiinnostuneena seurannut kommenttejanne. Laitan tänne väliin omankin kommenttini.
Olen ylpeä ja onnellinen saatuani Puupäähattu-palkinnon. Olin yllättynyt kun en osannut odottaa sarjakuvapalkintoa.

Ajattelen tekeväni tarinoita. Kirjoja. Minusta kirjallisuus on ajattelun ja tekemisen vapautta. Tarinaa voi kertoa monin tavoin. Haluan pitää avoimena sen MITEN tarinaani kerron.

Välillä tarina on romaani, pelkkää tekstiä kuten terapiaprosessita kertova romaanini Häpeähäkki, välillä tarina lähestyy sarjakuvaa, käytän sarjakuvan keinoja, aika vapaasti tosin, koska en halua ahtaa kuvia pieniin ruutuihin. (Leskikuningattaren muistelmat, Ystävänä yksinäisyys)

Kuvakirjakerronta voisi kuvata Lemmentanssien tapaa kertoa tarinaa. Mutta sarjakuva tunkee kyllä sinnekin taustalle.

Mun esikuvani tulee kivikaudelta, kreikkalaisista ja roomalaisista ruukuista, egyptin pyramidien taiteesta, Intialaisista miniatyyreistä, varhaisen käsin kirjoitettujen ja upeasti koristeltujen käsikirjoitusten ja pergamettien maailmasta ja vanhemmasta taiteesta. Ne eivät ole nykysarjakuvaa, mutta itseasiassa luen tuota kuvamaailmaa aika paljon sarjakuvan tavoin.

Tekijän pitää tietää perinteet, se perusta jolle oman työnsä perustaa. Sarjakuva on modernia taidetta. En ole kerinnyt vielä sinne asti, mutta kahlaan sarjakuvan ja taiteen alkuajoissa, siinä perustassa joka on kaiken taiteen perusta, myös sarjakuvan, eikä se mielestäni ole huono lähtökohta.

Ehkä se, etten yritä tehdä sarjakuvaa, vaan kertoa tarinaa, voi joskus avata tekemisen tapaa ja purkaa niitä tiukkoja normeja ja sääntöjä joita eri taidemuodot ympärilleen luovat. Sarjakuvalla on omat kerronnan tapansa. Joskus ne säännöt pitää rikkoa ja tehdä vaan päin honkia.

Päin honkia minä kirjoitan romaania, päinhonkia teen kuvakirjaa ja niin käytän sarjakuvaakin työssäni, silloin kun tarina sitä vaatii.

Kirjailijaliitto vastusti kauan mun tapaani tehdä kirjallisuutta. Siellä koettiin isona uhkana sarjakuvan tunkeutuminen kirjallisuuden maailmaan. Puupää löi puupäätään seinään ja mursi seinän. Olen kirjailijaliiton jäsen ja koen olevani kirjailija, joka vastustuksesta huolimatta kertoo tarinoita niin kuin lystää. Hyväksyttiin sitä sitten tai ei. Kuten kertoa tarinaa myös kuvin ja sarjakuvin.

Olen ylpeä saadessani kuulua myös sarjakuvien tekijöihin. Niin kuin sanoin. Tärkeintä on tekemisen ja ajattelun vapaus. Viis säännöistä.

Se mistä olen erityisen onnellinen, on 90-luvulla aloittaneet sarjakuvanpiirtäjätytöt, jotka ovat palkintoperustelujen mukaan saaneet innoitusta työstäni. Minusta on hienoa, että myös tytöt ja naiset ovat löytäneet sarjakuvan ja ovat päässeet myös esiin sarjakuvamaailmassa. Hittovie nyt on päästetty irti myös eläkeikää lähestyvä mummo!

Minulle sarjakuva on esimerkki iloisen anarkian maailmasta. Se mitä eniten arvostan sarjakuvantekijöissä ja se mitä minä olen oppinut sarjakuvantekijöiltä, on tuo keneltäkään lupaa kyselemätön tapa kertoa omaa tarinaansa vaikkapa julkaisemalla omakustanteita. Sarjakuvien omaelämäkerrallisuus kiehtoo minua erityisesti. Ja se, että tämän päivän sarjakuvan tekemisen tekniikoiden skaala on todella omintakeinen ja laaja.

terveisin Tiina Puupää-Pystynen

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #466 : 19.01.2010 klo 15:36:09 »
Hienoa että tulit käymään(olemaan toivottavasti)tänne joukkoon kummaan! Aivan riippumatta siitä onko tapasi tehdä sarjakuvaa/kirjallisuutta yksi yhteen omien mieltymyksieni kanssa, olen lähes kaikessa samaa mieltä kanssasi. Ja innoituksen lähteitä tällä laman ja pohjoisen sijainnin piinaamalla kansalla tuskin on yhtään liikaa! Tervetuloa!
« Viimeksi muokattu: 19.01.2010 klo 16:46:18 kirjoittanut Illodiini »
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #467 : 19.01.2010 klo 15:37:02 »
Ilahduttavaa tekstiä.
Paljon sarjakuvallisia kiintopisteitä ja aivan vallattomasti tulkinnan vapauksia.

Juuri niin kuin tulkitsin ja toivoinkin asian olevan.

Olisit ansainnut sarjakuvaneuvoksenkin tittelin avartavasta esityksestä ja siihen johtaneesta konkreettisesta luovasta työstä.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Solja

• Sarjakuvataiteilija
  • Jäsen
  • Helvetin hyvin menee.
« Vastaus #468 : 19.01.2010 klo 15:39:57 »
Kiitos Tiina kirjoituksestasi. Olet aivan mahtava!

Terveisin,
Sarjakuvapiirtäjä joka 90-luvulla lainasi Lahen kirjastosta sarjakuviasi. :)

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #469 : 19.01.2010 klo 16:09:00 »
Tiina Pystysen vapauden julistus taiteelle, kirjallisuudelle ja sarjakuvalle pitäisi painaa lentolehtisille ja tiputtaa taivaalta koko kansan luettavaksi. Just näin.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2010 klo 20:19:21 kirjoittanut Lurker »

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #470 : 19.01.2010 klo 19:56:36 »
Kiitos tosiaan kattavasta kommentistasi, Tiina. Sarjakuva on taiteen lajeista viimeisimpiä, mikä pyristelee mustassa laatikossaan (ainakin Suomessa). Saahan siellä laatikossakin olla, mikäpä siinä, vaan saa sieltä tulla uloskin! Olisit ansainnut hatutuksen jo aikoja sitten vaan nytpä hattubonuksena olet saanut lukea viihdyttäviä kommentteja tältä saitilta.

Pysy kanavalla jos haluat lukea lisää hupaa, vielä on tulossa tänä vuonna jakoon Sarjakuva-Finlandia, Vuoden sarjakuvateko jne!

Terveisin tuotannostasi tykkäävä fani.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2010 klo 20:05:31 kirjoittanut Jaana S. »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #471 : 19.01.2010 klo 21:32:11 »
Olisipa hauska nähdä ilmeitä kirjailijaliiton hallituksen kokouksessa jos sarjakuvantekijät tästä innostuneena alkaisivat anoa jäsenyyttä sankoin joukoin. Siis ne jotka kokevat olevansa kirjailijoita. Yksi (kotimaisen) sarjakuvan ongelmahan on juuri se että tekijöitä ei arvosteta tarpeeksi. Palkinnoilla koetetaan tätä asiaa korjata, mutta onhan se kirjailijan status sentään jotain! Mieleen jäi joku keskustelu Heikki Jokisen kanssa joka letkautti että kun sinulla (siis minulla) on noin monta sarjakuvateosta ulkona niin sehän on jo (kirjallinen) tuotanto.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #472 : 19.01.2010 klo 23:05:40 »
Mieleen jäi joku keskustelu Heikki Jokisen kanssa joka letkautti että kun sinulla (siis minulla) on noin monta sarjakuvateosta ulkona niin sehän on jo (kirjallinen) tuotanto.  :)
Kirjailijaksi katsotaan siis jos kirjoittaa kirjan.
Tai tekemällä monta sarjakuvaa jos on sarjakuvantekijä.

Vielä on matkaa ::)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #473 : 20.01.2010 klo 00:13:33 »
Onnittelut Pystyselle. Hienoa lukea palkitun omat ajatukset. Varsinkin, kun niissä on ajatusta.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #474 : 20.01.2010 klo 08:14:54 »
Kirjailijaksi katsotaan siis jos kirjoittaa kirjan.

Kirjailijaliiton jäsenyyden ennakkoehto on että on julkaissut kaksi kirjaa. Kaikkia halukkaita ei silti hyväksytä, koska rima halutaan pitää korkealla. (kts. Juha Vuorinen)

Minulle tosin on jäänyt epäselväksi, mikä kyseisessä kansanvalitusseurassa on niin kiehtovaa, että siihen pitäisi kuulua.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #475 : 20.01.2010 klo 08:50:31 »
Minulle tosin on jäänyt epäselväksi, mikä kyseisessä kansanvalitusseurassa on niin kiehtovaa, että siihen pitäisi kuulua.

Kanavoivat tiemmä apurahoja - eli siis käyttävät oikeaa taloudellista valtaa omalla alallaan.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #476 : 12.02.2010 klo 19:25:19 »
Pystysen koko aukeaman mittainen haastattelu uusimmassa Kansan Uutisten Viikkolehdessä. Ja ihan kansikuvassa.

Timo

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #477 : 10.01.2011 klo 16:12:44 »
Suomen sarjakuvaseuran vuosittain myöntämä Puupäähattu-palkinto jaetaan tällä viikolla, tarkemmin ottaen torstaina 13.1.2011 klo 12 Kansalliskirjastossa. Samassa tilaisuudessa jaetaan myös sarjakuvaneuvoksen arvonimiä, juhlavuoden kunniaksi peräti neljä kappaletta.

Kuka hatun tänä vuonna saakaan ja keitä ovat ansiokkaat neuvokset?

Viime vuonna palkittiin Tiina Pystynen, sitä edellisenä vuonna Ville Ranta. Rannan kanssa samana vuonna nimitettiin Keijo Ahlqvist sarjakuvaneuvokseksi.

Lisätietoja (Suomen sarjakuvaseura).

Viime vuoden Puupäähattuketju
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011 klo 16:18:37 kirjoittanut Grezen »

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
« Vastaus #478 : 10.01.2011 klo 16:30:27 »
Suomen sarjakuvaseura ry järjestää perinteisen Puupää-palkinnon jakotilaisuuden torstaina 13. tammikuuta 2011 klo 12.00 alkaen Kansalliskirjastossa, osoitteessa Unioninkatu 36, Helsinki.

Samassa tilaisuudessa jaetaan neljä sarjakuvaneuvoksen arvonimeä. Samalla kirjastossa avataan palkitun töistä koottu näyttely. Palkinnon saaja jakaa haastatteluja paikan päällä.

Muokkasin otsikkoa, ettei mene ketjut sekaisin. -G

Edit: Tosiaan, yksi ketju tuli juuri aiheesta. No, olkoon tämä täällä tapahtumissa muistutuksena, tuolla voi sitten puida.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2011 klo 17:33:06 kirjoittanut Aino Sutinen »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #479 : 10.01.2011 klo 17:50:58 »
Kyllä se on Wallu nyt. Veikataan häntä joka vuosi, kunnes tärppää.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.