Kirjoittaja Aihe: Puupäähattu  (Luettu 103092 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
Vs: Puupäähattu
« Vastaus #450 : 17.01.2010 klo 00:08:17 »
Minä en palkitsisi noista juuri ketään jos vertaa heitä esim. vuoteen 1990 mennessä palkinnon saaneisiin.

Okei. Silti jäi vielä ne selvät vastaukset saamatta ja uusiakin kysymyksiä heräsi.
Voisitko siis yksilöidä hiukan paljon enemmän?
- Sanoit "juuri ketään". Onko siis joukossa  joku, edes yksikin, joka on mielestäsi riittävän taitava ja ansioitunut?
- Kuka/ketkä ovat ilmeisimmin hyväkaveri-kerhon jäsenet? Älä niputa heitä epämääräisesti, vaikka pitäisi sitten luetella jokainen erikseen.
- Ketkä ovat näitä pidempään sarjakuvaa tehneet väkisin palkitut?

Ja tietysti saat kernaasti tarkentaa, ketkä vuoteen 1990 mennessä palkituista ovat niitä ylivertaisia, vaiko kaikki? Olivatko ketkä jo silloin niin suvereeneja, että koko palkintokäytäntö olisi pitänyt ajaa alas heidän jälkeensä.

Minua ihan oikeasti kiinnostaa tämä enemmän kuin luokittelun retoriikka ja sarjakuvatekijöiden survominen sellaiseen.
« Viimeksi muokattu: 17.01.2010 klo 00:21:15 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #451 : 17.01.2010 klo 00:20:13 »
Tämän lainauksen valossa Puupäähattu ei voisi parempaa päätä ansaita. Tai ainakin tällä valinnalla on selvästi haluttu kolistella  ja repiä juuri näitä lajirajoja. Laajentaa ilmaisua! Rohkaista kokeiluihin ja yhdistelyihin. Hyvä!

Timo
No, hyvä kun tuli asiasta selvää! Minkäpä sille mahtaa että meikäläisen tapainen vanha pieru diggaillee silti enemmän perinteistä sarjista. Ehkäpä Puupäälakki toimiikin nyttemmin paremmin tuolla funktiolla, kun vanhat tekijät vanhoine meriitteineen lienee palkittu.
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #452 : 17.01.2010 klo 01:02:30 »
aika hulppeaa menoa..eikä ole kauaa niin jaetaan SarjakuvaFinlandia niin seesteisyys ja lähimmäisenrakkaus joka rivien välistä suorastaan tihkuu sen kun kasvaa.
onneksi me sarjakuvan harrastajat ja ammattilaiset olemme, kuten toisaalla todettua, sivistynyttä ja suvaitsevaa väkeä.

mutta ymmärrän sen.
Minusta sarjakuva on vakava asia.
Muille se saa olla "vain sarjakuvaa", se ei ole ongelmani vaan heidän.

kantani on että palkinto jaettiin melko oikeaan - tällä nimenomaisella kerralla.
Aiemmasta vuoden 2000 jälkeen jaetusta(ja kyllä jo sitä ennenkin) olisi minusta voinut jokusen karsia päähineettömäksikin, mutta sekin on vain minun kantani.
Suurena yllätyksenä sanottakoon etten tarkoita Hiltusta.
Jonka saama Puupäähattu kyllä yllätti minut.
kerranki positiivisesti.

Paljoa en tämän Pystysen sarjakuvatuotantoon ole tutustunut, mutta sen verran että vakuutti.
Huolimatta välillä olevista iän ja sukupuolen asettamista eroista töissä kulki pohjavire joka kosketti.
Eräänlainen aitous ja tuntu, tietous.
Ei, en jaa moniakaan hänen  näkemyksiään, mutta se ei olekaan vaatimus.

Tiina Pystysen Runousoppi ei ole sarjakuvaa mutta lukeutuu positiivisimmin sarjakuvaan suhtautuviin  teoksiin mitä tässä maassa  julkaistu on.
Ehkä juuri siksi se on valitettavan vähän tunnettu ja luettu.

2020- tai viimeistään 2030-luvulla aletaan nähdä jo ensimmäisiä manga-Puupäähattuja ja siihenkin on vain totuttava. Edistystä, Watson!

tai sitä ennen. Näyttöä on jo.
Mutta: ilman riittävää näyttöä ei puupäähattua tasan tipu vielä 2040-luvullakaan (enkä usko Grezenin sitä niin tarkoittaneenkaan).
ja riittävällä näytöllä en takoita salonkikelpoisuutta tai rajautumista johon genreen tai sen ulkopuolelle.

siinä oma 5 centtiäni lisäksi tähän sopusoinnun harmoniaan.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #453 : 17.01.2010 klo 12:21:58 »
Minulle "ei-kaupallinen" tarkoittaa piirustustyyliä jossa ei edes yritetä piirtää "hyvin".

Klassikko!

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #454 : 17.01.2010 klo 13:13:12 »
Minulle "ei-kaupallinen" tarkoittaa piirustustyyliä jossa ei edes yritetä piirtää "hyvin".

Peräänkuulutan siis lisää kaupallista sarjakuvaa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #455 : 17.01.2010 klo 13:45:27 »
Et taida päästä ylitse tuon, kieltämättä hiukan turhan pitkän, "copypastetuksen", mitä?

Ei, en pääse. Näen painajaisia siitä, että jokaisessa Kvaakin ketjussa, jota luen, joku kirjoittaja ajattelee, että "nyt voisin esittää jonkun järkevän argumentin, joka vie aihetta eteenpäin... tai sitten voisin vain copypastettaa tähän puoli sivullista epäoleellista tekstiä".

Ja tuo nyt on silkkaa vittuilua.

Tästä kategorioinnista tuskin syntyy erimielisyyttä.

Saathan sinä väittää minun puolestani mitä tahansa maitopurkin kyljessä olevaa lehmän kuvaa sarjakuvaksi, kun niitä on useampi peräkkäin hyllyssä. Vaikka ajatuksen kanssa.

Yrität nyt painaa villaisella juuri sen kysymyksen, josta tässä väitellään. Onko se, mitä Pystynen tekee, sarjakuvaa? Ovatko runokuvat sarjakuvia? Ovatko hauet kaloja, vai olisiko valas parempi analogia tässä tapauksessa? Emme voi tietää, ellemme pureudu itse asiaan. Onneksi Kaltsu on jo ryhtynyt siihen.

Jos minä en pidä Pystysen "runokuvia" sarjakuvana, eikä Pystynen pidä niitä sarjakuvina, niin sinä kai sitten olet kuitenkin oikeassa, koska - olet nyt vaan oikeassa.

Kyllä, olen oikeassa siitä, että copypastetus on kelvotonta argumentaatiota. Tarkistapa viesteistäni, mitä minä olen väittänyt siitä, onko Pystynen tehnyt sarjakuvaa.

Pystynen otti hämmästyneenä palkinnon vastaan.

Jos se olisi annettu minulle, niin olisin myöskin ollut hämmästynyt -- mutta en sen takia, etten pitäisi itseäni sarjakuvantekijänä. Sanoiko Pystynen, että hän oli hämmästynyt sen takia, että hän ei ole tehnyt sarjakuvaa? Ei, vaan hän ei ole opiskellut sarjakuvaa. Vain yksi epäoleellinen siteeraus lisää.

Itse olen taipuvainen purismiin sarjakuvamuodon suhteen, mutta en pelkää sitä, että sarjakuvan puhtautta tahrii Pystysen palkitseminen sarjakuvantekijänä. Pelkään sitä, että sarjakuvan puhtautta tahrii huono argumentaatio ja yhdentekeviin mielipiteisiin vetoaminen silloin, kun keskustellaan siitä, mikä on sarjakuvaa.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Jaana S.

• Vieras
« Vastaus #456 : 17.01.2010 klo 15:12:05 »
Hihhei!
Onko Herra Koipeliini tai Yellow Kid sarjakuvaa?
Sarjakuvahan lie sarja kuvia tai vaikkapa ihan yksi kuva, jossa kerrotaan tarina sanojen kanssa tai ilman. Valitettavasti en ole lukenut Outcaultin tai Töpfferin kirjoittamaa raamattua asiasta. Tuskin niissäkään on selitetty arvon suomalaisille herroille tarkoin jotta oikea sarjakuva on rivi noin 6 cm korkeita ruutuja 18 senttimetrin pituudelta puhekuplineen ja liikeviivoineen. Julkaistavan sarjakuvan formaattihan on muodostunut aina käytettävissä olevan julkaisun muodosta ja sanomalehtisarjakuva käytettävissä olevan palstan korkeudesta ja leveydestä. Siksi minua ihmetyttääkin se, että monet nettisarjakuvat piirretään sanomalehtiformaattiin, kun kerran nettiformaatissa kenttä on vapaa. En tiedä mitä herra I tai D pitävät perinteisenä sarjakuvana, itse katson sarjakuvan historian alkaneen jo vaikkapa keskiaikaisista kirkkojen seinämaalauksista, joiden kuvasarjat kertoivat pienillä tekstilisäyksillä lukutaidottomille tai heikosti lukeville raamatun tapahtumia kun katoliseen aikaan papit pölöttivät jurpoillekin vaan latinaa.

Hyvää sunnuntaipäivän jatkoa kaikille!

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #457 : 17.01.2010 klo 16:56:09 »
Onnea Tiinalle!

Tästä syntyi sitten Pystyselle ominainen, Suomessa ennennäkemätön piirrostyyli ja tarinankerronta.
Minusta Tiina Pystysen grafikka muistutti jo sillon aikanaan jonkin verran vuoden 1993 puupäähatun saajan piirroksia.

Lainaus
Omasta mielestäni kuljen välimaastossa, lajien välissä. Pidän itseäni kirjailijana, joka on ottanut kuvakirjan ja sarjakuvan keinot käyttöönsä - ja aikoo vakaasti salakujettaa ne kirjallisuudeksi kutsutulle leikkikentälle.

Tiina Pystynen, Ruutujen välissä
Yllättävästi tuosta tulee mieleen Töppferin aivoitukset siitä mitä hän tekee ja mihin pyrkii. Toisaalta Töppfer asetti kyllä jo ruutuja rinnakkain hakiessaan sitä uutta ihmeellistä, kuvat ja tekstin yhdistävää kerrontamuotoa.

Luulen että joillekin Pystysen sarjakuvat eivät ole sarjakuvaa nimen omaan siitä syystä että niistä puuttuu se juxtapositio. Sivujen "oikeaa" lukemisjärjestystä saatta olla vaikea hahmottaa. Tällä palkinnollakin kyllä sarjakuvan määritelmää halutaan selkeästi laajentaa kohti kuvataidetta. Hämmästyttävän monia kuvataiteilijoitä on palkittu (suhteessa heidän määräänsä sarjakuvantekijöissä). Esim. Uusitalo, Turunen, Tukiainen. Tällä kaavalla seuraava hattu voisi mennä vaikka Jarmo Mäkilälle.  :)
Viime vuosina palkituista myös Aarniala oli selkeästi yksittäisten kuvien ja niistä muodostuvien sarjojen tekijä. Joitakin ihmisiä juxtaposition puute ilmeisesti häiritsee aika paljon. Minusta se vaikeuttaa joidenkin sarjakuvan keinojen, kuten liikkeen kuvauksen ja ajan hahmottamisen esittämistä. Pystysen tarinoissa nämä eivät kuitenkaan ole (sikäli kun olen niitä lukenut) mitenkään oleellisia juttuja. Pääpaino on enemmän fiiliksissä.

Sekö uusin teos on muodoltaan lähempänä perinteistä sarjakuvaa? Olen lukenut vain Runousopin sekä muutaman vanhemman teoksen (esim. Onnenkoukkuja). Muistaakseni Naarassarjoissa oli myös Pystystä, mutta lieneekö niitä töitä uusintajulkaistu?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #458 : 17.01.2010 klo 19:13:06 »
Sekö uusin teos on muodoltaan lähempänä perinteistä sarjakuvaa? Olen lukenut vain Runousopin sekä muutaman vanhemman teoksen (esim. Onnenkoukkuja). Muistaakseni Naarassarjoissa oli myös Pystystä, mutta lieneekö niitä töitä uusintajulkaistu?

Naarassarjojen jutuista ainakin osa on julkaistu osana pidempää kokonaisuutta: Leskikuningattaren muistelmat, vai olikohan Ystävänä yksinäisyys, tai ehkä molemmat. Uusinta teosta en ole lukenut kokonaan, näin alkuperäisvedoksia näyttelyssä Galleria Johan S:ssä loppuvuodesta. Tiinalta alkaa seuraavaksi ilmestyä sarjakuva Hyvä terveys-lehdessä, kertoi hän Puupääillallisilla.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #459 : 18.01.2010 klo 11:43:22 »
Jaa-a, ei tee minun makuni mukaista sarjakuvaa mutta...

(kohauttaa olkapäitään)

Onneksi olkoon vain  :laugh:

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #460 : 18.01.2010 klo 12:11:39 »
Sama juttu täällä, mutta vilpittömät onnittelut silti hatun saajalle.

Seuraavaa puupäähattua ehdottaisin Ensio "Enska" Itkoselle. Hän piirsi aikoinaan tussilla lehtiötaululle mm. erilaisia etuajo-oikeutta käsitteleviä risteystilanteita ratkaisuineen (huom. ilman lyijykynähahmotelmia suoraan tussilla paperille). Ja tämä kaikki vielä televisioitiin. Lapsille suunnatun teoksensa Muista aina liikenteessä (1975) Itkonen teki yhdessä Kylli-tätinäkin tunnetun taiteilijan Kylli Kosken kanssa (Wiki).
"Ihminen on ihmiselle kettu."

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #461 : 18.01.2010 klo 12:16:54 »
Seuraavaa puupäähattua ehdottaisin Ensio "Enska" Itkoselle. Hän piirsi aikoinaan tussilla lehtiötaululle mm. erilaisia etuajo-oikeutta käsitteleviä risteystilanteita ratkaisuineen (huom. ilman lyijykynähahmotelmia suoraan tussilla paperille). Ja tämä kaikki vielä televisioitiin. Lapsille suunnatun teoksensa Muista aina liikenteessä (1975) Itkonen teki yhdessä Kylli-tätinäkin tunnetun taiteilijan Kylli Kosken kanssa (Wiki).

Tää oli mun mielestä hyvä läppä. :)

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #462 : 18.01.2010 klo 12:25:57 »
Heh... "Vilpittömät".
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Gothicus