Musta on ollut jännä seurata, miten paljon monipuolisemmaksi sarjakuvatarjonta Suomessa & maailmalla on kehittynyt, löytyy vähän kaikille vähän kaikkea. Plus ne omat suosikit löytyy huomattavasti helpommin netin yms. kautta. Sarjakuvia, jotka kolahtavat korkealta & kovaa on tarjolla vaikka kuinka paljon. Toisin oli v.-85 Lappeenrannassa...
Niitä itselle sopivia sarjakuvia (olin sitten nainen tai koira) löytyy siis lähes tuskitta. Ei ole pakko lukea mitään, mistä ei tykkää, vaan sen takia "kun muuta ei ole tarjolla". Nuorena sitä joutui lukemaan vaikka mitä, vain koska se oli sarjakuvaa, ja välillä otti kyllä päähän. Eli mun ei tarvitse inhota jotain supersankarimegatissiseikkailuja, voin olla kuin niitä ei oliskaan. Ei ole multa pois, jos joku kustantaa & ostaa sellasta. Mulla on mun omat jutut!
Muttamutta tiiviimmin siis asiaan:
Tämä kovasti mainostamani Ranskan uusi aalto on kyllä siitäkin mucho bueno, että nämä uudet miestaiteilijat ovat, kuten muutkin nuoremmat modernit miehet, huomattavasti vapautuneempia ja renoutuneempia mitä naisiin tulee. Enää ei ole pakko pelätä/vihata/mysifioida naisia vaan niitä voi kohdella/ajatella ihan ihmisinä (vallatonta!). Esimerkkinä vaikkapa Christoph Blain jonka Isaac-merimiesseikkailussa naissankari on ihan oma ihmisensä, sillä on ihan oma elämä ja jutut ja persoona ja seikkailut ja vaikka mitä.
Hernandez-veljekset (Love&Rockets) ovat siitä kiinnostava tapaus, että he kasvoivat naisvaltaisessa mutta latino-katolisessa ympäristössä= tuloksena on jossei nyt ihan palvova niin kovasti fiksaatioitunut suhde naisiin. Lopputulos on kuitenkin mainio, Jaimen naisiin samaistuu ja Gilbertin naiset ovat... ööh... vapauttavan vapautuneita, mitä ainakin ihmissuhteiluun & sexiin tulee.
Itse tykkään miehistä & miessarjakuvataiteilijoista joilla ei ole suunnattomia komplekseja naisten suhteen ja jotka kykenee tykkäämään tytöistä ihan ilman jalustoja ja/tai viharakkautta.
Tykkään sarjakuvista, jossa tekijä pystyy luomaan naishahmoja(kin) joihin voi samaistua ja joissa on toden tuntua. Se on se kuuluisa samaistumisen taito - pystyykö luomaan hahmoja jotka ovat lihaa ja verta, eivät vain tussia ja paperia?
Nyt taidan mennä kotiin, vetää jo niin vakavaksi!
P.S. Huomasitteko kuinka koomiselta "miessarjakuvataitelija"-sana näyttää - niinku miks mies, sehän on automaattista? Ja niinku mikä tekee jostakusta erityisen miessarjakuvataiteilijan, puhuuko se erityisesti miesten puolesta vai mitä???