Kirjoittaja Aihe: Naisten sarjakuvasuosikit  (Luettu 25246 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hanna

• Jäsen
Re: Naisten sarjakuvasuosikit
« Vastaus #60 : 17.05.2006 klo 17:24:17 »
Off-topic, suokaa anteeksi.

Siihen asti kuvittelin ainakin myös Kanin ja Ihaan olevan tyttöjä

Kukamitähäh!!! Eikö Kani ole tyttö/nainen?? Täytyy myöntää että olen ihan oikeasti ällistynyt. Kani on mielestäni malliesimerkki ärhäkästä ja pahantuulisesta keski-ikäisestä naisesta, jonka kiukkuisen kuoren alla piilee silti hyvä sydän. Taas mun illuusiot romuttuu.

Suomen kielen suuri siunaus: ei-sukupuolitettu kieli!

Musta taas tämä jos mikä on suomen kielen suuri heikkous. Monen monta kertaa olen kaivannut erillistä hän-pronominia naisia ja miehiä tarkoittamaan (vrt. esim. he - she), etenkin kun kyseessä on vierasperäinen nimi tai puhutaan henkilöstä pelkällä sukunimellä. Haluaisin kernaasti tietää kumpi yksilö on kyseessä.
Klik klik --> Sarjisblogini

Hans

• Jäsen
  • Nothing to declare.
« Vastaus #61 : 17.05.2006 klo 17:53:43 »
Nalle Puhissakin on kyllä feminiinisiä, melkein äidillisiä piirteitä. Jotenkin härskiä oikeestaan ajatella näitä Puolen hehtaarin metsän asukkien sukupuolia.
Aika jännä juttu, mutta mulle ulkomaisista sarjakuvantekijöistä on kolahtanu enimmäkseen miehet ja suomalaisista taas naiset. Siis enimmäkseen, ei pelkästään. Ja mulla on kauheesti aukkoja sarjakuvasivistyksessä, toisinkin saattais ehkä olla jos olisin lukenu enemmän.

Outi

• Sarjakuvafestariassari
  • Jäsen
« Vastaus #62 : 17.05.2006 klo 18:15:59 »
Jotenkin härskiä oikeestaan ajatella näitä Puolen hehtaarin metsän asukkien sukupuolia.

Kieltämättä ei ole aikaisemmin tullut mieleen analysoida Puhia kavereineen... Mutta nyt kun tuli puheeksi niin Risto Reipas (ärsyttävä nimi!) oli kyllä ainoa oikeesti poika. Ja Pikku-Ru'n äiti ainoo oikeasti tyttö. Kaikki muut on kyllä jotain siltä väliltä/ei kumpaakaan. Tikru oli aina mun suosikki, se pomppi just niinkuin yksi (naispuolinen) ystäväni pienenä...
We all need an Alan Rickman to read Shakespeare sonnets to us every night

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #63 : 01.11.2006 klo 13:49:04 »
Tällaisia olivat naisten sarjakuvasuosikit 1930-luvulla Suomessa Tosikertomuksia-lehdessä.

Eeli Jaatinen: Nuorenparin elämää
Rita Rapp: Juho Muliinin seikkailu

Aikansa kun on noita vanhoja lehtiä "plärännyt", yllättävän paljon on löytynyt naisille suunnattuja ja jopa naisten piirtämiä sarjakuvia. Tosin tuo Muliin oli signeerattu vain Rapp, arvasin, että kyseessä olisi kuvittaja Rita Rapp. Onks' jollain parempaa tietoa? Eeli oli toki äijä.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #64 : 01.11.2006 klo 14:24:11 »
No jopas on keskustelu, oikein viihdyttävä, miten onkin mennyt ohi.

Tämä on taas aiheen vierestä mutta olen ollut nyt kakaroiden kanssa kotona pari viikkoa ja katsellut DVD:ltä vaipanvaihdon lomassa melkein kokonaan Tahdon asia-boksin vaikka ei pitäisi. En pidä saippuaoopperoista, se on ämmien tekemä ja edustan Kvaakin machointa osastoa joten minun ei olisi pitänyt. Vaan se oli ihan pirun hyvin tehty. Mun nähdäkseni nämä sukupuoli - ja muut kiintiöt voidaan unohtaa siinä vaiheessa kun joku tekee tarpeeksi laadukasta jälkeä (kuten vaikka Persepoliksen tapauksessa). Mutta sen viivan alapuolella mulla ei ole mitään mielenkiintoa lukea säälistä vammaisten/kepulaisten/naisten tekemää divaritason sarjakuvaa joka ei viihdytä tai kiinnosta
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Irene

• Jäsen
« Vastaus #65 : 01.11.2006 klo 14:56:53 »
Hehe, Tahdon asia oli kyl parhautta, vaikka viimeisen jakson lässähdys jätti vähän ikävän jälkimaun. Mutta noin yleisesti ottaen henkilöhahmot olivat niin kiinnostavia, että niitä on jäänyt pitkäksi aikaa jälkikäteen muistelemaan.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #66 : 01.11.2006 klo 15:30:39 »
Kaksi vikaa on näkemättä
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #67 : 01.11.2006 klo 16:54:58 »
Olen näemmä minäkin missannut tämän keskustelun... Vaikka hieman kylmäksi se jätti.

Muista en osaa mitään sanoa, puhun siis itsestäni. En osaa samaistua johonkin "sarjakuvia lukevien naisten" ryhmään, enkä koskaan koe lukevani sarjakuvaa nimenomaan naisena. Siis että lukisin vaikka miehen tekemää sarjakuvaa naisen näkökulmasta. Jotenkin koko ajatus tuntuu vieraalta, aivan samalla tavoin kuin koen vieraaksi esim. poliittisen lukutavan.

Sekä naisten että miesten piirtämät sarjakuvat maistuvat yhtä lailla, kunhan ovat kolmiulotteisia, hyvin piirrettyjä ja tarinallisesti vetäviä. Tarina saa sisältää mieluummin gangstereita, haltioita, avaruuden keisareita, supersankareita, homorekkakuskeja, muskeleita ja/tai aseita kuin vaikkapa lapsia, söpöjä eläimiä tai ironisia goottityttöjä. Vaikka löytyypä noita poikkeuksiakin, kuten Muukalaisia paratiisissa tai Kiroileva siili. Suurin osa kavereistanikin -- sekä miehistä että naisista -- tuntuu olevan tällaisia, ei ehkä sukupuolettomia, mutta sukupuoli yksinkertaisesti ei merkitse paljoa sen suhteen mitä kuluttaa.

Toisaalta ymmärrän myös kysymyksen siitä, miksei sarjakuvia saisi lukea nimenomaan naisena. Korostavathan monet miehetkin omaa sukupuoltaan sen suhteen, mitä kuluttavat; naisten juttuja ei periaatteesta tueta. Naisilla lienee lupa käyttäytyä samalla tavalla, hakea viitekehystä, turvaa ja yhteenkuuluvuutta tällaisesta ryhmästä, vaikken itse moista lokerointia ja lokeroitumista ymmärräkään. Niin kauan kuin (kuvitteellista) vastapuolta ei lähdetä aktiivisesti mollaamaan ja sabotoimaan, niin käyttäytykööt ihmiset juuri niin kummallisesti kuin haluavat.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #68 : 02.11.2006 klo 16:05:18 »
viimeisen jakson lässähdys jätti vähän ikävän jälkimaun

Niin jätti, 8 surmanluotia tyylinen suomalaisugrilainen ahdistusloppu olisi ollut parempi. Tahattomia huumoripisteitä tuli kuitenkin kohtauksesta jossa Jadesoturi sekoili joulupukkina

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #69 : 02.11.2006 klo 21:00:04 »
Heitetäänpä kehiin vähän kirjastonäkökulmaa: Oulun kaupunginkirjaston Intro-tietokannasta suoritettu asiasana-haku "Naissarjakuva" tuo näytölle mm. seuraavia osumia.

Feuchtenberger: Huora H kulkee omaa rataansa
Luhtanen: Maisa ja Kaarina - Täysipainoinen nainen
Kovacs: Minne menet, Laura Liha
Lavonen: Parrakas nainen - Kallis maku
Hakkarainen: Love Kills
Drake: Juliet Jonesin sydän
Närhi: Hanki elämä
Moore: Strangers in Paradise

Entäs sitten Miessarjakuva?

Dupuy: Onni hymyilee, minä en
Ranta: Isi on vähän väsynyt
Mäkelä: Rooma
Ratia: Nakki ja Tappi
Kovalic: The Collected Dork Tower
Iivari: Kung fu -poliisit
Heikkilä: Taru vanhoista herroista
Heikkinen: Autuaat

http://oukasrv6.ouka.fi:8001/?formid=find2&sesid=1162493405&ulang=fin

Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että jaottelu sukupuolten välillä on tämäntyylisissä kysymyksissä enemmän kuin keinotekoinen. Olen pitänyt melkein kaikista naispuolisten Kvaakkaajien tässä viestiketjussa mainitsemista sarjakuvista, ja uskoisin, että myös omat suosikkini saisivat taakseen yhtä paljon miehiä kuin naisiakin.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #70 : 05.11.2006 klo 12:36:57 »
En ole ikinä miettinyt että  hakisin moisin perustein kirjastosta luettavaa mutta kaksi ekaa on oikein hyviä miessarjakuvia. Olisin kyllä luullut että hakukone tarjoaisi Korkkareita koska sitä miehekkäämpää menoa ei ole
« Viimeksi muokattu: 05.11.2006 klo 13:08:18 kirjoittanut Antti Vainio »

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #71 : 05.11.2006 klo 13:07:48 »
Aivan. Sonninpallit on nimeä myöten sitä jämäkintä urosmeininkiä
« Viimeksi muokattu: 05.11.2006 klo 13:09:59 kirjoittanut Antti Vainio »

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
Vs: Re: Naisten sarjakuvasuosikit
« Vastaus #72 : 01.11.2010 klo 17:04:54 »
Heitetäänpä kehiin vähän kirjastonäkökulmaa: Oulun kaupunginkirjaston Intro-tietokannasta suoritettu asiasana-haku "Naissarjakuva" tuo näytölle mm. seuraavia osumia.

Feuchtenberger: Huora H kulkee omaa rataansa
Luhtanen: Maisa ja Kaarina - Täysipainoinen nainen
Kovacs: Minne menet, Laura Liha
Lavonen: Parrakas nainen - Kallis maku
Hakkarainen: Love Kills
Drake: Juliet Jonesin sydän
Närhi: Hanki elämä
Moore: Strangers in Paradise

Entäs sitten Miessarjakuva?

Dupuy: Onni hymyilee, minä en
Ranta: Isi on vähän väsynyt
Mäkelä: Rooma
Ratia: Nakki ja Tappi
Kovalic: The Collected Dork Tower
Iivari: Kung fu -poliisit
Heikkilä: Taru vanhoista herroista
Heikkinen: Autuaat

http://oukasrv6.ouka.fi:8001/?formid=find2&sesid=1162493405&ulang=fin

Mielenkiintoisia listoja, Autuaita en ole lukenut mutta muiden kohdalla ihan nyökyttelen tuolle nais-/miessarjakuva-määreille, että näen mistä ne tulevat enkä pidä niitä perusteettomina.

Naissarjakuva-sanaa voisi lähteä avaamaan paristakin suunnasta. Sillä voidaan viitata sarjakuviin joiden lukijakunnasta epätavallisen suuri osa on naisia. Vaikka tuskin onkaan sarjakuvaa jonka lukijakunta koostuu sataprosenttisesti yhdestä sukupuolesta, ja samoin ei liene sarjakuvaa joka vetoaa kaikkiin sukupuolen edustajiin. Jukka on lukenut Cathya ja minä fanitan Roberta Gregorya ja toisaalta en lue korkkareita, mutta veikkaisin silti noiden lukijakunnissa näkyvän jonkinlaisen sukupuolten välisen epäsuhdan.
Tuolla perusteella voidaan siis puhua myös miessarjakuvista, pikaveikkauksena arvelen ainakin niiden korkkareiden ja Tex Willerin kuuluvan noihin.

Toinen tapa rajata aihetta on se, että sarjakuvassa käsitellään sukupuolisuuden teemoja nimenomaan naisnäkökulmasta. Pikkuisen vaikeampi määriteltävä, koska ihmiset voivat lukea niitä samoja sarjakuvia hyvinkin eri tavalla, ja joku kieltäytyy näkemästä sukupuoliteemoja jos siinä ei ole täysi vaginamonologi käynnissä, ja toinen taas määrittää sukupuoliteemojen käsittelyksi sen että päähenkilö on nainen.
Tämänkin kohdalla minusta voidaan puhua myös miessarjakuvasta, joskin se miesnäkökulma on tässä patriarkaalisessa yhteiskunnassamme (boo! hiss!) niin vallitseva että sitä on joskus vaikea havaita.
Ralf König olisi miessarjakuvaa jälkimmäisen määritelmän perusteella, mutta käsittääkseni ei ensimmäisen, lukijoistaan aika iso osa taitaa olla naisia...

Kolmas, helpoin ja tylsin tapa määrittää naissarjakuva (ja miessarjakuva myös) on sen tekijän tai päähenkilön sukupuolen perusteella.

Käytännössä taitaa suurimmalla osalla se määrittely tapahtua epämääräisen mutufiilistelyn perusteella noiden kolmen yhdistelmänä. Tai kieltäytyvät tekemästä sitä koska miehet ja naiset ovat kaikissa asioissa aivan samanlaisia (havaintojen perusteella olen eri mieltä, vaikkakin katson että miesten ja naisten joukkojen sisällä erot ovat suurempia kuin joukkojen välillä).

Keksiikö joku muuten jonkin naisen tekemän "miessarjakuvan"? Munabomberia en ole lukenut, olisiko se? Ja Carla Speed McNeilin Finder-sarjakuvan päähenkilö Jaeger on ainakin niin macho kuin olla voi, vaikka toisaalta ne sivuosien naiset ovat yleensä se varsinainen tarina...

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #73 : 01.11.2010 klo 19:45:30 »
Toinen tapa rajata aihetta on se, että sarjakuvassa käsitellään sukupuolisuuden teemoja nimenomaan naisnäkökulmasta.

Esimerkiksi siivoamista tai ruuanlaittoa käsitteleviä sarjoja.

, ja toinen taas määrittää sukupuoliteemojen käsittelyksi sen että päähenkilö on nainen.

Naissarjakuvasta tulee sitten mieleen ainakin Druuna ja Dirty Pair

, ja uskoisin, että myös omat suosikkini saisivat taakseen yhtä paljon miehiä kuin naisiakin.
   Mitäs nimenomaan  luettavaksi hankittua multa hyllystä löytyy ...

Alain Chevalier,
 Autopartio 525,
 Biggles,
 Haikaralaivue,
 Huuhkaja ,
 Korkeajännitys,
 Pilotti,
 Siivet

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #74 : 01.11.2010 klo 20:15:09 »

Naissarjakuvasta tulee sitten mieleen ainakin Druuna ja Dirty Pair

Mä olen varma että jossain on joku fanboy joka antaa esimerkeiksi sarjakuvien positiivisesta naiskuvasta ja monipuolisesta sukupuoliroolituksesta Druunan ja Dirty Pairin (tai vastaavia) :)