Kirjoittaja Aihe: Naisten sarjakuvasuosikit  (Luettu 25241 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
Vs: Naisten sarjakuvasuosikit
« Vastaus #75 : 02.02.2011 klo 20:10:24 »
Hyh, en taida sopia naissarjakuvalukijan rooliin, en sitten millään.Ja miksi pitäisikään.Väkivallasta ja ylettömästä seksistä en kyllä välitä, mutta mielilukemistoni sopii välimaastoon Juliet Jonesin sydän-Haikaralaivue-Spirit-Mummo(ihana ihana)- Muumi-Mustis-Corto Maltese.

Olen todella kaikkiruokainen sarjakuvanlukija,en ajattele lukiessani mies-nainen näkökohtia, luen mikä itseäni miellyttää, ja jätän pois mikä ei miellytä.Tosin joku autokilparata-sarjis saa itseni lähinnä hymähtelemään.Mutta mikäpäs siinä, jos tulee hyvälle tuulelle, eikös se ole silloin tehtävänsä ansiokkaasti täyttänyt.

Mielenkiintoista hypätä ykskaks tällaiseen kauan sitten aloitettuun aiheeseen, vieläköhän mahtaisi leimahtaa feminismin kukkanen,tosin mielestäni jo ajan patinaa saanut aihe.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2011 klo 20:12:05 kirjoittanut kultakisu »
Lady on aina Lady helmineen ja eriparisine villasukkineen

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #76 : 02.02.2011 klo 20:46:35 »
Kotioloissa ja kaveripiirissä olen huomannut, että samoista sarjakuvista pidetään sukupuolesta riippumatta. Tosin kaveripiirini koostuu elämäntavoiltaan, koulutukseltaan ja iältään samankaltaisista ihmisistä. Nämä asiat - ainakin näissä omissa piireissäni - ohjaavat lukutottumuksia selkeästi sukupuolta enemmän.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #77 : 02.02.2011 klo 21:53:52 »
Kotioloissa ja kaveripiirissä olen huomannut, että samoista sarjakuvista pidetään sukupuolesta riippumatta. Tosin kaveripiirini koostuu elämäntavoiltaan, koulutukseltaan ja iältään samankaltaisista ihmisistä. Nämä asiat - ainakin näissä omissa piireissäni - ohjaavat lukutottumuksia selkeästi sukupuolta enemmän.

Sama juttu. Joskus jopa silloin kun kyse on selvästi pojille tai tytöille suunnatuista sarjoista. Tosin nykyään tyttöjen sarjoissakin on enemmän sisältöä kuin vanhojen romanssisarjisten aikaan... Olen itse asiassa alkanut epäillä, ettei ennenwanhaan täysin ymmärretty millä perusteella ihmiset lukemisensa valikoivat. Vaikka saattoihan maailmakin olla erilainen... Tarinat kyllä kertovat että tytöt lukivat silloinkin mieluusti poikien kirjoja, sillä niissä oli enemmän jännää.

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #78 : 04.02.2011 klo 21:50:46 »

Kysäisepäs nanna mitä sarjakuvia sinun äitisi, isoäitisi ja mahdolliset tätisi lukevat, voi olla että yllätyt.... :-X

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #79 : 05.02.2011 klo 00:51:57 »
Kysäisepäs nanna mitä sarjakuvia sinun äitisi, isoäitisi ja mahdolliset tätisi lukevat, voi olla että yllätyt.... :-X

Ne lukee mun omaa sarjakuvaa... No surprise there. :)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #80 : 05.02.2011 klo 02:31:44 »

ei, en ole Nannan sivupersoona,tartuin vain tähän kun itsellä on yhä elossa...7 tätiä.
Sukupuoli ei ole se määrittävä tekijä vaan ihan muut asiat. Ei, ei ikä.
osa ei lue, mitään, piste. Osalla rajautuu tiukasti vain uskonnoliseen materiaaliin ja sitten on näitä mustanaamiosta fingerporiin tapauksia.

paras esimerkki lienee edesmenneet isoäidit, toinen isoäitini luki lähinnä eurosarjakuvaa silloinkin lähinnä koska niitä tuli ahmittua itse vino pino ja isoäiti asui meillä terveytensä takia.
Toisen luona oli itse kirjaksi sidottuja aku ankkoja vuodet 1951-1958, nuo olivat enimmäkseen lapsille ja lapsenlapsille, isoäiti itse luki mm Tex willereitä.

äitini lukee paljon, sarjakuvia vähemmän, mutta makuskaala kulkee tintistä ja asterixista joihinkin hyvin harvoihin kotimaisiin(mm Leppiz) ja näihin "luin Sin cityn 1" (joka on kuulemma enemmän kuin Chandlerit kun on niin paljon paremmin kirjoitettu kuin Spillanet) jotka tulevat yhä puskan takaa.

tämä ja useampi eri neitokainen on vaan vahvistanut omaa käsitystä siitä ettei sukupuoli vaan yksilö itse ole se ratkaiseva tekijä mitä lukemiseen tulee.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #81 : 05.02.2011 klo 09:51:10 »
Äitini ei voinut lukea Aku Ankkoja, ne kun olivat niin tylsiä, että nukahti sohvalle. Sen sijaan Tex Willerit eivät saaneet unta silmään ja niitä hän lukikin melkoisen määrän.

Satunnaisia tylsiä hetkiä hän torjui pyytämällä jotain lyhytkestoista tarinaa, ainakin Ann Nocentin Daredeviliä muistan hänelle tarjonneeni. Yleensä hän aina kaiken lukikin, tosin monta kertaa hermostui kun jäin miettimään liikoja, mitä kannattaisi kokoelmasta antaa luettavaksi.

Tämä kuitenkin joskus 1990-luvun alkupuolella, koska muuttaessani lähtivät myös kaikki sarjakuvat, Ankat sen sijaan jäivät veljelle ja siskolle.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #82 : 05.02.2011 klo 14:34:23 »
Mulla ei isoäiti lukenut sarjakuvia koska kärsi siitä perinteisestä peruskammosta niitä kohtaan ja koska sarjakuvat ovat lapsille. Aku Ankka ärsytti koska Hessu Hopo puhui huonoa kieltä, eikä siinä auttanut kun yritin selittää että se on vain hahmon puhetapa, eivät kaikki voi puhua täydellistä kirjakieltä koska Hessu nyt on Hessu. Kun aloin julkaista omia juttujani, suhtautuminen sarjakuvia (tai ainakin meikäläisen tekemiä) kohtaan muuttui positiivisemmaksi. Tosin usein niitä saattoi antaa lahjaksi "lapsenmielisille" tms, eipä silleen että mun jutut nyt olisivat niin vakavastiotettavia, mutta tämä lapsenmielisyys-ajatteluun tuntui silti vaikuttavan se että ne olivat sarjakuvaa, eikä niinkään sisältö...

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #83 : 05.02.2011 klo 16:55:22 »
Oma äitini on täysin pihalla siitä mitä sarjakuvaharrastukseni sisältää, siitä on ihan todisteitakin. Itse hän kuitenkin on lukenut Tex Willeriä lähinnä kielen vuoksi nuorempana ja vanhempana. Myös Aku Ankkaa hän on lukenut, onhan se ollut moneen kertaan tilauksessakin. Supersankari aiheiset tv-sarjat joista veljeni ja minä olimme kiinnostuneet, hän katsoi usein kanssamme, lähinnä saippuaoopperaa muistuttavien juonenkäänteiden vuoksi.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #84 : 09.02.2011 klo 00:02:26 »
ei, en ole Nannan sivupersoona,tartuin vain tähän kun itsellä on yhä elossa...7 tätiä.
Sukupuoli ei ole se määrittävä tekijä vaan ihan muut asiat.

Onnittelut, noin monta tätiä, minulla ei ole enää elossa yhtään.Sinullahan on nyt todella  hieno tätiotos, teeppäs pieni gallupkysely heidän sarjakuvalukutavoistaan, ja kerro meille minkä tuloksen sait.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #85 : 09.02.2011 klo 01:44:31 »
Onnittelut, noin monta tätiä, minulla ei ole enää elossa yhtään.Sinullahan on nyt todella  hieno tätiotos, teeppäs pieni gallupkysely heidän sarjakuvalukutavoistaan, ja kerro meille minkä tuloksen sait.

tämä selvä, koetetaan järjestää.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #86 : 09.02.2011 klo 11:31:49 »
Mun siskoni lukee strippisarjiksia eli ainakin tykkäsi aikoinaan suuresti Lassista ja Leevistä. Sentyyppistä. Äiteeparkani ei tajua MITÄÄN sarjakuvista. Säälittävä tapaus  :laugh:

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #87 : 09.02.2011 klo 22:50:45 »
Äiteeparkani ei tajua MITÄÄN sarjakuvista. Säälittävä tapaus  :laugh:

Miten olisi "Äitien, mummien ja tätien sarjakuviin perehdyttämis klinikka"?  ;D
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #88 : 10.02.2011 klo 12:32:48 »
Jotain tarttis kyllä tehrä. Minäkin olen monesti yrittänyt sille että:"Hei mutsi mutsi, tsekkaa vähän ku on hiano piirrosjälki tässä kirjastosta londaamassani sarjiksessa! Lue toi juttu tosta, sikahauska! Mutsi? Oi mutsi mutsi...mihin sä meet? Hei tuu takasin..."

:laugh:

kultakisu

• elämännautiskelija
  • Jäsen
  • ei ramase ennää...
« Vastaus #89 : 10.02.2011 klo 23:08:42 »
Mun siskoni lukee strippisarjiksia eli ainakin tykkäsi aikoinaan suuresti Lassista ja Leevistä. Sentyyppistä. Äiteeparkani ei tajua MITÄÄN sarjakuvista. Säälittävä tapaus  :laugh:

Hmmm,siis mikäli ymmärsin oikein,tarjonta ja kohde ikäänkuin ohittivat toisensa, olisikohan tarjonnassa parantamisen aihetta,yritäpäs lähestyä kohdetta noinniinkuin alhaaltapäin,"Hei mutsi,tässä ois sulle kiva sarjakuva",ja ojennat sitten vaikkapa sen Lassin ja Leevin juhlajulkaisun hienoissa kääreissä.Ju,juu. ;)
Kas siitä se lähtee, pikkuhiljaa hiukan vaativampaa, jne...