Kirjoittaja Aihe: Supersankarisarjakuvia tytöille(?)  (Luettu 16238 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Supersankarisarjakuvia tytöille(?)
« : 11.11.2003 klo 11:03:22 »
Ajatelin avata vielä yhden "seksistisen" keskustelun... ottakaa siis iisisti.

Oletteko huomanneet, onko olemassa mitä sellaisia kalsaripellesarjiksia, jotka putois myös tytöille? Siis keskiverto geneeristä supersankarisettiä paremmin.

Aihe tuli mieleeni, kun olen törmännyt lyhyen ajan sisällä muutamaan Ryhmä-X faniin. Ehkä tässä poppoossa on sit se Rogue joka vetoaa? Jotkut Ihmenelosten muijat (Hulktar mukaan lukien) tuppaa oleen niin nössöjä, että eivät kelpaa oikein samaistumiskohteiksi (ainakin takavuosina mukana pyörinyt Kristalli oli kyllä hyvä!). Ja mitään Ihmenaistahan ei ole suomessa oikein sillä lailla nostettu esille. Toki Ryhmääksää avittaa myös ne leffat. ???
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Supersankarisarjakuvia tytöille(?)
« Vastaus #1 : 11.11.2003 klo 11:24:41 »
Eikös Wonder Woman tehty tähän tarkoitukseen ihan varta vasten?

Timo

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #2 : 11.11.2003 klo 12:05:04 »
Ryhmä-X taitaa olla suosituimpia suomessa ilmestyvistä, mutta tietääkseni Witchbladekin vetoaa moniin naisiin/tyttöihin, vaikka niitä melko povekkaita sankarittaria katsellessa tuleekin mieleen, että sarjakuva olisi kohdistettu miehille.

Mangasta taitaa lötyä aika paljon tyttöihin vetoavaa "supersanakri" sarjakuvaa.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #3 : 11.11.2003 klo 12:46:43 »
Aihe tuli mieleeni, kun olen törmännyt lyhyen ajan sisällä muutamaan Ryhmä-X faniin. Ehkä tässä poppoossa on sit se Rogue joka vetoaa?

Ryhmä-X:llä taitaa tosiaan olla enemmän naislukijoita kuin mieslukijoita. Jostain muistelen, että X-ryhmän suurimmat ostajaryhmät olis 10-12 -vuotiaat pojat ja 20-25 -vuotiaat naiset.

Tilasto huomattiin varmaan ameriikassakin tuossa muutama vuosi sitten, kun sarjoista tuli niin pahaa saippuaoopperaa ettei sitä vakavalla naamalla oikein lue, ja hahmot venyivät muotipiirroksen näköisiksi. Tämän oletettavasti arveltiin olevan kädenojennus naislukijoille, tiä häntä sitten...

Keskustelu ei oo täydellinen, ellei Trina Robbinsin kiukkuisia She-Tarzan etc. sarjoja mainita
:-)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #4 : 11.11.2003 klo 13:32:46 »
"Naisia suudellaan, ei kuunnella", sanoi Herra Fantastinen vielä 60-luvulla. Mutta ajat ovat jotenkin muuttuneet... Kustantajat ovat löytäneet uuden kohderyhmän kuten esim. Witchin suosiosta huomaatte.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Izzy

• Jäsen
  • iip
« Vastaus #5 : 11.11.2003 klo 14:23:25 »
Niin sanotut kalsaripellet eivät tosiaan ole oikein olleet minun heiniä...
Sen sijaan Witchblade, Darkness ja manga-härpäkät ovat ottaneet
tiukan niskaotteen. :) Mun tapauksessa se johtunee viehätyksestä
synkempään meininkiin.

Ehkä naisille ei aivan ole suunniteltu tai suunnattu "omia"
sankarihahmoja, mutta jos sarjakuvia lukee, ei ole vaikeaa löytää
omaansa. Nii, onhan nämä naisversiot vakiosankareista, mutta
ne tosiaan tuppaavat nössöilemään. Jos meille naisille yritetään olla
vähän kohteliaampia? :D

Mutta mielestäni tuokin on viime aikoina ollut korjaantumassa.
Ja aivan, onhan Witchkin jo olemassa.  

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #6 : 11.11.2003 klo 14:50:13 »
Psykiatri William Moulton Marston nimenomaan suunnitteli Wonder Womanin tyttölukijoita silmällä pitäen. Marston toimi konsultanttina kasvatus- ja koulutusasioissa DC-yhtiössä 1940-luvulla. Keksipä muuten valheenpaljastuskoneenkin.
Pitäisi kaivaa tietoja enemmän, kun ei muista. Eiköhän tästä ole juttua ihan Lagerstedtin Supersankarit-kirjassakin.

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #7 : 11.11.2003 klo 14:53:44 »
No löytyyhän tätä tietysti netistäkin:
http://en2.wikipedia.org/wiki/William_Moulton_Marston

Timo

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 11.11.2003 klo 22:01:39 »
Aihe tuli mieleeni, kun olen törmännyt lyhyen ajan sisällä muutamaan Ryhmä-X faniin. Ehkä tässä poppoossa on sit se Rogue joka vetoaa?
Toki Ryhmääksää avittaa myös ne leffat. ???

Itsekin olen vastikään kohdannut naispuolisia X-faneja, ensimmäistä kertaa eläissäni. Mutta ei kumpikaan ole todennut pitävänsä ryhmän sankarittarista, vaan ennemmin päinvastoin niistä karvaisista uroksista. Ja molemmat inhosivat elokuvia, mutta kai ne silti lienevät vaikuttaneen sarjan tunnettavuuteen aika tavalla, tuskinpa nimikkolehti ilmestyisi 12 kertaa vuodessa ilman leffoja.

Hanna Takala

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #9 : 12.11.2003 klo 10:43:55 »
Minuun ainakin iskee nimenomaan juuri tuo Ryhmä-X, tosin epäilisin omassa itsessäni sitä että se nimenomaan olisi Rogue se syy tälle iskulle..

Mutta siis tokihan minä luen tilaisuuden tullen (tai kun viitsin) muidenkin superkalsarihemmojen seikkailuja pitkin ja poikin pilvenpiirtäjien kattoja yms.

Jos minulta nyt ihan tarkoituksen mukaisesti kysyttäisiin, että millaista supersankarisarjaa minä haluaisin että tytöille tehtäisiin, katsoisin todennäköisesti hiukan kieroon kysyjää. En minä tässä asiassa halua erikoiskohtelua, minä luen sitä mitä meille KAIKILLE tuotetaan.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #10 : 12.11.2003 klo 11:27:16 »
Jos minulta nyt ihan tarkoituksen mukaisesti kysyttäisiin, että millaista supersankarisarjaa minä haluaisin että tytöille tehtäisiin, katsoisin todennäköisesti hiukan kieroon kysyjää. En minä tässä asiassa halua erikoiskohtelua, minä luen sitä mitä meille KAIKILLE tuotetaan.

Annan Hannalle aplodit. Juuri tuollainen asenne on minun mielestäni hyvä omata viihteen suhteen. Ei kenenkään pitäisi ruikuttaa sitä, että miksi MINULLE ei räätälöidä MINUA varten sarjakuvaa, tai miksi TÄMÄ sarjakuva ei vetoa yleisöön. Kansa lukee/ostaa sitä mitä kansa haluaa lukea/ostaa. Paasatkoon kuka tahansa mitä tahansa, mutta makunsa kullakin, eikä se painostamalla muutu, eikä ketään varten voi ruveta tekemään sarjakuvaa, joka ei muita kiinnosta.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
Tehotytöt
« Vastaus #11 : 12.11.2003 klo 12:49:27 »
Ainakin meidän tytöt (6 v. & 8 v.) (ja isi kanssa) on ihan höpönä Powerpuff Gilrlseihin eli Tehotyttöihin, Papu, Pipa & Poppana. Suomennetut nimet on matkittu tietysti isin toisesta lempisarjasta Charmed eli Siskoni on Noita (Prue, Piper, Phoebe). Englanniksi nuo ovat Blossom, Buttercup ja -- en muista.

Tehotyttöjä saanee myös sarjakuvana. En ole varma, en ole nähnyt.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #12 : 12.11.2003 klo 12:55:26 »
Kyllä niitä Tehotytöt-lehtiä kai muutama suomeksikin tuli. Kyllä nyt ainakin yksi. Ja Xenaakin kans tuli. Eipä ne mitään ihmeellisiä ollu.

Timo

Blackwing

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #13 : 12.11.2003 klo 13:46:56 »
Storm, Tajunta, Jubilee, Emma Frost, Jean Grey... R-X:ssä on paljon kyvykkäitä naisia, jotka toimivat tasa-arvoisesti miesten rinnalla. Storm toimi pitkään johtajana jopa ilman voimiaan.
R-X:ää on myös julkaistu pitkään Suomessa. Kyllähän esim. Kostajissakin on paljon naishahmoja (Purppuranoita, Ms Marvel, Sersi), mutta lehteä ei ole julkaistu läheskään yhtä paljoa Suomessa.
Lainaus
Ei ainakaan naishahmojen puolesta. No, okei ei minkään hahmon puolesta, paitsi ehkä Loganin. Yksikään sankarihahmo ei ollut suoraan sarjiksesta ja ne saivat muutenkin aivan liian vähän screen-timea.

Olen Hanna Takalan kanssa samaa mieltä: kustantajat ovat ilmeisesti ekslusiivisesti miehiä ja heidän ajatuksensa naisille/tytöille "sopivista" sarjiksista ovat vähintäänkin kummallisia. Joten kaikille sopivat sarjikset ovat parhaita.
Mies hakee työpaikkaa. Haastattelija kysyy:
- Ymmärrättekö hyvin suusanalliset ohjeet ja osaatteko lukea ja kirjoittaa?
- Minä olen filosofian maisteri.
- Siitä nyt viis. Tahdon kuitenkin vielä lisäksi tietää, osaatteko te siis lukea ja kirjoittaa.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #14 : 12.11.2003 klo 14:32:55 »
Lainaus
Ei ainakaan naishahmojen puolesta.

No nyt kyllä... täällä ei minun nähteni sitten mollata Anna Paquinia millään tavoin - edes vihjaamalla - tai pyydän Ottoa siivoamaan teidät pois kvaakista!

Mutta asiaan. En tiedä onko marvelin kirjoittajien joukossa paljoakaan naisia, mutta tekisi varmaan ihan hyvää, koko universumille (meidänkin universumillemme), että supersankari sarjakuvia kirjoittaisivat myös naiset. Hahmoja tuskin tarvitsee naisille erikseen räätälöidä, koska valikoimasta luulisi löytyvän mieluisia. Olisi muakava joskus lukea esim. DD:tä jonka kirjoittajana olisikin nainen. Ehkä tällaisia onkin, mutta ei ole minun silmiini osunut.