Author Topic: Kritiikki  (Read 45066 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re:Kritiikki
« Reply #105 on: 08.09.2004 klo 13:47:51 »
Tämä seuraava ei nyt ole varsinainen kritiikin kritiikki, vaan lähinnä huomioitani mielessä tuoreena olevasta aiheesta. Viittaan myös puheenvuoroihin siitä, mitä kritiikkiä tai ketä kriitikkoa pitäisi uskoa (ja miksi...).

Tänään HS julkaisi Heikki Jokisen arvion Timo Mäkelän Roomasta. Lyhyet lainaukset eivät tee koskaan oikeutta kokonaisuudelle, mutta näin Jokinen avaa:" Timo Mäkelän kerronnan ja maailman hahmottamisen ydintä on yksittäisen hetken kuvaus, tuo käännekohta jolloin tajunnan palapeli loksauttaa asiat paikoilleen.
Hänen metodinsa on dialektinen, se pyrkii vaatimattoman näköisten yksittäistapausten kautta ymmärrykseen tosiolevaisesta."

Pääosa kirjoituksesta on tarinoita ja kerronnan elementtejä, kuten piirrosviivaa kuvailevia. Yksi arvioijan ongelmista onkin nähdäkseni juuri sinänsä älytön tehtävä kuvailla tekstillä kuvia tai pikemminkin sarjakuvaa?! Lukijahan ei voi nähdä niitä itse! Kokoelman kokoamisessa Jokinen ei näe samaa ongelmaa kuin minä Kvaakin arviossani. Hänelle raskas ja kevyt limittyvät jonkinlaisena vuoropuheluna, josta syntyvää kokonaisuutta "leimaa elämän jatkumiseen uskova optimismi."

Hyvä oivallus Jokiselta on verrata Timpan piirrosjäljen kehitystä yleisen sarjakuvailmapiirin kehitykseen. Itselleni arvion kirjoittamisen jälkeen, yhä häiritsevämmäksi on noussut selkeä miesnäkökulma, tai pikemminkin miehen katse, Rooman tarinoissa. Tekijöiden ja kriitikoiden on tätä kerronnan sukupuolittumista ehkä hankala havaita tai muistaa, niin vahva mies kriitikoiden ja tekijöiden hegemonia edelleen on. Itse olen konkreettisesti törmännyt asiaan opetushommissa - miksei tavallaan mangankin lukemisen kautta.
Kuvitusta kuvaillessa olisi ilmeisesti syytä mainita väreistäkin. HS toistaa värit albumin nimitarinasta napatussa sivussa kauniisti. Varsinaisen kirjan puolimattaisella paperipinnalla väriskaala on kuitenkin huomattavasti kylläisempi kuin sanomalehdessä. Jokinen kirjoittaa: "Kuvien murretut värit ovat kepeät ja heleät." Nähdäkseni lauseessa on paradoksi. Yksi tapa luonnehtia väritystä on puhua puhtaista (siis suht. kirkkaita) ja murretuista (siis taitetuista, ei niinkään puhtaista, eikä varsinkaan kirkkaista). Itse tulin kirjoittaneeksi: "albumin väriskaalan jyrkentämisestä. Pelkillä vesiväreillä moiseen ei yltäisi edes Timppa!" Tällä yritän viitata siihen, että värien intensiteettiä on nähdäkseni kasvatettu ja kontrastia lisätty kuvankäsittelyllä. Värithän (siis esim. vesiväriväritys) hieman sammuvat kun ne on digitoinnin jälkeen esitetty CMYKin rajallisin keinoin.

Jokinen kuvailee myös näin: "Koko (nimi)tarina on kuin höyhen Välimeren kevyessä tuulessa. Ajatus kulkee kevyesti ja vapaasti, kahlitsematta. Mieleen nousevat impressionistiset kesäiset maalaukset. Kevyellä viivalla piirretyistä kuvista puuttuvat jopa varjot." Olen samaa mieltä. Timppa on tavoittanut jotakin Välimerellisyydestä. ...ja olisin ehkä voinut kirjoittaa omaan arvioonikin enemmän tarinasta Rooma.
« Last Edit: 08.09.2004 klo 13:48:43 by Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #106 on: 08.09.2004 klo 17:22:24 »
Mut...eikös täällä ole ammattilaisiakin....vai onko?
On ainakin siinä tapauksessa, jos ammattilaisuus mitataan sillä, että sarjakuvista ja kuvituksista saa elantonsa. Tai sillä, että voisi aivan hyvin saada.

Minusta sanaa ammattimainen viljellään turhan paljon kvaakin kynsiketjussa. Toisaalta lehdissä kyllä julkaistaan myös aikamoista huttua, joten raja on aika häilyvä. Ei millään pahalla...

On täällä ammattilaisia siis muutama. Itse olen amatööri, vaikka tienaankin mukavasti sivutuloa muutamasta lehdestä.

Kokemusteni pohjalta taiteen saralla "ammattilainen" on yksi vaikeimmista kategorisoinneista. Vaikeutta tuo edelleen se, että kyseessä on termi ("ammattitaiteilija"/"ammattilaismainen taide") jota on monasti lähes välttämätöntä käyttää. Puheessa säästää varmaan tunnin, jos sanoo jonkin työn olevan ammattilaismainen kuin jos alkaisi tarkemmin selittämään, mitä oikein tarkoittaa, etenkin kun aina ei oikein edes osaa tarkemmin määritellä, mitä tarkoittaa.

Termi on siis yksi niistä hatarimmista ja monipuolisimmista, joiden kanssa ihmiset välittävät idean toisilleen. Tarvitaan todella vahvasti tulkitsijan yhteistyötä.

Suuria ongelmia syntyy, kun joku, joka mielestään on ammattilainen, ei kuule itseään tituleerattavan ammattilaiseksi, tai kun hän kuulee jonkun, joka hänen mielestään ei ole ammattilainen, tituuleeraavaan itseään ammattilaiseksi, näinollen heikentäen termin arvovaltaa. Toisaalta taas moni, joka ei tunne itseään ammattilaiseksi, arastelee tehdä jotain, johon haetaan ammattilaismaista tasoa. (Esimerkiksi tuoda töitään tarjolle näyttelyyn.)

Ja sitten kun taiteilijat tuppaavat vielä olemaan niin herkkiä ja tempperamenttisiakin vielä... :-X
Also spracht Blau Tiger.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Reply #107 on: 08.09.2004 klo 23:23:26 »
... olisiko mahdollista käyttää tätä Kvaak-säiettä kritiikkien kritiikkiin? ...

Oisikohan Reima niin että tässä nyt sekoitetaan Kritiikki ja ´kritiikki´?

Omasta mielestäni otin tämän säikeen hiukan köykäisesti, katsoen sen koskevan alkuaan ja enimmäkseen tänne lähetettyjen kuvien tai vastaavan ´kritiikistä´. Siis yksittäisiä tai noin jonkun sivun mittaisia töitä. Taisi se aihe kääntyä hiukan muille teille. (Tuolla aiemmin itsellänikin taisi seota erotukset tuosta.)

En nyt jaksa kaikkea taas lukea terävän tarkkana läpi mutta mielestäni tässä on ilmennyt tarve jotenkin hahmottaa millä lailla olisi ´sopivaa´ antaa ´kritiikkiä´ kyseessä oleville, Kvaak´in keskusteluihin lähetetyille töille. Kuinka sen voisi muodostaa että se olisi kannustavaa ja rakentavaa mutta samalla rehellisen suoraa olematta silti masentavaa .. Se Hazartin hampurilais-palaute on aika hyvä kuvaelma.
Kuinka tahansa, luulen myös että sille keskustelulle on tarvetta ja että se oisi kannustavaa myös muille kuin pelkästään itse kuvien tekijöille.

Kommentistasi johtuen luulen että sinun tähtäimessä on uutispalstalla ja muutenkin muualla ilmenevä Kritiikki. Onko näin? Siinä tapauksessa voisi olla tarpeellista jakaa tämä säie ehkä kahtia?

Itse luen lehdistä ja täälläkin Kritiikkiä jonkinlaisena tuoteselosteena ja kuluttajainfona. Tämä siis koskee teosta, albumia, kirjaa tai vastaavaa, ei tässä yhteydessä yksittäistä kuvaa. (Maalaus- tai kuvataiteen kritiikki onkin taasen omaa taide-lajia.)

Kustantaja ja tekijä saattavatkin kehua teostaan maasta taivaaseen. Kriitikon työ onkin todeta onko se aiheellista. Ja samalla välittää jonkinlainen mielipide kuinka tekijä toteuttaessaan on onnistunut työssään. Kriitikolle suon myös sen edun että hän (työnsä kautta) pystyy ehkä saamaan lajempaa kokemusta kyseessä olevalta alalta ja sen tekijöistä mitä minä pystyn pelkkänä lukijana tai kuluttajana.
Joka antaa tälle myös tietyn vastuun. Kirjoittaa kyseessä olevasta aiheesta tai ainakin jostakin siihen viittavasta. Ei omista ihastuksistaan.

Kuluttajana (ja kritiikin lukijana) ainoa tapa arvioida onko kritiikki tähteellistä ja täsmällistä on tietenkin hankkia tai lukea se teos. Myös lukemalla eri kriitikoiden mielipiteitä voin laajentaa ja helpommin tarkentaa omaa mielikuvaa.  

Kritiikin kirjoittamiseen ei saisi kaiketi suhtautua millään lailla kepeämmin kuin muuhunkaan uutisvälitykseen. Joka taasen saattaa johtaa keskusteluun kuinka olennaista tai ´vakavanpuoleista´ lehtien raportoinnit ovat, mitkä otsikot myy irtonumeroita jne. mutta antaa sen olla.

Kaikki tämä yllämainittu on kuitekin jollain lailla suhteellista. Kriitikko kun on aina jollain lailla filtteri joka ei pysty mitenkään välittämään kaikkia mahdollisia vivahteita. Vastaanottaja joutuu, niinkö joku mainitsi, ehkä hiukan tulkitsemaan sanomaa. Ja samalla liikummme alueilla joissa ei ole täsmällisiä arvioita, ei tieteellisesti tarkkoja skaaloja tai määriteltyjä arvoja. Kyseessä on edelleen hyvin paljon subjektiivinen elämys. Joka pitäisi välittää edelleen täysin objektiivisilla termeillä kuvaellen.

Tämä kaikki siis on vain henkilökohtaisia mielipiteitäni.

Mitä taas siihen, Reima että vertaat tuossa ´Rooma´-tekstiäsi Heikki Jokisen kirjoitukseen. Puutteita ja yhtäläisyyksiä. Luulen että tässä onkin se kaikista korkein vaikeusaste ja sanoisin sen takia että anna vertailujen olla. Ajaudut ehkä vetämään ikuisesti sanallista sormikoukkua itsesi kanssa ja saatat vaan aina hävitä.
Se kun on tosi paha kärpänen se itsekritiikki. Joilla se sitten on, siitä on omaa kokemusta joo tarpeeksi. Aina se siristää pirullisesti jonkun korvan takaa. Teki sitä mitä tahansa. Aina löytää jotakin jonka olisi voinut tehdä paremmin.

Kirjallisuustiedehän harjoittaa Kritiikin (kuinka kirjoitetaan) kriittistä analysointia. Mielestäni ei sarjakuvissa ole ehkä tähdellistä ajautua siihen, ainakaan vielä.

Mutta se mitä sarjakuvayhteydessä teoksista kirjoitetaan, mitä siihen olisi sopivaa sisältyä olisi ehkä antavampaa. Jos sitä nyt voisi edes standartisoida. Mutta itse luen mielellään tekijöistä esim. mitä hän on aikaisemmin julkaissut, vertauksia tai kehitystä aiempaan. Mitä lajia teos on, lyhyt synopsis tarinasta, ehkä korottaen jotakin kohokohtaa, jännitystä tai huumoria tai vastaavaa. Mitään ´malliesimerkkiä´ en osaa kylläkään tässä yhteydessä antaa. Siitä olisikin kiinnostavaa lukea teidän muiden mielipiteitänne!

Lopuksi, kriitikko voi nasevana tehdä verbaalisesti salaa himomurhaajan työtä. Vapaasti lainaillen :
Opeeralaulaja ´se  ja se´ esiintyi eilen illalla X-teatterin näyttämöllä … Minkä takia?

-- j --
« Last Edit: 08.09.2004 klo 23:23:55 by jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #108 on: 09.09.2004 klo 11:11:29 »
Säikeen otsikointi ei mitenkään viittaa siihen, että tämä liittyisi Kvaakissa (missä täällä?) julkaistujen töiden kritisoimiseen. Yleistä löpinää siitä millaista palautetta kukakin haluaisi - ja millaista ei, näkyy olevan tuossa jo sivu kaupalla. Itse ajattelin, että olisi hyödyllistä ja helpompaa keskustella asioista ihan tarkasti rajattujen tapausten pohjalta. Kuitenkin hakien näistä yleisempiäkin linjoja.

Jocke: "Mutta se mitä sarjakuvayhteydessä teoksista kirjoitetaan, mitä siihen olisi sopivaa sisältyä olisi ehkä antavampaa. Jos sitä nyt voisi edes standartisoida."
Kyllähän näistä on jo kirjoitettu Kvaakissakin. Kriitikot itse ovat näitä(kin) miettineet. Se miten teoria osuu käytäntöön, eli miten yleisö kritiikit kokee, ja miksi, olisi minusta mielenkiintoista. ...krhm. tietenkin sillä edellytyksellä että yleisöllä on edes jotain perusteita mielipiteelleen esittää.
Kuten täällä on jo taittu todetakin, kriitikko on tavallaan asiantuntija joka käyttää asiantuntemustaan ja kokemustaan hyväksi kirjoituksiaan laatiessaan. Yleisön edustajakin saattaa olla asiantuntija, mutta ei välttämättä. Tämä asiantuntemusten ja kokemusten määrällinen kuilu lienee usein kritiikkien hyvyyteen vaikuttava asia. Pitkään asioita seurannut ja kulttuuria leipätyökseen kuluttava kokee varsinkin viihteelliset teokset väistämättä eri tavalla kuin satunnainen viihtyjä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Reply #109 on: 09.09.2004 klo 21:51:57 »
Noh-joo Reima .. ei otsikointi oikeastaan ilmianna tarkalleen aihetta .. Mutta tässä on ennen meitä ollut pitkää liutaa mielipiteitä. Puhukoon he suunsa ´puhtaaksi´ mitä sillä sitten ajoivat takaa.

Eräässä asiassa olemme kyllä varmaankin samaa mieltä, miten Kriitikon --ansiotyönä sitä tekevän tai muuten lehtiin kirjoittavana, ei missään nimessä saisi käyttäytyä. Uutispuolella on Vesa K´n mainitsema esimerkki Hagelbergin Kekkos-kirjan yhteydessä. (Iltsikan toimittaja ´lainasi´ koko tekstinsä suoraan Otavan tiedoittesta.) Se on mielestäni jo oman ammattikaartin häväistystä. Ehkä joissakin julkaisuissa sekin sitten hyväksytään .. Itse alkaisin karttaa niitä.

Mutta, sehän onkin taas vain minun mielipide. Itsehän en sitä rahasta tee niin enpä tiedä mitään puitteita.

Ei tästä kai galluppia tarvi tehdä mutta yleisenä kysymyksenä sitten :
MITÄ haluasitte tai odottaisitte lukevan (x) kriitikon kirjoittamasta teos-arvostelusta?
(Eikä sitten ruveta halkomaan hiuksia määrittelemällä esittely / arvostelu / arvio-linjailua. )

Mielipiteitä!! Mielipiteitä!!

-- j --
« Last Edit: 09.09.2004 klo 21:53:00 by jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Reply #110 on: 19.01.2005 klo 16:44:24 »
Kriitikkojen ja "suuren yleisön" välinen ristiriita ja artikkeli siitä. Printtaan tämän ja otan kotimatkalle luettavaksi. Lukekaapas tekin - ellette ole jo - ja kommentoikaa.

Critical distance

http://www.ninthart.com/display.php?article=981

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Reply #111 on: 19.01.2005 klo 16:46:50 »
Mitä!!!???

DC lopettaa Human Targetin?!!!

Olen. Shokissa.

No niin...nyt lähden kotiin ja jatkan siellä tämän tekstin lukemista...(lopettaa...human...targetin...voi elämä...)

intolainen

• opiskelija
  • Jäsen
  • huah....
Re: Kritiikki
« Reply #112 on: 16.02.2005 klo 10:36:20 »
Aina -- siis muulloinkin kuin vasiten olevissa kritiikkitilaisuuksissa, jollaiseksi tuon Kynsintää ja raatelua -threadin näen -- aina minua kalvaa enemmän se, kun ei sanota mitään kuin se, että haukutaan.

Haukkuja mieluummin toki vastaanotan kritiikkiä (jonka rinnalla kärkisijasta kilpailevat egoani hivelevät kehut). Kritiikki ja haukut ovat kuitenkin aina taas vain yksi mielipide muiden joukossa. On hienoa, etteivät kaikki ole aina samaa mieltä kanssani. Haukut voi aina jättää silleen ja kritiikistä voi jotain oppiakin. Joko sen, että sen mukaan ei missään nimessä pidä koskaan tekniikaansa muuttaa, tai sitten päinvastoin -- tai jotain siltä väliltä.

Vakka-Suomen Taideyhdistyksen näyttelyitä puuhaillessani olen pohtinut, että miten ihmeessä yleisön saisi jättämään enemmän palautetta.  ???
   En tie ehkä pitäs tehä niin outoja juttuja , etta ihmiset huomais sen ja kiinnittäis  enemmän huomiota siihen..

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #113 on: 31.03.2005 klo 17:37:15 »
Noh-joo Reima .. ei otsikointi oikeastaan ilmianna tarkalleen aihetta .. Mutta tässä on ennen meitä ollut pitkää liutaa mielipiteitä. Puhukoon he suunsa ´puhtaaksi´ mitä sillä sitten ajoivat takaa.

Säikeen avasin Luikurin lainauksella ja kaneetilla: "Aina -- siis muulloinkin kuin vasiten olevissa kritiikkitilaisuuksissa, jollaiseksi tuon Kynsintää ja raatelua -threadin näen -- aina minua kalvaa enemmän se, kun ei sanota mitään kuin se, että haukutaan."

Ja pitkän aikaa keskustelua käytiinkin kritiikin antamisesta ja vastaanottamisesta.

Metakritiikki tuo säikeelle uuden juonteen. (Säikeitten juonteet -- hienoa!) Mutta kyllähän siitäkin siis oli kyse -- tavallaan.

Metakritiikki sinäänsä on oudoksuttavan olon tuottava. Tokihan sitä arvosteluja lukiessaan aina pohtii, että mitenköhän kirjoittaja on nyt tämän jutun oikein kokenut ja mitä se suhteessa minuun tarkoittaa, mutta kritiikin kritiikki... Niin, no, tuli sitä Anime-lehdellekin annettua jossain vaiheessa.  ;)
Also spracht Blau Tiger.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Reply #114 on: 31.03.2005 klo 22:34:38 »
Kriitikkojen ja "suuren yleisön" välinen ristiriita ja artikkeli siitä. Printtaan tämän ja otan kotimatkalle luettavaksi. Lukekaapas tekin - ellette ole jo - ja kommentoikaa.

Critical distance

http://www.ninthart.com/display.php?article=981

Tulipa tosiaan vaihteeksi katsottua, että miten tämä joskus maailmalle laskemani säie on pärjännyt.  ;D

Luin tuon artikkelin ja mieleeni heräsi täällä joskus aiemmin vähän jo keskusteltukin kysymys siitä, kenelle kriitikko kritiikkiä kirjoittaa.

O'Brien ihmettelee, miksi kriitikot ovat kyvyttömiä myymään hyviä sarjakuvia. Mikä ero nyt siis on markkinoijilla ja kriitikoilla? Kun O'Brien havannoi, miten valtavirta ottaa vastaan uusia ideoita, kun ne ovat kokeilullisista tapauksista siirtyneet valtavirtaa varten valmiiksi paistetuksi ja hyväksikoetuksi perusmateriaaliksi, niin voiko hän edes odottaa voivansa vaikuttaa myyntilukuihin?

O'Brienin näkemys tuntuu olevan, että kriitikon tarkoitus on olla puskaradion lähetin. Kriitikko kirjoittaa sen fandomin jäsenille, johon itse kuuluu, ja tämä fandom sitten ostaa hänen kehumiaan lehtiä. Kriitikon vaikutusvalta rajoittuisi tähän ryhmään, koska kriitikot vaikuttavat elitisteiltä, jotka touhottavat vain omasta fandomistaan. O'Brienin mukaan kriitikot ostavat vain ääriteoksia, koska paljon lukiessaan tulevat kyynisiksi ja kaipaavat aina jotain uutta ja äärimmäistä. Valtavirta katsookin siis kriitikkoja kieroon, koska nämä harvoin arvostelevat eniten suosittuja, valtavirroille myyviä teoksia.

Onko sitten vain omastatunnosta kiinni, etteikö O'Brien ottaisi Harry Potteria käteensä ja nuoleskelisi sitä valtaisaa massaa, jonka mielestä se on tämän hetken parasta kirjallisuutta? Sitten kyseinen kansa voisi O'Brienin teorian mukaan kallistaa korvaa hänen erikoisimmillekin arvostelluilleen.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että kriitikoiden tehtävä ei ole vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin siitä, mikä on hyvää ja mikä huonoa. Olen myös edelleen sitä mieltä, että kriitikon asiakaskunta on kaksiosainen.

Ostajille kriitikon tulee kertoa, millainen teos on, jotta ostaja voi päättää, haluaako hän ostaa sen, vai ei, riippumatta pitikö kriitikko siitä itse vai ei. Teoksen tekijälle taas kriitikon tulee olla... kriitikko. Siis arvioija. Henkilö, joka on todella lukenut tonneittain vastaavia teoksia ja osaa siten arvoida, miten tämä uusi teos on suhteessa näihin sijoittunut. Taiteilijat saavat sitten taas omalla tahollaan päättää, haluavatko he pyrkiä parantamaan taidettaan, missä kriitikoiden mielipidettä kannattaa seurata, vaiko miellyttämään valtavirtoja, missä kannattaa seurata myyntilukuja.
Also spracht Blau Tiger.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #115 on: 31.03.2005 klo 23:01:24 »
Olen myös edelleen sitä mieltä, että kriitikon asiakaskunta on kaksiosainen.
Ostajille kriitikon tulee kertoa, millainen teos on, jotta ostaja voi päättää, haluaako hän ostaa sen, vai ei, riippumatta pitikö kriitikko siitä itse vai ei. Teoksen tekijälle taas kriitikon tulee olla... kriitikko. Siis arvioija.

Kuitenkin kriitikko itse määrittelee paikkansa tällä kahden ääripään janalla. Kriitikon leivän kustantaa media. Ja sen näkökulmasta luulisi lukijoiden olevan tärkeämpi kohderyhmä kuin "yhden hengen yleisö" eli tekijä. Mahdollisesti lehdelle on jotakin arvoa kriitikon nimellä/arvovallalla, mutta ei kai paljoa. Teoksesta kertominenkin on monimutkaisempi juttu kuin ensi kuulemalta vaikuttaa. Erilaisilla medioilla (sanomalehti, kirjallisuuslehti, TV:n makasiiniohjelma) on lisäksi keskenään hieman erilaiset motiivit/kriteerit käsitellä jotakin teosta tai tekijää.

Lurker

• Valvoja
Vs: Kritiikki
« Reply #116 on: 15.10.2009 klo 11:08:47 »
Scott McCloud on kirjoittanut lyhyehkösti (negatiivisen) sarjakuvakritiikin merkityksestä: On Criticism.

Käyty keskustelu on pitempi kuin artikkeli. Ihan hyviä huomioita. Kritiikki on tärkeätä, jopa huono ja negatiivinen sellainen.

Lurker

• Valvoja
« Reply #117 on: 07.10.2010 klo 12:57:49 »
No voisikohan se johtua siitä mistä tässä juuri keskustellaan - kritiikin tasosta?

Kvaakin toimittajien ikähaitari on suuri; osa on kirjoittamisen ammattilaisia, osa ei. Mielestäni taso saakin vaihdella. Vaihtelee se muuallakin.

Arvostelujen lisäksi silloin tällöin ilmestyy uutisia ja artikkeleita, ihan sen mukaan, ehtiikö tai viitsiikö joku niitä kirjoittaa. Miten milloinkin.

Mitä Kvaakin arvosteluihin sitten kaivattaisiin lisää (paitsi tasoa ja pituutta)? Sana on vapaa. Mitä pitäisi painottaa? Mitä pitäisi vähentää? Mihin pitäisi keskittyä?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #118 on: 07.10.2010 klo 13:24:01 »
Pieni koonti siitä miten kritiikkejä ja niiden kirjoittamista on käsitelty Kvaakissa. Siis jos joku on kiinnostunut aiheesta sarjakuvakritiikki ja sen kehittäminen.

Mitä Kvaakin arvosteluihin sitten kaivattaisiin lisää (paitsi tasoa ja pituutta)? Sana on vapaa. Mitä pitäisi painottaa? Mitä pitäisi vähentää? Mihin pitäisi keskittyä?
Itse asiassa noille kysymyksille on avattu parikin keskustelua Kvaakin palauteosioon.
Kvaakin sisällöntuotanto: Kommenttialue    
Ohjeita toimittajille!
Sarjakuva-arviot Kvaakissa

Alun perin tässä ketjussa oli ideana yrittää tarkastella kritiikkejä kriittisesti.

Tällä mediassa yleisemminkin näkyvälle sarjiskritiikeille omistetulla alueella on puhuttu aiheesta myös ainakin näissä ketjuissa:
Yritys sarjakuvakritiikiksi
Sarjakuva-arvostelujen läpimeno lehdissä

Kootut kritiikit -sivusto
(Kritiikkiportti)
Sarjakuva-arvosteluja sarjakuvana

tertsi

• Guest
« Reply #119 on: 07.10.2010 klo 13:27:09 »
Minusta Kvaakin sarjakuva-arvostelujen suurin etu on se, että arvostelun yhteyteen voi panna paljon kuvanäytteitä . Lehdessähän sarjakuvakritiikkiä koristaa yleensä vain yksi (jopa pienennetty) kuva.

edit:
Tuosta toisessa ketjussa ehdotetusta kvaak-kriitikkojen keskinäisestä sparrauksesta:
Ennen kuin esim. sarjakuva-arvostelu julkaistaan Kvaakin etusivulla, se on ollut esillä sisällöntuottajien puolella, jolloin halukkaat sisällöntuottajat voivat sitä kommentoida. Arvostelija sitten korjaa arvosteluaan annettujen kommenttien pohjalta, jos katsoo sen aiheelliseksi.

Varsinaisesta kriitikkojen välisestä kilpailusta en innostu, homma voi mennä ihan överiksi, jos kirjoittajan päämäärä on aina "ylittää" edellinen kritiikki jollain ihmekonstilla. parempi minusta keskittyä omaan tekemiseen ja arvosteltavaan teokseen. Hoitaa homma olosuhteisiin nähden mahdollisimman hyvin.

« Last Edit: 07.10.2010 klo 13:50:20 by Tertsi »