Ohhoh, oli täälläkin saakka kiitelty. / ... / Ja tuosta "tee itte parempi" -jutusta vielä sellainen mielipide, että en minä ainakaan piirrä pelkästään toisille piirtäjille. ...
Siinäpä oli vasta nasevaa ja järkevää juttua!! Ja Welcome Onboard!!
En malta olla hiukan vitseilevä ja travesteeraan väitettäsi :
1) Piirtäjä / tekijä on (yleensä tietääkseni?) vain ihminen.
2) Piirtäjä / tekijä haluaa (joskus kylläkin) olla jumala.
Paradoxaalinen yhtälö. Jos kriitikko oleettaakin että 1. on tosi mutta tekijälle se tosi on 2. niin .. no jaa. Kuka tahansa joka tekee luovaa työtä (taidetta, kirjoittaa jne.) potee määrättyä kunnianhimoisuutta ja haluaa senmukaisesti tietenkin jonkinlaista tunnustusta.
Mieleeni on etsautunut yksi tallenettu hetki ´Boss´in (springsteen) konsertista aikoja sitten. Hän introaa jotakin biisiä, selitellen : Ei nää mun biisit oo yhtikäs mitään jos niitä en saisi soitella teille, jos te ette kuulisi niitä [hear them live.] Jolloin joku kuulijoista huutaa : We hear you! Johka Springsteen vastaa : I hear you too!!
Luova työ on mielestäni siis myös kommunikointia. Mielummin tässä ja nyt.
No, takaisin yhtälöön. Kunnianhimo voi kylläkin ilmaantua vaatimattomasti pelkästää esim. : Kato, mää piirsin yhen sarjiksen, mitäs tykkäät .. Joo, on kiva! -- Ja tekijä on tähän tyytyväinen [1.] ..
Tai sitten valtavana kunnianhimoisuutena : Hei kuunteles, mä tein juuri 35 tuntisen mega-hevy-rock-ooperan. S´on Rautaa .. Dääng!! (jatkuu 35 t. ) .. Jaa-ha, tota joo. Mut mää tykkään Alatalosta -- Ja tulos olisi ehkä väkivaltaa [2.] ..
Niin, tahdon siis tällä hienostuneella tavalla kärjistää mielipidettäni -- Kritiikki ON vaikeata!
Tekijöitähän löytyy näiden yhtälöiden ääripäistä ja enimmäkseen puitteiden välistä. Ja omasta mielestäni yksi Kvaak´in parhaita puolia on juuri että täälä ON sekä amatöörejä ja ammattilaisia, valppaita keskustelemaan omista ja muidenkin töistä.
No jaa. Enpä tiedä oliko tuossa mitään järkeä. Mieleen tulee Ed Wood joka jätti jälkiä filmihistoriaan. (Suosittelen Tim Burton´in filmiä!) Teki mielettömän määrän filmejä, kaiketi kaikki täysin paskaa. (?) Mutta aina yhtä kunnianhimoisena ja energisenä. Olisiko kukaan häntä muistanut jos olisi tehnyt vähääkin parempaa kamaa?
´I´m Chevy Chase .. and you´re not ..´
-- j --