Kirjoittaja Aihe: KEMIn kisa 2004 - missä mennään?  (Luettu 64424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Esa

• Jäsen
Re:KEMIn kisa 2004 - missä mennään?
« Vastaus #60 : 11.02.2004 klo 21:31:29 »
Minun työssäni on nyt eka sivu valmis, tussausta vaille siis. Sen tarinanhan voisi jättää siihen, mutta aika yksinkertainen juoni olisi! ;D En tiedä vieläkään miten lopetan sarjakuvan, vasta kaksi sivua varmaa tietoa.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #61 : 12.02.2004 klo 14:14:58 »
Toinen sivu kuudesta valmis. Siis ilman mustetta. Päätin pienentää urakkaani jättämällä pois yhden luonnosvaiheen. Se kannatti! Olo on huojentunut, kun taakka on pienentynyt ja homma etenee silti toivotusti. Alun epätoivon (mä en osaa mitään) jälkeen alkaa tulla onnistumisen iloa... Tästähän tulee ihan jees!

Tsemiä!  8)

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #62 : 12.02.2004 klo 17:22:36 »
Neljäs sivu tulostettu. Aikataulussa ollaan. Tosin valittamista kertyi aika paljon tämän päivän tuhertelusta. Huomenna tarttis vielä saada yksi sivu aikaan. Sitten pääsee viikonlopuksi lepämään. Puuuh.

Kai tän ton päivän työn tuloksen kanssa just ja just voi elää. Kai tohon sivuun olisi enemmänkin aikaa voinut pistää mut kun ei jaksanut. Ja oli minulle liian vaikeaa tomintaa piirrettävänä.

Hazardkin menee vielä kehittämään urakkaansa helpottavia menetelmiä. Höh. Ei vaan. Tsemppia Hazart, Axuz ja Eppu ja kaikki muut jotka vielä tuskailevat Kemiin lähetettävien töidensä parinsa.

Sivumäärä asiaan sen verran, että itselläni sivujen määrä taitaa enemmän johtua siitä, että pidempiä tarinoita on helpompi ja mukavampi kirjoittaa. Se luonnistuu helposti. Parhaimmillaan käsikirjoituksista muodostuu 500 - 600 sivun sarjakuva eepoksia. Onneksi sentään jaettuna 32 sivun yksittäisiin teoksiin. Se että en yhden sivun tarinoita osaa edes tehdä ei sinällään ole niin vakavaa kun en ole aikeissa tunkea aikakauslehti sarjakuvien markkinoille. Jonkun scifi seuran lehteen kyllä tekisi mieli piirtää joku itsenäinen 3-5 sivun scifi novelli. Täytynee koittaa tehdä kun ollaan Kemiin lähetettävästi työstä selvitty ja toivottu katsoa josko saisi tarjottua Spinille tai Tähtivaeltajalle jotain.
« Viimeksi muokattu: 12.02.2004 klo 17:25:50 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Esa

• Jäsen
« Vastaus #63 : 12.02.2004 klo 21:10:16 »
Pakko sanoa, että tänään piirsin 1/3 sivun sarjakuvaa tunnissa! Eli yhden ruudun piirtämiseen kesti 20 minuuttia! :o Kunnon vauhti, kolmessa tunnissa tulisi jo sivu! ;) Ei ollut oikein inspiraatio päällä, mutta siistiä jälkeä tuli kuitenkin.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #64 : 12.02.2004 klo 21:32:56 »
Hazardkin menee vielä kehittämään urakkaansa helpottavia menetelmiä. Höh. Ei vaan.

Hiukan selvennän, vaikka se ei olisikaan tarpeen. Ajattelin vielä ennen lopullista versiota tehdä yhden karkean luonnoksen (kuvakässärin lisäksi), josta olisi voinut hahmottaa helposti perspektiivit sun muut, mutta sitten huomasin, että se on aika turha. Yhden sivun tein sillä tavalla, eikä siinä ollut juuri mitään eroa tuohon toiseen sivuun, jonka tein suoraan valmiiksi, joten... Joka tapauksessa minulla on jo kuusi sivuinen kuvakässäri valmiina ja sen mukaan teen lopullisen tussattavan version. Nyt käyn kolmannen sivun kimppuun. (Mahtoikohan tästä nyt saada mitään tolkkua.)

Talviloma alkaa tehdä hyvää hermoille ja sarjiksen teko maistuu erittäin hyvälle.

8)
« Viimeksi muokattu: 12.02.2004 klo 21:33:50 kirjoittanut Hazart »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #65 : 13.02.2004 klo 08:35:31 »
Huaaaahhh!!!  Viisi sivua tehtynä, kolme sivua tussausta vailla. Vielä 15 sivua kokonaan tekemättä, mutta onneksi näistäkin on jo 12 kuvakässärivaiheessa... Kiire tulee. Vielä kolmen sivun edestä puuttuu kokonaan ideakin. On oltava haukkana ja pidettävä muistilehtiötä kaikkialla mukana. Idea voi tulla missä hyvänsä, milloin tahansa. Monien osalta dialogin loppuhionta on jätettävä viimeisille päiville...

Hyvät Kvaakkilaiset... antakaa mulle voimaa. 15 sivua ja yhtä paljon päiviä jäljellä. Ja mun tahti on hillittömän hidas. Täytyy kiristää tahtia ainakin 50%. Kyllä menee tiukille...

Espoo kuittaa...  :-[

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #66 : 13.02.2004 klo 10:43:59 »
Itse olen tehnuyt valmiiksi kolme sivua novellistani. Tänään huomasin, että tarinan voisi loogisesti päättää myös siihen. Toisaalta voisin myös jatkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan ja tehdä kaksi sivua lisää. Nyt en oikein osaa päättää, koska kumpikin versio toimii mielestäni omalla tavallaan hyvin.
Toisaalta olisi varmaan parempi tehdä se viisisivuinen juttu, toisaalta tulee mieleen kvaakissakin käyty keskustelu pitkitetyistä lopuista.
No, onneksi ongelmani on positiivinen, sillä jos en päätä tehdä niitä kahta sivua, minulla on silti juttu lähetettävänä.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #67 : 13.02.2004 klo 11:58:42 »
Hienoa Jukka. Positiiviset ongelmasi kyllä tuntuu paremmalta kuin Axun ongelmat. Axuzin urakka tuntuu kyllä hurjalta. Onneksi mulla on hiukan pienempi urakka jäljellä, vaikka on sitä tuossakin. En kyllä saa oikein sivuakaan päivässä valmiiksi, mutta uskon kyllä valmistuvani ajoissa. Sattuipa hyvin, että ei ole yhtään työkuvituksia tai sarjiksia samaan aikaan.

---
Off topic: Eilen tuli kotiin ensimmäinen lehti, jossa on tekemäni koko sivun sarjis. Kyllä tuntui hyvältä, joskin jo nyt miettii, että seuraavan teen kyllä paremmin. Hehehe! Yritän silti oppia nauttimaan tehdyistä töistä sen sijaan, että aina itkee virheitä tai puutteita. Tavallinen lukija niitä tuskin samalla tavalla kelaa.
---

Kolmannella sivulla kuudesta olen omassa Kemityössäni. Olisi suuri kiusaus lähettää pientä näytettä tänne pällisteltäväksi, mutta taidan kuitenkin vastustaa sitä. Pistän sarjiksen tod.näk. kokonaan esille, kun kisa ratkeaa. Kotisivulleni.

Olisi kiva kuulla, että minkälaista menestystä odotatte tekeleeltänne. Itse sanoisin, että en oikein usko palkintosijoihin, mutta jonkinlaisen pienen huomaamisen kyllä toivoisin saavani. Taitaa olla liikaa pyydetty... Silti olen kyllä tyytyväinen toistaiseksi. Että pitää sitten pilata tämä tuon musteen kanssa ;)

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #68 : 13.02.2004 klo 15:15:59 »
Masennus alkoi jo vallata aamulla mielialaa samoin kuin turhautuminen. Kuitenkin kun pääsi tussaamaan ... eteenkin sen jälkeen kun oli saanut terän puhdistettua kuivuneesta tussista niin mieliala alkoi kohota. Viides sivu valmistui ja saatiin vietyä konekäsittelyn läpi ajallaan. Puolessa välissä urakkaa ollaan ja aikataulussa. Sitten viettämään viikonloppua. On se vaan raskasta tämä lomautetun koodaajan arki.

Axuzille voimia. Hazardille onnittelut sarjakuvasta.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #69 : 13.02.2004 klo 15:26:14 »
Olisi kiva kuulla, että minkälaista menestystä odotatte tekeleeltänne.
Alpparin saantia ;D

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #70 : 13.02.2004 klo 21:32:59 »
Juuph... oli pakko käydä tänään vähän relaamassa salilla, ku ei ollu käyny melkein kolmeen viikkoon ja koska jäsenyys edellyttää 70 euron kuukausmaksua, en voinu odottaa enää. Menee tuhottomasti rahaa joka päivä, ku ei käy siellä. Ei olis kyl aikaa käydä, mutta pakkohan sitä on välillä tehdä jotain piirustuspöydällä kipeytyneiden lihasten irrottamiseks. Muuten käypi ohrasesti...

Tänään on Perjantain 13 ja radioon soitti joku, joka oli eilen menettäny työpaikkansa, käyny hammaslääkärissä ja mies oli vielä samana päivänä jättäny. Sanoi vain, ettei tämän päivän tapahtumat paljoa hetkauta, sattu sitten mitä hyvänsä... Oma päiväni meni muuten ihan hyvin, mutta kyllähän tällasena erikoispäivänä täytyy jotain paskaakin tapahtua. En tietenkään ajatellu kovin pitkälle tota salille menoa pitkästä aikaa ja nyt ku tein aika kovan treenin, ni mulla on koko loppuillan tärissy kädet ihan hillittömästi joka kerta, ku yritän piirtää... Fuck...

Ajattelin käyttää koko loppuillan vain kuvakässäreille ja dialogien ja juttujen kehittelylle. Ei tuu tussauksesta tai muustakaan tarkemmasta hommasta yhtään mitään... tänään...

On tää rankka rupeama... Sanoin tänään avopuolisolle, et sit ku tää on ohi, ni lähetään viikoks etelän lämpöön. Eikä sitten ajatella koko viikkona sen enempää sarjakuvia, töitä kuin opiskelujakaan. Vain rentoudutaan... Hän on ollut niin pirun urhea, et oikein hävettää. Tuo toimistoon ruokaa, ei raivoo tapansa mukaan pikkuasioista ja sillai... IIHANA NAINEN! Aattelin palkita sen jotenkin... Finnairin tilaston mukaan yhtiön koneet irtautuu maasta siten, että koneista puuttuu jopa neljännes väestä... noin keskimäärin siis. Äkkilähdöllä pois vaan! Kaikki Kvaakkilaiset... Ilmoittautukaa rupeamanne jälkeen sairaaksi töihin, kouluun, minne hyvänsä, minne teillä on velvoitteita. Ansaitsette lomanne. Vaikka väkisin... Suosittelen...  ;)

PS. Minäkään en odota Kemistä muuta kuin albbaria... Tahdon sen ehdottomasti, mutta aion silti tehdä nämä tekeillä olevat sarjat niin hyvin kuin tässä nyt on suinkin aikaa niitä tehdä. Siksi, koska yritän saada ne sitten jonnekin muualle myöhemmin, enkä kehtaa tarjota töitä, joihin en ole antanut väh. 80% itsestäni...  :o
« Viimeksi muokattu: 13.02.2004 klo 21:39:50 kirjoittanut Axuz »

Esa

• Jäsen
« Vastaus #71 : 13.02.2004 klo 23:02:52 »
Sain sarjakuvani valmiiksi! Siitä tulikin vain kaksi sivuinen! ::) Onkohan se liian lyhyt? Niin en ole tussannut vielä, huomenna olisi tarkoitus mennä ostamaan jotain ohuen ohutta tussia tai mustekynää, että saa kokonaan valmiiksi.

Olen itseasiassa ihan tyytyväinen piirrosten jälkeen, kässäri vaan on tosi yksinkertainen.

Huaaaahhh!!!  Viisi sivua tehtynä, kolme sivua tussausta vailla. Vielä 15 sivua kokonaan tekemättä..

Tajusinko oikein, että sulla olisi tulossa 20 sivun sarjakuva? Eikö se novellisarjan raja ole 12 sivua? Sanokaa jos olen väärässä.

Lainaus
Hyvät Kvaakkilaiset... antakaa mulle voimaa. 15 sivua ja yhtä paljon päiviä jäljellä. Ja mun tahti on hillittömän hidas. Täytyy kiristää tahtia ainakin 50%. Kyllä menee tiukille...

Kyllä sä jaksat! Sen jälkeen pääset sinne etelän lämpöön pois pakkasesta! Kiristät vaan vähän tahtia yöt ja päivät!! Kyllä se on sen arvoista! 8)

Lainaus
Olisi kiva kuulla, että minkälaista menestystä odotatte tekeleeltänne. Itse sanoisin, että en oikein usko palkintosijoihin, mutta jonkinlaisen pienen huomaamisen kyllä toivoisin saavani.

Samanlaiset tuntemukset minulla. Tavoite on, että sarjakuva pääsee albumiin! :) (Eikös kaikki pääse..?) Mä toivon, että saisi jotain sellaista kokemusta ja huomioimista. Tää on kuitenkin eka mun sarjakuva joka julkaistaan. (jos julkaistaan..) Ja jos palkintoja on tullakseen, niin hyvään tarkoitukseen raha menee...DIVARIIN!! Pääasia, että saa albumin ilmaiseksi.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #72 : 13.02.2004 klo 23:13:23 »
Aaargh.

On perjantai 13. Viides sivu kemi sarjista on valmis ja on aika lähteä rentoutumaan. Suunta kohti Cosmic Comic Cafea. Aikani luettuani Batman vs Joker kokoelmaa ja Tintin seikkailuja ja piirreltyäni hieman päädyn harjoittelemaan erään vaikean asian piirtämistä. Saan loistavan idean - ainakin yhden siiderin ja puolentoista kahvin jälkeen se tuntuu loistavalta idealta - ja piirrän kolmen sivun sarjakuva novellin. Joka edelleen tuntuu todella nerokkaalta idealta ja tussausta vaille valmiilta teokselta. Ok. Se on lähinnä kuviteltua Tosi Elämää.

Nyt tuntuu siltä, että jos tuon vielä tussaan niin käsillä olisi mahdollisesti jopa kunniamaininnan arvoinen teos. Toki varsinainen työ on paljon vakavampi ja siinä on mukana paljon enemmän ammattitaitoa ja kaikkea. Tämä on "vain hyvä idea." Kai sekin (Siis se 3 sivun "nerokas idea") pitää lähettää Kemiin. Eiköhän sinne voi useammankin kilpailutyön lähettää samaan sarjaan?

Eli se mitä odotan, on maininta. Palkintosijoille en usko omaavani mahdollisuuksia.

Ja etelään mielelläni lähtisin, kun ei pitkään lomautetulla koodajalla noita velvollisuuksia niin hirveästi ole. Samalla se kuitenkin tarkoittaa myös sitä, että ei ole varaa lähteä etelään.

Edit: Lisätty selvennys
« Viimeksi muokattu: 13.02.2004 klo 23:15:17 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #73 : 13.02.2004 klo 23:24:10 »
Eppu: Kaikki kilpailutyöt eivät pääse albumiin, koska niitä on ainakin viime vuonna muistaakseni ollut toista sataa. Jos siis pääsee albumiin niin on tullut huomatuksi. En ole varma, mutta luulisin...

Itse tein tänään yhden vaivaisen ruudun valmiiksi. Ollut menoa ja ei vain tänään maistunut tuo sarjiksenteko. Mulla on onneksi varaa välipäivään jos toiseenkin. Hehehe... toi oli kuitti Axulle ;)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #74 : 13.02.2004 klo 23:25:08 »
Tajusinko oikein, että sulla olisi tulossa 20 sivun sarjakuva? Eikö se novellisarjan raja ole 12 sivua? Sanokaa jos olen väärässä.

Eppu... lue aiempia viestejä.

Kaksi työtä strippisarjaan. Ei yhtään novellisarjaan. Toinen strippisarjatöistä on ns. sunnutaisarjapituinen (löytyy esim. sunnuntaiHesareista) ja toinen perinteinen yhden rivin liuskastrippityö. Ja koska strippisarjaan tarvitaan vähintään 15 kappaletta/aihe/työ ja koska sunnuntaisarja vastaa koko sivun työtä, eli A4 tai A3 vaakatasossa, ja samoille papereille mahtuu liuskastrippejä kaks kappaletta/sivu tekee se yhteensä sunnuntaisarjoja eli kokonaisia sivuja 15 kpl ja liuskastrippejä 8 kokonaista sivua (tarkemmin ottaen 7 1/2, mutta koska haluan pienentää ne sillai, et neljä strippiä on yhellä sivulla, kuten yleensä albumeissa, paitsi Kemissä, mut kuitenkin, haluan ne sillai, eli yhteensä 16 strippiä/8sivua/pienennettynä ja ahdettuna siis neljä sivua kun neljä strippiä ahdetaan samalle sivulle kopiopienennyksellä) niin tästä kaikesta tulee yhteensä 23 sivua vastaava työmäärä...

Ymmärsithän...?

Ja olen pahasti jäljessä aikataulusta ja lupasin avopuolisolleni huomenna ystävänpäivänä unohtumattoman illallisen japanilaisen ruoan kera (oma spesiaali, jota naiseni rakastaa ja jonka tekemiseen menee yhteensä noin neljä tuntia), joten huomenna ei ehdi piirrellä oikeastaan kuin aamulla...

Kiristettävä on siis tahtia, jos meinaa selvitä. Mutta kyllä minä hitto vie palkitsenkin sitten itseni ja (avopuolisoni), jos tästä rääkistä selviän hengissä. Ainakin tämä on hyvää harjoittelua, jos tätä joskus pääsee tekemään kokopäiväisesti työkseen. Silloin on osattava ja jaksettava piirtää koko pitkä työpäivä putkeen. Ja vielä hymyssä suin...  ;)  

« Viimeksi muokattu: 13.02.2004 klo 23:27:25 kirjoittanut Axuz »