Taiteilija Epps on mielestään väärinymmärretty nero. Epps tyytyisi siihen, että saisi hieman menestystä, tunnustusta työstään ja kauniin tyttöystävän. Huuda huudan pamflettisarja on taas yhteiskunnallisilla vesillä.
![]() |
Daniel Clowes
Gynekologiaa
Engl. alkuteos Gynecology (Eightball #17)
Suom. Kari Heikonen
Tekstaus Marko Latva-Nikkola
Taitto Liina Luoma
Kirjapaino As Ingri, Viro
Huuda huuda, 2012
28 s. 8 €
Sattumanvaraisesti harhaileva katse poimi kadulta pukua käyttävän miehen. Miehellä oli pyöreät silmälasit ja kertojaääni sanoi hänen olleen 8. huhtikuuta 1998 lähtien virallisesti Epps. Tuolla päivämäärällä hän oli luopunut etunimestään (Raymond). Takauma palautti Eppsin sen kummemmin selittelemättä yksitoista vuotta aikaisempaan. Silloin Epps teeskenteli aseksuaalista herättääkseen kahden kauniin naisen huomion.
Toinen takauma kuljettaa Eppsin aivan lapsuuteen. Ensin oli onnellinen aika kahden äidin kanssa, sitten kuvioihin tuli isäpuoli – “kätevä syntipukki kaikelle”, kuten kertojaääni sanoi.
![]() |
Epps oli kova heppu kehittelemään itselleen erilaisia identiteettejä. Aseksuaalinen hahmo palveli häntä hyvin yhdeksän kuukautta, ihmisoikeustaistelija vain muutaman kuukauden. Henkilöhahmon omaksuminen esti Eppsin ihmissuhteiden normaalin kehittymisen.
![]() |
Sama tuntui pätevän Eppsin työhön. Taiteilijana hän ei ehkä ottanut rooleja niin selkeästi kuin henkilökohtaisessa elämässä, mutta lopputulos oli sama. Epps nousi hetkellisesti kuuluisaksi taiteilijaksi vanhoihin rodullisiin stereotypioihin perustuvilla töillään. Maine kestää “sen 15 minuuttia”. Jälkiviisaasti neuvoja antaneet tuttavat eivät auttaneet asiaa. Epps omaksui, ei kehittänyt.
Teoksen nimi Gynekologiaa on perusteltavissa kahta kautta. Epps tapaili gynekologi Ten Boomin vaimoa, ja tämä suhde tuntui olevan pysyvintä hänen maailmassaan. Toisaalta Clowesin sarjakuvanovelli on (mikroskooppisen) tarkka, mutta täysin tunteeton syväluotaus ihmisen sensitiivisille ja aroille alueille.
Eppsistä tulee mieleen entisen rakennustyöläisten liiton ja SKP:n puheenjohtajan Aarne Saarisen muistelut vuoden 1956 yleislakosta. “Meidän olisi pitänyt vaatia muutakin kuin rahaa”, Saarinen viittasi lakon tavoitteisiin. Epps ei tunnu jälkikäteenkään ymmärtävän valintojensa tyhjyyttä, vaan vajoaa – yllätys, yllätys – traagiseksi, väärinymmärretyksi neroksi. Ja silloin kertojaääni palautti Eppsin takaisin kadulle ja antoi hänen kadota ihmisvilinään.
![]() |
Gynekologiassa Daniel Clowesin mustavalkoinen jälki vuodelta 1996 on tarkkaa ja täsmällistä, niin realistista kuin undergroundissa on mahdollista. Hahmot pysyvät koko sarjakuvanovellin ajan normaaleissa mittasuhteissa, Clowesille tyypillinen manierismi loistaa poissaolollaan. Sellainen korostus ei tähän tarinaan kuulukaan.
Aikaisemmin Kvaakissa arvosteltuja Daniel Clowesin sarjakuvia:
* Wilson
* Ghost World
Kvaakissa voi keskustella Daniel Clowesin sarjakuvista.