Tällä palstalla on ollut aiemmin puhetta mm. japanilaisesta sarjakuvasta, mangasta. Mangasta on kuitenkin mahdotonta saada kunnon käsitystä, jos ei samalla tutustu myos japanilaiseen piirroselokuvaan, animeen.
Jatka lukemista “Akira on ylitse muiden”Sin City – Väkivallan korkea veisu
Amerikkalainen sarjakuvapiirtäjä ja -käsikirjoittaja Frank Miller tunnetaan Suomessa lähinnä Semicin taannoin suomentamasta vaihtoehto-Batmanista Yön Ritarin paluu (suosittelen). Toki hänen tuotantoaan on suomennettu Yön Ritarin jälkeenkin, mutta esimerkiksi Geof Darrow’lle käsikirjoitettu Hard Boiled sisälsi sen verran eksplisiittisen kauniisti piirrettyä seksiä ja väkivaltaa, ettei sitä tohtinut käsitellä Pelit-lehden kaltaisen perhelehden sivuilla.
Jatka lukemista “Sin City – Väkivallan korkea veisu”Lassi ja Leevi pelastaa pilvisenkin päivän
Calvin ja Hobbes, Lassi ja Leevi, Paavo ja Elvis – millä nimellä tätä hyperaktiivisen pikkupojan ja hänen pehmolelutiikerinsä muodostamaa parivaljakkoa kutsutaankin, on 80-luvun merkittävin uusi strippisarjakuva. Jotain Bill Wattersonin sarjan suosiosta myös Suomessa kertonee se, että englanninkieliset Calvin & Hobbes -kokoomateokset myyvät paremmin kuin useimmat suomeksi käännetyt sarjakuvat. Kaikeksi onneksi Lassin ja Leevin toilailuja on saanut Semicin toimesta seurata myös suomeksi aina vuodesta 1988 lähtien.
Jatka lukemista “Lassi ja Leevi pelastaa pilvisenkin päivän”Maus I ja II – Selviytyjän tarina
Kissojen hirttämät hiiret riipaisevat syvältä
Suuret kirjakustantajat julkaisevat sarjakuvaa vain harvoin, mutta silloin sitten sitäkin parempaa. Hyväksi esimerkiksi kelpaa alkujaan Raw-lehdessä julkaistu Art Spiegelmanin Maus, jonka molemmat osat WSOY on kääntänyt suomeksi. Maus kertoo Puolan juutalaisten kohtalosta viisikymmentä vuotta sitten. Art Spiegelmanin isä oli yksi harvoista Auschwitzin eloonjääneistä. Mutta samalla kun Spiegelman haastattelee isänsä tarinaa sarjakuvaksi, hän tutkii myös selviytyjän ja hänen poikansa suhdetta.
Jatka lukemista “Maus I ja II – Selviytyjän tarina”Amok tarjoilee kotoista kauhua
Suomessa on tehty suomalaisia sarjakuvalehtiä niin kauan kuin joku tässä maassa on rohjennut sarjakuvatuksia harrastaa. Ja jokainen lehti on kaatunut joko tason tai talouden lopulta pettäessä. Kaikeksi onneksi alan synkkä historia ei ole pelottanut uusia yrittäjiä. Muuten olisimme jääneet paitsi Amokista, Book Studion kunnianhimoisesta kauhusarjakuvalehdestä, jossa vain Stephen Kingin novellit ovat tuontitavaraa.
Jatka lukemista “Amok tarjoilee kotoista kauhua”