Mikael Mäkinen on kirjoittanut, piirtänyt ja värittänyt nämä kaksi kristillistä sarjakuva-albumia. Julkaisut tilasi helluntailainen Satakunnan Koulupalvelu, ja niitä on jaettu ja tullaan edelleen jakamaan Satakunnan koulujen kirjastoihin.
![]() |
Paavali
Paavali-albumin nimihenkilö on juutalainen oppinut Saul, joka ensin vangitsi kristittyjä, mutta kääntyi itse kristityksi Damaskoksen tien ilmestyksen takia. Sen jälkeen hän otti pian käyttöön nimen Paavali, ja hänestä tuli suuri pakanoiden eli vieraiden kansojen käännyttäjä Rooman valtakunnan itäosissa. Juutalaiset papit pitivät häntä petturina ja kansanvillitsijänä ja yrittivät tapattaa hänet. Toki myös pakanoiden kanssa syntyi törmäyksiä.
Paavali on Mäkisen kahdesta teoksesta yhtenäisempi ja seikkailullisempi jo lähdeaineistostaan, Apostolien teoista johtuen. Mäkinen höystää apostolin jännittäviä matkoja ja tämän kokemia ihmeitä huumorilla ja puhekielellä. En voi olla hymyilemättä, kun sankarit sanovat “Kyl maar” tai “Vähänkö se on siistiä”!
Sarjakuvan potentiaali on iso, mutta se alkaa pian puuduttaa toistollaan kun sankarimme matkustaa paikasta toiseen ja hänen matkakumppaninsa kommentoi itse matkustamista. Tarina kaipaisi hieman muutosta ja energisyyttä. Esimerkiksi Paavalin luonteen ja hänen sisäinen ristiriitansa “henki vastaan liha” käsittely olisi ollut kiinnostavaa. Vaihtelua olisi tuonut myös esim. varhaisseurakuntien kasvun kuvailu.
Myös aikakautta olisi voinut valaista pikkuisen lisää. Lukijalle olisi voinut selvemmin välittää sen, kuinka radikaali ja mullistava päätös juutalaisten saarnaaminen pakanoille tuolloin oli. Kristinuskohan syntyi juutalaisuuden sisällä, ja siksi evankeliumia vietiin aluksi vain juutalaisille eikä pakanoille.
Saulin nimenmuutos saattaa liittyä juuri pakanalähetykseen. Nykyteologit arvelevat, että Saul otti Paavali-nimensä (latinaksi Paulus) käyttöön siksi koska se oli tavallinen latinalainen nimi ja sopi hyvin yhteen kristinuskon yleismaailmallisuuden kanssa toisin kuin heprealainen Saul. Sarjakuvassa esitetään Saulin nimenmuutoksesta vanhempi näkemys, että se tapahtui kasteen jälkeen uudestisyntymisen merkkinä.
Paavalin oikeus vedota Rooman kansalaisuuteen jää sarjakuvassa hämäräksi. Olisi ollut hyvä selventää, että Paavali peri Rooman valtakunnan kansalaisuuden isältään.
![]() |
Pietari
Pietari – ihmisten kalastaja -albumi kertoo Jeesuksen opetuslapsi Pietarista. Pietari, vanhalta nimeltään Simon, oli luonteeltaan tulinen. Hän oli kalastaja, joka lähti seuraamaan Jeesusta “Pietarin kalansaaliin” jälkeen ja josta tuli “ihmisten kalastaja”. Hän oli myös opetuslasten johtaja.
Teoksessa käydään samalla läpi Jeesuksen toimintaa ja eräitä hänen kertomuksiaan kuten tuhlaajapoikakertomus. Lähteinä ovat Raamatun evankeliumit ja Apostolien teot.
Jeesus antoi Simonille nimen Pietari (kreikaksi Petros, arameaksi Keefas), joka tarkoittaa kalliota. Se merkitsi sitä, että Jeesus piti häntä uuden uskon vakaana pioneerina. Kuitenkin Pietari mm. vajosi veteen epäuskon takia Galileanmerellä ja kielsi Jeesuksen kolmesti. Niinpä albumista selviää, että Jumala käyttää apunaan epätäydellisiä ihmisiä, joihin voi samaistua.
![]() |
Pietari kieltää Jeesuksen.
|
Pietari-albumi on mielestäni monipuolisempi ja elävämpi kuin Paavali-albumi. Kenties silti Pietarin toimintaa seurakuntien perustajana olisi saanut esittää hivenen, jotta kallio-nimi olisi tullut perustelluksi.
“WWJD” eli “What would Jesus do?” oli minulle uusi lyhenne, jonka merkitys minun piti etsiä netistä. Enkeli heittää lyhenteen repliikissään Paavalille.
Yleisesti
Aikuisen lukijan kriittisin silmin tarkasteltuna Mikael Mäkisen albumien käsikirjoitukset ovat turhan suppeita ja niiden taiteessa on pieniä puutteita, mutta kohderyhmän kannalta katsottuna opukset suoriutuvat tehtävästään hyvin.
Kummatkin sarjakuvat ovat hauskaa ja opettavaista luettavaa. Apostolien ja opetuslasten elämistä kerrotaan olennaisia tapahtumia kieli poskessa. Julkaisut sopivat siis mainiosti lapsille kouluihin ja toimivat perusasioiden kertaajina aikuisille. Kirjaimellinen eikä vertauskuvallinen raamatuntulkinta on lapsille ok, samoin kuin uskosta ja taivaasta puhuminen yksinkertaisesti – oikeastihan ne eivät ole teologiassa ja kirkkohistoriassa ollenkaan yksiselitteisiä asioita.
Mäkinen piirtää “Tintti-tyylillä” eli tekee suhteellisen realistisia ihmisiä, joilla on nappisilmät. Varjoja ei näiden sarjojen todellisuudessa juuri näy. Hahmojen piirrosjälki on sympaattista ja varsin sulavaa lukuun ottamatta toisinaan ihmisten sormia. Ihmiset ovat keskenään onnistuneesti erinäköisiä. Tietokoneväritys on sopusointuinen. Tussausviiva on hivenen vapisevaa. Taustoja olisi voinut parantaa huomattavasti; ne ovat usein vain viitteellisiä. Monet puut ovat liian suomalaisia, etenkin Pietari-albumissa. Jatkossa Mäkisen kannattaa koettaa kiinnostua myös laivojen ja muiden kulkuneuvojen piirtämisestä: ne ovat näissä teoksissa tylsän näköisiä.
Tylyä väkivaltaa kuten kivittämistä ja ruoskimista ei näytetä. Myöskään Paavalin ja Pietarin marttyyriudesta ei kerrota – tosin heidän kuolemansa ovat vain kristillistä perimätietoa eikä niistä lue Raamatussa.
Sivunumerot saisivat olla albumeissa. Raamatun kirjoja ja lukuja, jotka kertovat Paavalista ja Pietarista, olisi voinut listata julkaisujen loppuun.
Paavali
Tarina ja kuvitus: Mikael Mäkinen
Julkaisija: Musta Ritari Kustannus ja Koulupalvelu, 2013
Paino: Tallinn Book Printers
Loppuunmyyty, luettavissa netistä täältä
ISBN: 978-952-6630-07-6
Koko: B5
Yht. 50 sarjakuvasivua
Pietari – ihmisten kalastaja
Tarina ja kuvitus: Mikael Mäkinen
Esipuhe: Jukka Mäkinen
Taitto: Veli Loponen
Julkaisija: Musta Ritari Kustannus ja Koulupalvelu, 2015
Paino: Tallinn Book Printers
Hinta: 12 €
ISBN: 978-952-6630-10-6
Koko: B5
Yht. 49 sarjakuvasivua
Kuvat © Mikael Mäkinen 2013 ja 2015