Kirjoittaja Aihe: Uusin Tex Willer *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*  (Luettu 728307 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Wladislaw

• Jäsen
Vs: Uusin Willeri *aihe spoilaa aina kulloinkin uusinta Willeriä*
« Vastaus #690 : 02.03.2010 klo 15:42:23 »
Piirroksen puolesta Venturi hoitaa tonttinsa kunnialla (alun hait tosin näyttävät enemmän Syväläisiltä kuin kaloilta).

Itsellä uusin on vielä lukematta, mutta piti kommentoida että sehän olisikin hienoa jos tohtisivat kirjoittaa kunnon Lovecraft-henkisen tarinan. :) Ihan hyvin se sopisi kadonneiden kansojen ja avaruusolentojen ja muiden klassikoiden sekaan. El Moriscokin saattaisi kavahtaa tiettyjen kirjojen lukemista...

AlkoTanko

• Jäsen
« Vastaus #691 : 02.03.2010 klo 16:42:44 »
Itsellä uusin on vielä lukematta, mutta piti kommentoida että sehän olisikin hienoa jos tohtisivat kirjoittaa kunnon Lovecraft-henkisen tarinan. :) Ihan hyvin se sopisi kadonneiden kansojen ja avaruusolentojen ja muiden klassikoiden sekaan. El Moriscokin saattaisi kavahtaa tiettyjen kirjojen lukemista...

Ei muuta kuin Innsmouthiin vaan, Massachusetts on olemassa Willerinkin maailmassa.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #692 : 02.03.2010 klo 20:45:00 »
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
.
Meillä postipoika vielä lukee willeriä, mutta en malta olla kommentoimatta. Itse asiassa olen odottanut kommentoimista maltillisesti jo vuosia, sillä minulla on ollut ilo ja kunnia tutustua tarinan alkuperäiseen käsikirjoitukseen.

"Tex-tieteen yli-morisco"

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #693 : 02.03.2010 klo 21:14:25 »
Niin meilläkin, tai sitten minut on siirretty Egmontin postituslistalla kakkos- tai kolmostason kiireellisyyslistalle :D;
 No täytyypä odotella, ehkä jo huomenna voi lukea Willerin sekä tutkailla aiempien viestin broilerit.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

AlkoTanko

• Jäsen
« Vastaus #694 : 02.03.2010 klo 21:21:58 »
Meillä postipoika vielä lukee willeriä, mutta en malta olla kommentoimatta. Itse asiassa olen odottanut kommentoimista maltillisesti jo vuosia, sillä minulla on ollut ilo ja kunnia tutustua tarinan alkuperäiseen käsikirjoitukseen.

Tuo olisi ollut tyylikkäin lopetus koko lehden historiassa. Mitä ihmettä, Claudio?

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #695 : 03.03.2010 klo 21:22:05 »
Aika köykäinen oli tarina, mutta ei ihan niin kehno kuin pelkäsin. Kyllä tämäkin sitten viihdytti. Vaan olisi Tiikerissä ollut aineksia parempaankin.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #696 : 03.03.2010 klo 22:32:29 »
Johan postipoika sai (MINUN! Tilaa omasi!) willerin luettua, ja saimpa minäkin. En tykännyt, olisi koko seikkailu saanut minun puolestani jäädä julkaisematta. Lännentarinaksi tunnisti vain Texin ja Carsonin stetsoneista. Vai oliko se Tex? Eikä Indiana Jones? Musta Tiikeri voisi mennä seikkailemaan jonnekin muualle, vastenmielinen ilmestys, samoin kuin heilansa.

Muutoin, Venturin piirros oli satsin parasta antia, varsinkin Tex näytti ihan Texiltä. Lisää Venturia, mutta tolkullisemmissa tarinoissa.  

Mosabacka

• Jäsen
« Vastaus #697 : 03.03.2010 klo 22:51:28 »
...tai sitten minut on siirretty Egmontin postituslistalla kakkos- tai kolmostason kiireellisyyslistalle :D;
Tätä minä olen pelännyt. Mitäköhän pahaa olen tehnyt, että joku on langettanut minulle kirouksen. "Saapukoon Willerisi aikaisintaan vasta keskiviikkoisin." Kyllä korpeaa.

Venturi on kovan luokan piirtäjä. Tarinan loppu alkuperäisenä versiona olisi ollut kunniakas lopetus Musta Tiikeri -tarinoille. Nyt tarina väljähti.
kehittyvä willeristi

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
« Vastaus #698 : 04.03.2010 klo 10:11:34 »
Phöh.. Jo oli tylsä loppu Tiikerille.. Tuo alkuperäinen olisi tosiaan ollut rutkasti parempi.. Itse jo elättelin toiveita tarinaa lukiessa, että Tiikeri olisi itse molskahtanut uimaan haialtaaseen. Kaiken lisäksi Tom Devlin ampui Tiikerin eikä Tex tai Carson.
Toivotaan, että Texille saataisiin vielä joku Mefiston tai Tiikerin kaltainen vastus, joka ei kuolekaan heti ensimmäisessä tarinassa.

AlkoTanko

• Jäsen
« Vastaus #699 : 04.03.2010 klo 15:44:43 »
Phöh.. Jo oli tylsä loppu Tiikerille.. Tuo alkuperäinen olisi tosiaan ollut rutkasti parempi.. Itse jo elättelin toiveita tarinaa lukiessa, että Tiikeri olisi itse molskahtanut uimaan haialtaaseen. Kaiken lisäksi Tom Devlin ampui Tiikerin eikä Tex tai Carson.
Toivotaan, että Texille saataisiin vielä joku Mefiston tai Tiikerin kaltainen vastus, joka ei kuolekaan heti ensimmäisessä tarinassa.

"Renkaan" tapainen pysyvä organisaatio olisi hyvä vaihtoehto: Suuren Vehkeilyn kaltaisia laajamittaisia juonia, joihin on upottaa niin aikaa kuin resurssejakin, ja ison pomon kasvot pidetään piilossa. Hieman mitä Musta Tiikeri oli ensitapaamisellaan: älyllisesti ylivertainen ja näennäisesti sivistynyt, mutta sisältäpäin kuin itse perkele.

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #700 : 06.03.2010 klo 14:37:55 »
Tiikeri luettu. Piirtäjä Venturi saa minulta täydet pisteet kuvituksesta. Selvästi hän oli syttynyt tähän tarinaan ja pistänyt kaikki taitonsa likoon, mikä näkyykin joka sivulla. Yksityiskohdat taustoja myöten olivat ilahduttavan tarkasti kuvattuja. Ja mikä tärkeintä, Texin ja Carsonin lisäksi Musta Tiikeri näytti jetsulleen oikealta. Loistavaa!

Sitten se tarina. Ensimmäinen osa oli laimea. Nizzin draaman ja jännityksen kehitys jäi ponnettomaksi, vaikka huonostakaan kynäilystä ei toisaalta voi puhua. Kipinää ja kekseliäisyyttä vain puuttui. Musta Tiikeri on hahmo, joka on kahden aikaisemman tarinansa myötä muodotunut yhdeksi klassisimmista Texin vihulaisista (sanokoon S. Bonelli mitä hyvänsä), ja odotukset olivat tavallista korkeammalla. Teatterimurha oli niin pirullisen loistava tarina Nizziltä, ja Tiikerin paluukin ihan tasaisen hyvä, että suorastaan ihmeitä olisi nykyNizziltä vaadittu nostaakseen saagan tässä kolmannessa osassa vielä uudelle tasolle. Valitettavasti siis tarinan alkupuoli ei tarjonnut sellaisia spesiaaleja kieroiluja ja juonen käänteitä, joita tällaisen vihollisen ollessa kyseessä odottaa saavansa lukea.

Kaiken takana ollut oopiumi ja valkoisten saattaminen ikeeseen sen avulla ei ollut mielestäni yhtään huono lähtökohta, päinvastoin, mutta hyvistä aihioista huolimatta tarina ei onnistunut niitä hyödyntämään. Ehkä olisi tarvittu kolmas syventävä pokkari, taas kerran. (Itse asiassa tarinassahan oli vähän samankaltainen idea kuin Kadonneessa laivassa, oopiumilaakso jne.). Masentava tieto, että Nizzi on joutunut turvautumaan apureihin kirjoituksissaan.

Lopulta melko suoraviivaisesti päädyttiin Tiikerin luolaan. Venturi oli kuvittanut uhkaavan linnan upeasti, ja muutenkin Venturin taide pelasti paljon tarinan tunnelmasta.

Victorio

• Maltido
  • Jäsen
« Vastaus #701 : 06.03.2010 klo 16:47:08 »
RIP Mustalle Tiikerille sitten vaan. Aika aneemisesti lähti varjojen maahan kaveri, olis nyt edes ruumis kadonnut jokeen, niin olis jäänyt spekuloitavaa tulevaisuudesta. Tarinaan oli olemassa hyvät lähtökohdat, mutta näitä ei kyetty hyödyntämään, luovuuden ja mielikuvituksen käyttö on sallittua, mutta siitä huolimatta tapahtumat rullasivat kohti loppua masentavan nopealla temmolla, aivan kuin kirjoittajan muisti olisi pätkinyt kesken tarinan ja monet kohtaukset ikään kuin loppuivat kesken tai ne oli katkaistu jostakin syystä.
Tässä jälkimmäisessä painoksessa huomaa, että tarina on pyritty kopioimaan ensimmäisestä tiikeri seikkailusta, mm. tiikerin kaksi kiinalaista henkivartijaa ja heidän kamppailu texin ja carsonin kanssa oli lähes kopio ensimmäisestä tarinasta, puuttui vain että nytkin gorillat olisi kellistetty dynamiitilla. Venturi sentään osaa piirtää ja onnistuikin kohtuu hyvin. Venturin piirustaminen tosin pääsisi paremmin oikeuksiinsa jos kuva kokoa saataisiin pienennettyä, tämän vaativa ammattilainen varmasti huomasi muutamissa laajakuvaotoksissa. Joten tässä päättäjille pohtimista, miten olisi kuva koon pienentäminen suoritettava tulevaisuudessa. (Carson muuten näytti yhdessä kuvassa Olli Jokisen faijalta, istuessaan siellä tyrmässä :)

Nyt viimeistään pistää todella ihmetyttämään miten tarinan mitta oli JÄLLEEN TASAN KAKSI pokkaria pituudeltaan??? Itse en usko sattumiin ja tällaisten sattumien summa alkaa olla jo pöyristyttävän epäluotettavaa. Aikanaan lähes poikkeuksetta tarinat loppuivat ja alkoivat kesken painoksen ja kestivät 0-8 painosta random määrällä sivuja. Nykyään tuntuu että poikkeuksetta tarinat kestää 1-2 painosta. Hädin tuskin joskus kolme ja aina sattumalta loppuvat viimeiselle sivulle. Tietenkin kyseessä VOI olla sattuma, mutta kuten totesin. Itse en usko sattumiin.

Paljonkohan pitäisi maksaa että joku palstalainen opiskelisi vähän italiaa, niin pääsisi kääntämään tuhannen tulenpalavan kirjeen kohti italiaa, kaikista näistä viime vuosikymmenen nöyryytyksistä, joita sieltä tänne on hoideltu :/

Kaiken kaikkiaan ihan liian lyhyeksi jäänyt tarina, jossa lopetus jää torsoksi, ei yllä teoksena mitenkään parhaimmistoon vaan jää ankeaan keskikastii iäksi. Tosin ei huonoinkaan mahdollinen tarina, mutta odotuksiin ja annettuihin lähtöarvoihin nähden pannukakku.
Epäluuloa ei koskaan voi olla synniksi asti

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #702 : 06.03.2010 klo 17:15:54 »
Eiköhän tuo määrämitta ole ollut jo vuosikymmeniä voimassa. Tarinat normisarjassa ovat aina kahden numeron mittaisia (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta). Nuo yhden lehden mittaiset tarinat suomen normisarjassa ovat niitä alunperin italian almanakkoja, epämääräisen mittaiset taas vanhoja klassikkoja.

En näkisi että tarinan pituuden määrittäminen etukäteen sinänsä mikään ongelma pitäisi olla, kyllähän osaavien tekijöiden pitäisi osata tarina oikein silti kuljettaa. Lässähtävä loppuratkaisu on kyllä puhtaasti käsikirjoittajan munaus; "Oho, kas, paperi loppuu. Laitetaas nyt sitte tähän että Tex ampuu konnan ja lähtee kotio." 

AlkoTanko

• Jäsen
« Vastaus #703 : 06.03.2010 klo 18:50:32 »
Ei se pokkarien määrä vaan miten sen sivumäärän käyttää hyödyksi. Esimerkkinä tässä vuosia sitten ollut Fuscon tarina Kanadassa joka kesti neljä (!) pokkaria, mutta tuntui vain ylipitkitetyltä. Perustarinoihin tuo 2 pokkaria sopii, mutta vähän isompiin juttuihin voisi suoda kolmannenkin osan, kuten Mustaan Tiikeriin.

En kyllä voi lopputulosta katsellessani välttyä ajatukselta että Nizzi on saanut kertakaikkisesti tarpeekseen Tex Willeristä ja Bonellista, mikä on taustoja lukiessa jokseenkin ymmärrettävää.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #704 : 07.03.2010 klo 01:14:04 »
Minkä takia mm. useat Barksin Ankka-tarinat tuntuvat eeppisiltä ja laveilta kertomuksilta, vaikka parhaimmillaan puhutaan vain joistakin kymmenistä sivuista? Kaikki Asterixitkin ovat vain vähän yli 40 sivua. Minun mielestäni 220 sivua antaa mahdollisuuden vaikka minkälaisen tarinan tekoon. Jos kerronta tökkii, on se yksinomaan kirjoittajan vika. En ole minäkään tarinoiden määrämittaisuuden kannattaja, mutta ennen niiden tuloa joitakin tarinoita pitkitettiin ihan turhaan.

Victoriolle ja muille tiedoksi, että Tiikerin kuolema piti kertoa juuri sillä tavalla, että mitään mahdollisuutta spekulaatioihin ei jää. Sekin oli Bonellin määräys. (mutta hei... kävikö kukaan tutkimassa, että Tiikerin luut todella olivat murskana hänen makoillessaan kalliolla? Jospa siinä olikin pehmentävä sammalmätäs..?  Tai ehkä Tiikeri sai otteen jostain kallion raosta pilkistävästä oksasta ja sai hidastettua ratkaisevasti putoamisvauhtiaan...)