Kirjoittaja Aihe: Pitääkö virtuositeetin näkyä?  (Luettu 13377 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #45 : 17.05.2007 klo 12:36:52 »
Kyllä Jyrki Heikkinen nyt masentui. menne ja heittää vielä pensselin nurkkaan.

Aiai.

EDIT:
Kävin Taideteollisen korkeakoulun koulutuskeskuksen graafista linjaa kuusi vuotta.
Olisi ollut ihan kiva,jos edes muutamia keskeisiä kuvitustekniikoita olisi opetettu. Edes ihan vaan perusteet. tai sommittelusta tai mistään. Tai jos opettajat olisivat olleet edes paikalla.

Tuntuu hassulta (ja katkeraltakin), että tarvii netistä ja kirjoista etsiä vastauksia asioihin, jotka olisi voitu opettaa parilla luennolla.

Enkä ole ainoa joka näin opinahjostamme ajattelee. Paska paikka.
Ja oli ihan sikavaikea päästä: reilu 200 hakijaa, 8 pääsi sisään.

Kutsun Jyrkin kylään niin se pääsee runttaamaan mun runoni, kyllä se leppyy.

Tuosta on kuultu usein: Taikin opettajat ei opeta.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #46 : 17.05.2007 klo 12:37:58 »

Sulla on vähä opekeskeinen näkökulma. Ei opettajat mitään opeta, ne järjestää mahdollisuudet oppimiseen.

huh huh!

Mun mutsi oli äidinkielen opettaja. Sen oppilaista noin puolet aina kustakin ikäluokasta kirjoitti laudaturin. Ja voin sanoa, että kyllä se niitä ihan opetti. Takoi kielioppia päähän jne... (Suomessa kuvalliseen alan koulutuksessa taitaa tuo kielioppi unohtua, sanotaan vaan että pankaa niitä sanoja omaperäisesti peräkkäin)

Kyllä ihan muut tahot järjesti ne oppimismahdollisuudet oppilaille.

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #47 : 17.05.2007 klo 13:18:51 »
Lapsena kohteleminen? Päänsilittely?  >:( Voi jeesus, kun muistutan siitä että lannistaminen tehoaa kaiken ikäisiin: jos kiinnität huomiota vain virheisiin (kuten esimerkissäni minun kouluni kaikkien kieltenopetus teki), ei voi kokea opinalaa myönteisesti, ilon ja onnistumisen maailmana.

No jos opettaja sitten vaikka antaisi tasapuolisesti palautetta sekä virheistä että onnistumisista, ehkä jopa niitä onnistumisia painottaen?

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #48 : 17.05.2007 klo 13:36:16 »
Kävin Taideteollisen korkeakoulun koulutuskeskuksen graafista linjaa kuusi vuotta.
Olisi ollut ihan kiva,jos edes muutamia keskeisiä kuvitustekniikoita olisi opetettu. Edes ihan vaan perusteet. tai sommittelusta tai mistään.

Masentavaa luettavaa. Jos tällaisia asioita ei osaa, graafikkona (tai sarjakuvapiirtäjänä tms.) toimiminen reaalimaailmassa on vaikeampaa. Jos mainostoimiston setä vaatii, että kuvassa pitää olla enemmän jäntevyyttä tms., niin netistäkö niitä sommittelun perusteita pitää sitten kiireessä alkaa hakemaan? Ovatko opiskelijat tosiaan niin herkkiä astioita, että persoonallinen ilmaisukyky särkyy heti kun altistutaan viimeisten satojen vuosien aikana opituille kuvantekemisen periaattelle? Ihmisten aliarvioimista, sanon mie.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #49 : 17.05.2007 klo 13:52:00 »
Nyt alkaa vituttamaan koko touhu. Kekkosajan tasapäistämisestä jolloin kaikista yritettiin tehdä Brezneviä tyhmempiä ja ikävämpiä ihmisiä ollaan menty sitten vastakkaiseen ääripäähän. Minulla on kaksi mukulaa joita aion kannustaa ikinä mitä ne nyt pitää hauskana (kun ne on tyttö ja poika niin edelleen vedän rajan niihin sukurutsauksiin ja kansantansseihin) mutta en väitä ettei kannattaisi hankkia jotain oikeaa duunia jos maalauksessa ei  perspektiivit ja anatomiat suju tai dreijauksessa ruukku näyttää hyvistä yrityksistä huolimatta lehmän vitulle. Ikinä en silti sano että lopettakaa kun olette niin lahjattomia. Miksei Suomessa ole näissä asioissa kuin on/off-nappula kun siellä välimaastossa on tilaa?
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tertsi

• Vieras
« Vastaus #50 : 17.05.2007 klo 14:37:12 »
Miksei Suomessa ole näissä asioissa kuin on/off-nappula kun siellä välimaastossa on tilaa?
Asiaa!

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #51 : 17.05.2007 klo 15:00:45 »
Toden totta pitää olla aika laiska jos huomaa ettei koulutus vastaa kriteerejä niin paukkii vaikka sitten sinne kirjastoon josta löytyy paljon kirjoja perspektiivistä, sommittelusta, anatomiasta ja piirtämisestä yleensä.
Koulutuksen tasolle harvoin voi mitään, mutta laiskuuden voi parantaa!
Mitäs ikävää siinä on.
Ei tule virtuoosi jos ei itse tee hommia.
Ja kyllä pitää näkyä, tai ainakin sen tavoittelu. Annetaanhan kaikki 110%.

« Viimeksi muokattu: 17.05.2007 klo 15:14:38 kirjoittanut SinintheCity »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #52 : 17.05.2007 klo 15:23:46 »
Kyllä virtuoosimaisen osamisen eteen  saa tehdä ihan tarpeeksi töitä ihan itsekin, vaikka siellä taidekoulussa olisi jotain opetetttukin.

Ei voi tulla virtuoosimaista insinööriä, jos sen pitää aloittaa pyörän uudelleen keksimisestä.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2007 klo 15:29:54 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #53 : 17.05.2007 klo 15:26:30 »
Pakko kysyä asian vierestä, mikä oli kyseisen lukion sisäänpääsykeskiarvo. Ei ole tarkoitus vähätellä äitisi tekemää työtä, mutta oppilaiden lähtötasokin vaikuttaa melkoisesti yo-kirjoitusten tuloksiin.
Joo, hyvä kouluhan se oli,Kauniaisissa. Mutta ei mamma onnistunut sentään vissiinkään kovin montaa kahjakkuutta täysin pilaamaankaan.

Ja näin sivusta seuranneena, ei ne oppilaat ihan ittestään tuntuneet oppivan.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2007 klo 15:29:17 kirjoittanut Tertsi »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #54 : 17.05.2007 klo 15:33:00 »
huh huh!

Mun mutsi oli äidinkielen opettaja. Sen oppilaista noin puolet aina kustakin ikäluokasta kirjoitti laudaturin. Ja voin sanoa, että kyllä se niitä ihan opetti. Takoi kielioppia päähän jne... (Suomessa kuvalliseen alan koulutuksessa taitaa tuo kielioppi unohtua, sanotaan vaan että pankaa niitä sanoja omaperäisesti peräkkäin)

Kyllä ihan muut tahot järjesti ne oppimismahdollisuudet oppilaille.

Kyllä on todella vaikeaa keskustella foorumeilla.
 ???
En rupea käsittelemään äidinkielenopetuksen ja taideopetuksen eroja. Pyrin sen sijaan torjumaan sarjakuvaopiskelijoilta taipumusta laatia yhä kouluaineita.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #55 : 17.05.2007 klo 15:41:10 »
Joo, hyvä kouluhan se oli,Kauniaisissa.

Hähähä, Grankulla, ruotsinkielinen vitsi joka ei naurata ketään. Olen opiskellut tuolla

http://www.akatemia.org/info/index.html

Sellainen opettaa vihaamaan sekä porvareita että porvaridemareita jotka esittää olevansa köyhän asialla. Asiallinen koulu jos haluatte lapsistanne anarkisteja
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Mon of Olay

• Fakta-police
  • Jäsen
« Vastaus #56 : 17.05.2007 klo 15:44:22 »
Kyllä on todella vaikeaa keskustella foorumeilla.
 ???

Miten niin? Keskustelua on syntynyt jo monta sivua. Paljon hyviä argumentteja on heitetty virtuositeetin puolesta, eikä niitä juurikaan ole onnistuttu kumoamaan.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #57 : 17.05.2007 klo 16:43:27 »
 ??? Minusta tässä on ollut konsensus koko ajan, on mukava lukea virtuoosin piirtämää sarjakuvaa jos siinä on se tarinapuoli edes jollain lailla kondiksessa

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #58 : 17.05.2007 klo 17:22:09 »
Kyllä kyllä kyllä, taiteilijan on itse omassa päässään opittava asiat jotta ne todella osaa, joo joo joo, opettaja eikä kukaan mukaan ei sitä tietoa itsestään oppilaan päähän kaada, eikä kuuluisa koulu tee ketään sinällään autuaaksi. Mutta kai koulun sentään kuuluisi olla se paikka, missä tämä tieto olisi halukkaille tarjolla, niin että ne jotka haluaisivat itse omassa päässään oppia, voisivat sen vaivatta tehdä? Tarvitsematta penkoa turhautuneena internettia tai nippukaupalla tekniikkaopattaita joista saattaa olla jotain hyötyä (tai sitten useimmiten ei).
Kyllä minulla Tertsin tapaan on tuosta liiallisesta itseopiskeluun ajamisesta lähinnä turhautunut mieli. Totta kai taiteilija lopulta on työssään omillaan ja sen tarvitsee miettiä ja keksiä itse asioita, mutta väkisinkin tulee ajatelleeksi, että kun on tätä työtä sentään historiassa ennenkin tehty, ei sitä nyt ihan jokaista @#*&n asiaa sentään olisi jokaisen pakko alusta saakka itse yksinään pähkäillä, keksiä sitä pyörää uudestaan, kun tietää, että ne aiemmat polvet ovat tähän aikanaan jonkun ratkaisun jo keksineet, minä en vain tiedä mikä se on.
Että miten niitä vesivärejä oikein sekoitetaan, laitetaanko kuppiin vettä, johon laitetaan väriä, vai lutrataanko jonkinlaisella paletilla. (Johon tietysti tämä 'itse oppimisen' vastaus olisi että 'sähän voit tehdä sen ihan miten vain haluat'. Mikä tietysti on totta, mutta ei silti tarkoita, etteikö käytännössä olisi hyödyllistä ja ohimolohkon ylipainetta helpottavaa saada selville, mikä ratkaisu tässä asiassa on ennen havaittu toimivaksi!)
Minusta paljon helpompaa siihen omillaan pärjäämisen vaiheeseen olisi päästä - ja ainakin paljon paremmin eväin - kun saisi tukevamman alun siitä, mitä aiemmin on tehty.
Palaan siihen, mitä ketjun ensimmäisessä viestissäni sanoin: kyllä sitä tekniikkaa saa aika paljon hallussa olla, ennen kuin se vielä kenestäkään mitään aivotonta kopioija-robottia tekee. Ei asioiden harjoittelu ja osaaminen ole niin vaarallista!! Kuten joku jo mainitsikin, ei kyseessä ole mikään on/off-juttu, jos tingit vähänkin omaperäisyydestä olet heti ontto, persoonaton kone. Ei pidä paikkaansa!

Keijo: Kyllä vain, ammattitaiteilija muokkaa näkemäänsä silloinkin kun tekee ns. "näköistä" kuvaa, totta kai. Mutta, kuten edellä jo sanoin, paremmat välineet siihen mielestäni saa sillä jos opettelee ihan kiltisti aluksi myös sitä "kopiointia", eikä rupea tekemään tyylittelyä alusta alkaen.
Olen nähnyt tämän itse piirustustunneilla - ja oikeastaan se ehkä on johtanut osittain niihin ongelmiin, mistä tässä on valiteltu. Siis elävän mallin piirustustunneilla, joissa olisi mahdollista aiemmin kuvaamallani tavalla todella harjoittaa silmän ja käden koordinaatiota ja pyrkiä kuvaamaan mallia mahdollisimman tarkasti (se mielestäni on sellaisten kurssien tarkoitus), jotkut piirtävät vahvasti tyyliteltyjä kuvia alusta alkaen. Ei yritystäkään tehdä siitä tarkkaan näköistä. Mitä opettaja sellaisesta kuvasta sitten voi sanoa? Mitä oppilas sellaisesta voi oppia? Sellaisia kuvia se piirsi kurssin alussa, sellaisia se piirsi sen jälkeen. Kyllä siinäkin varmasti silmän ja käden koordinaatio paranee, mutta jonkinlainen oppimismahdollisuus menee silti mielestäni hukkaan.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #59 : 17.05.2007 klo 17:49:10 »
Allekirjoitan kaiken Jyrkin sanoman. :)

Suomalaisen taidekoulutuksen filosofia hahmottui minulle kun menin vuodeksi Englantiin vaihto-opiskelemaan, ja täytin lukujärjestykseni kuvituskursseilla. ( Digitaalista ja perinteistä ). Hämmästyin suorastaan että huh! Täällähän pitää oikeasti puurtaa, kursseista ei pelkästään selittelemällä päässytkään läpi, että "tää on tarkotuksella tämmönen". Se oli kehittävä vuosi.

Toinen esimerkki tuli mieleen.. eräs amerikkalainen nainen oli firmassani töissä vähän aikaa ja hän piti myös joitain media-aiheisia kursseja Taikissa, ja hän hämmästeli suomalaisten taideopiskelijoiden herkkänahkaisuutta ja draamakuningatar -elkeitä, kun tärkeistä loppukritiikeistä säännönmukaisesti jää ainakin kolmasosa ellei puolet osanottajista ilmaantumatta. "Ahdistaa", "päätä särkee", "voinko mä suorittaa tän tekemällä jotain hommia myöhemmin kotona?" jne.
« Viimeksi muokattu: 17.05.2007 klo 18:10:57 kirjoittanut JJ Naas »