Kyllä kyllä kyllä, taiteilijan on itse omassa päässään opittava asiat jotta ne todella osaa, joo joo joo, opettaja eikä kukaan mukaan ei sitä tietoa itsestään oppilaan päähän kaada, eikä kuuluisa koulu tee ketään sinällään autuaaksi. Mutta kai koulun sentään kuuluisi olla se paikka, missä tämä tieto olisi halukkaille tarjolla, niin että ne jotka haluaisivat itse omassa päässään oppia, voisivat sen vaivatta tehdä? Tarvitsematta penkoa turhautuneena internettia tai nippukaupalla tekniikkaopattaita joista saattaa olla jotain hyötyä (tai sitten useimmiten ei).
Kyllä minulla Tertsin tapaan on tuosta liiallisesta itseopiskeluun ajamisesta lähinnä turhautunut mieli. Totta kai taiteilija lopulta on työssään omillaan ja sen tarvitsee miettiä ja keksiä itse asioita, mutta väkisinkin tulee ajatelleeksi, että kun on tätä työtä sentään historiassa ennenkin tehty, ei sitä nyt ihan jokaista @#*&n asiaa sentään olisi jokaisen pakko alusta saakka itse yksinään pähkäillä, keksiä sitä pyörää uudestaan, kun tietää, että ne aiemmat polvet ovat tähän aikanaan jonkun ratkaisun jo keksineet, minä en vain tiedä mikä se on.
Että miten niitä vesivärejä oikein sekoitetaan, laitetaanko kuppiin vettä, johon laitetaan väriä, vai lutrataanko jonkinlaisella paletilla. (Johon tietysti tämä 'itse oppimisen' vastaus olisi että 'sähän voit tehdä sen ihan miten vain haluat'. Mikä tietysti on totta, mutta ei silti tarkoita, etteikö käytännössä olisi hyödyllistä ja ohimolohkon ylipainetta helpottavaa saada selville, mikä ratkaisu tässä asiassa on ennen havaittu toimivaksi!)
Minusta paljon helpompaa siihen omillaan pärjäämisen vaiheeseen olisi päästä - ja ainakin paljon paremmin eväin - kun saisi tukevamman alun siitä, mitä aiemmin on tehty.
Palaan siihen, mitä ketjun ensimmäisessä viestissäni sanoin: kyllä sitä tekniikkaa saa aika paljon hallussa olla, ennen kuin se vielä kenestäkään mitään aivotonta kopioija-robottia tekee. Ei asioiden harjoittelu ja osaaminen ole niin vaarallista!! Kuten joku jo mainitsikin, ei kyseessä ole mikään on/off-juttu, jos tingit vähänkin omaperäisyydestä olet heti ontto, persoonaton kone. Ei pidä paikkaansa!
Keijo: Kyllä vain, ammattitaiteilija muokkaa näkemäänsä silloinkin kun tekee ns. "näköistä" kuvaa, totta kai. Mutta, kuten edellä jo sanoin, paremmat välineet siihen mielestäni saa sillä jos opettelee ihan kiltisti aluksi myös sitä "kopiointia", eikä rupea tekemään tyylittelyä alusta alkaen.
Olen nähnyt tämän itse piirustustunneilla - ja oikeastaan se ehkä on johtanut osittain niihin ongelmiin, mistä tässä on valiteltu. Siis elävän mallin piirustustunneilla, joissa olisi mahdollista aiemmin kuvaamallani tavalla todella harjoittaa silmän ja käden koordinaatiota ja pyrkiä kuvaamaan mallia mahdollisimman tarkasti (se mielestäni on sellaisten kurssien tarkoitus), jotkut piirtävät vahvasti tyyliteltyjä kuvia alusta alkaen. Ei yritystäkään tehdä siitä tarkkaan näköistä. Mitä opettaja sellaisesta kuvasta sitten voi sanoa? Mitä oppilas sellaisesta voi oppia? Sellaisia kuvia se piirsi kurssin alussa, sellaisia se piirsi sen jälkeen. Kyllä siinäkin varmasti silmän ja käden koordinaatio paranee, mutta jonkinlainen oppimismahdollisuus menee silti mielestäni hukkaan.