Kirjoittaja Aihe: Pitääkö virtuositeetin näkyä?  (Luettu 13358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #15 : 14.05.2007 klo 22:02:25 »
Jännä, että termistä on niin ristiriitaisia näkemyksiä - yhdelle se on tietty taidon taso, joka treenataan ennen syvällistä oman ilmaisun kehittymistä, toiselle se on vaihe, jossa tekeminen on muuttunut tasaiseksi suoritukseksi.

kejon kommenttiin: On paljon kiinnostavampaa kun tekijä pyrkii tulemaan paremmaksi, sen sijaan että tyytyy paskuuteensa. Mutta olet oikeassa, että usein tietty keskeneräisyys tuottaa myös kiinnostavia juttuja. Taiteilijat jotka väsähtävät toistamaan samaa juttua ovat tylsiä, olivat he millä tahansa taidon portaalla. Tuottaa suurta iloa seurata tekijöiden kehitystä ja edistymistä!

tertsi

  • Vieras
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #16 : 14.05.2007 klo 22:16:18 »
Otetaas konkreettinen esimerkki kässääjäpuolelta:
René Goscinny.

Kyllä, on hemmetin kiva, että käsikirjoittamissaan sarjoissa virtuositeettinsa näkyy.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #17 : 15.05.2007 klo 01:07:01 »
Otetaas konkreettinen esimerkki kässääjäpuolelta:
René Goscinny.

Kyllä, on hemmetin kiva, että käsikirjoittamissaan sarjoissa virtuositeettinsa näkyy.

Voitko hieman tarkentaa miten se näkyy?

Chemo

  • Jäsen
  • Viestejä: 622
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #18 : 16.05.2007 klo 08:52:12 »
Jännä, että termistä on niin ristiriitaisia näkemyksiä

Näin on! ...lähinnä kyllä tarkoitin udella pitääkö lukijoilla olla tiedossa se, että taitotaso ei rajoita tekijän ilmaisua. Ossi kuvaili tämän hyvin aikaisemmin.

Tietysti näkyyhän sitä osaamisen varjopuoltakin - kun koko esitys perustuu jonkun osa-alueen osaamisen korostamiseen.

yhdelle se on tietty taidon taso, joka treenataan ennen syvällistä oman ilmaisun kehittymistä (...)

Ihminen joka ajattelee noin, jakelee kyllä virtuoosi-sanaa todella köykäisin perustein. Tai sitten ei vain tiedä mitään.

Esimerkiksi klassisen musiikin puolella (missä termiä käytetään yleisesti) nuoret soittajat, lähestyessään huipputasoa, opiskelevat paljon tulkinnallisia asioita opinnoissaan ja mestarikursseilla ennenkuin heistä puhutaan virtuooseina. Käsi kädessä nämä menevät, oman ilmaisun ja tekniikan harjoittelu. Vaikka alkuvaiheessa painopiste on toki perusasioiden opiskelussa.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #19 : 16.05.2007 klo 11:13:07 »
Parasta jälkeä syntyy, kun piirtäminen on sopiva yhdistelmä kokemusta ja uusien asioiden kokeilua. Siinä näkyy aitoa luomisen iloa, kun saa aikaiseksi juuri mitä haluaa ja kuitenkin syntyy samalla jotain uutta ja ennennäkemätöntä.

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 628
  • Kvaak!
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #20 : 16.05.2007 klo 12:51:03 »
Esimerkiksi klassisen musiikin puolella (missä termiä käytetään yleisesti) nuoret soittajat, lähestyessään huipputasoa, opiskelevat paljon tulkinnallisia asioita opinnoissaan ja mestarikursseilla ennenkuin heistä puhutaan virtuooseina.

Tämän takia tunnenkin syvää alemmuuden tunnetta klassisen musiikin ammattilaisia kohtaan. (Harrastan alaa jonkun verran: kuuntelen levyjä ja käyn konserteissa, mutta en soita itse kuin nimeksi). Heillä on vankka ja vakiinnutettu koulutusjärjestelmä, jonka läpikäyminen edellyttää totista ja perusteellista teknisen taidon ja alan perinteiden opettelemista - on lopputuloksena sitten kuinka kokeelliseen ilmaisuun päätyvä tekijä hyvänsä.
Myöskin heillä on välineet keskustella alaan liittyvistä asioista yhteisin nimikkein: on termistö, jolla musiikkia ja soittoa voi asiaantuntevasti kritisoida ja kiinnittää tarkasti huomiota tiettyihin asioihin, niin että tämä myös välittyy toisille alan tekijöille.

Toista on meillä kuvataiteessa: missäpä Suomessa saisit oikein perusteellista koulutusta klassiseen piirustus- ja/tai maalaustaiteen tekniikkaan? Meillä on vain tätä sodanjälkeistä pelkistettyä abstraktiota ja designia, alan kouluissakin vain muutamia heppoisia piirustuskursseja. Ja asioista puhuttaessa termistö on ympäripyöreää subjektiivista huttua, joka voi tarkoittaa oikeastaan mitä vain. Minä olen eri taidekouluissa saanut piirustustunneilla sellaisia palautekommentteja kuin "hyvä rytmi", "hyvä liike" ja - tietysti myös klassikko - "kivat värit". Mutta mitä ne sitten tarkkaan ottaen tarkoittavat ja miten ne auttavat minua esim. oppimaan piirtämään mustekynällä suoran viivan?

(pyyhkii vaahtoa suupielestä)

Mutta palatakseni otsikon asiaan: minusta virtuositeetilla ei suoranaisesti ole tekemistä uuden luomisen kanssa. Minusta kyseessä on enemmänkin erityisen häikäisevä tekninen taidon osoitus - ei niinkään se, mihin sitä taitoa käyttää.
(Esim. Frank Frazetta on selvästikin virtuoosi sekä piirtämään että maalaamaan, mutta kuinka merkittäviä, uraauurtavia ja esteettisesti arvokkaita hänen tuotoksensa sitten ovat, voi olla ihan toinen juttu).
Ja niin... minusta edelleenkin suomalaiset piirtäjät käyttävät tekniseen taitoon yleensä liian vähän huomiota. Kyllä sitä taitoa sietää aika lailla kohentaa ja hioa ennen kuin siitä alkaa uhata se jonkinlainen jähmettyminen, mitä monet jotenkin tuntuvat pelkäävän.
Kovin harvinainen vaiva se täällä meillä on ollut... Kyllä niitä virtuooseja näkisi mielellään lisää.

tertsi

  • Vieras
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #21 : 16.05.2007 klo 13:17:32 »
Hyvä,Jyrki!!
veit sanat monoistani!

Goscinnystä:
parhaiten virtuositeettinsä näkyy siinä, että teoksensa ovat niin pirun hauskoja. Ja monipuolisia.
Juonikuvioilla, historialla, henkilöhahmoilla, sanoilla leikittelyä. Vitsit napsahtavat täydellisellä ajoituksella tajuntaan. kerronnassa on tasapainoinen rakenne, vaikka useat tarinat on tehty pakolliseen 44-sivun ahdistavaan määrämittaan.

Sori, en ole mikään analyytikko, mutta tunnistan kyllä virtuoosin, kun sellainen kohdalle sattuu.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #22 : 16.05.2007 klo 13:21:08 »
Olen kyllä vahvasti samoilla linjoilla Jyrkin kanssa. On toki tärkeää ettei aseteta omalle tekemiselle niin korkeaa kynnystä että kynä jää pöydälle. Mutta silti kun pää-jalkaiset ovat yhä useammin se "valittu" tyyli, joka "tukee hyvin kerrontaa" hiipii mieleen että kuinkas paljon ne tekijän taidot ovat tällä kertaa vaikuttaneet tyylin valintaan.

Pidän myös virtuositeettia teknisenä taitona. Jos siihen alkaa sohlata vähän tunnetta, näkemystä ja tulkintaa määritelmä ei ole enää vakaa. Muistelisin kyllä klassisen musiikin puolellakin termiä käytetyn juuri tällä tavalla. Mielestäni esimerkiksi Hannu-Ilari Lampila on kirjoittanut nuorten lahjakkuuksien kohdalla useaankin otteeseen virtuoosimaisesta osaamisesta, mutta pinnallisesta tulkinnasta ja kypsymättömästä näkemyksestä samassa yhteydessä.

Ja kyllä minäkin pitäisin Goscinnyn käsikirjoitustaitoja omalla sarallaan virtuoosimaisina.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2007 klo 13:24:03 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #23 : 16.05.2007 klo 14:33:00 »
Vähän meinaa välillä olla sellainen olo, että Suomessa kuvataiteen alalla ilmaisun voima korostuu yli kaiken ja teknistä "virtuositeettia" ylenkatsotaan. Elävän mallin piirustustaitojen harjaannuttaminen jäi ainakin joitain vuosia sitten TAIK:n graafisen opiskelijoilta oman harrastuksen varaan. Olin syksyllä Kuvataideakatemian järjestämässä näyttelyssä. Jollakulla tekijällä oli kollaasimaisissa töissään osana itse piirrettyjä supersankareita ja vapaapainijoita. Selvästi realismiin oli pyritty, anatomia oli kuitenkin aivan vinksallaan. Sitä myöten meni pilalle koko taulut. Voi olla ettei tilanne ole ihan niin synkkä kuin tästä saattaisi olettaa, toivon että ei. Tietenkään en ole sitä mieltä, että ilmaisuvoimaa pitäisi ylenkatsoa teknisen briljeerauksen kustannuksella, mutta on ihan hyvä opiskella missä on peukalo jne. Ja kyllä sen epäonnistuneelta tuntuvan piirroksen saa heittää nurkkaan ja aloittaa alusta, se on joskus ihan hyväksi.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2007 klo 14:35:35 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #24 : 16.05.2007 klo 14:37:44 »
Jyrki kiteytti kaiken sen mitä en itse osannut pukea sanoiksi! Tekninen osaaminen (ja sen harjoittelu) kunniaan! Barrikaadeille!
« Viimeksi muokattu: 16.05.2007 klo 14:39:22 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

ökpö

  • ääpylä
  • Jäsen
  • Viestejä: 516
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #25 : 16.05.2007 klo 14:39:20 »
Ihminen joka ajattelee noin, jakelee kyllä virtuoosi-sanaa todella köykäisin perustein. Tai sitten ei vain tiedä mitään.

Ööh. Oletpas varma asiastasi :-) Totta kai klassista musiikkia tosissaan opiskelevat ihmiset opiskelevat myös tulkintaa. Mutta kyllä ihan asiasta jotain tietävät ihmiset voivat esim. sanoa, että joku on keskittynyt virtuositeettiin tulkinnan kustannuksella. Mistä tietysti seuraa, että suuri tulkitsija voi olla ilman suurta teknistä taituruutta.

Termiä käytetään tietysti hyvin tulkinnanvaraisesti, mutta tämä puhtaaseen tekniseen taituruuteen keskittyvä on se yleisin tulkinta minkä tiedän. (Tulkinnanvaraisuudesta eräs hyvä esimerkki on wikipedia-artikkelin keskusteluosio.)

Vähän meinaa välillä olla sellainen olo, että Suomessa kuvataiteen alalla ilmaisun voima korostuu yli kaiken ja teknistä "virtuositeettia" ylenkatsotaan.

Olen ymmärtänyt että tämä ongelma on kiusannut koko länsimaista taidetta jostain 50-luvulta saakka... Jos joku on panostanut asiaan, motivaatio siihen on ilmeisesti tullut ihan omasta takaa.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #26 : 16.05.2007 klo 15:54:43 »
Toista on meillä kuvataiteessa: missäpä Suomessa saisit oikein perusteellista koulutusta klassiseen piirustus- ja/tai maalaustaiteen tekniikkaan?
Ehkä sille ei ole enää löytynyt kysyntää. Atskissa piirrettiin maalauksenope Lukinin opiskeluaikana kuulemma pelkkiä kipsipystejä hiilellä ainakin vuosi ennen kuin ruvettiin tekemään taidetta. Venäläisissä taidekouluissa klassista piirtämistä voi opiskella yhä - ja jaksojen alussa Limingan taidekoulussa. Mutta mihin sitä tolkuttomasti tarvitsee?

Ehkä ajatellaan että otan valokuvan, fotosoppaan se mieleisekseni ja käytän aikani hyödyllisempien taitojen opiskeluun.

Lainaus
Ja asioista puhuttaessa termistö on ympäripyöreää subjektiivista huttua, joka voi tarkoittaa oikeastaan mitä vain. Minä olen eri taidekouluissa saanut piirustustunneilla sellaisia palautekommentteja kuin "hyvä rytmi", "hyvä liike" ja - tietysti myös klassikko - "kivat värit". Mutta mitä ne sitten tarkkaan ottaen tarkoittavat ja miten ne auttavat minua esim. oppimaan piirtämään mustekynällä suoran viivan?

Olet saanut myönteistä palautetta. Entä sanottiinko koskaan että rytmisi on poukkoileva koska et sommittele massoja, suhteita ja suuntia, ettei kuvassasi ole aiheeseen liittyvää liikettä vaan se on perustelemattoman symmetrian takia jämähtänyt tai että väriesi keskinäiset osuudet ja sijoittelu kuva-alalla toimivat epätarkoituksenmukaisesti päämäärääsi nähden? Jos ei, olet vain liian hyvä eikä sinua tarvitse neuvoa. Tai kuvasta on hankala puhua sanoin.

Tai sitten ope noudattaa viisasta linjaa ettei kiinnitä huomiota virheisiin, jottei tekijä kävelisi ulos harrastuksestaan, kun hän myönteisestä, mitäänsanomattomasta palautteesta innostuu jatkamaan ja osaa itse silmän kehittyessä korjata virheensä.

On opiskelijoita jotka vaativat saada tietää miten tämä kuva piirretään oikein. Ikään kuin opettajan pitäisi opiskelijan puolesta tehdä malli jonka tämä kopsaa ja sitten "osaa". Samat tyypit pysyvät poissa krokiipiirrustuksesta eivätkä malta katsoa mallia miten käsi piirretään vaikka heillä on kaksi semmoista ranteen jatkeena.

O.K.

  • Jäsen
  • Viestejä: 528
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #27 : 16.05.2007 klo 15:59:28 »
Olen ymmärtänyt että tämä ongelma on kiusannut koko länsimaista taidetta jostain 50-luvulta saakka... Jos joku on panostanut asiaan, motivaatio siihen on ilmeisesti tullut ihan omasta takaa.

Tuntuu, että insinöörien ja merkonomien kansoittamissa yhteiskunnissa kulttuurin ja taiteen tekijät eristetään koko ajan kauemmaksi omaan kastiinsa. Sitä ei auta yhtään se, että monet nuoret yksilöt, jotka vierastavat "oikeiden ammattien" vaatimaa teoriatiedon ja vakiintuneiden tapojen opettelua, hakeutuvat enemmän taiteen pariin ja kuvittelevat että ilmaisunvapaus ja omaäänisyys kaiken voittaa.

Yhtäältä mestari-kisälli -kulttuuri, konkreettinen tai henkinen, näyttää vähenevän. Mutta toisaalta "oikeista" esikuvista ei voida olla varsinkaan kuvataiteen (tai sarjakuvan sen puoleen) alalla mitenkään yksimielisiä. Oppilaitokset eivät nykyään voi laittaa yhtä virtuositeettia toisen edelle tai ne menettäisivät oppilaansa. Jokaisen on joka tapauksessa itse löydettävä mestarinsa, asetettava tavoitteet, luotava säännöt.

Olipa taitotaso mitä vain, olennaisin ominaisuus on tunnistaa omat puutteet ja vahvuudet ja kehittää itseään niiden mukaan.


rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #28 : 16.05.2007 klo 16:26:59 »
Tai sitten ope noudattaa viisasta linjaa ettei kiinnitä huomiota virheisiin, jottei tekijä kävelisi ulos harrastuksestaan, kun hän myönteisestä, mitäänsanomattomasta palautteesta innostuu jatkamaan ja osaa itse silmän kehittyessä korjata virheensä.

Hämmentävä mielipide, mielestäni. Osaavat ne kaveritkin, kollegat ja oma perhe ihquttaa. Opettajaa tarvitaan nimenomaan osoittamaan virheitä, neuvomaan ja kehittämään tekijän omaa silmää.

Olipa taitotaso mitä vain, olennaisin ominaisuus on tunnistaa omat puutteet ja vahvuudet ja kehittää itseään niiden mukaan.

Ja juuri tähän tarvitaan opettajaa.

Mitä muuten tapahtui vanhalle totuudelle ”säännöt kannattaa hallita ennenkuin niitä ruvetaan rikkomaan”? Fossiilia, vai?
« Viimeksi muokattu: 16.05.2007 klo 16:29:12 kirjoittanut rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Re: Pitääkö virtuositeetin näkyä?
« Vastaus #29 : 16.05.2007 klo 16:38:27 »
  Suosittelen muuten lukemaan McCloudin "Making Comics". Hyvän sarjakuvan tekemiseen on sääntönsä ja työkalunsa. Ne voi esittää selkeästi, oppia ja harjoitella. Ei se mitään salatiedettä ole. Jos piirtäjä ei osaa puhaltaa henkeä kuviinsa, ei siinä ole kyse liiallisesta virtuositeetista vaan päinvastoin: se tärkeä piirustustaidon osa-alue on siltä piirtäjältä hukassa.

  Totta varmaan tuokin, mitä Keijo sanoi: ihmisruumiin piirtämistä voi harjoitella ilman kurssejakin. Ei muuta kuin itse tai kämppis munasilleen ja piirtämään!
« Viimeksi muokattu: 16.05.2007 klo 16:40:40 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti