Termit vääristyvät vain, jos niiden annetaan vääristyä.
Niin, tai sitten termit muovaantuvat niiden käyttötarkoitusta paremmin palveleviksi. Jo alun perinkin sanan manga omaksuminen terminä länsimaissa on harvinaisen teennäistä, mutta palvelee "rahvasta". Eli miksi jotkut pitävät jo teennäisen termin evoluutiota vielä jotenkin hirveämpänä syntinä? Elämme muuttuvassa maailmassa, emme missään pyhässä staattisessa tilassa. Eli kun minä menen ostamaan kauppaan kyrsää, niin sinä se sitten varmaan luulet, että tarjoan sinulle leipää, vaikka tuonkin sinulle makkaraa. Eläkäämme aikojen mukaan, sanon mä.

Mielestäni kyseessä on yhden henkilön mielipide eikä välttämättä koko lehden kanta.
Kyllä kyllä, mutta eiköhän printtiin laitettavat kolumnit edusta ihan Anime-lehden seulomaa ja hyväksymää materiaalia. Eli Anime-lehden allekirjoittamaa materiaalia tuo kolumni on. Kyllä se Naturessakin julkaistu tieteellinen artikkeli on ihan yhtä pätevä, vaikka se edustaisikin ainoastaan yhden tiedemiehen/tutkimusryhmän dataa, ja se saa tiedeyhteisössä yleisesti hyväksytyn leiman jo pelkästään sen takia, että se ylipäätänsä on hyväksytty Natureen. Julkaisuilla itsellään on olemassa status, eli voit kritoisoida lähdettä, jos sinun mielestäsi Anime lehti ei ole luotettava sellainen. Mutta eikö se sitten muka ole?

Kävin muuten tuossa Tennispalatsin Japan POP-näyttelyssä tänään, ja pistin oikein erityisesti merkille, kuinka tuollakin joka kohdassa (itse näyttelyssä, kuin kaikkessa painettussa oheismateriaalissakin) muistettiin mainita, kuinka manga on yleisesti ottaen japanilaista sarjakuvaa kuvaava termi, mutta kuinka se myös nykyisin on tyyliin viittaava.
Suomalaisten taiteilijoiden osiossa puhuttiin myöskin mangan piirtäjistä, ei pseudomangan piirtäjistä, ja heidän töistään eli mangoista, ei pseudomangoista. Eli oli tuo näyttely nyt sitten kuinka asian tiimoilta kritisoidunHelsingien Sanomien sponssaama tai ei, niin tuhansille ja aina vain tuhansille ihmisille levitetään ilosanomaa nyt siis siitä, kuinka jopa suomalainen henkilö voi piirtää mangaa. Ja sitten nämä henkilöt menevät näyttelyn jälkeen ostamaan R-kioskilta Anime-lehden (joka on mukavasti lajiteltu "manga" sectionin ja "sarjakuva" sctionin väliin

), ja lukevat sieltäkin, kuinka he voivat mangansa piirtää ihan Suomesta käsin.