Kirjoittaja Aihe: Tintti  (Luettu 512064 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Vs: Tintti
« Vastaus #600 : 09.02.2009 klo 13:52:26 »
Etelä-afrikkalaisissa Bitterkomixeissa oli tositapahtumiin pohjaava tarina, jossa USAsta Apartheidin jälkeen maahan muuttanut musta perhe tutustuu naapureihinsa. Perheen poika lainaa (valkoisen) e-afrikkalaisperheen pojalta Tinttejä - mutta tuo ne kohta itku silmässä takaisin, koska "isä sanoi että nämä ovat rasistisia".
Eli kyllä Tintin "maine" on ainakin 1990-luvulla Amerikassa tunnettu, ja ketään taas ei yllätä että Tintit julkaistiin myös afrikaansiksi.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #601 : 09.02.2009 klo 14:25:49 »
Mä olen antanut autojen tulla luokseni, oiskohan niitä jo kuusi. Tuo Jeeppikin tuli. En kyllä oikein tiedä miksi olen pysytellyt mukana, yleensä en tämmöisiin sorru. Ehkä siksi, että hankin just viime vuonna kaikki Tintit hyllyyn ja olen niitä nyt lueskellut läpi.
Myös minä hairahduin noihin Tintti-autoihin. Mukana on tullut kaikenlaista muutakin kivaa krääsää, joista t-paita ehkä se mieluisin. Mustavalkoinen Tintti Neuvostojen maassa -kaara soikeine renkaineen oli... noh... hassu. Autojen tasaisen virran tyrehdyttäminen ei käynyt aivan niin helposti kuin kuvittelin, vaan autokokoelmani kasvoi muistaakseni vielä kahdella yksilöllä, ennen kuin uskoivat ettei tallissani ole enempää tilaa. Ne "ekstra-autot" olivat kuitenkin niin hienoja, että menin lankaan ja maksoin nekin kiltisti nurisematta.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2009 klo 14:46:09 kirjoittanut Claudius Gothicus »
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #602 : 05.03.2009 klo 00:08:21 »

Tintti -hahmonkin omaperäisyydestä on keskusteltu. Esikuvaksi tai vaikutteen antajaksi on nimetty Benjamin Rabierin 1890-luvulla luoma Tintin Lutin (katkottu on kuva, joten en saa sitä tänne suoraan kopioitua).

Vaaleita töyhtöpäitä ainakin molemmat ovat.

ja

Olipahan se Tintin Lutin (Benjamin Rabier, 1897/8) olemassa jo aikaisemmin. (eipä ole enää aikaisemmin ketjussa mainitsemiani Rabierin sivuja olemassa, joten en kuvaa malliksi)

Rabier kuoli 1939, joten eiköhän tekijänoikeuksien vapauduttua hahmo tulla näkemäänkin. ?

Kas tässä...
Lukuunottamatta hahmon ikää, kokoa, housuja, töyhtöä, tukanväriä ja nimeä niin eihän tuo Rabierin Tintin Lutin muistuta lainkaan Hergén alkuaikojen Tinttiä.

Eih Bennek, Eih Blavek

AVOK

• Uusi jäsen
« Vastaus #603 : 11.03.2009 klo 08:56:07 »

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #604 : 16.05.2009 klo 01:49:58 »
Tämä on nyt sitä cosplayta crossplayta.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2009 klo 01:55:18 kirjoittanut echramath »
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #605 : 16.05.2009 klo 01:52:28 »
Tämä on nyt sitä cosplayta.

Tintillä on tissit ja käsilaukku.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #606 : 16.05.2009 klo 18:32:19 »
Tintillä on tissit ja käsilaukku.

Ehkä ollaan siirrytty seuraavan sukupolveen ja tuossa on Tintin tytär ja Haddockin poika.

Mitäs vastaan ko. henkilöt ovat muuten protestoimassa?
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #607 : 26.05.2009 klo 16:01:34 »
Nick Rodwell, tuo Moulinsartin rautakansleri, käänsi vaatimattoman tavaramerkkijuristin uransa huikeaan nousuun pokaamalla rikkaan naisen (Hergén leski Fanny, o.s. Vlamynck).

Tarinan yksityiskohdat on peitelty, tuhottu ja hukattu, eikä niitä varmaan kuitenkaan olisi saanut kertoa ennen vuotta 2193.

Oikaiskaa, jos puhun läpiä päähäni.

EDIT: Hitsin piperot! Puhuin ilmeisesti läpiä päähäni: ainakin Pierre Assoulinen mukaan Rodwell oli vain Lontoon Tintti-putiikin kaupanpitäjä. Ei siis ammattimainen lakihaukka.

http://passouline.blog.lemonde.fr/2007/05/23/avis-aux-futurs-biographes-dherge/

Tämmöstä löyty (ei ihan tuore uutinen):

Independentin Castle kertoili viime vuosituhannella että Nick Rodwell olisi alkujaan juutalainen, os. Rosenthal. Nimi esiintyy mm. pariskunta Fannyn ja Nickin Sveitsin asuinpaikan nimessä "Chalet Rosenthal".

Jutussa Nick puolestaan vaikuttaa kypsältä vanhan kehnon rooliinsa ja odottaa vain koska antisemitismi nostaa päätään.

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/hergs-misadventures-of-tintin-1129981.html

Tiedä teistä mutta minusta vaikuttaa hieman erikoiselta että herrat Spielberg ja Rodwell/Rosenthal tekevät elokuvaa hengentuotteesta jota on syytetty antisemitismistä (mm. Salaperäisen tähden Salomon, Isaac ja Blumenstein...). Toisaalta eipä tuo Rodwell ole erityisemmin juutalaistaustaansa korostanut (tai siis hän ei ole kertonut ylipäänsä mitään taustoistaan), niin ehkäpä juutalaisuus ei enää merkitse hänelle mitään. Vai olisiko niin että Spielbergille ei ole aivan kaikkea kerrottu? Tälle kun juutalaisuus on herkempi aihe.

Tai sitten syytökset ovat myös Spielbergin tiedossa mutta siitä huolimatta Tintti-elokuva(t) tehdään. Tällöin herrat olisivat laittaneet Hergén taiteen politiikan ja uskonnon edelle. (En millään haluaisi uskoa että voiton tavoittelu menee noiden kaikkien kolmen edelle.)

Olisiko Hergé nyt sitten lopullisesti puhdistettu ja hyväksytty?

???

(edit: juutalaisnimet)
« Viimeksi muokattu: 27.05.2009 klo 13:51:39 kirjoittanut Severi »
Eih Bennek, Eih Blavek

Severi

• Sertifioitu Höpsisti
  • Jäsen
« Vastaus #608 : 26.05.2009 klo 20:46:59 »

Muutama viikko sen jälkeen kun Steeman erosi Amis de Hergé:n johdosta, Moulinsartin johtaja Nick Rodwell on antanut haastattelun (Trends) jonka mukaan Tintti-albumeja julkaisevan Castermanin lisenssi peruttaisiin.

"Nykyään on mahdotonta tehdä töitä Castermanin kanssa" sanoi Rodwell, Hergén lesken Fannyn nykyinen puoliso.
"Castermanin ja Moulinsartin suhde on kuin toimimaton avioliitto josta kuitenkaan kumpikaan ei luovu." Rodwell ei näe vaihtoehtoa erolle jonka syy on Castermanin tapa hoitaa Tintti-albumien jakeluoikeuksia Tintti-elokuvien aattona.

Simon Casterman ihmettelee suuresti Rodwellin lausuntoja. "...Casterman on hoitanut Tintti-albumien oikeuksia Hergén työtä kunnioittaen jo 75 vuoden ajan." [...]
"Ehkäpä Rodwell haluaisi [hallintaansa] myös Tintti-albumit, en tiedä. Joka tapauksessa Casterman ei ole aikeissa myydä."

http://www.trends.be/fr/economie/entreprises/12-1634-47855/tintin-casterman--bientot-le-divorce--.html

Tintti-albumien toistaiseksi paras myyntijakso ajoittuu 1990 luvun alkuun kun Nelvanan Tintti-sarja pyöri televisioissa. Samankaltainen myyntipiikki onkin odotettavissa elokuvien saapuessa teattereihin.

Olisikohan tämän kaltaisella erolla vaikutuksia Otavan toimintaan?

Eih Bennek, Eih Blavek

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #609 : 27.05.2009 klo 10:41:59 »
Severin viestiin vastausta!

Kyllä noi hahmot ja "antisemitismi" siivotaan pois, kyseessähän on Hollwood-tuotanton ja siellä ei mene läpi se, että juutalaisia kuvataan epämieluisassa valossa. Spielberg itse on kovan luokan siionisti ja hän kyllä sivoaa kaikien tuon pois leffoisaan.

Itse enemmän olen huolissani mitä nuo veikkoset tekevät Tintin hahmolle eloluvissa, tyyppihän on selkeästi vaaleahiuksinen ja vaalea eurooppalainen, itse veikkaan että hahmosta tehdä tummahiuksinen ja tummempi-ihoinen elokuvissa.

Hergén aikana oli varsin yleistä se, että "antisemitismi" oli yleistä, kuten oli tapa ajatella "mustista" siten että he olivat "villejä", se oli sen ajan kuva. Nykyään onkin sitten toisten päin!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #610 : 27.05.2009 klo 12:32:37 »
Itse enemmän olen huolissani mitä nuo veikkoset tekevät Tintin hahmolle eloluvissa, tyyppihän on selkeästi vaaleahiuksinen ja vaalea eurooppalainen, itse veikkaan että hahmosta tehdä tummahiuksinen ja tummempi-ihoinen elokuvissa.
Samuel L. Jackson?
"Ihminen on ihmiselle kettu."

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #611 : 27.05.2009 klo 19:59:45 »
Samuel L. Jackson?

Mikä ettei, DailyStabin (http://www.dailystab.com/jamie-foxx-as-frank-sinatra/) mukaan Jamie Foxx tulee esittämään Frank Sinatraa.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
« Vastaus #612 : 27.05.2009 klo 20:35:37 »
Tiedä teistä mutta minusta vaikuttaa hieman erikoiselta että herrat Spielberg ja Rodwell/Rosenthal tekevät elokuvaa hengentuotteesta jota on syytetty antisemitismistä (mm. Salaperäisen tähden Salomon, Isaac ja Blumenstein...).

Spielberg teki myös pari elokuvaa siitä yhdestä arkeologista, jonka yhdeksi tosielämän esikuvaksi on epäilty arkeologi Otto Rahnia. Rahn oli muiden toimiensa ohella myös SS-Obersturmführer.

Kyllä noi hahmot ja "antisemitismi" siivotaan pois... Itse enemmän olen huolissani mitä nuo veikkoset tekevät Tintin hahmolle eloluvissa, tyyppihän on selkeästi vaaleahiuksinen ja vaalea eurooppalainen, itse veikkaan että hahmosta tehdä tummahiuksinen ja tummempi-ihoinen elokuvissa.

Se, että oletetut antisemitistiset piirteet siivotaan pois elokuvasta, ei ole kyllä lainkaan haitallista.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

PurPur

• Vieras
« Vastaus #613 : 28.05.2009 klo 01:09:31 »
Se, että oletetut antisemitistiset piirteet siivotaan pois elokuvasta, ei ole kyllä lainkaan haitallista.

Saattaa olla silloin, kun kyse on oletetuista.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #614 : 28.05.2009 klo 09:27:50 »
Luultavasti elokuvasta siivotaan pois myös kapteenin juopottelu että piiputtelu. Sitten Tuhatkauno ei saa olla hömelö (puoli)kuuroja ei saa pilkata, eikä poliisivoimiakaan saa Dupondteilla halveerata. Kaikista tehdään järkeviä ja mukavia  :P Ensimmäinen lause tosin toteutuu kyllä aika varmasti.

Timo