Kirjoittaja Aihe: Skannaus ja viivat  (Luettu 92317 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
Vs: Skannaus ja viivat
« Vastaus #135 : 14.01.2008 klo 14:54:01 »
Mistä johtuu, että Paint Shop Pron taustanpoistotyökalu poistaa meikällä aina itse sen mustan viivankin?

Jos tarkoitat sitä työkalua, mitä luulen, niin ideana on pitää työkalun keskipiste koko ajan taustan alueella. Keskipiste osoittaa, mikä mielestäsi on taustaa, ja kaikki riittävästi sitä muistuttavat pisteet poistetaan "siveltimen" alta.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #136 : 14.01.2008 klo 15:30:14 »
Jos tarkoitat sitä työkalua, mitä luulen, niin ideana on pitää työkalun keskipiste koko ajan taustan alueella. Keskipiste osoittaa, mikä mielestäsi on taustaa, ja kaikki riittävästi sitä muistuttavat pisteet poistetaan "siveltimen" alta.
Näin se taitaa olla. Ei se siis ole oikeastaan mielestäni sen parempi työkalu kuin muutkaan. Hirveän vaivalloista tuo värittäminen...

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #137 : 14.01.2008 klo 15:45:44 »
Näin se taitaa olla. Ei se siis ole oikeastaan mielestäni sen parempi työkalu kuin muutkaan.

Se on varsin hyvä työkalu silloin, kun sitä käytetään tarkoituksenmukaiseen aineistoon, mitä mustavalkoinen/harmaasävyinen viivapiirros ei todellakaan ole. Mitä tarkalleen ottaen olet nyt tekemässä?
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #138 : 14.01.2008 klo 18:11:54 »
Se on varsin hyvä työkalu silloin, kun sitä käytetään tarkoituksenmukaiseen aineistoon, mitä mustavalkoinen/harmaasävyinen viivapiirros ei todellakaan ole. Mitä tarkalleen ottaen olet nyt tekemässä?
Lähinnä olin yrittämässä poistaa sitä harmaata suttua, jota kädet levittävät lyijykynästä, skannauksestani. Eli tarkoituksenmukaisesta ei ole kyse.

Tiedän, että raja-arvoilla sun muilla säädöillä saisi myös muutettua kuvan mustavalkoiseksi, mutta toivoin jotenkin, että se muuttaisi harmaan osittain läpinäkyväksi, valkoisen läpinäkyväksi kokonaan ja mustan läpinäkymättömäksi. Siitä tulisi siistiä jälkeä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #139 : 14.01.2008 klo 18:54:54 »
Tiedän, että raja-arvoilla sun muilla säädöillä saisi myös muutettua kuvan mustavalkoiseksi, mutta toivoin jotenkin, että se muuttaisi harmaan osittain läpinäkyväksi, valkoisen läpinäkyväksi kokonaan ja mustan läpinäkymättömäksi. Siitä tulisi siistiä jälkeä.
Läpinäkyvyyttä tulee tasojen asetuksista sekoituksia lisäämällä. Eli darken tai multiply -vaihtoehtoja kannattaa kokeilla. Tasothan PSP:ssäkin on kai vielä? (ite olen käyttänyt vain vitosversiota) Eli pohjalle tyhjä taso, johon väritetään ja piirroksen sisältävä taso multiply- tai darken-sekoituksilla yläpuolelle.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #140 : 20.05.2008 klo 22:22:50 »
Olen tekemässä postikorttia, jonka 'ulkopuolelle' tulisi cmyk-väritys ja 'sisäpuolelle' mv tekstit ja viivat + työnantajan logo Cyan 100%. Pähkäilenkö tämän oikein että tuo sisäpuoli kannattaa vetää kokonaan 1200dpi tarkkuuden PDF:ksi, siis 1200dpi bitmap-tiedosto tekstistä ja viivasta ja 1200dpi CMY-tiedosto väreistä, jotka yhdistän PDF:ksi, sillä 100% Cyaanissa ei pääse tapahtumaan sen enempää rasteroitumista kuin 100% mustassakaan?

Ulkopuolen olen tekemässä tavalliseksi 1200dpi ääriviiva- ja 300dpi väritiedostosta koostuvaksi PDF:ksi. Mutta ulko- ja sisäpuolihan varmaan painetaan erikseen postikorteissa eli mitään yhtenäisiä asetuksia niille ei varmaan tarvita? Vai?

Kysytään nyt vielä samantien että onko kenelläkään kokemusta siitä, millaiset leikkausvarat postikortteihin tulisi jättää?

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa auttaa!
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #141 : 21.05.2008 klo 11:36:52 »
Tarkennus vielä edelliseen: pitäisikö minun tehdä siis värien ollessa 100% musta ja 100% sininen 1200dpi bitmap-tiedosto ja 1200 cyan-tiedosto, joiden pohjalta valmistaa pdf? Vai vastaako cyan-tiedosto painossa grayscale-tiedostoa, eli se resamplautuisi painossa kuitenkin 300dpi:ksi?

Olen nähnyt joskus matalaresoluutioisissa lehdissä esim. 100% magenta-kuvituksia, jotka on painettu selvästi bitmap-tiedoston tavoin korkealla resoluutiolla, muusta kuvamateriaalista poiketen, mutta en tiedä, minkämuotoinen tiedosto kuvituksissa on ollut pohjalla...
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #142 : 21.05.2008 klo 16:26:20 »
Minä, jos se cyaani on tosiaan 100%,  tekisin siitä 100% mustan ja sanoisin painolle että painakaa tämä syaanilla. CMY tuntuu aina riskipeliltä. Jotenkin se kumminkin muuttuu osaväreiksi (=ei 100%) tjms.

Timo

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #143 : 21.05.2008 klo 20:29:42 »
Minä, jos se cyaani on tosiaan 100%,  tekisin siitä 100% mustan ja sanoisin painolle että painakaa tämä syaanilla.

Pitäisi mennä oikein, jos taitto-ohjelmassa määritellään tiedoston täyttöväriksi (vai oliko se viivan väriksi, kokeile kumpi) 100% cyan. 1-bittisille kuville voi määritellä värin jolla ne painetaan. 100% värin ei pitäisi rasteroitua. Toki kannattaa pyytää painolta vastaus, meneekö oikein.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #144 : 23.05.2008 klo 17:16:14 »
Kiitos, Timot, neuvoista, molemmat varmasti toimivat,  mutta  en omista taitto-ohjelmaa - ja koska kyse kuitenkin vain noin sentin kokoisesta logosta kortin sisäpuolella, en ollut tällä kertaa yhteydessä siitä painoonkaan. Eli 300dpi:llä mentiin, koska ilmeisesti PDF:ään yksinään ei moista tietoa voi pomminvarmasti tallentaa (Pitänee kyllä taitto-ohjelma hankkia, viimeistään albumia tehtäessä. Edellisen kerran käyttänyt moista joskus vuosituhannen vaihteessa.).

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #145 : 24.05.2008 klo 03:02:09 »
Kiitos, Timot, neuvoista, molemmat varmasti toimivat,  mutta  en omista taitto-ohjelmaa - ja koska kyse kuitenkin vain noin sentin kokoisesta logosta kortin sisäpuolella, en ollut tällä kertaa yhteydessä siitä painoonkaan. Eli 300dpi:llä mentiin, koska ilmeisesti PDF:ään yksinään ei moista tietoa voi pomminvarmasti tallentaa (Pitänee kyllä taitto-ohjelma hankkia, viimeistään albumia tehtäessä. Edellisen kerran käyttänyt moista joskus vuosituhannen vaihteessa.).

PDF:n tällainen tieto voidaan kyllä tallentaa. Painoon menevät tiedostot ovat kumminkin juri nimenomaisia tiedostoja.

Ilmeisesti toimit logon taittoon, joka toimittaa matskun painoon. Itse olisin kyseisessa tapauksessa laittanut 1200dpi:n tiffin bitmappina. Vektorointikin olisi varmasti varteenotettavaa, mutta niissä olen aina möhlinyt siihen malliin että huh huh.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #146 : 24.05.2008 klo 12:29:59 »
PDF:n tällainen tieto voidaan kyllä tallentaa. Painoon menevät tiedostot ovat kumminkin juri nimenomaisia tiedostoja.

Ilmeisesti toimit logon taittoon, joka toimittaa matskun painoon. Itse olisin kyseisessa tapauksessa laittanut 1200dpi:n tiffin bitmappina. Vektorointikin olisi varmasti varteenotettavaa, mutta niissä olen aina möhlinyt siihen malliin että huh huh.

Ongelma on juuri siinä, ettei matsku mennyt taittajalle, eikä minulla ole käytössä taitto-ohjelmaa  :-\ Matsku oli kyllä eps:nä valmiiksi vektorimuodossa, vaan ikivanhalla photoshopilla vektoriominaisuudet jäivät hyödyntämättä... Tein siis tavalliseen tapaan 1200dpi bitmap-tiedoston teksteistä ja viivoista ja 300dpi-tiedoston tuosta pienestä värilogosta, sillä 1200dpi:nä se olisi painossa ilmeisesti tavallisten cmyk-tiedostojen tapaan resamplattu 300 dpi:ksi. Näin jälkikäteen ajatellen olisi varmaan täytynyt lähettää asiakkaalle pelkkä bitmap-tif sekä eps-logo ja matalaresoluutioinen malli, mihin se eps-logo läntätä, mutta toisaalta... asiakkalle tärkeintä oli varmaan saada materiaali mahdollisimman valmiina. Muilta osin työ kyllä täyttää korkeimmatkin painovaatimukset :P

Marko Raassina

• Jäsen
« Vastaus #147 : 27.06.2009 klo 22:15:24 »
Hei, minulla on pieni ongelma liittyen sarjakuvieni skannaukseen.

Aina kun skannaan kuvat ja siirryn sitten tietokonepuolelle värittämään työni maalitölkillä (käytän useimmiten suomalaista sumo-ohjelmaa) niin ohjelma jättää viivojen reunoihin valkeita kohtia joita on ikävä alkaa tarkemmin sutia pois joka vie hirveästi aikaa.

Kokeilin skannata täysharmaalla ja mustavalkona, muuntelin kontrastia itse ohjelmalla mutta sama tulos joka säädöllä. En ole vielä paljon kerennyt opiskelemaan tuota tietokoneella kuvankäsittelyä, joten menee sormi suuhun aika helposti.

Onko vika nyt minussa, skannerissa vai käyttämässäni kuvankäsittelyohjelmassa? Onko photarissa yleensäkään jotain kikkaa millä saisi maalattua sujuvasti? Jelpatkaas konkarit vähän aloittelijaa.  :)
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #148 : 28.06.2009 klo 10:32:44 »
Aina kun skannaan kuvat ja siirryn sitten tietokonepuolelle värittämään työni maalitölkillä (käytän useimmiten suomalaista sumo-ohjelmaa) niin ohjelma jättää viivojen reunoihin valkeita kohtia joita on ikävä alkaa tarkemmin sutia pois joka vie hirveästi aikaa.

Olet varmaan skannanut ihan oikein, mutta otapa kannusta pois päältä "anti-aliased" asetus. Kannattaa myös säätää skannatun kuvan arvot niin että kuvassa on vain mustaa ja valkoista, eli säädä levels-liukusäätimistä arvot kohdalleen (muuten siellä viivan vieressä on vaaleanharmaita kohtia). Tai skannaa kuva m/v tilassa ja käännä se vasta ohjelmassa rgb-tilaan.

Timo

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #149 : 28.06.2009 klo 10:35:56 »
... ohjelma jättää viivojen reunoihin valkeita kohtia joita on ikävä alkaa tarkemmin sutia pois joka vie hirveästi aikaa.

Sumosta en mitään tiedä, mutta olen itse Photoshopin kanssa tehnyt kuvaan mustavalkoisesta oman kerroksen, säätänyt sen kontrastin täysille, valinnut värialueen "shadows", valinnut sen jälkeen "inverse" ja "clear" (Photarini puhuu englantia). Näin on kerros mustia ääriviivoja, joiden väli on kaikki läpinäkyvää. Alemmalle kerrokselle voi sitten sutia ihan niinkuin itse vain tykkää.

Kun olen yrittänyt samaa valitsemalla suoraan valkoiset alueet, tuppaa viivanreunaan jäämään sitä ihme pikseliharsoa. Joten näin.

MUOKS: Timo tietää. Usko kaikki, mitä hän sanoo.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/