Image sizea käytän, joku taisi täällä neuvoa valitsemaan bilinearin.
Kannattaisi todella välttää turhaa resamplailua. Kaveri väitti myös ettei tuolla kuvan resamplaamisella pienemmäksi ole viivalle väliä, photoshop tekee homman niin tyylikkäästi. Kuitenkin hänen printeistään pystyi helposti osoittamaan että tuota, tuota ja tuota on resamplattu ja nuo on skannattu suoraan julkaisukokoonsa. Näin siis 720dpi:llä, 1200dpi on toki vielä paljon tarkempaa.
Kuten Loponen mainitsi, kuvankäsittelymahdollisuudet harmaasävytilassa ovat paljon paremmat. Itse skannaan kuvan suoraan julkaisukokoonsa 1-bittisinä, mutta jos viivaa täytyy jotenkin muokata muutan kuvan välissä harmaasävytilaan, teen muokkaukset ja palautan takaisin 1-bittiseksi. Tällöin pikselikään viivassa ei muutu.
Kaavioita. Aivot menevät solmuun lopullisesti.
Tuon mukaan työlle pitäisi siis riittää resoksi 400, näin myös silloin kun kyseessä on 1-bittinen?? Nyt tajusin tosin myös sen, ettei minulla ole aavistustakaan millä resolla kuvat menevät painoon. Joskus muistan kauhujuttuja näistä "me pienennetään se kolmeen sataan joka tapauksessa"-tapauksista... (Ei se painojälki nyt niin huonoa ole, enempi haluan hienosäätää.
)
No itse toimin strippieni kanssa nykyisin seuraavalla tavalla, esimerkkinä 4-ruutuisen stripin skannaus:
Minulla on valmiit tyhjät strippiruudut koneella julkaisukoossaan 1200dpi:llä (korkeus 5,93cm, leveys 18,5 cm). Lisään koneella tekstit ja levennän tai kavennan tarvittaessa ruutuja, rytmityksen tai tekstien vaatiman tilan mukaan. Tulostan strippiruudut koossa 395dpi ilman resamplausta, jolloin stripin korkeudeksi tulee 18,01cm ja leveydeksi 56,2cm. Tulostan 2 ruutua kerrallaan, jolloin koko strippi mahtuu juuri kahdelle A4:lle.
Piirran lyijärillä stripit printattuihin ruutuihin tussaan toiselle paperille ja skannaan 1-bittisinä 100% koossa resoluutiolla 395 takaisin koneelle eli samassa koossa kuin olin tulostanut tyhjät ruudut ulos. Nyt kun vaihdan skannattujen kuvien resoluutioksi 1200 ilman resamplausta -avot- kuvat ovat millilleen oikeassa julkaisukoossa 1200dpi:llä koneella.
Siis yksinkertaistettuna: teen ruutujakomallin valmiiksi koneelle oikeassa julkaisukoossa 1200 dpi:llä, printtaan ulos ruudut haluamassani piirtokoossa laskemalla resoluutiota, piirrän kuvat ja skannaan 100%na takaisin samalla resolutiolla kuin olin printannut tyhjät ruudut ulos. Toimenpide on melko nopea ja yksinkertainen ja sillä välttyy turhalta laskennalta.