Anteeksi ketjun halpaluonteisesta nostamisesta, mutta monikin kommentti yllätti minut täysin. Haluan tuoda oman lusikkani mukaan soppaan.
Tämä Lahden Antikvariaattinen Kirjakauppa oli minulle erittäin pitkään suuri mysteeri. Olen asunut suurimman osan elämästäni Lahdessa, ja kävellyt kyseisen mestan ohi vaikka kuinka monta kertaa, mutta sisään uskaltauduin vasta noin vuosi sitten. Ja onneksi. Kyseessä on nimittäin yksi kattavimmista sarjakuvakaupoista, joita Päijät-Hämeestä löytyy.
Paavo on ilmeisesti ollut joskus aika tarkka siitä, miten omassa kaupassaan pitää käyttäytyä. Voin helposti kuvitella kaverin häätäneen hiukkasenkin väärää vibaa välittäneet kalliiden kirjojen kuolaajat pois vaikka heti ovelta. Nykyään hän on kuitenkin mitä ystävällisin, mukavin ja asiantuntevin kauppamies. Piipputupakan tuoksu, järjetön määrä kirjoja ja tuntien pituiset keskustelut kaverin kanssa ovat varmistaneet sen, että tätä katoavaa antikvariaattivaraa on alkanut ihan oikeasti surra.
Muutama fakta tästä Lahtelaisen sarjakuvakirjallisuuden mekkamyymälästä:
- Paikka on auki joka arkipäivä. Lauantaisin lyhyemmän ajan, mutta auki silti. Aikoja en muista tarkalleen, mutta ovesta nekin löytyvät.
- Paavo ei häädä ainakaan enää ihmisiä mielivaltaisesti pois. Jos tulet kauppaan nuuhkimaan ja hiplailemaan jokikistä kirjaa kertomatta mitään harrastuksestasi/kiinnostuksistasi/aikeistasi, kyseessä on vika omassa käytöksessäsi. Myyjä ei katso ihan mitä tahansa paskaa hyvällä, eikä asiakas ole aina oikeassa.
- Ajatelkaa järkevästi. Jos kyseessä on antikvariaatti, joka yrittää pysyä toiminnassa nykypäivän nettitilaamisen aikana, sen edes kohtalaiseen menestymiseen tarvitaan jokaista euroa jota kirjoistaan pyydetään. Itse saan alennusta miltei joka kerta, kun ostan suuremman kasan kamaa. Kuinkako "saavutin" tämän arvoaseman? Ryhtymällä vakkariksi ja ostamalla usein. Älä hingu hinnanalennusta ensireissullasi siitä kympin kirjasta. Alennus tulee jos on tullakseen.
- Tsekkaa myös kirjahyllyt, joista löytyy monia englanninkielisiä klassikoita, joita en ole muualta edes jaksanut hakea!
Haluan oikeasti rohkaista ihmisiä tutustumaan putiikkiin ennen sen tuomitsemista huhupuheiden perusteella. Nykypäivän Paavo on todennäköisesti eri mies kuin se kehen joskus kymmeniä vuosia sitten tutustuitte, ja kirjojen valikoima on yhtä huima kuin aina ennenkin. Olisi hieno nähdä, että paikka saisi suurempaa, ostavaa asiakaskuntaa. Sitä se todennäköisesti myös tarvitsisi. Kunhan törtöt pysyvät poissa.
Niin joo, ja muokkausta sen verran, että tuli ehkä ristiriitaisin tunne, kun nyt ilmeisesti siivoamaan alkanut Paavo myi minulle jonkun lehtensä hakemattoman Hellblazerit eurolla kappale. Jäi todella hyvä mieli, mutta toisaalta katetta niistä ei varmasti saatu yhtään.