Kirjoittaja Aihe: Roope-setä -lehti  (Luettu 215277 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Duke Duck

• Jäsen
Vs: Roope-setä -lehti
« Vastaus #150 : 19.04.2009 klo 19:55:36 »
Roope Setä on kyllä loistava lehti, pieksee taskarin 100-0. Klassikoita joka numerossa Scarpalta ja muilta vanhoilta mestareilta. Varsinkin 2008 oli aivan mahdottoman hyvä vuosikerta. Aloitin tilaamaan lehteä viime vuoden toukokuussa. Sitä ennen en ollut kauheena lukenut. Ostin kuitenkin kaikki uudet numerot mitä kaupoista löytyi ja divareista olen hankkinut 80-luvun Roope Setiä.

ilmari

• Jäsen
« Vastaus #151 : 06.05.2009 klo 19:10:53 »
Tietääkö kukaan, missä kuussa ilmestyy se Roope-sedän historiateemanumero?

Enpä katsellut ketjua taaksepäin, ja sieltähän löytyi vuoden lehtien ilmestymispäivämäärät.  :-[
Lokakuussa siis..
« Viimeksi muokattu: 06.05.2009 klo 20:04:04 kirjoittanut ilmari »

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #152 : 08.05.2009 klo 09:39:28 »
Ah ja voih. Olen tammikuusta asti odottanut tätä toukokuun numeroa, sillä Mustakaapu on ollut suosikkihahmoni jo yli kymmenen vuotta. Tulin juuri Salesta, missä sydämeni särkyi. Julkaistu tarina on toki hyvä, mutta luin sen jo melkein vuosi sitten Lustiges Taschenbuchista. Olin ihan kuvitellut, että tämä tarina olisi tässä välissä jo tullut suomeksi.

Ei sitten ole uutta Kaapu-tarinaa luettavana. Päivä pilalla, mutta lohduttaudun sillä, että saksalaisessa taskarissa tuo kansi on tehty niin, että kellotaulu hohtaa pimeässä. Se näyttää tosi hienolta, kun Mikin ja Hessun silhuetit erottuvat mustina sitä vasten.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #153 : 08.05.2009 klo 11:34:50 »
Jepni, vaikuttaa kyllä hyvältä kun selailin, mutta pitänee eka lukea, Mikkiä ainakin on, se on jees!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #154 : 08.05.2009 klo 23:10:18 »
Tiedä häntä, voiko sanoa lehden olevan Mustakaapu-spesiaali, kun mukana oli vain yksi kaapuilu. Vaan ei se ainakaan minua haittaa. Varsinkaan, kun kaapuilun on kirjoittanut Casty. ja kun vielä pokkarista löytyy Scarpaa, niin hyvä ropsu tämäkin todennäköisesti on. En ole siis vielä lukenut.
"Tex-tieteen yli-morisco"

ezuli

• Vieras
« Vastaus #155 : 09.05.2009 klo 18:33:54 »
Tiedä häntä, voiko sanoa lehden olevan Mustakaapu-spesiaali, kun mukana oli vain yksi kaapuilu.
+takakannen yksisivuinen ja aukeamallinen historiikkia. Ehdin jo luulla heidän oppineen tekemään spesiaaleja taikaviitan kanssa, mutta ilmeisesti hiirihahmolla ei kantti kestänyt.

Hansu ja klassikko olivat harvinaisen vanhoja vitsejä (lumelääke laiskuuteen ja sekoava suojelusrobotti), mutta klassiko toki saattoi olla aikanaan tuoreempi. Takasivun tarinakin oli hieman pöljä, mutta niin ne aina.

Hansu-tarina oli jostain syystä normaalia matalampi ja ainakin piirrosten perusteella nimenomaan litistetty. Teksti vaikutti normaalilta, eli tällä kertaa ei ole kuitenkaan painovika.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #156 : 07.06.2009 klo 10:05:44 »
Eipä ollut hurraamista Aku Ankan juhlanumerossakaan. Onko kaikki hyvät jutut jo julkaistu vai missä vika on?

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #157 : 07.06.2009 klo 11:56:07 »
Ihan hyvä numero oli! Kelpoa käyttösarjakuvaa!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #158 : 07.06.2009 klo 17:23:22 »
Ihan hyvä numero oli! Kelpoa käyttösarjakuvaa!

Sinun täytyy olla oikeassa. Lukijat ovat tyytyväisiä. Itse vain en tajua.

Pidän kyllä uusista sarjoista kuten Wizards of Mickey, Tupla-Nolla, Ankportin tarinat, komisario Miquet jne. Castyn tarinat ovat nekin parasta mitä löytyy. Mitään semmoista "juhlittavaa" ei tästä juhlanumerosta löytynyt.

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #159 : 07.06.2009 klo 17:58:43 »
Juhlanumeroksi kyllä todellinen floppi. Scarpan tarina oli tietenkin hyvä, kuten hänen itse käsikirjoittamansa aina, vaikkei juoneltaan tietenkään Maestron loistavimpien tasolla. Loppulehti olikin sitten käsikirjoitusten osalta aikamoista roskaa.

Odotukset olivat kyllä ihan kohtalaisen korkealla, mikä on minulle loppujen lopuksi aika harvinainen tilanne Mikittömän julkaisun ollessa kyseessä. Oli huhua DVD:stä ja ties mistä, mutta mitä saatiin: yksi hyvä tarina ja muuten kehnoa kertakäyttökamaa. Mikä ihmeen tavoite Roopen toimituksella on julkaista tänä vuonna huonoimmat, tylsimmät ja ennalta-arvattavimmat italialaiset tarinat, joita löytyy? Paljon parempaa olisi taas kerran varmasti saanut samalla vaivalla, sen tietää ihan inducksiakin tutkailemalla, tarinoita lukematta. Ei tunnu kiinnostavan lehden laatu enää toimitusta viime vuosien malliin. Kiitosta vaan tästäkin pilatusta julkaisusta.

Pari hyvää numeroahan tänäkin vuonna on tullut, 2 edellistä siis. Edellistä tosin ei voi Mustakaapu-erikoisnumeroksi kutsua hyvällä tahdollakaan. Mistä lähtien synttärispesiaaliksi on riittänyt 1 tarina + kansi + turhaakin turhempi "esittely" Roope-sedän tietotoimistossa? Scarpan klassikko yhdistettynä Castyn erinomaiseen Kaapu-tarinaan ja Motturan häikäisevään keräilykuvaan jättivät kuitenkin hyvän fiiliksen toukokuun numerosta. Nyt on se hyvä tunne muisto vain.

Onko kaikki hyvät jutut jo julkaistu vai missä vika on?

Siinä ongelman ydin ei todellakaan ole, pystyisin listaamaan vähintään monta sataa jollen yli tuhatta erittäin mielenkiintoista ja varmasti erinomaista meillä julkaisematonta italialaistarinaa. Ihan inducksin avulla, tarinoita lukematta. Toimitusta ei vain kiinnosta pitää lehden tasoa korkeana, kun täällä on tarpeeksi "Denniksiä", joille kelpaa mikä vain ja joiden mielestä missään ei ole koskaan mitään kritisoitavaa.

Jos itse saa tarinat valita valtavasta määrästä italialaista sarjakuvaa, täytyy pystyä parempaan kuin Ropsun toimitus tänä vuonna.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2009 klo 19:05:21 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #160 : 09.06.2009 klo 02:26:38 »
Juhlanumeroksi kyllä todellinen floppi. Scarpan tarina oli tietenkin hyvä, kuten hänen itse käsikirjoittamansa aina, vaikkei juoneltaan tietenkään Maestron loistavimpien tasolla.

Enpä nyt oikein tiedä. Johdanto lupasi jotain parempaa, mutta kun Valto Ankkala marssitettiin kuviin, kyseessä oli aivan selvä hiilipaperikopio Hannu Hanhesta. Mitä tulee jutun huipennukseen; vain taskulehti- ja -kirjatarinoissa muutoin supergeologin tasolla oleva Roope voi olla näin urpahtanut.

Kokkitarinassa oli hetkittäin ideaa, mutta voi hertsikka miten oli venytetty juonipullaa pitkoksi sitkoksi. Kymmenen sivun juttu 27-sivuisena. 

Touhosta ei saatu mitään uutta irti, vaikka hahmosta olisi vaikka mihin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #161 : 09.06.2009 klo 09:31:56 »
...supergeologin tasolla oleva Roope voi olla näin urpahtanut.

Roopelle taisi käydä niin kuin joskus kokeneillekin yritysomistajille käy, uusi ja innokas toimitusjohtaja vie firmaa väärään suunta, koska hänellä on "johdon luottamus".

Tämä ruutu oli aivan ässä...

Kamera on etäännytetty ikkunan ulkopuolelle ja telkkari on päällä, vaikkei mustasilhuettinen Aku sitä apeine ajatuksineen edes katso. Kuva kertoo.

Tulikivenkatku

• Uusi jäsen
« Vastaus #162 : 10.06.2009 klo 20:43:30 »
Pikkuisen tulee sellainen tunne, että peruslehteä (siis AA) ja Roope-setää arvostellaan eri standardein. Muuten ei ole selitettävissä se, että Bernadon, Rodriguezia ja muita surkeloita sisältävää peruslehteä kehutaan mutta Scarpaa sisältävää Roopea haukutaan. Pohjanoteerauksen arvosteluiden joukossa on kyllä toistaiseksi tehnyt "S. Santikko", jonka "arvostelu" RS 6/2009:stä oli joko parodia tai sitten jotain todella huolestuttavaa.

Mitä muuta voi todeta arvostelusta jonka mukaan Scarpan piirroksessa on "ärsyttävän paljon vauhtiivaa, tärinää ja hikipisaroita" mutta kaiken objektiivisen arvioinnin alapuolella olevan Stefano Intinin hahmot ovat "hauskan venkuroita". Mikäli Intini olisi vaikuttanut vaikkapa 100 vuotta sitten, epäilisin hänen sairastaneen pitkälle edennyttä kuppaa ja sen aiheuttamaa aivorappeutumaa. Mutta kun kyseessä on nykyisin elävä olento, niin olisikohan grilliä sytytellessä ollut ongelmia ja nestekaasua tullut vedetyksi henkeen.

Kolmas vaihtoehto Intinin hahmojen "venkuroille" voisi olla se, että Intini on kuvitellut Salaisten kansioiden jaksossa "Home" (4. kauden 2. jakso) nähdyn monta sukupolvea sisäsiittoisuutta harjoittaneen perheen hahmojen eli "hauskojen venkuroiden" "hauskan velmujen" ilmeitten olevan nerokas tapa romuttaa joko Ankka-galleria. Siinä hän onnistuu mitä parhaimmiten. Mutta kannattaakohan moista myyräntyötä kovinkaan paljon kehuskella...

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #163 : 10.06.2009 klo 21:52:15 »
Pikkuisen tulee sellainen tunne, että peruslehteä (siis AA) ja Roope-setää arvostellaan eri standardein. Muuten ei ole selitettävissä se, että Bernadon, Rodriguezia ja muita surkeloita sisältävää peruslehteä kehutaan mutta Scarpaa sisältävää Roopea haukutaan.

En tiedä, tarkoitatko tällä myös minun arviotani uusimmasta Roopesta, mutta jos olisit hiukan paremmin asioista selvillä, tietäisit, että en todellakaan juuri Aku Ankka -lehteä kehu ja pidän Roope-setää paljon parempana, myös heikoimpina hetkinään. Asia nyt on vain niin, että yksi Scarpan tarina - ei juoneltaan edes Romano-sedän kovinta huipputasoa - ei tee lehden muista tarinoista yhtään sen parempia, vaikka kuinka taitavasti piirretty ja Scarpamaiseen tyyliin upeita käsikirjoituksellisia yksityiskohtia täynnä kiistatta onkin.

Scarpan piirrosten haukkumista en ymmärrä, siinä olen kanssasi samaa mieltä. Jotenkin viestistäsi saa kuitenkin sen kuvan, että pidät yhtä Scarpan piirtämää tarinaa riittävänä syynä kehua lehteä - haukut jopa samassa lehdessä esiintyvän Intinin piirrostyyliä kovin sanoin. Intini on muuten minunkin mielestäni erinomainen taiteilija, jonka piirrostyyli on juurikin hauskaa, toisin kuin sinun provosoivat "teoriasi" tyylin taustoista. Uusimmassa Roopessa ei ole piirrostyylien osalta mitään vikaa, mutta se nyt ei ihan riitä. En toki tiedä, katseletko sinä sarjiksista vain kuvat, mutta minä annan painoarvoa myös käsikirjoitukselle. Sehän se tarinan tärkein osa on.

Itse ainakin arvioin Roope-setiä suhteessa lehden yleiseen/aiempaan tasoon, sillä pidän sen ylivertaisuutta Akkariin nähden niin selvänä. Kyllä tämä uusinkin numero voittaa mennen tullen minkä tahansa tämän vuoden Aku Ankka -lehden, mutta Roope-sedäksi se ei ole mitenkään hyvä. Ota melkein mikä tahansa Ropsu muutaman viime vuoden ajalta (pl. tämän vuoden alku) ja vertaa sitä uusimmaiseen muistaen tämän uuden olevan vieläpä Juhlanumero. Ei taida ollakaan enää kovin helppoa antaa suuria kehuja. Jos on, taidat olla itse vedellyt niitä kaasuja henkeen.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2009 klo 21:58:28 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #164 : 11.06.2009 klo 09:01:03 »
Aku kommentoi itse Roope-Sedän levikkiä...

Stefano Intini © DISNEY
« Viimeksi muokattu: 11.06.2009 klo 09:20:06 kirjoittanut Lurker »