Kirjoittaja Aihe: Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt...  (Luettu 57167 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.M:salo

• Jäsen
Re: Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt...
« Vastaus #135 : 04.06.2005 klo 12:25:36 »
Sitten kirjastonkin valikoima ei ole kokoaikaa lainassa. Ja onnistuit, biuve, sanomaan tuon kuulostamatta ylimieliseltä. Hyvä hyvä!

Mut joo, luitko topicin? On tällä muotivillityksellä puolensakin.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #136 : 06.06.2005 klo 12:08:32 »
Mut joo, luitko topicin? On tällä muotivillityksellä puolensakin.

Paljonkin hyviä puolia. Koska manga tuli muotiin USAssa on meillä hieman isompi valikoima kuin joskus 80-luvulla. Jos huhut mangan suosion laskusta siellä päässä pitävät paikkansa (pitävätkö ne?) niin taitaa olla vain hyvä, että manga ja anime rantautuivat tännekin. Varsinkin, kun nyt alkaa virrata todella hyvääkin tavaraa. Lisää. Tahtoo. Itse ostan mieluummin 20 euron DVDn kuin yli 30 euron importin, halvemmaksi tulee, kunhan käännökset olisivat ok.

Ja onneksi minulla on ilmeisesti "lupa" pitää mangasta ja animesta, sillä tutustuin niihin jo 90-luvun alussa... :P

Lurker

• Vieras
« Vastaus #137 : 06.06.2005 klo 14:19:31 »
Manga-harrastajien joukko sen kuin laajenee, ensin tyttäret, sitten äidit!

Kts. viesti Harlekiinia mangaksi.

Lisää asiasta linkissä Dark Horse Comics to publish Harlequin Novels in manga format.
“We’re thrilled to be partnered with Harlequin—a publisher long renowned for bringing enriching reading experiences to millions of people,” commented Anita Nelson, Vice President Sales and Marketing, Dark Horse Comics in a press release.

IHANAA!

EDIT: Löytyi linkki, mistä löytyy harlekiinimangan sivuja... ihan sitä itseänsä nämä ovat. Tuskin maltan odottaa, että R-kioskin ja market-myymälöiden hyllyt ovat näitä täynnä.
http://www.cuppacafe.com/comics/

« Viimeksi muokattu: 06.06.2005 klo 20:28:07 kirjoittanut Lurker »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #138 : 09.06.2005 klo 22:17:03 »
manga se on teemana myös Sarjainfossa

Näyttää olevan teemana myös kovasti arvostetussa Bangissa:

Ja olihan se Koululaisessakin.  ;D

Timo

Lurker

• Vieras
« Vastaus #139 : 10.06.2005 klo 08:50:42 »
Näyttää olevan teemana myös kovasti arvostetussa Bangissa

Ensin tyttäret, sitten äidit ja... Bangin kannesta päätellen, seuraavaksi isät.

*P-chan*

• Jäsen
  • tutkiva ei tieltä eksy.
« Vastaus #140 : 10.06.2005 klo 14:19:32 »
Oon kai tähän samantapaiseen juttuun ottanut kantaa ennenkin. Silloin olin sitä mieltä, että eihän se nyt niin hirmuinen juttu ole, varsin, varsinkin kun itsekään en ole kovin kauaa mangaa harrastanut, noin vuoden vasta, ja pelkkää Ranmaa ja Conania. Haluaisin nyt kuitenkin jakaa kanssanne yhen hassun jutun, joka mulle sattui tässä vähän aikaa sitten.
   Olin siis Suomalaisessa kirjakaupassa, manga hyllyllä tutkimassa tarjontaa, kun paikalle ryntäsi kaksi tyttöä. "hei kato, mähän sanoin että täällä on näitä mangoja! Nää on mun lemppareita", huusi toinen. Mähän kohteliaasti siirryin vähän sivuun katsomaan tapahtumia. Tytöt katselivat kirjoja hetken, kunnes äskeinen puhuja sanoi ihmetellen, että hei, näissä on joku painovirhe, näähän on väärinpäin!
   Kyllä mua sillon vähän nauratti ja teki mieli sanoa näille wannabe-faneille että mun mielestä peilaamattomat "alkuperäiset" mangat on paljon aidompia ja että peilaaminen vie jutusta puolet kivaa pois. Hillitsin kieleni ja jätin tyttöset valittamaan myyjälle tuosta kauheasta "painovirheestä".
   No, tarkoitukseni oli sanoa, että kyllä muakin ärsyttää, varsinkin kun pari mun kaveriakin on just tälläsiä "voi-että-kun-ne-manga-hahmot-on-niin-ihkuja"-tyyppejä. Yks osti just sen sinisen "how draw manga"-kirjan ja nyt ollaan niin osaavia ja tietäväisiä ja piirretään mallista chibejä. On hyvä että tulee uusia faneja -saadaan mangalle vähän lisää kunnon kannattajia- kunhan muistetaan ettei heti voi osata kaikkea ja että asialle pitää olla aitoa kiinnostusta.

Sarmu

• Uusi jäsen
  • <3 SailoSailorSailor
« Vastaus #141 : 11.06.2005 klo 16:10:14 »
 :o Mä aivan ihmettelen tääl on semmost porukkaa jotka haluu et manga anime sarjikset lopetettaisiin suomentamaan.. miks ihmees.. jos nyt joku ei osaa kunnolla enkkuu tai kiinaa lukee nii eiköhän olis hyvä juttu et se olis suomennettuna   :D

Ja tääll sanotaan myös et "pissikset ei sais lukee anime sarjiksii ja muut tommoset.. " sitäkin mä ihmettelen.. kyll jokainen joka haluu lukee animee tai mangaa saa lukee.. Ja entä sitten et aku ankkaa pidetään söpöna tai lutusena.. Jokaisell on oma mielipide ja ajatuksensa..  ;D Hei ihan viknkkinä vaan..ei pahalla.

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
  • Smells like baked Alaska.
« Vastaus #142 : 11.06.2005 klo 16:29:58 »
Tytöt katselivat kirjoja hetken, kunnes äskeinen puhuja sanoi ihmetellen, että hei, näissä on joku painovirhe, näähän on väärinpäin!
   Kyllä mua sillon vähän nauratti ja teki mieli sanoa näille wannabe-faneille että mun mielestä peilaamattomat "alkuperäiset" mangat on paljon aidompia ja että peilaaminen vie jutusta puolet kivaa pois. Hillitsin kieleni ja jätin tyttöset valittamaan myyjälle tuosta kauheasta "painovirheestä".

No voi kamala. Tuliko mieleen että tyttöset eivät vielä ehkä olleet tienneet asiaa? Myyjälle valittaessaan varmasti saivat asiaan selon. Ja uskonpa että ne kovimmatkin otakut ovat paljon oppineet kantapään kautta. Ja eivät ne flipatut mangat yhtään vähemmän aitoja ole, niitä vaan on huonompi lukea jos on tottunut siihen "oikeaan tapaan." Mutta kyllä tuo taas vähän snobbariasenteelta kuulostaa kun voi tuomita toiset vähemmän aidoiksi faneiksi koska he eivät harrastuksensa mahd. alkutaipaleella tiedä kaikkea. Ja eikös se flippaaminen vaan käännä kuvia päinvastaisiksi, minen tiennytkään että puolet niistä sivuista ja kaikesta kivasta tippuu mukana pois  :D

« Viimeksi muokattu: 11.06.2005 klo 16:46:11 kirjoittanut Arska »
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #143 : 11.06.2005 klo 18:36:27 »
Muutama oikaisun luontoinen kommentti.

Ensinnäkin, mangan lukusuuntaa ei saa täällä autenttiseksi vääntääpä sitä sitten miten päin vaan. Siitä pitää huolen meidän kirjoitusjärjestelmämme. Japanissa luetaan tekstit ensin ylhäältä alas ja sitten oikealta vasemmalle. Suomessa luetaan vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Länsimaalaisen tekstin lukeminen rasittaa enemmän silmän lihaksia, sillä ylös alas -liike on silmälle luonnollisempi kuin vasemmalta oikealle. Japanilainen tekstin lukeminen sujuu siis nopeammin ja kätevämmin kuin länsimaisen. Varsinkin flippaamattomassa mangassa silmä tekee aika moisen määrän ylimääräistä vaakatason siksakkia. Manhwa sen sijaan on autenttista, koska korealainen teksti kulkee länsimaisen tapaan.
Koko lukusuunta höpöys onkin silkkaa otakujen harjoittamaa tärkeilyä. Eihän se lukusuunta niitä tarinoita yhtään miksikään muuta (niin kuin täällä jo todettiinkin). Mutta jos haluaa snobbailla niin tietenkin voi väittää, että flippaamaton on jotenkin hienompi tai aidompi. Flipattu on lukemisen kannalta luonnollisempi, mutta se taas tuhoaa usein ruutu- ja sivusommittelun.

Villinä arvauksena heitän, että Timon peistaama Bang!in kansi (jossa on Junko Mizunen piirtämä kuva) on saanut innoituksensa samaisesta lähteestä kuin tuoreen Sarjainfon Mizune -artikkeli. Tarkoitan taiteilijan vierailua Angoulemen festareille tammikuussa. Ja tuo siis on niin Japaniassa niin undergroundia, ettei sitä tunne siellä käytännössä kukaan.

Sarmun tai kenenkään muunkaan ei kannata opiskella kiinaa siinä toivossa, että mangavalikoima sillä paranisi. Kiinassa julkaistaan kyllä jonkin verran enemmän japanilaisia sarjakuvia kuin meillä, mutta... 
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #144 : 11.06.2005 klo 20:54:11 »
Kenties paras esimerkki länsimaalaisille "lokalisoidusta" mangasta on Dark Horsen Blade of the Immortal. Kyseisessä tapauksessa motiivi sivujen uuteen uskoon vääntämiseen on kuitenkin tehty hieman eri motiiveista. Erästä symbolia kun ei ole tahdottu peilata.

Itse kuitenkin olen niin vanha, että vaikka opinkin kääntelemään sivuja lopusta alkaen, en pidä siitä. Jos sietää hahmojen vasenkätisyyden, peilaaminen on minun puolestani OK. Toisaalta kuvittajan tekninen taso vaikuttaa kovasti siihen, kuinka hyvältä peilatut sivut näyttävät. Peilaaminen tuo tietyt mittakaavavirheet jostain syystä korostetusti esille.

Mutta itse en oikein jaksa ymmärtää miksi uusia mangan/animen ystäviä pitäisi vähätellä. Itse olen moneen verrattuna todella pitkän linjan harrastaja ja olen ainoastaan iloinen siitä, että vihdoin viimein manga ja anime alkavat siirtyä edes jossain määrin mainstreamin puolelle. Tarjonta ja saatavuus ovat tärkeitä, oli niiden kehityksestä mitä mieltä tahansa.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2005 klo 12:12:32 kirjoittanut Jiksi »

Lurker

• Vieras
« Vastaus #145 : 11.06.2005 klo 21:02:17 »
Kenties paras esimerkki länsimaalaisille "lokalisoidusta" mangasta on Dark Horsen Blade of the Immortal. Kyseisessä tapauksessa motiivi sivujen uuteen uskoon vääntämiseen on kuitenkin tehty hieman eri motiiveista. Erästä symbolia kun ei ole tahdottu peilata.
<snip>

Ai, tätäkö? $

Nuo Dark Horsen painokset (ainakin ne näkemäni) ovat nimittäin sivukooltaan ihan järkyttävän pieniä ja täyteen ahdettuja. Divarissa oli mukava rivi Blade of.. mangaa, mutta jätin ostamatta. Tai sitten pitää varmaan ostaa sellaiset pullonpohjalasit, jotka suurentavat kärpäsenjäljetkin kolikon kokoisiksi.

Siitä peilauksesta... Jossakin vanhassa Mustanaamiossa opastettiin piirtäjiä ja kerrottiin, että jos piirros näyttää omituiselta, kannattaa katsoa sitä peilin kautta - silloin sommittelu-ja mittasuhdevirheet tulevat paremmin esiin.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2005 klo 21:05:37 kirjoittanut Lurker »

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #146 : 11.06.2005 klo 21:24:36 »
Manga-buumi on hyvä tapa saada uusia sarjakuvanlukijoita. Ensimmäinen askel sarjakuvien lukemiseen on sarjakuvien lukeminen, ja se miten siihen päädytään ei ole tärkeää.

Luettuani jonkin aikaa peilaamatonta mangaa, huomasin että tekstien lukemiseen tottuu kohtuullisen nopeasti. Peilatussa mangassa tämä toimii helpommin, ja ruutujaon ongelmia ja erityisesti vasenkätisyyttä en ole usein huomannut. Mutta luultavasti en useimmiten vain kiinnitä niihin huomiota, koska ne ovat vain pieni osa kokonaisuutta.

Varoitus: Seuraa tahallaan yksinkertaistettua, kärjistettyä ja sarkastista tekstiä.

Yleisin syy ärsyyntymiseen tuntuu olevan se, että MuotiLukijat kiinnittävät huomiota usein aivan eri asioihin kuin TosiFanit. Lisäksi nämä UusMuotiFanit eivät usein tiedä kovin paljoa aiheesta, ja saattavat olla poskettoman lääpällään sellaisiinkin sarjoihin jotka ehkä PitkäAikaisFanien mielestä ovat paskoja, koska he ovat lukeneet vastaavia mutta parempia sarjoja. Tästä syntyy ristiriitaisia tunteita, koska EnsiLukijoiden näkokulmat saattavat olla niin erilaisia että ne saavat KestoLukijan ajattelemaan että ehkä hän onkin väärässä, ja se PerusManga on sittenkin aivan huippua. Mikä sitten törmää taas kokemuksiin, ja dissonanssin seurauksena syntyy helposti ajatus "Eihän nuo mistään mitään tiedä".

Uudet lukijat nähdään siis uhkana omalle, sarjakuvien myötä muokkautuneelle identiteetille. Ongelman ratkaisu on omien reaktoidensa tunnistaminen ja ymmärtäminen.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

Raaka

• Jäsen
« Vastaus #147 : 12.06.2005 klo 09:09:00 »
Koko lukusuunta höpöys onkin silkkaa otakujen harjoittamaa tärkeilyä.

Tämmöiseltä minusta tuntuu myös japanilaisten nimien kirjoittaminen "oikein", "autenttisesti" - Takahashi Rumiko, Inoue Takehiko jne. Jos tässä oltaisiin johdonmukaisia, niin sitten kaikkien unkarilaistenkin nimien kirjoitustapa menisi uusiksi. Unkarilaisethan kirjoittavat nimet "japanilaisittain", eli  György Dózsa on unkariksi Dózsa György; Zsuzsa Gábor on "oikeasti" Gábor Zsuzsa jne. (Musiikin harrastajan tuntisi siitä, että hän puhuisi säveltäjästä nimeltä Liszt Ferenc...)

Mutta toisaalta... Ensimmäiset minun lukemani mangat olivat peilattuja. Kyllä minua ihmetytti kovasti, että kaikki tervehtivät toisiaan vasemmalla kädellä ja pelasivat tennistä maila vasemmassa kädessä, ja että liikenne oli oikeanpuolista.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #148 : 12.06.2005 klo 12:16:49 »
Nuo Dark Horsen painokset (ainakin ne näkemäni) ovat nimittäin sivukooltaan ihan järkyttävän pieniä ja täyteen ahdettuja. Divarissa oli mukava rivi Blade of.. mangaa, mutta jätin ostamatta. Tai sitten pitää varmaan ostaa sellaiset pullonpohjalasit, jotka suurentavat kärpäsenjäljetkin kolikon kokoisiksi.

Formaatti on tietenkin toinen asia, mutta ainakaan ne eivät ole aivan kylmästi peilattuja. Toisaalta Samuran kuvitus alun jälkeen on muuttunut karkeammaksi, joten ei tuo sivukoko nyt kovin paha juttu ole.

*P-chan*

• Jäsen
  • tutkiva ei tieltä eksy.
« Vastaus #149 : 13.06.2005 klo 10:03:18 »
Hyvä on, hyvä on... olen mäkin joskus ollut aloitteleva otaku, myönnetään  :-[ En tiedä miksi, mutta jotenkin tuollainen käytös vain otti päähän! Blaa... tästä lähin pidän suuni supussa, jooko?  :-X