Kirjoittaja Aihe: Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt...  (Luettu 57175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Re: Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt...
« Vastaus #165 : 25.07.2005 klo 10:40:51 »
Huh huh, näitä anime- ja manga-keskusteluja. Kun "vakavasti otettavien" sarjakuvien kuluttajat ovat tunteneet itsensä vuosikymmenien ajan väheksytyiksi ja pilkatuiksi, he koettavat nyt asettaa mangan harrastajat nokkimisjärjestyksessä itsensä alapuolelle. Ja ahdistuvat kovasti kun itseään keskimäärin nuoremmat mangan harrastajat pitävät puoliaan ja kääntävät asetelman ylösalaisin.

Onhan se tietysti ikävää, kun pelikulttuuri karisti osan nörttitaakastaan ja manga löi itsensä kerralla läpi, mutta vieläkin sarjakuvia lukevaa aikuista pidetään kummajaisena, ellei tämä poimi hyllystä Aku Ankkaa. Ahdistuisin minäkin muutoin, mutta kun itsetuntoni on niin hyvä että se kestää kantaa sarjakuvat häpeilemättä kassalle. Suomi on vain elänyt niin kauan pullossa, että on syntynyt harhakuva siitä, että Aku Ankka on jollain tavoin parempaa sarjakuvaa kuin vieressä oleva jenkkilehdykäinen tai manga-pokkari.

Viihdyttäkää kukin itseänne miten tahdotte, mutta pieni prosentti mangasta on todella loistavaa sarjakuvaa. Ja se prosentti näyttäisi olevan suurempi kuin se pieni prosentti kaikesta muusta sarjakuvasta, joka on todella loistavaa sarjakuvaa.

P.S. Pissis on sana, jota käyttävät lähinnä vain näppylänaamaiset teinipojat, jotka vielä aikuisina, epäsiisteinä aikamiespoikinakin tuntevat katkeruutta nuoria ja hyvännäköisiä naisia kohtaan, joilla on itsetunto kohdallaan ja jotka eivät koskaan katso kahta kertaa näitä teini-/aikamiespoikia.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2005 klo 10:56:04 kirjoittanut Jiksi »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
Re: anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiö...
« Vastaus #166 : 25.07.2005 klo 12:57:36 »
tuntuu siltä kuin kaikki vetäisivät tuon ensimmäisen kommentin aina. outoa. kuka mahtoi puhua alttarista.

Alttareista puhuminen taisi olla kuvainollista. Aina välillä vastustetaan jotain muoti ilmiötä aika fanaattisesti mikä alkaa jo tuntua uskonnollisen ahdasmieliseltä vainoamiselta missä itse on oikeassa ja muut väärässä ja väärässä olevat pitäisi keinolla millä tahansa saada pois.

Itse olen nähnyt ilmiön nyt ainakin muutaman kertaan. Siis harrastuksia joissa vähän pidempään harrastaneet ovat tuominneet uusien harrastajien innostuksen. Yleensä väittäen edustavansa ainoaa oikeaa totuutta ja katkerasti aina tuominneet kaikkien muiden ajatukset harrastuksesta. Melkein erään harrastuksen parissa näiden "minä olen ainoa totuus" välisiä riitelyjä olisi voinut kutsua uskonsodiksi. Vastaavasti jokun harrastuksen parista syntynyt myyvä harrastus on usein tuomittu "kanta harrasteen" parissa. No jos joku on onnellinen siitä että saa olla vihainen elitisti jotka tietää totuuden ja on ainoa ihminen maailmassa joka on oikeassa ja kaikki muut niin olkoot. Kenellä tahansa on siihen oikeus kuten myös kaikilla sanoa että ehkä oman harrastuksen voisi ottaa vaikka... vähän rennommin. Ei maailma tuhoudu siitä että pieni joukko ihmisiä ei ymmärrä animen "syvempää merkitystä."

hmm. ei siinä oikeastaan ole muuta mutta voisi yrittää ymmärtää,että ehkä kaikki eivät halua kaikesta tulevan muotia,onko se niin väärin?

No perustele miksi on paha että jostain asiasta tulee muotia? Perusteluja vastaan on esitetty. Mangan ja animen osalta hyötyjä voisi olla vaikka: Tavaran saatavuus paranee, tekijät tekevätkin tuotteitaan eivätkä kuole nälkään (Ellei mangat olisi niin suosittuja japanissa niin eipä niitä tehtäisikään). Suomen osalta taitaa koskea lähinnä kääntäjiä ja maahantuojia. Myös vanhoista typeristä ostoksista pääsee helpommin eroon kun on ihmisiä jotka katsoo: Tässä on söpöjä anime hahmoja. Pakko saada. (Tosin niitä taitaa kyllä oikeasti olla todella vähän)

ehkä ajattelen suppeasti kun näen animen ja mangan erilailla kuin kukaan muu,

Eli jos ajattelen erilailla kuin kaikki muut esim tekijät mukaanluettunta... tai edes näet kaiken mangan ja animen samalla tavalla niin... no ... eikö kuitenkin olisi rakentavaa kertoa omasta näkemyksestään kuin tuomita kaikkien muiden näkemykset?

ja siksi se ärsyttää kun monet ajattelevat niin pinnallisesti,"oi ompa söpö tuo anime poika" se on ihan tv:ssäkin sanottu että mangassa todennäköisesti viehättää juuri se että hahmot ovat söpöjä,itse pidän tuollaista syytä naurettavana,tuskin niiden

TV on pyhä loota joka on aina oikeassa ja kaikki toimittajat... eteenkin kesätoimittajat jotka saavat tehdä ne turhat jutut aiheista joista kukaan muu ei tahdo tehdä juttuja ovat alansa parhaita toimittajia. Näiden toimittajien kahvitunnilla kehittämät näkemykset aiheesta edustavat yleistä näkemystä.Älä syytä harrastajia... vaikka vain nuoria ja innokkaita faneja joille vielä kelpaa kaikki niistä näkemyksistä mitä TV:llä on tarjota. Mutta...

hahmojen terkoitus välttämättä on vaan näyttää söpöltä. ja voitko todistaa ettei
 asia olisi niin ettei pissiliisat tajua välttämättä animen ja mangan todellista
viehätystä. se oisi hauska nähdä. t. nuorempi kärkäs tuomitsija.

Vaikka asiaa ei minulta kysytty (jos sitä kysyttiin erityisesti keneltäkään) niin ihmiset tajuavat asiat eri tavalla. Ihmiset ovat erilaisia. Voin ehkä ottaa yhden yksilön ja selvittää miten hän tajuaa asian. Sillä en voi vielä todistaa mitään mihinkään suuntaan. Se on vain turha yleistys.

Mutta... en muista lukeneeni vielä sinulta selitystä siitä mikä on "animen ja mangan todellinen viehätys." Jos olet sen selittänyt niin ohjatkaa minut kohtaan jossa näin on tehty. Voin sitten itsekin valaistua. Jos et ole tätä tehnyt niin eikö olisi jo aika. Se selittäminen ei luulisi olevan ongelma kun niin hyvin tiedät mikä on "animen ja mangan todellinen viehätys."

Olisi edes hauska tietää mitä yhteistä kaikilla animella ja mangalla on kun kerran voit niin selvästi sanoa jotain niin yleistä asiasta että niillä olisi jokin todellinen yhtenäinen näkemys ja etteikö joku voisi tehdä mangaansa hahmoja vain sillä perusteella että tahtoo söpöjä hahmoja siinä missä joku tahtoo tehdä traagisia hahmoja tuodakseen esiin tarinan ihmiskunnan typeryydestä.

No itse voisin viehätyksen syyksi sanoa ainoastaan monipuolisuuden. Jokaiselle löytyy jotakin. Suosituimmat sarjat on tehty niin että suurin osa Maan päällä tallustavista olennoista pitää niistä. Yleisesti ei voi sanoa sen enempää. Yksittäiset teoksen viehätyksestä voikin sitten sanoa. Ja kyllä minusta on naurettavaa sanoa että animesta ja mangasta ihmiset pitävät koska siitä on söpöjä hahmoja. Se on yhtä naurettavaa sanoa kuin sanoa vaikka että ihmiset pitävät Hollywood elokuvista koska niissä on kuuluisia näyttelijöitä. Totuus kuitenkin on että "tapa jolla anime ja manga on usein piirretty" miellyttää useamman ihmisen silmää kuin tapa jolla itse piirrän sarjakuvia. Se jo vähentää kynnystä tarttua sarjakuvaan. Yhtä lailla kun suosittu näyttelijä lisää varmasti elokuvan myyntiä.

maru

• Jäsen
« Vastaus #167 : 25.07.2005 klo 14:38:39 »
Törkätäänpäs nyt lusikka tähänkin soppaan, vaikka en mangan ja animen päälle mitään ymmärräkään. Mutta näistä muoti-ilmiöistä voidaan kuitenkin puhua yleiselläkin tasolla.
Ahdistus tästä asiasta on varmasti valtava. Eihän tästä maailmasta tulisi mitään, jos aina pitäisi miettiä ja olla katkera, jos joku sattuu pitämään samasta asiasta kuin itse. Se, että väki ostaa animea ja mangaa kotimaasta on vain hyvä asia, koska silloin on todennäköistä, että ehkä mieleistäsi mangaa tulee suomeksi enemmänkin. Paitsi elitistinä luultavasti luet ne japaniksi kuitenkin. Pointti on kuitenkin se, että se ei missään tapauksessa ole sulta itteltäs pois. Pistät vaikka laput korville ja jotain animepimputusta soimaan, kun menet ihmisten ilmoille niin eipähän tarvitse muitten, vääriä mielipiteitä omaavien otakujen (vai mitälie ovatkaan), mutinoita kuunnella.

Mikäs se animen ja mangan todellinen viehätys sitten on? Ilmeisesti tunnut sen vain itse tietävän, ja jossei muut ajattele samalla tavalla niin he ymmärtävät auttamatta kyseiset asiat väärin? En vaan kykene ymmärtämään koko aiheen pointtia...

Niin ja tietääkseni pissixien yx tunnusmerkki on huono kirjoitusasu, esimerkix isot alqkirjaimet puuttuu ja s1lleeN!!!!!11
Pakko ilkeillä...
sori,tuotan pettymyksen,en ole elitisti. jah,ei vaan huvita ruveta äidinkielenmaikaksi kun kirjottaa ihan jonnekkin muualle kuin kouluaineeseen. en ole koskaan hyvä äidinkielessä ollutkaan. jeh,pissikset kiroittaa lähinnä kaikki sanat lyhkäsinä. on vaan hauskaa kun joku ilkeilee. vaan sekin yritys ei oikein onnistunut. tiedän sent'äs ainakin itse että en ole pissis.
kaikkea voi epäillä!

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #168 : 25.07.2005 klo 14:43:33 »
sori,tuotan pettymyksen,en ole elitisti.
Niinhän sinä tässä sanot, mutta kaikista muista kirjoituksista saa aivan toisenlaisen käsityksen. Ehkä et ole pissis, mutta kirjoitustesi perusteella en kyllä uskoisi, että olet 19-vuotias...

maru

• Jäsen
« Vastaus #169 : 25.07.2005 klo 14:58:30 »
Niinhän sinä tässä sanot, mutta kaikista muista kirjoituksista saa aivan toisenlaisen käsityksen. Ehkä et ole pissis, mutta kirjoitustesi perusteella en kyllä uskoisi, että olet 19-vuotias...

ehkä,ehkä voi yrittää katsoa tekstejä hieman eri tavalla,niin ehkä löytää sieltä toisen laisen tuntuman kuin olisin elitisti. jeh,miten tuo kuulostaa niin tutulta. luuletko että minua loukkaa tuo kun sanot että ei uskoisi että olen 19-vuotias? noh,tietoisku,ei ole edes minkäänlaista halua olla 19-vuotias! mie kuulin tollatsa juttua VIIMEKSI ALA-ASTEELLA. eli aika vanha loukkausyritys.
kaikkea voi epäillä!

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #170 : 25.07.2005 klo 15:04:04 »
ehkä,ehkä voi yrittää katsoa tekstejä hieman eri tavalla,niin ehkä löytää sieltä toisen laisen tuntuman kuin olisin elitisti. jeh,miten tuo kuulostaa niin tutulta. luuletko että minua loukkaa tuo kun sanot että ei uskoisi että olen 19-vuotias? noh,tietoisku,ei ole edes minkäänlaista halua olla 19-vuotias! mie kuulin tollatsa juttua VIIMEKSI ALA-ASTEELLA. eli aika vanha loukkausyritys.
Ei minulla ole mitään tarkoitusta ketään loukata, mitäs se ketään hyödyttää mihinkään suuntaan. Sanon vaan, mitä ajattelen, ja eikös Aurakin tuolla aiempana ihmetellyt vähän samaa asiaa. Ei kannata turhaan lähteä hermoilemaan.
Ja mitä tulee vielä tuohon tekstien lukemiseen eri tavalla, niin en kyllä mitenkään pysty löytämään sieltä mitään todellista pointtia tähän asiaan, eikä käsittääkseni kovin moni muukaan tähän ketjuun vastaajista. Saatan tietenkin olla väärässä ja puhun vain omasta puolestani.

maru

• Jäsen
« Vastaus #171 : 25.07.2005 klo 15:11:47 »
Ei minulla ole mitään tarkoitusta ketään loukata, mitäs se ketään hyödyttää mihinkään suuntaan. Sanon vaan, mitä ajattelen, ja eikös Aurakin tuolla aiempana ihmetellyt vähän samaa asiaa. Ei kannata turhaan lähteä hermoilemaan.
Ja mitä tulee vielä tuohon tekstien lukemiseen eri tavalla, niin en kyllä mitenkään pysty löytämään sieltä mitään todellista pointtia tähän asiaan, eikä käsittääkseni kovin moni muukaan tähän ketjuun vastaajista. Saatan tietenkin olla väärässä ja puhun vain omasta puolestani.

ehkä et vain osaa lukea rivienvälistä. jeh,kuten sanoin,kuka nyt mahtaisi ymmärtää.
kaikkea voi epäillä!

maru

• Jäsen
« Vastaus #172 : 25.07.2005 klo 15:27:20 »
Lainaus
Alttareista puhuminen taisi olla kuvainollista. Aina välillä vastustetaan jotain muoti ilmiötä aika fanaattisesti mikä alkaa jo tuntua uskonnollisen ahdasmieliseltä vainoamiselta missä itse on oikeassa ja muut väärässä ja väärässä olevat pitäisi keinolla millä tahansa saada pois.

en toki tarkoita että kaikki pitäisi saada pois,huh? minua vain ärsyttää muoti-ilmiöt.

Lainaus
No perustele miksi on paha että jostain asiasta tulee muotia? Perusteluja vastaan on esitetty. Mangan ja animen osalta hyötyjä voisi olla vaikka: Tavaran saatavuus paranee, tekijät tekevätkin tuotteitaan eivätkä kuole nälkään (Ellei mangat olisi niin suosittuja japanissa niin eipä niitä tehtäisikään). Suomen osalta taitaa koskea lähinnä kääntäjiä ja maahantuojia. Myös vanhoista typeristä ostoksista pääsee helpommin eroon kun on ihmisiä jotka katsoo: Tässä on söpöjä anime hahmoja. Pakko saada.(Tosin niitä taitaa kyllä oikeasti olla todella vähän)

Tosiaan,muodissa on ainoastaan se hyvä puoli että siten saa tavaraa ostettua,mutta voi että kun olisi mukavaa,jos sitä saisi pienemmätkin harrastaja ryhmät. eli minua vaan ärsyttää se kun on esimerkiksi ihmisiä jotka haukkuvat jonkin tietyn asian ihan maanrakoon,ja sitten kun siitä tulee muotia,ni kah,yhtäkkiä se onkin ihan mahtavaa. pidän itse monimuotoisista ja persoonallisista asioista,ja eritoten erilaisuudesta. muoti,on hyvinkin yksinkertaista.

Lainaus
Eli jos ajattelen erilailla kuin kaikki muut esim tekijät mukaanluettunta... tai edes näet kaiken mangan ja animen samalla tavalla niin... no ... eikö kuitenkin olisi rakentavaa kertoa omasta näkemyksestään kuin tuomita kaikkien muiden näkemykset?
toki,en pyri tuomitsemaan kenenkään näkemystä,musta vain tuntuu että täällä yritetään kumota minun oma näkemys asiasta.

Lainaus
TV on pyhä loota joka on aina oikeassa ja kaikki toimittajat... eteenkin kesätoimittajat jotka saavat tehdä ne turhat jutut aiheista joista kukaan muu ei tahdo tehdä juttuja ovat alansa parhaita toimittajia. Näiden toimittajien kahvitunnilla kehittämät näkemykset aiheesta edustavat yleistä näkemystä.Älä syytä harrastajia... vaikka vain nuoria ja innokkaita faneja joille vielä kelpaa kaikki niistä näkemyksistä mitä TV:llä on tarjota. Mutta...
se oli kyllä tv:stä mutta ihan mangan ja animen harrastajat asiasta kertoivat. pöh,tv:mitään oikeessa aina,hyvin harvoin.

Lainaus
Vaikka asiaa ei minulta kysytty (jos sitä kysyttiin erityisesti keneltäkään) niin ihmiset tajuavat asiat eri tavalla. Ihmiset ovat erilaisia. Voin ehkä ottaa yhden yksilön ja selvittää miten hän tajuaa asian. Sillä en voi vielä todistaa mitään mihinkään suuntaan. Se on vain turha yleistys.

jih,mie hoin samaa muutama vuosi sitten.

Lainaus
Mutta... en muista lukeneeni vielä sinulta selitystä siitä mikä on "animen ja mangan todellinen viehätys." Jos olet sen selittänyt niin ohjatkaa minut kohtaan jossa näin on tehty. Voin sitten itsekin valaistua. Jos et ole tätä tehnyt niin eikö olisi jo aika. Se selittäminen ei luulisi olevan ongelma kun niin hyvin tiedät mikä on "animen ja mangan todellinen viehätys.
katso topicci -parasta animessa ja mangassa. siinä on lyhkäisyydessään,vah kun kaikkea ei voi sanoiksi pukea. yrittänyt olen vah ei onnistu.
kaikkea voi epäillä!

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #173 : 25.07.2005 klo 15:28:59 »
Maru kertoi animen ja mangan veihätyksestä seuraavaa tuolla toisaalla:
Lainaus
minä itse pidän siitä että ne ovat niin toisesta maailmasta. niiden mukana pääsee  itse sukeltamaan pois tästä meidän maailmastamme,edes hetkeksi. ne on erittäin hyvin tehty. ja luovuutta ei ole säästelty.  huomaa kuinka joillain on todellakin suuri mielikuvitus!

En näe tämän perusteella että näkemyksesi olisi millään tavalla uniikki tai erikoinen. Aika yleiseltä mielipiteeltä vaikuttaa. Ei varmaan päde kaikkeen animeen ja mangaan. Mutta varmasti isoon osaan. Uskoisin että aika moni allekirjoittaisi tämän ainakin jollakin tasolla. Myös niistä pissiksistä. Kaikki eivät osaa vain sanoa asioita kovinkaan hyvin ja se voi jopa muuttua muotoon "koska hahmot ovat söpöjä." Ehkä joku jopa innostuu animesta ja mangasta tästä syystä. Väittäisin että kukaan ei seuraa alaa sen pidempään ellei se tarjoaisi mahdollisuutta päästä pois meidän maailmastamme hetkeksi. Elleivät löytäisi luovuutta ja pitäisi niitä hyvin tehtyinä. Tai pitäisi siitä että animessa ja mangassa usein käsitellään myös vähän vaikeampia ja vakavampia aiheita.

Mutta... oletko koskaan oikeasti yrittänyt keskustella yhdenkään "pissiksen" kanssa siitä mistä he oikeasti pitävät animesta ja mangasta vai tuomitsetko heidät ensimmäisen kommentin perusteella? Taas viime viikonloppuna tuli nähtyä muutamia anime faneja hienoissa Cosplay asuissaan katsastamassa mitä pari ystävääni oli tuonut myytäväksi. Ainoa asia mitä minä tästä otannasta voisin sanoa on että söpöjä ja ihania ihmisiä olivat. Myöskin ne kaikkein sokeimmat juuri animesta ja mangasta innostuneet hörhöt joista mikä tahansa mikä tulee japanista on maailman parasta. Toki heidän ihanuus olisi ollut moninkertaista jos itsekin olisin ollut myymässä jotain aiheeseen liittyvää. En myöskään usko että jos olisin ollut myymässä jotain jossa olisi ollut vain "söpöjä hahmoja" ja isolla nimi anime että se olisi myynyt. Kyllä he kaikki hakivat sitä tiettyä sarjaa josta he olivat jostain syystä innostuneet. Sitä missä heistä oli hienoja tarinoita jne. Vielä ihanimpana pidin toki niitä kolmikymppisiä miehiä jotka ovat pitkään fanittaneet esim. Sailor Moonia!

Özqäri

• ~
  • Jäsen
  • Moi.
« Vastaus #174 : 25.07.2005 klo 15:48:55 »
minua vain ärsyttää muoti-ilmiöt.
Eiköhän tämä ole tullut jo selväksi.
musta vain tuntuu että täällä yritetään kumota minun oma näkemys asiasta.
Tuskin. Luulenpa, että täällä yritetään saada sinulle toinen näkökulma asiasta. Tai sitten ihmiset vain ilmaisevat mielipiteensä tästä muoti-ilmiöstä.
Hei hei.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #175 : 25.07.2005 klo 16:11:29 »
Päätin jo (taas kerran) pysyttäytyä erossa tästä keskustelusta, mutta...

No itse voisin viehätyksen syyksi sanoa ainoastaan monipuolisuuden. Jokaiselle löytyy jotakin. Suosituimmat sarjat on tehty niin että suurin osa Maan päällä tallustavista olennoista pitää niistä. Yleisesti ei voi sanoa sen enempää. Yksittäiset teoksen viehätyksestä voikin sitten sanoa. Ja kyllä minusta on naurettavaa sanoa että animesta ja mangasta ihmiset pitävät koska siitä on söpöjä hahmoja. Se on yhtä naurettavaa sanoa kuin sanoa vaikka että ihmiset pitävät Hollywood elokuvista koska niissä on kuuluisia näyttelijöitä. Totuus kuitenkin on että "tapa jolla anime ja manga on usein piirretty" miellyttää useamman ihmisen silmää kuin tapa jolla itse piirrän sarjakuvia. Se jo vähentää kynnystä tarttua sarjakuvaan. Yhtä lailla kun suosittu näyttelijä lisää varmasti elokuvan myyntiä.

Luulisin, että suurin syy, miksi manga on yleisesti on suosittua, ovat hahmot. Mangahahmot ovat eläväisempiä kuin länsimaiset hahmot  perinteisesti ovat olleet, joten niihin on keskimäärin helpompi kiintyä. Onhan tämä yleistys, esim Star Trek hahmoistakin kirjoitellaan fanficceja ja Tintillä on omat vakaat faninsa vaikka ei mangaa olekaan. Totta on sekin, että tavassa piirtää mangaa on usein jotain erilaista kuin länsimaisissa sarjakuvissa, mutta ei kai kukaan mangafani tosissaan väitä, että mangassa käsiteltäisiin aiheita joita länsimaisissa sarjakuvissa ei? Tai että länsimaisilla tekijöillä ei olisi mielikuvitusta?

Pidän mangasta, mutta aika moni turhanpäiväinen pokkari jää ostamatta kynnyksen ollessa nykyään hieman korkeampi kuin joskus vuosia sitten. Moni manga on sitä kertakäyttökamaa, eikä niitä kovin montaa kertaa jaksa lukea läpi....

Ja juu, kyllä, kertakäyttökamaa. Suuri osa mangasta ja animesta on tehty samalla periaatteella kuin täälläkin: viihteeksi. Sehän on täällä todettu jo moneen kertaan. Toki sarjakuva voi olla viihdettä ja taidetta ja kantaaottavaa samaan aikaan, mutta silti surullinen tosiasia on, että joskus kyse on pelkästä kohderyhmälle räätälöidystä tuotteesta. Sekään ei tarkoita sitä, etteikö piirtäjä voisi nauttia työstään ja tuoda siihen syvyyttä.

Mitä taas söpöihin mangapoikiin ja -tyttöihin tulee...  Söpöä animepoikaa "ihkuttavat" ja mangasta "mitään ymmärtämättömät" teinitytöt tekevät teinitytöille suunnattua mangaa lukiessaan juuri sitä, mitä moni japanilaistyttökin. Taas surullinen tosiasia: osa hahmoista on tehty söpöiksi juuri siksi, että teinitytöt ja otakupojat voisivat niitä fanittaa. Eikä se välttämättä vähennä hahmon arvoa.

Kuka tahansa piirtäjä täällä varmaan ymmärtää, miksi joku alkaa sarjakuvaa ylipäätään tekemään ja mitä rajoitteita tai velvoitteita sarjakuvantekijälle saattaa tulla kun hommasta tulee kaupallista. Palataksemme Aku Ankkaan, sehän jos mikä on tuote, mutta silti tekijät varmasti nauttivat työstään ainakin jonkin verran. Ei kai kukaan pyri Akkaripiirtäjäksi jos ei Akkareita halua piirtää? Tietenkin aina joutuu ottamaan vastaan myös niitä töitä, jotka eivät ole niin kivoja, mutta se menee taas vähän toiseen aiheeseen.

Ja eikö yksi hyvän sarjakuvan tunnusmerkki ole juuri se, että jokainen saa siitä irti jotakin. Ihmisiä koskettavat tai kiinnostavat eri asiat. Ei kukaan voi tosissaan määritellä, mistä syistä jostain saa tai ei saa pitää.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #176 : 25.07.2005 klo 16:50:14 »
On näistä muoti-ilmiöissä se hyvä puoli että asiat tulevat suuren yleisön tietoisuuteen. Jos esimerkitsi anime ei olisi tullut muotiin nyt niin olisin menettänyt monta hyvää elämystä. Laajassa mitassa japanilaiset teokset ei kolahda mutta niinku moneen kertaan on sanottu, löytyy sieltä niitä helmiä.

Sitä en ymmärrä miksi pitää kantaa huonoa oloa sen takia että joku asia yleistyy. Tämä vain helpottaa uusien sarjojen löytämistä ja halventaa joskus tuotteen hintaa.
Vaikka vihaisena miehenä vastustan kaikkea kaupallistumista niin sen verran kapitalistia minusta löytyy että olen kiitollinen tällaisen yleistymisen mahdollistavasta uusien asioiden löytämisestä. Se helpottaa myös underground kulttuurien löytämistä. Niin ja tekemistä.

Jos sinua Maru nyt tuo muoti-ilmiö rassaa niin piirrä/kirjoita jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Käytä se energia jonkun uuden luomiseen. Kaikki (no kaikki ja kaikki..)tunnetuimmat piirtäjät ovat juuri yrittäneet erottua joukosta, mikä tuskin onnistuu ilman massaa, suurta joukkoa.

Kyllähän se minuakin pännii. Täällä kun on niitä jotka osaavat piirtää muutaman manga tyylin silmän ja pitävät itseään sarjakuvataiteilijoina mutta jos se on alku jollekkin isommalle niin hyvä. Minusta suomalaiset tarvii enemmän tällaisia muoti-ilmiöitä jotta suomalaisen sarjakuvapiirtäjien määrä kasvaa ja sitä myötä taso nousee.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #177 : 25.07.2005 klo 18:37:47 »
ehkä ajattelen suppeasti kun näen animen ja mangan erilailla kuin kukaan muu,ja siksi se ärsyttää kun monet ajattelevat niin pinnallisesti,"oi ompa söpö tuo anime poika" se on ihan tv:ssäkin sanottu että mangassa todennäköisesti viehättää juuri se että hahmot ovat söpöjä,itse pidän tuollaista syytä naurettavana,tuskin niiden hahmojen terkoitus välttämättä on vaan näyttää söpöltä. ja voitko todistaa ettei asia olisi niin ettei pissiliisat tajua välttämättä animen ja mangan todellista viehätystä. se oisi hauska nähdä. t. nuorempi kärkäs tuomitsija.

Njaa... Itse pidän Narutosta ja Marchen Awakens Romance:sta. Näistä Narutohan on suunnattu 12-15 vuotiaille pojille ja MAR 8-12 vuotiaille. Shounenia siis kumpikin. Ikäryhmän tunnistaa touhotuksen määrästä ja päähahmo(je)n arvioidusta iästä. Nuorille suunnatuiksi ne tunnistaa jo visuaalisesta ulkoasusta. On nimittäin kirkkaita perusvärejä. Varttuneempaan väestöön kuulemma vetoaa paremmin "todellisemmat" tai "ruskeammat" sävyt.

Visuaalisuus, energisyys ja söpöys ovat siis yksi erittäin merkittävä juttu anime-sarjoissa. Ne ovat yksi merkittävä osa tuota mainitsemaasi todellista viehätystä, ainakin minulle.

Toki muitakin seikkoja on. Esimerkiksi Hikaru no Go menee noihin samoihin ikäluokkiin, sisältää energistä värien käyttöä, kohellusta ja söpöyttä, mutta sen tarinan aihepiiri on liian tylsä minun makuuni. Mutta voin hyvinkin mieluusti selata läpi galleriaa, jossa on yksittäisotoksia Hikarusta. Tällöin voin nauttia pelkästä visuaalisuudesta, eikä tarvitse antaa tarinan "häiritä".

Mangassa tärkeämpää on tarina, ne kun ovat pääpiirteittäin mustavalkoisia.
Also spracht Blau Tiger.

JackOf<3's

• -
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #178 : 07.09.2005 klo 21:16:13 »
Kärsikää siitä että manga on muotia, huutaa kaikki japanilaiset. Ja ne on varmaankin  liittoutuneet pissisten kanssa, jotta koko homma vaikuttais jotenkin uskottavammalta tai sekavammalta!

Ahhhahh! Purskahdin niin kovaa nauruun, että jouduin pyyhkimään sylkipisaroita näytöltäni!  :D

Mitä animeen ja mangaan tulee, niin olen noita Rai luolapoika aikakauden miehiä, ja olen odottanut koska saadaan Suomessakin markkinat pystyyn siihen malliin, ettei tarvitse maksaa mitään nelinkertaisia hintoja jostain jenkkien häpeämättömästi sensuroimasta matskusta. Luen jopa ruåtsiksikin mieluummin(siis jos ei suomeksi ole) kuin englanninkielisiä, vaikken ruåttia täydellisesti taidakkaan, koska hinta-nautintosuhde on ruåttinkielisissä siltikin parempi.

Ja voisi tosiaan tuo pikkutyttö jo lopetella tuon tasajalkaa pomppimisen ja inttämisen, eihän tuollaista valitusta jaksa eläinkään. Ei edes "pissikset". ;D

« Viimeksi muokattu: 07.09.2005 klo 23:44:55 kirjoittanut PaavoGold »
-

maru

• Jäsen
« Vastaus #179 : 07.09.2005 klo 21:33:12 »
Lainaus
Ja voisi tosiaan tuo pikkutyttö jo lopetella tuon yhdellä jalalla pomppimisen ja inttämisen, eihän tuollaista valitusta jaksa eläinkään. Ei edes "pissikset". ;D
Lainaus

jeij...olen pikkutyttö.sitäolen aina halunnutkin olla.;) kuka on käskenyt sinut kestämään,tai ketään muutakaan? ei kylläole minkäänlaista kiinnostusta saadapissiksiä edeskestämään.ne saakärsiäihan vapaasti. tuskin muutes tiiät mitä eläimet kestää ja mitä ei. luulet vain tietäväsi,kuten kaikki ihmiset,vaan tuskimpa kukaan oikeasti eläimistä tietää paljoakaan;)
kaikkea voi epäillä!