Kirjoittaja Aihe: Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt...  (Luettu 57178 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
Re: Anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiöt...
« Vastaus #150 : 13.06.2005 klo 20:55:46 »
Mutta toisaalta... Ensimmäiset minun lukemani mangat olivat peilattuja. Kyllä minua ihmetytti kovasti, että kaikki tervehtivät toisiaan vasemmalla kädellä ja pelasivat tennistä maila vasemmassa kädessä, ja että liikenne oli oikeanpuolista.

Periaatteessa minulle on sama, miten päin sarjakuva luetaan, mutta täytyy myöntää, että mangat ostan mieluummin peilaamattomana, olkoonkin, että tekstit menevät vastakkaiseen suuntaan. Itse totuin peilaamattomuuteen niin, että saatan joskus lukea sarjakuvaa useita sivuja ja vasta sen jälkeen noteerata että kummassa päässä se kansi on. Enemmän häiritsee hahmojen vasenkätisyys, sekä teksteihin jäävät "käänny vasemmalle!!" kun hahmot kuvassa peilauksen takia kipittävät oikealle. Sitä en tiedä, tuntuvatkot muiden piirtämät kuvat "oikeammilta" niiden ollessa oikein päin, vai huomaako eron vain omista kuvistaan käännellessä niitä peilin kautta.

Sen sijaan Hiroshiman Pojan kanssa oli silloin aikoinaan toimittu varsin hassusti: ruutujen järjestys oli muutettu, mutta kuvat oli jätetty peilaamatta. Sarjakuva luettiin muuten länsimaisittain, mutta puhekuplat väärinpäin... se vasta hämäävää oli... ???

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
  • Smells like baked Alaska.
« Vastaus #151 : 14.06.2005 klo 02:41:50 »

Sen sijaan Hiroshiman Pojan kanssa oli silloin aikoinaan toimittu varsin hassusti: ruutujen järjestys oli muutettu, mutta kuvat oli jätetty peilaamatta. Sarjakuva luettiin muuten länsimaisittain, mutta puhekuplat väärinpäin... se vasta hämäävää oli... ???

Minen tommosta edes huomannut...ö_Ö Jotenkin sitä vaan alitajuisesti huomaa että ahaa, tässä järjestyksessä puhekuplat ovat epäloogisia mutta jospa sitten näin päin...En kyllä ihan muista miten päin luin kun olin silloin niin nappula enkä mistään mangasta ikinä kuullutkaan mutta kyllä kaikkien näiden peilaamattomien ja peilattujen ja puolipeilattujen sarjakuvien maailmassa oppii sopeutumaan.  :D

Off/ Minua huvittaa kun ainakin Vizin mangoissa on joka toisella sivulla teksti "read this way =>", vaikka eiköhän asia tehty selväksi jo takakannessa missä lukee isolla " Tämä ei ole etukansi!1111" . Minun mielestäni lukijan aliarvioimista, aika harva unohtaa mihin suuntaan pitää lukea kesken kirjan. :P
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #152 : 14.06.2005 klo 09:00:54 »
Off/ Minua huvittaa kun ainakin Vizin mangoissa on joka toisella sivulla teksti "read this way =>", vaikka eiköhän asia tehty selväksi jo takakannessa missä lukee isolla " Tämä ei ole etukansi!1111" . Minun mielestäni lukijan aliarvioimista, aika harva unohtaa mihin suuntaan pitää lukea kesken kirjan. :P

Amerikkalaista kulttuuria. Tyyliin: "Älä käytä näitä A-tikapuita soutuveneessä". (Etenkään puhallettavassa...)

Tämmöiseltä minusta tuntuu myös japanilaisten nimien kirjoittaminen "oikein", "autenttisesti" - Takahashi Rumiko, Inoue Takehiko jne. Jos tässä oltaisiin johdonmukaisia, niin sitten kaikkien unkarilaistenkin nimien kirjoitustapa menisi uusiksi. Unkarilaisethan kirjoittavat nimet "japanilaisittain", eli  György Dózsa on unkariksi Dózsa György; Zsuzsa Gábor on "oikeasti" Gábor Zsuzsa jne. (Musiikin harrastajan tuntisi siitä, että hän puhuisi säveltäjästä nimeltä Liszt Ferenc...)

Minulle tämä tuottaa hahmotusvaikeuksia. Tilanteesta (ja etenkin sen virallisuudesta riippuen) olen tottunut kuulemaan nimeäni molemmissa järjestyksissä. Ilmeisesti kuitenkin siis virallinen länsimainen tapa on Etunimi Sukunimi ja japanilainen tapa Sukunimi Etunimi. (?)

Lisäksi Suomessa on tapana puhutella ihmisiä vaihtelevasti joko etunimellä tai sukunimellä pelkästään ja tämä riippuuu yhteisöstä. Itse asiassa sukunimellä puhuttelu on nykyisin tuttavallisemman oloista kuin etunimellä. (Kaikille kavereilleni olen joko BGT tai Mäntylä, työpaikalla Tomi). Perinteisestihän tämä on toisin päin. Ja ymmärtääkseni on Japanissa( edelleen)kin tuttavallisempaa käyttää etunimeä, tyyliin Naruto-san ja virallisenkankeampaa käyttää sukunimeä (Uzumaki-san). (?)

Mutta toisaalta... Ensimmäiset minun lukemani mangat olivat peilattuja. Kyllä minua ihmetytti kovasti, että kaikki tervehtivät toisiaan vasemmalla kädellä ja pelasivat tennistä maila vasemmassa kädessä, ja että liikenne oli oikeanpuolista.

Tuo, ja lisäksi Ijäksen mainitsema "kääntyminen oikealle/vasemmalle".
Also spracht Blau Tiger.

Raaka

• Jäsen
« Vastaus #153 : 15.06.2005 klo 09:19:16 »
Ilmeisesti kuitenkin siis virallinen länsimainen tapa on Etunimi Sukunimi ja japanilainen tapa Sukunimi Etunimi. (?)

Kyllä minusta Unkari on länsimaa, vaikka siellä siis noudatetaankin "japanilaista" tapaa kirjoittaa nimet.

Özqäri

• ~
  • Jäsen
  • Moi.
« Vastaus #154 : 26.06.2005 klo 15:29:43 »
Kyllä muakin välillä ärsyttää esimerkiksi kun radiosta tulee joku kappale mikä on omasta mielestä hyvä, niin eikös heti seuraavana päivänä kaikki muutkin pidä sitä hyvänä ja puhu siitä. Mutta onhan se hyvä tässä tapauksessa, koska sitten niitä mangoja ruvetaan myymään Suomessakin, eikä tarvitse tilata kaikkia jostain muusta maasta. Ja ne vähän nuoremmatkin, taikka ne, jotka ei sitä japania tai englantia tai jotain muuta kieltä millä ne kirjat julkaistaankaan niin hyvin ymmärrä, voivat sitä ostaa ihan suomeksikin ja tajutakin jotain.(Niin tietysti, jos tääsä nyt puhutaan nyt että se tulee Suomessa muoti-ilmiöksi) Minusta se on vain erittäin hyvä asia, vaikka tosin minäkin vasta vähän aikaa sitten niitä rupesin lukemaan, en tosin edes ollut kuullut, että tämä olisi jokin tämän päivän muoti-juttu.(Kyllä, voitte pitää minua ihan minkälaisena "pissiksenä", tai "wannabe-lukijana" tai ihan millaisena haluatte, ei itseäni ainakaan häiritse. Aion ostaa ja lukea niitä jatkossakin sillä ne --ainakin mitä tähän asti olen lukenut-- ovat erittäin hyviä ja minä pidän niistä.) Joten tulkoon vain lisää mangoja kaupoihin!!!!!!11111 ;D
Hei hei.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Manga menee päähän
« Vastaus #155 : 04.07.2005 klo 11:20:35 »
Katsokaa vaikka, mutta omalla vastuulla:

http://www.fructismanga.com

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
Re: Manga menee päähän
« Vastaus #156 : 04.07.2005 klo 14:00:03 »
Katsokaa vaikka, mutta omalla vastuulla:
http://www.fructismanga.com

Kylläpäs se kehitys edistyy. Mitä seuraavaksi? Bukkake-kauneudenhoitosarja?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #157 : 05.07.2005 klo 12:41:18 »
Kaikkien hirveyksien ystävien kannattaa myös kuunnella sitä "japanilaista musiikkia" mitä tuon Vesan tarjoaman linkin takaa löytyy. Eipä tule äkkiä mieleen mitään yhtä huonoa kokemusta vaikka tutkin kaikkea kökköä innolla.

Muuten, hyväkin puoli tässä  manga-muodissa on. Jo vuoden päästä on joku ihan toinen muoti päällänsä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #158 : 05.07.2005 klo 13:25:32 »
...toivottavasti manga kuitenkin vakiintuu Suomeen. Aika kamalaa olisi ollut, jos ranskalainenkin sarjakuva olisi ollut vain muoti ja sen jälkeen hävinnyt kokonaan suomalaisilta sarjakuvahyllyiltä ...eiku hetkinen, eihän sitäkään pahemmin käännetä....!!! :o

No, jaksan silti yrittää edes tässä asiassa olla positiivinen, sarjakuvakulttuuri täällä alkaa pikkuhiljaa "suuren yleisön" silmissäkin olla enemmän kuin pelkkä Aku Ankka...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #159 : 05.07.2005 klo 16:05:55 »
Ei manga mihinkään häviä enää, mutta tarjonta asettuu kyllä uomiinsa ajan kanssa. Kaikkea sarjakuvaa julkaistaan kyllä, jos sitä vain myydään. Se on se kysynnän ja tarjonnan laki.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
« Vastaus #160 : 06.07.2005 klo 01:09:01 »
Lollol fructis manga kliseistää mangaa.  ;D Liekö sitten pilailevat puhuessaan isoista silmistä ja pienistä nenistä vai ollaanko siellä oikeasti niin tyhmiä, kun ei noista koskaan tiedä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #161 : 07.07.2005 klo 01:54:24 »
Entäs kun tämä Ranman ja DB:n (ym.) juniori-yleisö ehtii opetella sen verran englantia ja netinkäyttöä että alkavat ostella settinsä ulkomailta? Kuka sitä käännösmangaa sitten enää kioskilta kysyy? Ehkä niiden pikkusisarukset... aivan. Ja saattaapihan se muoti kyllä parikin vuotta vielä pysyä.

Toisaalta Japaniasta tulee varmaan kyllä jatkuvasti uusia purkkakuvasarjoja (ilman purkkaa), ja niiden markkinoimiseksi yritetään tietenkin edelleen julkaista peruskoulun alaluokkalaisille myös cine-sarjiksia tms. kökköä, mutta en minä sitä oikein mangaksi jaksaisi laskea.

Oikeesti kyllä toivon, että Sangatsu ja Egmont eivät polttaisi näppejään tässä tämän syksyn julkaisurytinässä. Ja kuinka Ärrät saavat kaikki pokkarit mihinkään hyllyihinsä enää tungettua? Jännää.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
« Vastaus #162 : 07.07.2005 klo 14:52:18 »
Entäs kun tämä Ranman ja DB:n (ym.) juniori-yleisö ehtii opetella sen verran englantia ja netinkäyttöä että alkavat ostella settinsä ulkomailta? Kuka sitä käännösmangaa sitten enää kioskilta kysyy? .

Minä. o/ Vaikka englanti toki sujuu niin Suomen kielen lukeminen on kuitenkin helppoa ja lisäksi suomennettu manga ilmestyy tiheämpään tahtiin kuin enkunkielinen.
Mutta tosiaan, ärrät joutunevat vaikeuksiin pokkariensa kanssa. Olen aina miettinyt sitä miten Japanissa ne saa kaiken mahtumaan hyllyihin, kun pelkkä yksi viikkolehti on jo niin halvatun ison kokoinen.

maru

• Jäsen
Re: anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiö...
« Vastaus #163 : 24.07.2005 klo 21:14:57 »
Liekö vain kuvitelmaa, mutta tuntuu hieman siltä, että mitä nuorempi henkilö on, sitä kärkkäämmin hän on tuomitsemassa  "pissiliisoja" ja muita kerettiläisiä tahoja, jotka kehtaavat astua heidän puhtaalle ja jalolle anime/manga/mikä lie -alttarilleen. Toki tämä on ihan ymmärrettävää, mutta hyvä olisi pitää mielessä sekin, että monet nuoret kokeilevat eri juttuja kunnes löytävät sen "oman linjansa". Olisikin mielenkiintoista tietää mitä kaikkia juttuja tämänkin ketjun nimeltämainitsemattomat animepuristit ovat kokeilleet ennen "valaistumistaan". Ja jos elitismilinjalle lähdetään, niin eiköhän marssita suoraan porukalla lähimmälle lehtikiskalle repimään Akkareita ja Karvisia pieneksi silpuksi, koska niitä seuraavat ihmiset eivät kummiskaan ymmärrä sarjakuvailmaisun koko potentiaalia, ja pilaavat näin meidän ilomme omista watchmeneistämme ja bilaleista. Perkele!

tuntuu siltä kuin kaikki vetäisivät tuon ensimmäisen kommentin aina. outoa. kuka mahtoi puhua alttarista. hmm. ei siinä oikeastaan ole muuta mutta voisi yrittää ymmärtää,että ehkä kaikki eivät halua kaikesta tulevan muotia,onko se niin väärin? ehkä ajattelen suppeasti kun näen animen ja mangan erilailla kuin kukaan muu,ja siksi se ärsyttää kun monet ajattelevat niin pinnallisesti,"oi ompa söpö tuo anime poika" se on ihan tv:ssäkin sanottu että mangassa todennäköisesti viehättää juuri se että hahmot ovat söpöjä,itse pidän tuollaista syytä naurettavana,tuskin niiden hahmojen terkoitus välttämättä on vaan näyttää söpöltä. ja voitko todistaa ettei asia olisi niin ettei pissiliisat tajua välttämättä animen ja mangan todellista viehätystä. se oisi hauska nähdä. t. nuorempi kärkäs tuomitsija.
kaikkea voi epäillä!

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Re: anime ja manga, tämän päivän muoti-ilmiö...
« Vastaus #164 : 25.07.2005 klo 00:43:03 »
Törkätäänpäs nyt lusikka tähänkin soppaan, vaikka en mangan ja animen päälle mitään ymmärräkään. Mutta näistä muoti-ilmiöistä voidaan kuitenkin puhua yleiselläkin tasolla.

ehkä ajattelen suppeasti kun näen animen ja mangan erilailla kuin kukaan muu,ja siksi se ärsyttää kun monet ajattelevat niin pinnallisesti,"oi ompa söpö tuo anime poika" se on ihan tv:ssäkin sanottu että mangassa todennäköisesti viehättää juuri se että hahmot ovat söpöjä,itse pidän tuollaista syytä naurettavana,tuskin niiden hahmojen terkoitus välttämättä on vaan näyttää söpöltä.
Ahdistus tästä asiasta on varmasti valtava. Eihän tästä maailmasta tulisi mitään, jos aina pitäisi miettiä ja olla katkera, jos joku sattuu pitämään samasta asiasta kuin itse. Se, että väki ostaa animea ja mangaa kotimaasta on vain hyvä asia, koska silloin on todennäköistä, että ehkä mieleistäsi mangaa tulee suomeksi enemmänkin. Paitsi elitistinä luultavasti luet ne japaniksi kuitenkin. Pointti on kuitenkin se, että se ei missään tapauksessa ole sulta itteltäs pois. Pistät vaikka laput korville ja jotain animepimputusta soimaan, kun menet ihmisten ilmoille niin eipähän tarvitse muitten, vääriä mielipiteitä omaavien otakujen (vai mitälie ovatkaan), mutinoita kuunnella.

ja voitko todistaa ettei asia olisi niin ettei pissiliisat tajua välttämättä animen ja mangan todellista viehätystä. se oisi hauska nähdä. t. nuorempi kärkäs tuomitsija.
Mikäs se animen ja mangan todellinen viehätys sitten on? Ilmeisesti tunnut sen vain itse tietävän, ja jossei muut ajattele samalla tavalla niin he ymmärtävät auttamatta kyseiset asiat väärin? En vaan kykene ymmärtämään koko aiheen pointtia...

Niin ja tietääkseni pissixien yx tunnusmerkki on huono kirjoitusasu, esimerkix isot alqkirjaimet puuttuu ja s1lleeN!!!!!11
Pakko ilkeillä...