Oon kai tähän samantapaiseen juttuun ottanut kantaa ennenkin. Silloin olin sitä mieltä, että eihän se nyt niin hirmuinen juttu ole, varsin, varsinkin kun itsekään en ole kovin kauaa mangaa harrastanut, noin vuoden vasta, ja pelkkää Ranmaa ja Conania. Haluaisin nyt kuitenkin jakaa kanssanne yhen hassun jutun, joka mulle sattui tässä vähän aikaa sitten.
Olin siis Suomalaisessa kirjakaupassa, manga hyllyllä tutkimassa tarjontaa, kun paikalle ryntäsi kaksi tyttöä. "hei kato, mähän sanoin että täällä on näitä mangoja! Nää on mun lemppareita", huusi toinen. Mähän kohteliaasti siirryin vähän sivuun katsomaan tapahtumia. Tytöt katselivat kirjoja hetken, kunnes äskeinen puhuja sanoi ihmetellen, että hei, näissä on joku painovirhe, näähän on väärinpäin!
Kyllä mua sillon vähän nauratti ja teki mieli sanoa näille wannabe-faneille että mun mielestä peilaamattomat "alkuperäiset" mangat on paljon aidompia ja että peilaaminen vie jutusta puolet kivaa pois. Hillitsin kieleni ja jätin tyttöset valittamaan myyjälle tuosta kauheasta "painovirheestä".
No, tarkoitukseni oli sanoa, että kyllä muakin ärsyttää, varsinkin kun pari mun kaveriakin on just tälläsiä "voi-että-kun-ne-manga-hahmot-on-niin-ihkuja"-tyyppejä. Yks osti just sen sinisen "how draw manga"-kirjan ja nyt ollaan niin osaavia ja tietäväisiä ja piirretään mallista chibejä. On hyvä että tulee uusia faneja -saadaan mangalle vähän lisää kunnon kannattajia- kunhan muistetaan ettei heti voi osata kaikkea ja että asialle pitää olla aitoa kiinnostusta.