Mihan sanat apinoinnin rajoiksi tuntuvat näin äkkiseltään hyvältä ja maalaisjärkeen käyviltä.
Eikä tähän tule sitä "Mutta jos asiaa ajattelee tarkemmin"... En ole ajatellut tuota vielä kauempaa.
Itse olen miettinyt pilakuvan teko tapaa A ja B:jos pitää piirtää henkilö-x.
A. Henkilön kuva löytää lehdestä. Kuvaan rajataan suoraan tärkeimmät piirteet ja/tai heti piirretään sitten naama läpi valopöydällä... se tuntuu minusta nihkeältä, vaikka vaatii taitoa sekin pelikistys.
B. Mallina käytetään samoin lehdestä löydettyä henkilönkuvaa, mutta kuva on siinä vieressä 3cm omasta paperista. Työ hahmotellaan vain mallia katsoen, ei alla pitäen.
Jos voisin hyväksyä tavan A niin voisin itsekin koittaa pilakuvia. Onko se niin paha tapa? Tunnustaako joku?
Toisaalta lopputuloshan on sitten oma kokonaisuutensa, jos mallia on otettu läpi vain kasvonpiirteisiin ja muuten kaikki on muualta/omaa…
Anteeksi, puhun tylsästi vain siitä mihin voin koskea ja kädet heiluu kun heiluttaa.
Onko Apinointi sallittua, kun apinoita on tarpeeksi? Vastuu jakautuu.
Enkä tosiaan ole erityisen huolissani tuosta kuvasta, vastaavia on loputtomasi… Mutta tuota rajan vetoa ajattelin.
Ehkä pitäisi olla huolissaan että olen tyytyväinen.
Anteeksi, puhun tylsästi vain siitä mihin voin koskea ja kädet heiluu kun heiluttaa.