Kirjoittaja Aihe: Yoko Tsuno  (Luettu 190013 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Yoko Tsuno
« Vastaus #435 : 23.05.2026 klo 01:17:49 »
Nämä uusinnat ovat tosi hyvä asia, koska noiden albumien saatavuus on huono. Toivottavasti sarja sitä kautta löytää uutta yleisöä.

Voi myös luottaa siihen, että Egmontilta tulee kaikista upouusistakin albumeista (niin kauan kuin niitä vielä Leloupin eläessä tulee) suomalainen julkaisu. Tilanne on täysin erilainen kuin takavuosina. Tässä ketjussa oli noin 15 vuotta sitten katkeraa keskustelua, että Suomessa ei enää milloinkaan julkaista Yokoa. Jotkut fanit jopa aikoivat kääntää albumeita itse, siirtää suomalaiset tekstit ulkomaisten albumien skanneihin ja tulostaa sivuja.
Me ollaan tosi hätästä sakkia me sarjakuvaintoilijat. Itsekin aikanaan ostin ranskankielisen Valerian sarjakuvan Akateemisesta ja yritin sitä googlella kääntää...en sitten jaksanutkaan sitä...pääsin sivullle 7-10 kai, kun tuli väsy...kääntäjien työ on tosi raskasta. Suomenkielinen tuli kai pari kuukautta myöhässä...en kestänyt oli pakko ostaa ranskis-versio.

Mutta hyvä kun kääntävät näitä vaikeesti saatavia Yokoja...kaikkia ei löydy edes kirjastosta. Itse en omista Yoko albumeita, mutta olen lukenut ne melkein kaikki.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2026 klo 12:52:24 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

jarkkopatiala

• Jäsen
« Vastaus #436 : 23.05.2026 klo 11:12:08 »
Ja siis juuri niin! Se on pakko meikäläisenkin allekirjoittaa tuo, että hätäisiä ollaan - ihan viimeisimmät Yoko Tsuno-albumit löytyvät minulta suomalaisten lisäksi tanskalaisina laitoksina, kun en millään malttanut odottaa suomalaiskäännöstä! ;D

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #437 : 23.05.2026 klo 22:47:33 »
No huh, teillä on ollut hoppu! Suomennokset noihin ovat tulleet nopeasti.

Täsmennän, että nuo valitukset Yokon julkaisemattomuudesta suomeksi koskivat välistä jääneitä aiempia albumeita – niitä, jotka nyt on julkaistu BD-sarjassa. Uusia teoksiahan on tullut Egmontilta jatkuvasti suomeksi.

Tanskaa pystyy ymmärtämään. Minulla on Odinin tuli tanskalaisena versiona.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #438 : 23.05.2026 klo 23:18:41 »
No huh, teillä on ollut hoppu! Suomennokset noihin ovat tulleet nopeasti.

Täsmennän, että nuo valitukset Yokon julkaisemattomuudesta suomeksi koskivat välistä jääneitä aiempia albumeita – niitä, jotka nyt on julkaistu BD-sarjassa. Uusia teoksiahan on tullut Egmontilta jatkuvasti suomeksi.

Tanskaa pystyy ymmärtämään. Minulla on Odinin tuli tanskalaisena versiona.
Mä en ymmärrä enää edes ruotsia, vaikka olen yläasteella lukenut sitä 3 vuotta, lukiossa 3 vuotta ja ammattikorkeessa muutaman kurssin. Aina on mennyt rimaa hipoen ja nyt en muista enää mitään. Joten ei mene mulla tanskakaan....onneksi on käännösohjelmia, mutta niissäkin on paljon virheitä kun ne rupee kääntämään.

Tekisivät ohjelman, jossa vaan skannaisi kuvan ja se putsaisi puhekuplat ja kääntäisi ne suomeksi ja vielä sujuvasti. Sen jälkeen tekisi niistä pdf-tiedoston. Jonka voisi viedä kirjapainoon ja huokeella omakustanne hinnalla sieltä tulisi ulos sarjakuva suomi-teksteillä. Odotan tätä päivää. Silloin saisin kaikki ne sarjakuvat, joita olen ikinä halunnut.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)