Author Topic: Thor  (Read 2197 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
Vs: Thor
« Reply #405 on: 18.11.2013 klo 16:50:15 »
Thor:TDW on jo nyt tienannut enemmän eka Thor, ei varmaan tarvitse arvailla onko jatkoa tulossa. Hemsworthin diilissäkin on muistaakseni ainakin yksi Thor ja kaksi Avengersia jäljellä.
t.Q

nowatar

• Jäsen
« Reply #406 on: 25.11.2013 klo 20:13:56 »
Sarjakuvafilmatisointien ollessa nyt totisesti muotia on kyllä itse tullut katsastettua suurin osa ainakin näistä Marvel-puolen tuotoksista. Ensimmäinen Thor-elokuva oli mielestäni lähinnä tahattomasti koominen ja paikoin hutaistunkin oloinen (Thor/Jane-romanssi) plus täysin hukkaanheitetty Natalie Portman! Hyviäkin juttuja toki oli ja mielestäni nämä painottuivat nimenomaan Asgårdin päähän. Tom Hiddleston onnistuu Lokina mallikkaasti ja Antony Hopkins on nappivalinta ylijumala Odiniksi, joskaan mies ei ole aivan huippuvedossa.

Jatko-osaa lähdin sitten katsomaan pienin ennakkoluuloin, vaikka uskoinkin lopputuloksen olevan vähintäänkin ensimmäistä osaa parempi (johon ei toisaalta paljon oltaisi vaadittu) Yllätyin positiivisesti! Elokuva oli erittäin viihdyttävä ja aikaisemmassa elokuvassa turhakkeiksi jääneille hahmoille saatiin tässä jotain järkevää tekemistä. Hiddleston on mielestäni yksi leffan kantavia voimia ja näin ollen leffan mielenkiintoisinta antia. En nyt lähde tässä koko elokuvaa purkamaan, mutta sen sanon, että kyllä kestäisi useammankin katselukerran.

Pidän yleisesti sarjakuvafilmatisointeja lähinnä sarjakuvan eräänlaisina "kuvituksina" en niinkään itsenäisinä elokuvina. Uskon itse pitkään marvelin sarjakuvia lukeneena saavani paljon enemmän irti näistä rainoista, kuin esimerkiksi asiaan vihkiytymättömät ystäväni. Katselen siis näitä aina vähän omassa kontekstissaan :)

Tulipa vuodatus...Anteeksi!

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Reply #407 on: 25.11.2013 klo 22:13:46 »
Pidän yleisesti sarjakuvafilmatisointeja lähinnä sarjakuvan eräänlaisina "kuvituksina" en niinkään itsenäisinä elokuvina.

Niin tuntuu Marvelkin (tai vielä enemmän oikeastaan Fox) pitävän, mikä on itselle vähän ongelma: minä kun katsoisin mieluummin ihan hyvin kirjoitettuja, toimivia elokuvia. Ja antaisin niiden sarjakuvien toimia itsensä kuvituksina.

Mutta onhan niitä toki ollut hyviäkin, esimerkiksi juuri Avengers oli nimenomaan elokuva. Ja silti ehkä jossain mielessä vieläpä uskollisin alkuperäisten Kostajien meiningille ja fiilikselle.

Kukin tietysti tavallaan ja kaikille lie ainakin jotakin mieluista, kun tarjontaa on näinkin paljon.

nowatar

• Jäsen
« Reply #408 on: 27.11.2013 klo 16:43:23 »
Niin tuntuu Marvelkin (tai vielä enemmän oikeastaan Fox) pitävän, mikä on itselle vähän ongelma: minä kun katsoisin mieluummin ihan hyvin kirjoitettuja, toimivia elokuvia. Ja antaisin niiden sarjakuvien toimia itsensä kuvituksina.

Jep! Olen toki samaa mieltä. Fox studion supersankarielokuvat ovat olleet kyllä allekirjoittaneen mielestä järjestäen aikamoista roskaa (varsinkin X-men-filmatisoinnit) mutta Marvel yksinään on onnistunut tuottamaan huomattavasti laadukkaampaa jälkeä (ei tosin virheetöntä).

Avengers menee kyllä minun kirjoissani (kaikessa viihdyttävyydessäänkin) silti tuonne ns. kuvituksen puolelle mutta toisaalta tämä on vain makukysymys :)

Ja aivan kuten Toni mainitsi jo aijemmin, niin näistä leffoista paistaa selkeästi se, että tekijöiden perimmäinen tarkoitus on ollut irroitella ja pitää hauskaa. Vaikka sarjakuvista saa toki myös "vakavampaa" viihdettä on mielestäni tällainen iloittelukin toisinaan paikallaan. Varsinkin jos se tehdään niinkin onnistuneesti kuin Avengerssissa ja Thor: The Dark Worldissa.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Reply #409 on: 27.11.2013 klo 19:29:56 »
Joo, toki. Irroittelu on kaikin puolin jees kun se ilo siitä vaan välittyy katsojillekin.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Reply #410 on: 01.12.2013 klo 20:31:30 »
Tuli käytyä katsomassa Thor eilen (ja 20.00 esitysaika oli kyllä per......... etenkin kun luulin että joudun 30 minuuttia istumaan siellä kun bussit ei kulje sopivasti (otin mukaan yhden Mustis-spessun luettavaksi) mutta lopulta istumista ei tullut kuin n. 15 minuuttia)  ja ihme ja kumma kun sali tuli täyteen (käytännöllisesti katsoen sillä vapaita paikkoja ei ollut kuin jokunen ja itse olin rivillä 6 paikka 1ssä eli ei ihanteellinen paikka) vaikka leffa on ollut teatterissa jo jonkun aikaa.

Leffa itsessään oli oikein hyvä (mitä nyt Thorin ja Jane Fosterin Asgårdin järven rannalla olo oli kuin Star Wars Episode 2sta tai 3sta lainattu) ja toimintaa ja juonenkäänteitä riitti alusta loppuun, edelleenkin mentiin aika scifistisesti (mm. Asgårdin vahdeilla oli sarjatuliaseita ja jonkinsortin sinkoja), huumoriakaan ei oltu unohdettu (aika runsaasti sitä viljeltiin) ja näyttelijät (pääosin tutut Thor 1stä) tekivät työnsä hyvin. Stan Leekin vilahti hullujenhuoneella.

Oliko lopussa vielä jotakin Collector-kohtauksen jälkeen? Itse lähdin tuon jälkeen pois ja lopputekstit jäivät vielä pyörimään.

Kolmas leffa tämän vuoden aikana (ja neljäs reilun vuoden sisään) katsottu jossa pääosassa on Chris Hemsworth.
« Last Edit: 01.12.2013 klo 20:33:19 by X-men »
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Riffe

• Man of Tomorrow
  • Jäsen
« Reply #411 on: 01.12.2013 klo 21:24:51 »
Oliko lopussa vielä jotakin Collector-kohtauksen jälkeen? Itse lähdin tuon jälkeen pois ja lopputekstit jäivät vielä pyörimään.
Thor palaa maahan ja suutelee naistaan kiihkeästi. Keskeytti Fosterin ja kumppanien aamupalan sisääntulollaan.

Sitten vielä näytettiin jäämonsterin temmellyksiä urbaanissa ympäristössä lintuja jahtaamassa. Tätä kaveria olisi voitu hyvin hyödyntää S.H.I.E.L.D. -sarjassa minun mielestäni, kun kerta muutenkin keräsivät Lontoossa talteen osia joita elokuvan aikana sinne jäi.

Maisteri Outo

• Jäsen
  • (Ei tekstiä)
« Reply #412 on: 02.12.2013 klo 14:50:24 »
Sitten vielä näytettiin jäämonsterin temmellyksiä urbaanissa ympäristössä lintuja jahtaamassa. Tätä kaveria olisi voitu hyvin hyödyntää S.H.I.E.L.D. -sarjassa minun mielestäni, kun kerta muutenkin keräsivät Lontoossa talteen osia joita elokuvan aikana sinne jäi.

Tuskin nyt sentään olisi voitu. Sehän oli CGI-monsteri, eli aivan liikaa tv-budjetille, vaikka käsittääkseni SHIELDillä onkin keskivertosarjaa enemmän pätäkkää käytettävissä.

X-men

• Jäsen
« Reply #413 on: 02.12.2013 klo 19:39:57 »
Tuskin nyt sentään olisi voitu. Sehän oli CGI-monsteri, eli aivan liikaa tv-budjetille, vaikka käsittääkseni SHIELDillä onkin keskivertosarjaa enemmän pätäkkää käytettävissä.

Monessa sarjassa on käytetty CGItä, toisissa enemmän (esim. Terra Nova (kaatui kalleuteensa), Doc Who ja Spartacus) ja toisissa vähemmän (esim. CSIt jne) eli ei se hinta välttämättä ole este.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Reply #414 on: 07.01.2014 klo 08:16:14 »
uuden Thorin DVD/BluRay sisältö on vuotanut nettiin:

ALL HAIL THE KING - A MARVEL ONE-SHOT
    A BROTHERS JOURNEY - THOR & LOKI (PART 1)
    A BROTHERS JOURNEY - THOR & LOKI (PART 2)
    EXCLUSIVE LOOK - CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER
    SCORING THOR: THE DARK WORLD WITH BRYAN TYLER
    DELETED & EXTENDED SCENES: EXTENDED CELEBRATION SCENE
    DELETED & EXTENDED SCENES: JANE LEARNS ABOUT THE AETHER
    DELETED & EXTENDED SCENES: LOKI: THE FIRST AVENGER
    DELETED & EXTENDED SCENES: THOR AND FRIGGA DISCUSS LOKI
    DELETED & EXTENDED SCENES: DARK ELVES PREPARE FOR BATTLE
    DELETED & EXTENDED SCENES: EXTENDED VANAHEIM SCENE
    EXTENDED CELEBRATION SCENE COMMENTARY BY ALAN TAYLOR & KRAMER MOREGENTHAU
    JANE LEARNS ABOUT THE AETHER COMMENTARY BY ALAN TAYLOR & KRAMER MOREGENTHAU
    LOKI: THE FIRST AVENGER COMMENTARY BY TOM HIDDLESTON
    THOR AND FRIGGA DISCUSS LOKI COMMENTARY BY KEVIN FEIGE
    DARK ELVES PREPARE FOR BATTLE COMMENTARY BY KEVIN FEIGE
    GAG REEL
    THOR THE DARK WORLD AUDIO COMMENTARY

listan ensimmäinen herätti ensin ajatuksia Odinista, mutta sitten muistui mieleeni Ben Kingsleyn "salainen projekti" ja tämä kommentti IM3:sta:
KILLIAN: "They say his Lear was the toast of Croydon, wherever that is."
(Lear tietenkin viittaa Shakespearen "King Lear"-tragediaan)
t.Q

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
t.Q

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #416 on: 28.02.2014 klo 19:29:13 »
Thor 2 on ensimmäisen osan tapaan hyvin viihdyttävää supersankarimenoa.

Suurimmat ilonpilaajat ovat Anthony Höpkins, joka ei motivoidu "Minä olen Odin" -tasoisista repliikeistään ja Natalie Portman, jonka suoritus Friggan astuessa näyttämölle on koulunäytelmätasoa.

Suuret starat tarvitsevat ohjaajan, jolla on munaa sanoa, että nyt otetaan se "Minä olen Odin" niin monta kertaa, että se tulee vakuuttavasti.

Käsikirjoitusta tietysti näistä repliikeistä on syyttäminen, mutta kuuluuhan se asiaan, että käsis on huttua. Monestiko Loki vangitaan? Kerran joka elokuvassa...

Harmitti minua sekin, että sarjakuvissa ylpeät jumalat jenkkejä nöyristellen toteavat olevansa vain pitkäikäistä väkeä ja Malekith haltijoineen huiskivat piu piu -sädepyssyillään eivätkä ole maagista kansaa. Halvemmaksi tulee tietysti vääntää efektejä tietokoneella, kuin ohjastaa miekkataisteluja. Hieman elokuvassa kalisteltiin, muttei kovin tyydyttävästi.

Kaiken kaikkiaan leffa on kuitenkin hyvä, erityisesti aivan alkumetreillään. Supersankarileffojen kategoriassa tämä on 8,5 ja oikean maailman kategorioissa 6,5.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Reply #417 on: 12.03.2014 klo 17:08:03 »
en ole kiinnittänyt aiemmin asiaan huomiota joten liekö yleistäkin, mutta Thor2:n kotijulkaisussa SHIELD on suomennettu YPKVV..  8]

..ja siihenpä ne hyvät puolet suomi-teksteistä sitten jäikin.  :'(
t.Q

X-men

• Jäsen
« Reply #418 on: 12.03.2014 klo 19:48:48 »
en ole kiinnittänyt aiemmin asiaan huomiota joten liekö yleistäkin, mutta Thor2:n kotijulkaisussa SHIELD on suomennettu YPKVV..  8]

Eikös tuo YPKVV ole virallinen käännös tai ainakin vakiintunut kun on kolmisenkymmentä vuotta käytetty.

Tina DeMona

• Pervo Örvelö
  • Jäsen
« Reply #419 on: 12.03.2014 klo 21:07:57 »
Eikös tuo YPKVV ole virallinen käännös tai ainakin vakiintunut kun on kolmisenkymmentä vuotta käytetty.

Ainakin Iltasanomien tv-lehti esittää kulttuurillisen tietämyksensä ihmettelemällä jotain tyyliin "tuo S.H.I.E.L.D:hän tarkoittaa englanniksi Blaa Blaa Blaa, joten hyvä juttu etteivät täällä ole sitä suomentaneet!" tms.