Itte ei voi pistää loppuja esmes omasta kukkarostaan (tai sit vaikka hanurista)? (tai ehkä vois muttei pystyis ko se hanuri on auki?).
Mesenaatista en tiedä, mutta meillä tehtiin just yks Kickstarter-rahoitus (tai itse asiassa parikin - tosin nää ei olleet sarjakuvaa, ja me ollaan siis Britannian asukkaita), ja opin siinä seuraavaa:
Tavoite tarpeeksi alas. Eli ei kannata hakea kaikkea kerralla jos pelkää että kampanja ei vedä jengiä: hakee mieluummin rahaa erikseen käsikseen, erikseen piirrostyöhon ja erikseen painoon ja jakeluun - tai vain osaan näistä. Mieluummin tietysti viimeisiin osa-alueisiin, että on ajoissa jotain valmistakin. Ihan hyvin voi laittaa useamman kampanjan samalle teokselle.
Hyvä kampanja voi sitten ylittää tavoitteen reilustikin. Sitä ei ole kielletty.
Tutkii tarkkaan, miten pääsee samalle aaltopituudelle muiden Kickstarter-kamppisten kanssa. Porukka siellä antaa ihan periaatteesta toisilleen rahaa vastavuoroisuusperiaatteella. Ja siihen kuuluu myös vastata.
Näkyvyys! Vähintään muutaman päivän välein sivulle jotain uutta.
Sopivat palkinnot joka ikisestä maksuportaasta. Mitä hauskempia, sen parempi - mutta varaudu tekemään t-paitoja, mukeja, järjestämään tapaamisia (vaikka Skypellä sitten) ja keksimään kaikkea kivaa jokaiselle uudelle setelille joka tulee sisään.
Joku mesenaatti valmiiksi: puoliso, sukulainen tai ystävä, joka pystyy viime metreillä vinguttamaan korttia niin että kampanja toteutuu.
Mä olen myönteisesti yllättynyt siitä kuinka hyvin nää on toimineet. Mutta!!! Joukkorahoitus ei koskaan tuu korvaamaan perinteistä julkaisutoimintaa eikä sitä saa siihen suuntaan pakottaa, se on tapa laajentaa tarjontaa ja täyttää erilaisia kentän harmaita aukkoja, saada ulos matskua joka ei perinteisiin rahoitusmalleihin sovi. Mutta toistaiseksi vain just tietynlaista matskua - sellaista joka vetoaa joukkorahoitusjengiin.
Kivi