Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvataiteen tila  (Luettu 33658 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #30 : 20.01.2013 klo 15:04:01 »
Anteeksi, mutta en ymmärrä mitä tarkoitat tuossa?

Tekotaidetta eli itsepetosta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #31 : 20.01.2013 klo 15:14:34 »
Luulisi myös että jokaista taiteilijaa kiinnostaisi saada mahdollisimman paljon ymmärtävää yleisöä.
Olen vähän sitä mieltä että motiiveja ja tavoitteita puuhastelulla voi olla hyvin monia. Sitäkin on vaikea sanoa että millainen työ tai tekeminen sitten edistää ja kehittää tai vastaavasti rappeuttaa taiteen tilaa. 
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 011
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #32 : 20.01.2013 klo 16:32:20 »
Olen jo ajat sitten avartanut itseäni ihan liikaa, kun olen kyvytön tunnistamaan sitä, mitä kutsutaan tekotaiteeksi.

Sen sijaan näen tarjolla runsaasti erilajisia teoksia, joita voisi moittia kiteytymättömyydestä, laiskuudesta, tai hengettömästä kopioinnista. Nuoruusvuosien jälkeen en ole osannut siitä kauheasti suuttua. Huono on vain huonoa, ei enempää.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #33 : 20.01.2013 klo 18:33:18 »
Olen vähän sitä mieltä että motiiveja ja tavoitteita puuhastelulla voi olla hyvin monia.
Joo. Itekin olen puuhastellut kaikenlaista "avantgardistista". Ja ihan sanonutkin etten halua suosiota... Mutta siinä Malmperin kirjoittelussa oli enempi kyse korkeakulttuuri vs. massat asettelusta.

Sitäkin on vaikea sanoa että millainen työ tai tekeminen sitten edistää ja kehittää tai vastaavasti rappeuttaa taiteen tilaa.  

Eiköhän se taiteen tila ole aina pysynyt samankaltaisena.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2013 klo 18:41:33 kirjoittanut J Lehto »

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 228
  • Haddadaa
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #34 : 20.01.2013 klo 22:06:12 »
En nyt kyllä noin vahvasti tulkitsisi.

Ja vahvemmalta se nyt näyttää kuin tarkoitinkaan.

Laitoin omaan blogiini tuon saman tekstin kun aikaisempaan viestiin kirjoitin. Siellä kävi Ilkka Malmberg kommentoimassa, että: Taas kävi näin. Kaikki puhuvat nykymusiikin "ymmärtämisestä", kun minä kirjoitin sen "aukenemisesta". Ja sitten ihmetellään, miksi vaadin ymmärtämistä.

Pitää nyt hetki sulatella aukenemisen ja ymmärtämisen eroa ennen kuin muuta lausun.

K.Huitula

  • Jäsen
  • Viestejä: 178
  • Mutta huumori - se se vasta hauskaa on.
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #35 : 20.01.2013 klo 22:07:14 »
Malmberg oli rehellinen ja kertoi että ei oppinut ymmärtämään Saariahon sävellystä tai atonaalista musiikkia vaikka mielestään tosissaan yritti. Asiantuntijoiden opastus on toki plussaa, mutta tulkitsin sen kirjoituksen myös niin että hän aprikoi sitä, mitä nykytaiteen ymmärtäminen (tai ymmärtämisen esittäminen) lopulta on.

Eikös tuossa ihan lähtökohtainen virhe ole ollut juuri se, että on yritetty "ymmärtää" taidetta. Taidettahan ei varsinaisesti voi ymmärtää, vaan se täytyy kokea. Musiikki on erityisen hyvä esimerkki koska kyseessä on jo peruslähtökohdiltaan niin abstrakti asia (ja nimenomaan instrumentaalinen musiikki, jossa ei ole edes lyriikoita joiden avulla kuulijaa voidaan tietoisella "pinta"tasolla johdatella tiettyihin tunnetiloihin. Siis toisin sanoen ei pelkästään rautalangasta väännetä kuulijalle kuinka tämän tulisi kokea ja tuntea kyseinen musiikkiesitys...). Mikä on mielestäni myös ihan keskeinen syy yleisestikin miksi instrumentaalinen musiikki ei ole yleisön keskuudessa yhtä suosittua ja hyväksyttyä  kuin "populaarimusiikki"; koska keskiverto kalle kaduntallaaja ei ole varma miten hänen tulisi kokea se, koska sitä ei edes sanoituksella hänelle millään tavoin selitetä. Atonaalinen ja muu vastaava vähän kokeilevampi musiikin muoto vielä kärjistää asiaa, koska se tuo kuulijan tietoisuuteen aivan uuden tunnekokemuksen, johon hänellä ei todennäköisesti ole mitään edeltäviä yhtymäkohtia, mikä taas saattaa herättää kuulijassa jopa uuden asian kohtaamiseen liittyviä pelkotiloja; ei siis ole psyykkisiä "välineitä" käsitellä ennenkokematonta asiaa. Omalta kohdaltani olen kokenut asian henkilökohtaisestikin niin, että tietty "kokeilevampi" musiikki on alunperin kuulostanut vieraalta, jopa epämiellyttävältä, mutta 10 vuotta myöhemmin on aivan toisella tavoin kokemuksen myötä oppinut löytämään siitä aivan uusia tasoja ja sitä on alkanut suorastaan rakastamaan. Ja hiljalleen juuri saman musiikin kokeekin täysin eri tavoin, "ymmärtää" (siis kokee) esim. vieraampien sävellajien tuoman kontrastin suhteessa länsimaiseen diatoniseen perinteeseen jne.
Mutta sehän ei tapahdu itsellään, vaan oikeasti myös vaatii todellista halua "ymmärtää" itselle vieraita asioita, siis halua oppia kokemaan niitä syvemmällä tasolla, kuin se ensisijainen pintataso joka on se ensimmäinen vaihe kohdatessa uuden kokemuksen. Ja siltikään se ei tapahdu hetkessä, vaan vie aikaa. Käytyään läpi hyvin erilaisia kokemuksia alkaa nähdä asioita hiljalleen eri näkökulmista. Ja sehän ei pääty tiettyyn pisteeseen, vaan on jatkuva prosessi.

Ja koska tässä nyt kuitenkin on kyse sarjakuvasta, niin sama tietysti pätee myös siihen.
www.fantacore.com - Fantacore Media
www.lemminki.fi
www.huitula.com - Sarjakuva, elokuva, animaatio & visual design

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #36 : 21.01.2013 klo 11:55:03 »
Vai aukeamisesta. Että jokin voi aueta jos sen kokee oikein. Mutta silti sitä ei tarvitse ymmärtää... ??? Niin kaipa tuo juuri on sitä taiteen intuitiivista kokemista, elämystä. Ja taideteosko ei voi olla tyhjä, kokemusta tuottamaton?

Ja koska tässä nyt kuitenkin on kyse sarjakuvasta, niin sama tietysti pätee myös siihen.
Minulla on se rajoite että odotan sarjakuvan olevan viesti. Siis enemmän viesti kuin kiteytetty tunnelataus tms. Musiikki on helpompaa kun en ole pitänyt itseäni musikaalisena en ole yrittänytkään sitä ymmärtää. Enkä pitää sellaisesta musiikista josta en pidä. Kuuntelen kyllä montaa sorttia instrumentaalia, ja ylipäätään aika vähän sanoituksia, jotka useimmin ärsyttää enemmän kuin koukuttaa tai tuottaa mielihyvää.

Eiköhän se taiteen tila ole aina pysynyt samankaltaisena.
Meinaatko siis että sarjakuvataiteessa ei ole nytten enempää eikä vähempää kokemista kuin siinä oli, sanotaanko vaikka, 30 vuotta sitten?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #37 : 21.01.2013 klo 17:22:47 »
Meinaatko siis että sarjakuvataiteessa ei ole nytten enempää eikä vähempää kokemista kuin siinä oli, sanotaanko vaikka, 30 vuotta sitten?

En usko että minään ajanhetkenä prosentuaalinen kompositio yhdentekeviin, hyviin ja nerokkaisiin muuttuu sanottavammin. Millään alalla.

Omasta perspektiivistäni sarjakuva ei ole lähimainkaan siinä määrin innostava asia kuin 1980-luvulla, mutta se johtuu iästäni. Sitä jotenkin vieraantuu ilmaisumuodon trendeistä ja aihepiireistä. Arvelisin silti että timanttia kamaa syntyy edelleenkin.

K.Huitula

  • Jäsen
  • Viestejä: 178
  • Mutta huumori - se se vasta hauskaa on.
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #38 : 21.01.2013 klo 21:15:48 »
En usko että minään ajanhetkenä prosentuaalinen kompositio yhdentekeviin, hyviin ja nerokkaisiin muuttuu sanottavammin. Millään alalla.

Eihän mikään tässä maailmassa ole täysin stabiilia, vaan kaikki on jatkuvassa muutoksen tilassa, ihan varmasti myös taiteen tila.. Varmasti jo kivikaudella osa luolamiehistä piirteli luoliensa seiniin aika huonon näköisiä biisoneita, ja joku piirsi ne paljon paremmin tai taiteellisemmin. Ja vaikka edelleen voisi osan taiteesta arvioida olevan (vaikka aivan samassa prosentuaalisessa suhteessa kuin silloin) huonoa tai nerokasta, niin taiteen "tila" on siitä huolimatta muuttunut ja kehittynyt. Ja muuttuu koko ajan.
Suomalaisen sarjakuvan kentässä voisi sanoa sarjakuvataiteen tilan muuttuneen viimeisen 10-15 vuoden aikana suuresti jo siinä, että tekijät ovat päässeet nauttimaan taiteen apurahoista. Taiteen tilahan ei tarkoita ainoastaan sisäistä tilaa, vaan kaikkea sitä ympäröivää tilaa, ja kaikkia niitä tekijöitä jotka siihen vaikuttaa.

Omasta perspektiivistäni sarjakuva ei ole lähimainkaan siinä määrin innostava asia kuin 1980-luvulla, mutta se johtuu iästäni. Sitä jotenkin vieraantuu ilmaisumuodon trendeistä ja aihepiireistä. Arvelisin silti että timanttia kamaa syntyy edelleenkin.

Eiköhän se ole täysin luonnollista että suhtautuu mihin tahansa ilmaisumuotoon eri tavoin kuin nuorena, tai muutaman vuosikymmenen jälkeen? Mutta trendeistä vieraantuminenhan on ainoastaan positiivinen asia, eikö taiteessa jos missä kyse ole nimenomaan siitä että (niin tekijät kuin kokijatkin) kulkevat nimenomaan omaa tietään, oman näkemyksensä mukaan. Ja trendeissähän kyse on enemmänkin juuri päinvastoin siitä, että ei ole omaa mielipidettä eikä näkemystä, vaan kuljetaan muiden perässä yleisen mielipiteen mukana.

"Aihepiireistä" vieraantuminen taas pikemminkin kuulostaa vain siltä, ettei ole ollut kiinnostusta, viitseliäisyyttä, aikaa (tms.) perehtyä aiheeseen. Koska aivan varmasti sarjakuvan kentässä löytyy aihepiirejä aivan minkälaiseen makuun tahansa, tänä päivänä varmasti vielä enemmän kuin koskaan aiemmin.

Minulla on se rajoite että odotan sarjakuvan olevan viesti. Siis enemmän viesti kuin kiteytetty tunnelataus tms. Musiikki on helpompaa kun en ole pitänyt itseäni musikaalisena en ole yrittänytkään sitä ymmärtää. Enkä pitää sellaisesta musiikista josta en pidä. Kuuntelen kyllä montaa sorttia instrumentaalia, ja ylipäätään aika vähän sanoituksia, jotka useimmin ärsyttää enemmän kuin koukuttaa tai tuottaa mielihyvää.

Niin, kyllähän musiikki kuitenkin toimii eri tasolla kuin sarjakuva, jo pelkästään siksi että sarjakuvassa (yleensä) teksti on tärkeä osa sitä, ja tekstistä jotenkin paljon luonnollisemmin pyritään löytämään jonkinlaista "viestiä", loogisuutta, selkeyttä yms. Siinä mielessähän se ei toimi musiikin tavoin yhtä emotionaalisella tasolla, vaikka siihen pyrkisikin.
www.fantacore.com - Fantacore Media
www.lemminki.fi
www.huitula.com - Sarjakuva, elokuva, animaatio & visual design

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #39 : 21.01.2013 klo 22:58:53 »
"Aihepiireistä" vieraantuminen taas pikemminkin kuulostaa vain siltä, ettei ole ollut kiinnostusta, viitseliäisyyttä, aikaa (tms.) perehtyä aiheeseen. Koska aivan varmasti sarjakuvan kentässä löytyy aihepiirejä aivan minkälaiseen makuun tahansa, tänä päivänä varmasti vielä enemmän kuin koskaan aiemmin.

Aivan oikein, olen aina ollut laiska, ja nykyään tyydyn sanomalehtien ja lainakirjastojen tarjontaan. Timangia kamaa varmaan tehdään, mutta en jaksa ruveta kaivamaan sitä esiin. Tahdon sen lautasella eteeni.

Mutta sepä se on sitä kalkkeutumista. Nuorempana on synkassa oman aikansa kanssa, kaikki on uutta ja hohdokasta, omassa sisimmässä kajahtelevaa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2013 klo 23:01:16 kirjoittanut J Lehto »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 332
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #40 : 03.04.2013 klo 18:00:23 »
Kvaakkilainen Tosa kirjoitti hienosti tuolla kvaakin osiossa  Näytä sarjakuvakokoelmasi. Hän hieman sivusi itse keskusteluosion teemaa hetkeksi, mutta puhui kyllä asiaa.  Varsinkin seuraava lause mitä Tosa sanoi jäi mieleeni:

"Sen olen huomannut että kiihtyvällä vauhdilla sarjakuvat muuttuvat divarien silmissä roskalehdiksi eikä niitä huutonetissäkään saa kaupaksi joten samojen lehtien kanssa saa kiertää divarista toiseen että niistä pääsee eroon. Divarien arvostamissakin lehdissä tulee hinnat alaspäin huutonetissä jatkuvasti ja yhä enemmän niitä tulee myyntiin. Divareissa niistä vielä saa vaihdossa useimmiten paremmin kuin huutonetissä mutta näkee aika paljon lehtiä jotka on vienyt divariin olevan siellä vielä parikin vuotta myöhemmin. Huomaa todeksi sen mitä divareissa valitellaan: keräilijät ovat jo kaikki vanhempaa polvea ja nuoria ei sarjikset kiinnosta. Täytyy kyllä sanoa että ei muistu mieleen koska olisin divarissa viimeksi selannut lehtiä niin että siellä olisi ollut nuoria tekemässä samaa hommaa. Ehkä nuoria keräilijöitäkin löytyy paljon mutta tekevätkö he sitten ostoksensa pääasiassa netissä?"
Tuo kaikki on totisinta totta nykyään.

Siksi monet Divarit eivät todellakaan mielellään ota kaikenlaista sarjakuvaa vastaan, vaan ovat hyvin valikoivia. SIllä sarjakuva ei enää myy samalla tavalla kuin kulta-aikoina 1970-1980 luvuilla. Vielä 1990-luvulla oli sellaista hyvää aikaa, mutt 2000-luvulla alko syöksykierre pikku-hiljaa. Ei ryminällä vaan pienen harppauksin tähän, missä nyt olemme tänä päivänä. Divarit maksavat tosi vähän enään sarjkuvista mutta myyvät suurella voitolla ( ei ehkä enään nykyään). Täällä Helsingissä ei oo enää  kuin 2-3 varteenotettavaa liikettä, minne voisi kuvitella tarjoavansa jotain arkistojensa aarteita.
Ikävää, mutta minusta sarjakuva tulee tulevaisuudessa olevaan tietyn tyyppisten pienten piirien ja undferground maailman marginaalista herkkua.
Nyt jo ikääntyneet sarjispiirtäjä ja kirjoittaja legendat tulevat poistumaan näyttämöltä 10-15 vuoden kuluessa. Tosi surullista.  Mitä arvokasta meille oikeastaan enään jää perinnöxi?  Nykypiirtäjistä suurinosa on sellaista tusinaheikkejä, joita kasvaa joka puun oksalla. Tähän kastiin kuuluu minusta suurin osa jenkkiläisistä supessankari piirtäjistä jne. Liukuhihna kamaa joka on nähty ja koettu. Ei mitään uutta taivaan alla.

ps. ...valvojat ja ylläpitäjät voivat siirtää  viestini johonkin, mihin tämä sopii, sillä en oikein tiennyt mihin tän laittaisin. En voinut laittaa näytä sarjakuvakokoelmasi osioon, vaikka siinä Tosa hieman puhui tästä samasta aiheesta.
« Viimeksi muokattu: 03.04.2013 klo 18:04:04 kirjoittanut Orjan May »

matkamies

  • taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Viestejä: 621
  • Ukon lapset
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #41 : 03.04.2013 klo 22:09:38 »
Mitä mitä, moista pessimismiä!

Näin nuoremman polven edustajana minusta näyttää paremminkin että etenkin suomessa tämä homma alkaa vasta hiljakseen nousta kunnolla pinnalle, jopa niinkin että kaltaiseni tusinaheikkikin saa jotain julkaistuksi, mikä todennäköisesti olisi ollut vaikeampaa menneinä vuosikymmeninä. Netin kautta löytyy kontakteja lisää ja täällä peräkorven keskelläkin voi olla sarjakuvaharrastajana tarvitsematta muuttaa lähimpään isoon kaupunkiin.

Muutos on varmasti menossa, eletäänhän sitä erilaisessa maailmassa monessakin mielessä, mutta ei sarjakuvista ole kyllä tulossa mikään marginaali-ilmiö. Toiveikkaasti olen jopa sitä mieltä että ehkä viimeinkin kotimaassa tehdyt sarjakuvat ovat murtautumassa laajempienkin kansanosien iloksi ja harrastukseksi täällä suomen maassa.

Viltuska

  • Jäsen
  • Viestejä: 57
  • Ruma kääpiö jättiläisten harteilla.
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #42 : 04.04.2013 klo 08:40:43 »
Mitä mitä, moista pessimismiä!

Näin nuoremman polven edustajana minusta näyttää paremminkin että etenkin suomessa tämä homma alkaa vasta hiljakseen nousta kunnolla pinnalle, jopa niinkin että kaltaiseni tusinaheikkikin saa jotain julkaistuksi, mikä todennäköisesti olisi ollut vaikeampaa menneinä vuosikymmeninä. Netin kautta löytyy kontakteja lisää ja täällä peräkorven keskelläkin voi olla sarjakuvaharrastajana tarvitsematta muuttaa lähimpään isoon kaupunkiin.

Muutos on varmasti menossa, eletäänhän sitä erilaisessa maailmassa monessakin mielessä, mutta ei sarjakuvista ole kyllä tulossa mikään marginaali-ilmiö. Toiveikkaasti olen jopa sitä mieltä että ehkä viimeinkin kotimaassa tehdyt sarjakuvat ovat murtautumassa laajempienkin kansanosien iloksi ja harrastukseksi täällä suomen maassa.

Samaa mieltä. Parantumattomana pessimistinä tietenkin ajattelin järjellisesti, että kaikki menee päin helvettiä globaalisti ja pian elämme koneen orjina kaikki dystooppisessa teknokratiassa. Silti on sellainen perusteeton pohjviba, että ainakin sarjispuolella pinnan alla kuplii aina jotain uutta. Tietenkin kaiken piratisoituminen tekee kaikesta taiteesta ja viihteestä vähemmän kannattavaa, mutta luotankin että toiminta pysyy vahvana etenkin ruohonjuuritasolla vaikka isot jättiläiset kuolisivatkin pois. Tekisi mieli huutaa "sarjakuva on kuollut, eläköön sarjakuva!" Mutta sisäinen realisti sanoo että kohta tässä kaikki ollaan nahkurin orsilla paitsi Kataisen Jyde ja Wahlroosin Nalle.
villevuorinen.tumblr.com

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #43 : 04.04.2013 klo 09:19:20 »
voi kumpa saataisiin edes se teknokraattinen dystopia...olisi merkittävä parannus maailmantilaan.

Ihailen Matkamiehen tulkintaa ja tavallaan ymmärrän sitä. Se että ko.kirjoittaja itse lukeutuu siihen tekijäkaartiin mitä itse pidän raikkaimpana ja eniten vereslihalla tehtynä uutena kotimaisena sarjakuvana vuosiin  ja kaveri itse kuittaa tusinaheikkiytenä on kokonaan toinen asia.

toisaalla tuli syytä ottaa mustaa maalia, iso suti ja etsiä valkoinen seinä johon vetää rasti. Tämä kirjoitus pysähdytti:
Tämä ei nyt enää suoranaisesti liity tähän aiheeseen vaan on vastaus Vainion edelliseen vastaukseen.

Tampereen sarjakuvafestareilla isojen kustantamojen asiantuntijoiden näkemys oli juuri päinvastainen että nettimyynti lisääntyy entisestään ja oikeille kirjakaupoille koittaa entistä vaikeammat ajat. Se on nähtävissä jo nyt siinä että pienet kirjakaupat menevät konkkaan, Suomalainen kirjakauppa vähentää kirjojen osuutta myymälöissään, sarjakuvien osuus kirjakaupoissa vähenee muita painotuotteita nopeammin koko ajan.

Oma näkemykseni Tampereen festareiden jälkeen oli että harrastajat ovat aika väsyneitä koko alaan. Vanhoilla harrastajilla on jo hyllyt täynnä ja kokoelmaa siinä määrin että riittää luettavaa koko loppuelämäksi. Oma ikäpolveni edustajat (30-40-vuotiaat jotka vielä jokin aika sitten olivat se kaikista ostokykyisin ja aktiivisin osa) ovat keksineet muuta puuhaa ryhtyen rokkitähdiksi, levykeräilijöiksi tai hankkineet lapsia. Näitä nuoremmilla on ihan omat systeemit joita en esimerkiksi itse pysty ymmärtämään. Luetaan netistä, ladataan sähkökirjoja, on uudenlaisia (omasta mielestäni typeriä ja huonosti tehtyjä) sisältöjä eikä heitä tunnu hyvin tehty perinteinen sarjakuvakirja suuremmin liikuttavan.

Porukka jaksoi aika pitkään odottaa että tapahtuisi jotain jännää, mutta mitään ei sitten tapahtunutkaan...

Siinä oli mielestäni puettu monia kipukohtia oikein hyvin sanoiksi.

Sarjakuva ei kuole mihinkään ja ajoittain puskee ohi marginaalinsa. Sarjakuva paperisessa muodossa kansimateriaalista riippumatta alkaa näillä leveyksin sitä olla.
Sisältö ei katoa ja onneksi löytyy niitä jotka pakertavat.
jatkaen tuolta toisesta ketjusta:

Mutta sarjakuvakauppa, vinyylikauppa ja kirjakauppa joissa saa näpelöidä tulee vahvistumaan, luulen. Tää on yltiöoptimistista mutta koko mun elämän ajan mulle on kerrottu että punk kuoli 1978 ja silti on aina uusia skidejä jotka innostuu London Callingista siinä avattavassa vinyylimuodossa (sekänn ei joidenkin mielestä ollut punkkia vaan sell-out)

niitä uusia skidejä tulee jatkuvasti ja niille punk on uusi juttu tai siis sarjakuva.

Minä käyn useita kertoja viikossa tsekkaamassa muutamastakin paikasta sarjakuvahyllyn, Suomalaisen kirjakaupan tarjonta masentaa minua Fingerporeineen Jereineen ja bulkkitavaranaan mutta seinänaapurinsa Akateemnisen sarjakuvaosasto pursuaa myös omakustanteisia ja pienkustantamojen antia eikä ilmeeni keskimäärin siitä naaraselefantin genitaalialueen rahvaanomaisesta ilmaisusta eroa sen enempää yli 80% ajasta.

Sarjakuvatarjonta on olennainen osa taiteen tilaa.
Sarjakuva on taidetta ja monille ,minusta lähinnä heikkolahjaisille reppanoille, meidän on pönkitettävä sen statusta taiteena joka ansaitsee korkeakulttuuriset raamit, suitsuketta ja mirhamia, satapäisen gospelkuoron huutamassa hallelujaa.

Tai siten ei.

Sarjakuva on taidetta, mutta sarjakuvatarjonta on yhä rajallista. Fyysisen tuotteen myyminen on tehty logistisesti kannattamattomaksi jo niiden isoille monikansallisille toimijoillekin.
Monelle tämä on yksinomaan ja ainoastaan hyvä asia, siitäs saavat riistokapitalistit.
Mutta tilalle ei ole toimivaa järjestelmää joka täyttäisi tyhjiön.
Nyt viittaan paitsi tukijärjestelmään, myös vielä suhteellisen lapsenkenkäasteella olevaan e/sähkösarjakuvaan ja niihin pienkustantajiin joilla ei isojen resursseja ole.

Itse voisin avautua siitä miten tässä maassa monenkin arvostetun tekijän kohdalla että ansionsa ovat apurahojen hakemisessa, ei sarjakuvan tekemisessä, usean oikeasti asiansa osaavan  jäädessä hyvä kun albumi parin vuoden välein johtuen siitä että elääkseen on tehtävä töitä ja apurahoja ei tipu ei herise.

Aiempi verataaminen punkkiin on osuva. On helppoa olla punk Helsingissä, Turussa tai Tampereella. On  skene, vertaisryhmät ja määritelmä mitä on "aito punk"
Mutta se Toijalan ainoa yksinäinen punkkari?
Se on PUNK.

Nämä kaverit, niin tässä maassa kuin euroopassa jenkeissä aasiassa missä ikinä, tekevät sitä sarjakuvaa jonka sisältö toimii ja laulaa ja lumoaa.
 Oli se sitten komediaa, tragediaa, vitsejä tai paatoksellisuutta, ihan lajityypistä riippumatta.

Ja niiden muutamien harvojen takia jaksan raahata itseni sinne sarjakuvahyllyille kirja-ja erikoisliikkeisiin, tehdä hankintaesityksiä kirjastoihin.

Määrällisesti en montaa kokonaismassasta löydä jotka olisivat minun tai kenekään vaivan arvoisia.
Mutta niitä on ja tulee lisääkin, osin johtuen että osa ei tajunnut odottaa jotain jännää tapahtuvaksi vaan tekevät sarjakuvaa jonka haluaisivat lukea mutta jota ei ollut vielä...se riittää.

Optimisminä tuota minun on vaikea nähdä.


pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #44 : 04.04.2013 klo 10:13:26 »
Minä käyn useita kertoja viikossa tsekkaamassa muutamastakin paikasta sarjakuvahyllyn, Suomalaisen kirjakaupan tarjonta masentaa minua Fingerporeineen Jereineen ja bulkkitavaranaan

Käsittääkseni jopa ns. Underground-Pikkufingerporilla on ollut vaikeuksia joissain kirjakaupoissa, koska siinä on niin paljon muita, outoja ja ihmeellisiä sarjakuvia. Masentaa tuollainen minuakin.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti