Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvataiteen tila  (Luettu 33657 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

veronmaksaja

• Tienaamassa
  • Jäsen
Vs: Sarjakuvataiteen tila
« Vastaus #105 : 19.05.2013 klo 14:05:58 »
Eipä tule yhtään oikeasti hyvin käsikirjoitettua suomalaista sarjakuvaa mieleen. (Mikä siis on eri asia kuin onnistunut sarjakuva.)

Vaikutat olevan sellaisessa vauhdissa, että se on ihan sama mitä tähän ehdotan. Siksi en ehdota mitään, vaan ilmoitan, että mielestäni mm. seuraavat suomalaiset sarjakuvat ovat hyvin käsikirjoitettuja:

Ville Ranta: Sade
Kuvataan sujuvasti usean henkilön suhdetta suureen muutokseen. Yhdellä muutos on helpotus, toisella maailma romahtaa ja kolmas tarvitsee aikaa päästäkseen irti menneestä. Liikkuu henkilö- ja yhteiskuntatasolla. Lisäksi itse sade pakottaa tekemään tulkintoja.

Petri Hiltunen: Ontot Kukkulat
Peikkojen luonne, maailma ja historia onnistutaan kuvaamaan hienosti ihan vain hahmojen toiminnan kautta. Henkilöhahmojen keskinäinen, albumia edeltäneen ajan historia vaikuttaa heidän nykyiseen toimintaansa ilman turhia selittelyjä. Tekee mieli melkein sanoa, että realistinen.

Petteri Tikkanen: Kanerva ja yks juttu

Lukurakenne toimii. Se antaa tilaa rakentaa kohtauksista kokonaisia, kun uuteen tilanteeseen lähdetään aina vähän nurkan takaa. Loppukohtauksen kunnianosoitukset ninjapuvuissa hienosti pohjustettu etukäteen. Karkaa ongintakohtauksessa vähän lapasesta, mutta lasten todellisuudessahan siinä eletään.

Tommi Hänninen: Konrad Orbiter

Se takauma äänivalokuvia katsomalla!

Muitakin hyviä löytyy. Hiltusen lyhyissä on useitakin onnistuneita. Timo Varpion jutut. Anna Sailamaan dialogi esim. Päin näköä! -kokoelman lyhyessä jutussa aivan huikeaa. Pynnösen Unikurkialat. Eikä myöskään pidä väheksyä Juban Minervoiden kässäreitä, vaikka niissä melko tarkkaan oppaiden mukaan mennäänkin.
Iltaisin pukeudun viittaan.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #106 : 19.05.2013 klo 14:13:28 »
Onko sarjakuvalla kaupallista potentiaalia ikinä (ellei se ole strippisarja)?

Jos sen tekijä on Mauri Kunnas, ja aiheena maailman tunnetuin pop-yhtye, niin joo. Muuten ei.

Vaikka niitä parempia albumeita ei olisi ollut julkaistavaksi, niin olivatko nuo riittävän hyviä albumeita?

Riittävän hyviä mihin? Julkaistavaksi? Taatusti. Tai no ei ehkä sun mielestäsi, kun ne eivät ole eurohumppaa.

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #107 : 19.05.2013 klo 22:09:43 »
Täytyy myöntää, että Tohtorin vastakommentti lensi täysin yli hilseen. Jos tuolla listalla ei ollut lukuisia tasokkaita sarjakuvia, niin sitten ei sellaisia maailmankaikkeudessa ole olemassakaan.

Mitä kaupalliseen menestykseen tulee, niin varmoja tietoja ei kustantajista välttämättä irtoa liikesalaisuuksia ajatellen, mutta koskapa tekijöiltä on julkaistu useita albumeja saman kustantajan toimesta, niin tuskin työt ovat ainakaan kaupallisia epäonnistumisia olleet. Ja onhan tuolla toisiinkin painoksiin ja ulkomaisiin julkaisuihin edenneitä töitä.

Ja ainakin Näkymättömät kädet, Piitles ja pari-kolme muutakin noista on ollut ihan julkisestikin erinomaisesti myyneitä tapauksia.

https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #108 : 20.05.2013 klo 11:42:37 »
Enpä kyllä minäkään ymmärrä väitettä, etteivät isot kustantamot julkaisisi laadukkaita sarjakuvia.
Kaikki riippuukin siitä mihin kriteeri isketään. Sanotaanko hyväksi sitä mikä tulee, vai kelpuutetaanko hyväksi vain se mitä toivotaan. Ensimmäisen kriteerin valossa Tonin listalla on hyviä sarjakuvia, jopa sellaisia joita itsekin olen hehkuttanut.

Vaikutat olevan sellaisessa vauhdissa, että se on ihan sama mitä tähän ehdotan. Siksi en ehdota mitään, vaan ilmoitan, että mielestäni mm. seuraavat suomalaiset sarjakuvat ovat hyvin käsikirjoitettuja:
Arvasin että tästä tulee sanomista. Esim. Ranta ei käsikirjoita lainkaan kun kriteeriksi otetaan oppikirjamainen käsikirjoittaminen, silti Kajaani on mielestäni yksi parhaista kotimaisista sarjakuvista, jonka kerronta toimii. Omalla kommentillani tarkoitin käsikirjoitusta, jossa esim. sivujuonet on loppuun asti mietitty, symboliikka on kohdallaan ja hahmoista löytyy uskottavia ristiriitaisuuksia. Mutta tällaistahan ei saa edes sanoa, saati toivoa.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #109 : 20.05.2013 klo 14:33:59 »
Kaikki riippuukin siitä mihin kriteeri isketään...

...Omalla kommentillani tarkoitin käsikirjoitusta, jossa esim. sivujuonet on loppuun asti mietitty, symboliikka on kohdallaan ja hahmoista löytyy uskottavia ristiriitaisuuksia.

Luitko Päällystakin?
:D

K

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #110 : 20.05.2013 klo 14:41:43 »
Esim. Ranta ei käsikirjoita lainkaan kun kriteeriksi otetaan oppikirjamainen käsikirjoittaminen ... käsikirjoitusta, jossa esim. sivujuonet on loppuun asti mietitty, symboliikka on kohdallaan ja hahmoista löytyy uskottavia ristiriitaisuuksia.

Käy lukemassa tämä, jossa ihan rautalangasta asti väännetään, että kaikki on loppuun asti mietitty, teoksen symboliikka on kohdallaan ja hahmoista löytyy uskottavia ristiriitaisuuksia. Tekijänä on muuten juuri se sama Ville Ranta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #111 : 20.05.2013 klo 15:43:57 »
Itse olen enemmän Petterin ja Tonin linjoilla, laatua julkaistaan isojen ja pienten kustantamojen toimesta.

Ville Rannan Sateesta pidättäydyn linjassa tasan tismalleen päinvastaista kantaa kuin Jiksi ja jos minun jotain positiivista kyseisestä teoksesta pitäisi sanoa on se että sillä on faneja.
Minä en niihin lukeudu.

Mutta se on vain hyvä.

Tämä on se pointti jota minusta viimeksi Reima Mäkiseltä jäi käsittämättä.
Minusta kun sarjakuvataiteen tila ei ole miten tunnustettu sarjakuva on muitten taiteen alojen parissa, eikä edes siitä onko sarjakuvakerronnassa jotain uutta.

Tiedän hyvin mikä oli ketjun alkuperäinen lähtökohta siitä on edetty jo pitkälle.
Minusta visuaalinen kehitys ja loisto eivät jääneet menneeseen eivätkä odota tulevassa mutta aivan kuten sarjakuva on muutakin kuin vain visuaalista loistoa minusta Sarjakuvataiteen tila on monen tekijän summa:

-sarjakuvan määrällinen tarjonta, niin koti-kuin ulkomaisenkin
(sisältäen myynnin, kirjastolaitoksen)
-sarjakuvan määrällinen kysyntä
-sarjakuvan opetuksen määrä ja taso
-tyylisuuntien ja lajityyppien kirjo
-sarjakuvakritiikin määrä ja laatu
-sarjakuvantekijöiden asema, niin taloudellisesti kuin taiteellisestikin
(tämän viimeisen kohdan takia ne yhteisörahoitukset ja apurahat yms ovat osa yhtälöä)

Minusta tilanne Suomessa on monessa mielin ankeakin yhä, pahasti epätasapainossa.

Tilanne on kuitenkin paranemassa.

Petterin kommentti:
Jos sen tekijä on Mauri Kunnas, ja aiheena maailman tunnetuin pop-yhtye, niin joo. Muuten ei.
on haikean ironinen mutta turhankin lähellä raainta reaalimaailmaa.
Puhtaasti kaupallisessa mielessä tottakin.

Yleismaailmallisesti voidaan sanoa että sarjakuva on kriisissä mediakulutusnormin muuttuessa ja jako teknisesti eriarvoistuvaan kehitykseen on liikkeessä.
Sähköisten lukulaitteiden tulo ei suinkaan hävitä kokonaan olemassaolevia käytäntöjä mutta mahdollisuus niihin rajaantuu.

Tilanne on verrattavissa musiikkimaailman muutokseen, toisaalta internet mahdollistaa kenen tahansa nousun maailmantähteyteen, toisaalta hukuttaa massaan ja sirpaloituneeseen kenttään uudet tekijät ja varsinkin ns. alempien yhteiskuntaluokkien, eli köyhien, resurssit eivät sitten kasvakaan vaan päin vastoin.

Isompi virhe on ylläpitää taidesarjakuva/käyttösarjakuva klikkiä monine vivahde-eroineen ja korostaa kuinka toinen sarjakuva on lajityypin tai käytetyn tekniikan ansiosta "taidetta" ja toista ei mainita julkisesti lainkaan tai yksin vähättelevässä sävyssä.

Itse en ole lukenut sarjakuvallisessa mielessä ansiokasta tuotosta sen enempää Ville Rannalta kuin Jim Davisiltakaan (myönnän molempien tuotannoissa aivan uusimmat kokematta) mutta molemmat ovat osa sarjakuvataidetta.

Molemmilla on lukijansa ja faninsa, se etten itse kuulu niihin ei vie niiltä asemaansa.
Tätä asiaa kun ei hyväksytetä muilla.

Elinvoimaisessa sarjakuvakulttuurissa molemmille ja monelle muulle on tilaa.
Ihan siinä pisteessä ei olla vielä mutta onneksi on ihmisiä ja yhteisöjä jotka toimivat sen asian hyväksi.

Markkina-alueemme on toki pieni ja monesta kannattaa enemmän keskittyä asioihin joissa olemme jo päteviä ja tunnustettuja, lähes monen kymmenen vuoden historialla.
Historialle ja maantieteelle emme voi mitään, mutta kulttuurisesti voimme yrittää.

Minua ei voi optimistiksi mainostaa, silti olen näkevinäni kehitystä jossa sekä sarjakuva sähköisenä sisältönä kuin perinteisissä muodoissaan on laajentamassa sarjakuvakulttuuriamme.

Kotimaisessa sarjakuvassa jako on pitkälti yhä (vahvasti karrikoiden) : huumoristrippiä, runopoika/tyttösarjista, räkäpunkkia ja Petri Hiltunen.

mutta nyt on uusia tekijöitäkin, jopa uusia suuntauksia.

Itse toivon kehityksen jatkuvan ja monipuolistuvan.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #112 : 20.05.2013 klo 17:07:18 »
kaikki on loppuun asti mietitty, teoksen symboliikka on kohdallaan ja hahmoista löytyy uskottavia ristiriitaisuuksia. Tekijänä on muuten juuri se sama Ville Ranta.
Ranta mulle itse sanoi ettei tiedä käsikirjoittamisesta mitään. Siis oppikirjamaisesta käsikirjoittamisesta. Enkä pidä Sateesta. Minusta se on haahuileva ja yksioikoinen ilman selkeää sanottavaa. On silläkin tietty hetkensä.

Luitko Päällystakin?
Melkein. Onko se sun alkuperäisteksti?

olen näkevinäni kehitystä jossa sekä sarjakuva sähköisenä sisältönä kuin perinteisissä muodoissaan on laajentamassa sarjakuvakulttuuriamme.
Tämä on sekä rikkaus että ongelma. Mitä enemmän nimikkeitä, sen vähemmän kullekin riittää ostajia. Kirjastot satsaavat jo nyt enemmän rahaa muuhun kuin painettuun kirjallisuuteen (mukaanlukien sarjakuva). Samalla kun yhä useampi uusi tekijä saa jalansijaa ja erilaiset ja erinäköiset teokset lisääntyvät, lukija- ja ostajakunnat kaventuvat. Samalla kun mangan ja perinteisen sarjakuvan rajoja kaadetaan, sarjakuva blokkiutuu yhä pienempiin genreihin. Jos tästä aikoo selvitä, ainoa mahdollisuus on hankkia maailmanlaajuinen lukijakunta juuri siitä omasta genrestä. Heidän tavoittamisensa onkin sitten toinen juttu.

Miha

• Vieras
« Vastaus #113 : 20.05.2013 klo 17:49:08 »
Pelialasarjikseni joukkorahoituskampanja alkoi, tein siitä ketjun tänne

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #114 : 20.05.2013 klo 19:04:14 »
Samalla kun yhä useampi uusi tekijä saa jalansijaa ja erilaiset ja erinäköiset teokset lisääntyvät, lukija- ja ostajakunnat kaventuvat. Samalla kun mangan ja perinteisen sarjakuvan rajoja kaadetaan, sarjakuva blokkiutuu yhä pienempiin genreihin. Jos tästä aikoo selvitä, ainoa mahdollisuus on hankkia maailmanlaajuinen lukijakunta juuri siitä omasta genrestä. Heidän tavoittamisensa onkin sitten toinen juttu.

Yleensä jos sarjakuva on tarpeeksi hyvä, lukijat muistavat tulla takaisin ja mainostavat sitä tehokkaasti eteenpäin. Eri asia sitten kuinka moni saa mainostettua sarjakuvaansa niin pitkälle, että sen lukijakunta kasvaa riittävän suureksi jotta puskaradio alkaa toimia. Ja vielä isompi haaste tehdä sarjakuva, joka ei hetkessä hautaudu bittiavaruuteen.

Eikä se välttämättä riitä että tekee hyvää sarjakuvaa. Itsestään pitäisi kuulemma tehdä nettijulkkis, joka on ulospäinsuuntautunut, mukava, pirteä ja katu-uskottava, sekä lukijoilleen idoli ja samaistumisen kohde jota halutaan aktiivisesti tukea jos hän käytöksellään ansaitsee palvonnan. Mutta kuinka moni historian piirtäjänero (tai nero ylipäätään) on ollut ekstrovertti?

No, itse luen montaa nettisarjista ilman sen suurempaa palvomista, en oikein edes pääse sisään sosiaaliseen mediaan, joten olen aika lailla ulkopuolella nykyisestä fanituskulttuurista. Mutta se taitaakin olla nuoremman polven juttu, ei 30-vuotiaille ikälopuille.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #115 : 20.05.2013 klo 20:30:45 »

Melkein. Onko se sun alkuperäisteksti?

On. Siinä ei oo kai sanaakaan Gogolilta, vaan pointti on kertoa sama tarina toisesta näkökulmasta.

Tää idea itse asiassa lähti siitä, että Gogol oli Päällystakkia kirjoittaessaan kaksikymppinen, nuoruutensa tunnossa, ja täynnä monisanaista nerouttaan. Seurauksena oli novelli, joka oli juuri niin rönsyilevä kuin venäläinen proosa yleensäkin, ehkä enemmänkin, ja multa itseltäni meni varmaan toistakymmentä lukukertaa (ekat jo ihan lapsena) ennen kuin tajusin, miten hyvä tarina se on. Tästä looginen seuraava askel oli miettiä, miten tarinen opetus ja oivallus saataisiin helpommin ymmärrettävään muotoon, tavoittamaan ihmisiä joiden oikeasti pitäisi tää opetus lukea, ilman ryteikössä rämpimistä. Sitten vaan vesurilla oksastamaan, että pysytään asiassa. Gogol ivasi Akakia kun tämä oli niin vanha, varmaan ainakin yli neljänkymmenen - no niin minäkin olen, ja sympatiani olivat Akakin puolella. Siispä siirsin tarinan kulmaa niin että kertoja ja kokija vaihtui.

Jälkeenpäin tuntuu, että joillekin Gogol-diggareille se oli liian kaukana alkuperäisestä, ja oman kerronnan vaatijoille taas jo Gogolin nimi oli liikaa; tae siitä että kirjan on pakko olla Kuvitettu Klassikko. Sitä se ei kuitenkaan ole, lue rauhassa :D

Kivi
« Viimeksi muokattu: 20.05.2013 klo 20:39:27 kirjoittanut [kivi] »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #116 : 27.05.2013 klo 16:26:06 »
Siinä pähkinänkuoressa (amerikkalaisen) sarjakuvan historia. Tiivistyksen teki Matt  Madden.

http://www.mattmadden.com/
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama