Kirjoittaja Aihe: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?  (Luettu 48371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #105 : 27.02.2011 klo 17:12:29 »
Täällähän on ollut hurja keskustelu, jossa on keksitty niin ruuti kuin pyöräkin jälleen kerran uusiksi, ja varmaan 2000-luvun malliin sopiviksi.
:)

Semmoista nyt kuitenkin, ettei, Vanity Publishing (yleisnimi "kustantamoille" joissa tekijä maksaa itse), Book-on-Demand tai edes Print-on-Demand ole mitään autuaaksitekeviä ratkaisuja kustannuspolitiikkaan. Siinä vaiheessa kun omakustanteinen kama on "valmista oikeaan julkaisuun" on melkoisella varmuudella vähintään jokin seura, kerho tai yhteisö löytänyt sen ja tarjoutuu julkaisijaksi. Jos tällaista ei ole tapahtunut, on ihan fiksua pidättäytyä edelleen niissä sadassa käsinnidotussa tulosteessa ja miettiä mikä pitäisi tehdä toisin.

Fiksua sen sijaan on ehkä sellainen, että vaikka kilpailevia tarjouksia kuuluu niin julkaisee silti ennemmin itse ja pitää langat käsissään. Näinhän esimerkiksi Gilbert Shelton aloitti, muutti kavereineen Texasista Kaliforniaan ja ostivat sitten porukalla vanhan painokoneen painaakseen itse omat sarjansa vallatussa entisessä pormestarinvirastossa; syntyi Rip-Off Press, joka edelleen omistaa Sheltonin ja Sheridanin sarjojen oikeudet ja kerää voitot lyhentämättöminä.

"Tirri" huomautti ihan oikein, että jokainen joka on piirtänyt kolme strippiä tulee jakamaan kakkua, vaikkei vielä ole päässyt edes marginaalissa tutuksi. Täällä on jotenkin kamala kiire saada asioita ulos: ihan ne ekat sarjakuvaharjoitelmat laitetaan nettiin ja niistä tehdään pienlehteä: hyvä homma, mutta ei noiden julkaisuiden tarkoitus vielä ole myydä vaan näyttää isille ja äidille ja kavereille että uusi harrastus on otettu haltuun. Ei sarjakuvantekijäksi tulla vielä silloinkaan kun koulun tai yliopistonlaitoksen lehti ottaa sarjasi julkaisuun; sillä pitää myös elää (vaikka köyhästikin) ja siitä pitää tulla ensisijainen ammatti-identiteetti.

On hurjan hauskaa leikkiä sarjakuvantekijää. Kukapa meistä ei olisi rakentanut isoa työhuonetta monine piirustus- ja valopöytineen, kopiokoneineen, lähdekirjastoineen ja kahvittelunurkkauksineen ainakin mielikuvituksessaan (mun työhuoneita on nähty telkkarissakin). Se on tärkeä askel ammatti-identiteetin rakentamisessa. Vielä tärkeämpää on kuitenkin opetella tekemään työt loppuun ajallaan, tekemään uutta jo kun vanha on vielä loppusuoralla, ja tarvittaessa tekemään kaikki uusiksi nopeasti ja murehtimatta heti jos tuntuu että jokin voisi olla paremmin, tai sitten hyväksyä työ sellaisenaan ja siirtyä eteenpäin. Sitten kun identiteetti ja työmoraali on kunnossa, yleisö kyllä löytyy, tavalla tai toisella, ja aikaa myöten kova työ hioo ne työtkin vastaamaan vaikka kuinka kovia vaatimuksia.

Ei kukaan ollut valmis aloittaessaan. Kaikkien pitää maksaa oppirahat. Ei palvele ketään, jos tekijöitä lähdetään arvottamaan ensimmäisen sadan, 500 tai edes tuhannen piirretyn sivun perusteella vertailussa sellaisten maiden ammattilaisiin, joilla on alusta alkaen ollut tukenaan ja tuomarinaan valmis ammattimainen sarjakuvantekijöiden yhteisö.

Mutta vielä kerran: Ensin tehdään pientä ja hiotaan kunnes yleisö löytyy. Yleisö pitää olla. Jos ei ole yleisöä, ei auta vaikka kirjoja jaettaisiin ilmaiseksi. Jos on yleisöä, on jo ammattilainen ja ammattilaisen ei tarvitse turvautua Vanity-kustantamiseen ellei itse niin tahdo.

Kivi
« Viimeksi muokattu: 27.02.2011 klo 17:16:57 kirjoittanut [kivi] »

Marko K

  • Vieras
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #106 : 27.02.2011 klo 18:14:55 »
Semmoista nyt kuitenkin, ettei, Vanity Publishing (yleisnimi "kustantamoille" joissa tekijä maksaa itse), Book-on-Demand tai edes Print-on-Demand ole mitään autuaaksitekeviä ratkaisuja kustannuspolitiikkaan.

Tuo on varmasti totta mutta yhtenä keinona BoD mielestäni kuitenkin alentaa kynnystä ryhtyä tähän hommaan, koska tuotoksiaan kai saisi helpommin esille ja se ei voine olla huono juttu suomalaisen sarjakuvan kannalta.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #107 : 27.02.2011 klo 18:46:54 »
Tuo on varmasti totta mutta yhtenä keinona BoD mielestäni kuitenkin alentaa kynnystä ryhtyä tähän hommaan, koska tuotoksiaan kai saisi helpommin esille ja se ei voine olla huono juttu suomalaisen sarjakuvan kannalta.

Jos "artisti maksaa" -ajattelu yleistyy, seuraukset eivät voi olla myöskään yksiselitteisen hyvät.

Pitää muistaa että Vanity Publishing -omakustantamista on perinteisesti käytetty sellaiseen julkaisutoimintaan, jossa rahalla saadaan ulos materiaalia joka ei täytä kaupallisen julkaisemisen kriteerejä. Voi olla että jotkin muut kriteerit (kulttuuriarvo, innovatiivisuus, jokin uusi ajattelumalli) täyttyvät, vaan voipa olla niinkin että tekijällä vain on rahaa ja tahtoa esiintyä kirjailijana. Olisi ikävää jos sarjakuvan omakustantaminen alettaisiin yhdistää edes satunnaisesti ajatustasolla tähän luokkaan, kun siitä nyt on (vahvalla psyykkauksella) saatu aikaan omaehtoisen toiminnan uudiskenttä, jossa ollaan omasta aloitteesta ja taiteen vuoksi, ei taloudellisesta pakosta.

Levybisneksessä on jo jouduttu tilanteeseen, jossa uusien tekijöiden oletetaan automaattisesti ottavan taloudellinen riski tekemisistään. Ollaan varovaisia ettei sama leviä sarjakuvien ja kirjojen kustannuspuolelle.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2011 klo 18:51:19 kirjoittanut [kivi] »

Marko K

  • Vieras
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #108 : 27.02.2011 klo 19:30:56 »
Hmm.. nyt kyllä jotenkin tuntuu tuo teksti aika ristiriitaiselta. Käsitinkö nyt oikein eli pointtisi on siis se, että jos joutuu itse jotain sijoittamaan niin silloin tekijä ei ole "mikään" ja hänen olisi parasta pysyä piirrustuspöydän ääressä ja miettiä asioitaan uusiksi, ettei vain ole tunkemassa myyntiin tavaraa, joka ei mahdollisesti täytä kaupallisen julkaisemisen kriteerejä? Se sitten omakustanteista, jos noin ajattelisi?

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #109 : 27.02.2011 klo 19:39:23 »
Hmm.. nyt kyllä jotenkin tuntuu tuo teksti aika ristiriitaiselta. Käsitinkö nyt oikein eli pointtisi on siis se, että jos joutuu itse jotain sijoittamaan niin silloin tekijä ei ole "mikään" ja hänen olisi parasta pysyä piirrustuspöydän ääressä ja miettiä asioitaan uusiksi, ettei vain ole tunkemassa myyntiin tavaraa, joka ei mahdollisesti täytä kaupallisen julkaisemisen kriteerejä? Se sitten omakustanteista, jos noin ajattelisi?

Yritän sanoa että omakustanne on omakustanne, niitä tehdään alkuvaiheessa taitojen kartuttamiseksi ja myöhemmin jotta voidaan säilyttää taloudellinen integriteetti, mutta omakustantamista ei saa asettaa sarjakuvan julkaisemisen edellytykseksi enää siinä vaiheessa kun kyse on ammatista.

Marko K

  • Vieras
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #110 : 27.02.2011 klo 20:12:37 »
Fiksua sen sijaan on ehkä sellainen, että vaikka kilpailevia tarjouksia kuuluu niin julkaisee silti ennemmin itse ja pitää langat käsissään. Näinhän esimerkiksi Gilbert Shelton aloitti, muutti kavereineen Texasista Kaliforniaan ja ostivat sitten porukalla vanhan painokoneen painaakseen itse omat sarjansa vallatussa entisessä pormestarinvirastossa; syntyi Rip-Off Press, joka edelleen omistaa Sheltonin ja Sheridanin sarjojen oikeudet ja kerää voitot lyhentämättöminä.

Ok, että siis Gilbert Shelton ja kaverit ja heidän painokoneensa....

Lönkka

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 186
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #111 : 27.02.2011 klo 20:26:57 »
Kun kääntää katseensa OniPressiin tai Slave Labor Graphicsin tyylisiin "paskamyllyihin", aika karusti näyttää siltä, että siellä on paljon niitäkin, jotka vääntävät IHAN YKSIN viihdesarjakuvaa. Paino ennen kaikkea sanalla viihdesarjakuva, koska mitään varsinaisia helmiä heidän kaikki tuotantonsa ei ole.
Aika kovaa kärjistämistä sillä nuo kaksi ovat kuitenkin niitä laadukkaimpia jenkkiläisiä pienkustantamoja. Tokihan molemmilta löytyy aika laillakin sellaista matskua jolle en lämpene, mutta myös monen monta erittäin hyvää sarjaa/nimikettä joista useat pyyhkivät lattiaa isompien kustantamojen nimikkeillä.

eikä yrittäisi jästipäisesti taivaallisen eeppisiä saavutuksia tyyliin "tikku-ukoilla maailman hienoin fantasiasarjis" (nyt koputetaan puuta, ettei kukaan keksi tehdä tällaista). Jos ei osaa vielä, parempi tehdä jotain muuta paskaa, kuin valehdella lukijakunnalle panostamalla ainoastaan kanteen (mitä ihan valitettavan paljon oon törmännyt).
Ei kyllä ole suomimatskua mutta tämä mutta Rick Burlewin Order of the Sick on kyllä juuri "tikku-ukoilla maailman hienoin fantasiasarjis": http://www.giantitp.com/comics/oots.html

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #112 : 27.02.2011 klo 20:33:52 »
Ok, että siis Gilbert Shelton ja kaverit ja heidän painokoneensa....

Väännänkö rautalangasta?

Musiikkibisneksessä on jo menty siihen, että saadakseen levy-yhtiön julkaisemaan vähänkään riskialttiimman äänitteen ja painamaan siihen leimansa, tekijän on otettava taloudellinen vastuu julkaisusta joko kokonaan tai osittain. Kuitenkaan tuoton jakosuhde ei ole muuttunut, tekijät eivät edelleenkään saa rahaa ja kustantaja ottaa edelleen osuuden joka on laskettu kompensoimaan riskinottoa.

No, onko susta jotenkin vaikea käsittää minkä vuoksi en haluaisi että samanlainen kehitys tapahtuisi muussa julkaisutoiminnassa? Toistaiseksi omakustantaminen on vielä oma valinta, tärkeää on jatkossakin pitää se sellaisena.

Se on sitten taas toinen asia, että kaikella omakustannustoiminnalla ei kaupallisilla markkinoilla olisi jakoakaan. Se on ihan toimiva motiivi, että haetaan näkyvyyttä ja kokemusta. Sen varaan ei kuitenkaan voi rakentaa ammattia, vaan ammattiin kuuluu että jostain pystyy saamaan palkan tekemälleen työlle.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #113 : 27.02.2011 klo 21:06:53 »
Se on sitten taas toinen asia, että kaikella omakustannustoiminnalla ei kaupallisilla markkinoilla olisi jakoakaan. Se on ihan toimiva motiivi, että haetaan näkyvyyttä ja kokemusta. Sen varaan ei kuitenkaan voi rakentaa ammattia, vaan ammattiin kuuluu että jostain pystyy saamaan palkan tekemälleen työlle.

...muuten se työ loppuu alkuunsa eikä koskaan pääse harrastusta pidemmälle.

Silti jokin osuuskunta voisi olla vaihtoehto saada töitä levitykseen, koska silloin ei tarvitsisi räpiköidä yksin. Parasta olisi jos joku porukasta osaisi hoitaa käytännön asiat. Mutta voi olla että siinä on liikaa käytännön ongelmia. Itse en kyllä haluaisi alkaa yrittäjäksi ja en usko että kovin moni muukaan, mutta harva julkaisuunkaan päätyvä tekijä saa oikeasti vaivaa vastaavaa palkkiota työstään... Kaikki tuntuu aikamoiselta umpikujalta. Tulee mieleen että pitäisi vain alistua tekemään omalla kustannuksella, varsinkin jos ei ole "ammattitasoinen" tekijä, mitä sillä ikinä tarkoitetaankaan. Se on varmaa ettei kukaan piirtämisestä palkkaa maksa.

Marko K

  • Vieras
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #114 : 27.02.2011 klo 21:23:52 »
Musiikkibisnekseen en tiedä sanoa muuta, kuin että jos homma on tuota niin eipä häävisti mene enkä toki kannata tuollaista, että sinulle riskit - meille tuotot, mutta ilmeisesti et tiedä, että BoD julkaisussa tekijä sentään oikeasti saa palkkaa käteensä jokaisesta myydystä kappaleesta ilman, että tarvii ottaa riskiä painattaa varastoon kappaleita, joiden myynnistä ei ole tietoa. Siinä rautalankaa.

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 074
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #115 : 27.02.2011 klo 21:39:52 »
Silti jokin osuuskunta voisi olla vaihtoehto saada töitä levitykseen, koska silloin ei tarvitsisi räpiköidä yksin.

Minun on kuitenkin pakko kysyä, kuinka monelle kustantajalle olet tarjonnut töitäsi? Siis sellaiselle, jotka jo oikeasti tuntevat kuviot Suomesta ja jollaista osaamista ei välttämättä riittäisi osuuskuntiin asti.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #116 : 27.02.2011 klo 21:47:33 »
Minun on kuitenkin pakko kysyä, kuinka monelle kustantajalle olet tarjonnut töitäsi? Siis sellaiselle, jotka jo oikeasti tuntevat kuviot Suomesta ja jollaista osaamista ei välttämättä riittäisi osuuskuntiin asti.

Tarkoitin kustantamista yleisesti, mulla ei olisi edes mitään mitä tarjota.

Suomessa on kustannettu kaupallisia albumeita kiitettävästi, mutta harvemmin niistäkään kai rahaa saadaan, ainakaan en ole koskaan kuullut että kukaan rikastusi albumeilla tai saisi niistä edes kohtuullista tuloa. Strippisarjoille on lehdissä jonkun verran markkinoita, mutta pitemmille taas ei, ja stripeistä saa muutenkin suhteessa enemmän rahaa.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #117 : 27.02.2011 klo 22:38:42 »
Musiikkibisnekseen en tiedä sanoa muuta, kuin että jos homma on tuota niin eipä häävisti mene enkä toki kannata tuollaista, että sinulle riskit - meille tuotot, mutta ilmeisesti et tiedä, että BoD julkaisussa tekijä sentään oikeasti saa palkkaa käteensä jokaisesta myydystä kappaleesta ilman, että tarvii ottaa riskiä painattaa varastoon kappaleita, joiden myynnistä ei ole tietoa. Siinä rautalankaa.

Tiedän oikein hyvin. Tiedän myös että tekijä joutuu tekemään automaattitaiton ja määrittelemään kirjan ulkoasun ohjelman ehdoilla. Ja koska tekijä on ainoa joka on sijoittanut aikaa ja vaivaa kirjan tekemiseen, tekijä on myös ainoa jolla on intressejä edistää myyntiä.

Tämä myynti taas toteutetaan täysin Books-on-Demand -palvelun ehdoilla ja sen määräämällä hinnalla. Sen sijaan sisällön laatuun tai toteutukseen Books-on-Demand ei puutu, eli tekijä on yhtä yksin kuin omakustantajakin.

Mun silmissäni BoD:ssa ei ole juurikaan eroa verratuna vaikka valokopioimalla omakustantamiseen. Rahaa saa pyytää ja joku ehkä maksaa, mutta kukaan muu kuin tekijä ei ole vielä sijoittanut projektiin eikä siis kanna huolta myynnistä. Se, että riesana ei ole vanhenevaa fyysistä varastoa on iso asia jos kyseessä on vaikkapa WSOY, mutta aika pieni asia jos kyseessä on omakustanne jonka levikki parhaimmillaankin jää alle tuhannen kappaleen. Tämä etu taas kuolettuu osaltaan verrattain korkeasta valmistushinnasta (joo, kyllähän se on kirjakauppahintaan nähden edullinen, mutta kirjakauppahinta onkin jotain muuta kun realistinen ovh).

Mä tutustuin Books-on-Demand -palveluun silloin kun se tuli Lasipalatsiin, ja olin mukana tekemässä yhtä ekoista BoD-kirjoista. BoD ei kuitenkaan pystynyt löytämään kuluttajia tai rakentamaan myyntiä, niin että sama kirja piti sitten julkaista uudestaan perinteisellä kustantajalla, jonka hyllyssä vanheneva varasto pakotti tekemään jotain jakelunkin eteen.

BoD toimii käsittääkseni oikein hyvin esimerkiksi opiskelijoiden prujukaupassa. Perinteisen painotuotteen haastajaksi siitä ei kuitenkaan ole, siihen se on liian kevyt ja helposti ohitettava. Print-on-Demand on jo mielenkiintoisempi tapa ratkaista logistiikka, mutta se perustuukin perinteisen kustannustoiminnan ja jakelun konventioihin, vain varasto ja kuljetus puuttuvat.

Kivi

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 345
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #118 : 27.02.2011 klo 22:59:04 »
Ettei joku saisi väärää käsitystä niin:

Tiedän oikein hyvin. Tiedän myös että tekijä joutuu tekemään automaattitaiton ja määrittelemään kirjan ulkoasun ohjelman ehdoilla.
Minusta tuolla on selvästi vaihtoehtona materiaalin lähettäminen pdf-tiedostona.
Lainaus
Tämä myynti taas toteutetaan täysin Books-on-Demand -palvelun ehdoilla ja sen määräämällä hinnalla.
Hinnan saa kai  määrätä itse.
Lainaus
Sen sijaan sisällön laatuun tai toteutukseen Books-on-Demand ei puutu, eli tekijä on yhtä yksin kuin omakustantajakin.
Tähänkin taitaa olla palvelu.
Lainaus
Mä tutustuin Books-on-Demand -palveluun silloin kun se tuli Lasipalatsiin
Päivitetään niitä tietoja välillä.


Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #119 : 27.02.2011 klo 23:19:07 »
Tässä ketjussakin on nyt jauhettu sen verran sitä, millaista sarjakuvaa PITÄISI tehdä ja mitä tehdään LIIKAA ja mitä liian VÄHÄN, että lienee ihan hyvä muistuttaa, millaista sarjakuvaa Suomessa ylipäänsä tehdään. Vuoden 2010 Sarjakuva-Finlandia-ehdokkaiden lista antanee jotain osviittaa:

http://www.sarjakuvafinlandia.fi/teokset.html

Omaelämäkerrallisia teoksia oli 57 albumista laskutavasta riippuen 7-8. Blogeista koostettuja albumeja oli neljä, joista kaksi omaelämäkerrallisia (En vaan osaa 2 ja Maailma mustavalkoinen, joka kylläkin vain perustuu tosielämään) ja kaksi ei (Fok it ja Mummo). Eli en näkisi blogeja ja omaelämäkerrallisuutta kovinkaan suurena kaupallisena trendinä. Strippisarjakuvaa oli parisenkymmentä albumia (jälleen laskutavasta riippuen). Fantasiaa on noin neljässä albumissa, tiukkaa arkirealismia ehkä yhtä monessa. Realismi maustettuna kerronnallisilla fantasiaelementeillä tuntuisi olevan vallitsevin tyylilaji. Muutamia historiallisiakin albumeita on viime vuonna julkaistu. Epookkia tehdäänkin yllättävän vähän. Ranskalaistyylistä seikkailusarjakuvaa ei listalla ole, mutta suomalaistyylistä seikkailua sen sijaan on. Suomimangaa ei ole listalle ilmoitettu yhtään albumia, vaikka edellisvuosina sitäkin näkyy olleen.