Suomessa kun perinteisesti puristetaan kädet nyrkkiin ja kirotaan oman saamattomuuden sijaan "herroja" siinä missä toisaalla luodaan oma menestys yrittäjänä.
...
eräs mielenkiintoisin piirre ovat erittäin aktiiviset ja aikaansaavat omakustannekentän toimijat, esimerkkeinä nyt vaikka MKKEntertainment ja Seitti. Ennemmin tai myöhemmin jokin näistä – tai tulevaisuuden vastine – nousee sellaiseen lentoon, että sitä vain huulet pyöreänä muut ihmettelevät, että miten ne sen oikein tekivät. Se on sitä yrittämistä se.
Hmm. Mä muistan vielä liian hyvin kuinka Ilpo Lagerstedt manasi samaa menestystarinaa Kannuksesta, kuinka se voittaisi ulkomaisen tuontisarjakuvan, nostaisi kansallisen identiteetin ja suomaisen sarjakuvittamisen maailman huipulle. Ellei ehkä ollut tehnyt sitä jo. Myötähäpeän puna nousi silloin poskille kelpo idealisti-Ilpon puolesta.
Tässä tuntuu nyt menneen kaksi asiaa sekaisin - sarjakuvan
muoto ja
sisältö. Sisällöllisesti sarjakuvan tekijän tulee kertoa jostakin johon hän pystyy jollain henkilökohtaisella tasolla samaistumaan jos mieli luoda muutakin kuin kuvia ilman sisältöä. Henkilökohtainen panos ja oivallus luovat relevanttiuden tekemisiin. Tämä on läsnä jollain tasolla niin Kalervo Palsan huuruisissa painajaisissa kuin Jyrki Vainion "Call Me Joe" ja "Tornitouhua" -sarjoissa. Tietenkin käsittelyssä on eroa siinä, kuinka henkilökohtaisesti itseä pistetään likoon.
Sitten on sarjakuvan
muoto. Luonnosmaisuus on helppo tulkita ajankohtaisena relevantin kuvauksen merkkinä, mutta ei huolellinen piirrosasukaan voi suoraan tarkoittaa sisällöllistä köyhyyttä. Charles Burns ja Daniel Clowes piirtävät hyvin huolellisesti sarjansa joissa sukelletaan syvälle mielen pimeimpiin puoliin. Ja mitä sitten on luonnosmaisuus? Akseli Gallen-Kallelan hiili- ja grafiittityöt, Erkki Tantun Rymy-Eetun yhdellä viivalla piirretty jälki, Henrik Tikkasen tussiteräsuhraukset? Ovatko nämä luonnosmaisia ja sutaistuja, ainakin ne selvästi on piirretty nopeaan ja innoituksen vallassa?
Mä olen koko aikuisurani saanut lukea olevani epäkaupallinen ja tinkimätön. Kuitenkin mä yritän nimenomaan saada toimeentuloni sarjakuvista, käyttäen keinoina sitä, että sarjat sisältäisivät mahdollisimman paljon oivallusta, jonkin verran sattuvaa sanailua ja paljon sellaista johon lukija voi samaistua, piirrettynä niin selkeästi että lukija tietää aina onko äänessä ihminen vai seinäkello, ja tuleeko radiosta musiikkia vai kielikurssia.
Eikös se ole juuri stä kaupallisuutta, lukijan huomioonottaminen? Toisaalta voisin härnätä lukijaa haaskaamalla tämän aikaa ylenpalttisen pitkiin puhekupliin ja tarinoihin joissa ei ole loppuratkaisua.
Joskus olen kokeillut yhdistää unen logiikkaa sarjakuviin. Tulokset eivät ole tyydyttäneet edes minua itseäni, vaikka niissä jotain uutta ja avantgardistista onkin. Enemmän näkisin että se toimivin oma kapinani valtavirrasta on kuin Gilbert Sheltonilla: otetaan perinteisen huumorin ja komedian keinot ja kuljetus käyttöön, mutta vaihdetaan henkilöt ja tilanne sellaisiin, joita perinteinen kerronta tuskin käyttäisi, mielellään vielä niin että pakotetaan lukija ajattelemaan: "Kas, vaikka nuo eivät ole niinkuin minä, heillä on silti aivan samoja ongelmia, haaveita ja tavoitteita - ehkä emme olekaan niin erilaisia?"
Kivi