Kirjoittaja Aihe: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?  (Luettu 48013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #30 : 22.02.2011 klo 12:10:26 »
Sitä ei ole paljon, mutta on toki. Strippimenestysten ohella pyörivät ainakin Isontalon Anni, Mämmilä, Petri Hiltusen albumit, suomikorkkarit mentiin jo kuoppaamaan - typerästi. Enemmänkin saisi olla. Eikä näidenkään tekijöiden asema ole ihan kadehdittava. Tämäntapaisten sarjakuvien tekeminen on kovaa duunia ja vaatii aikaa. Ei onnistu muun palkkatyön ohella kovin hyvin. Stripeillä elää muutama ihminen. Mutta kukapa olisi vielä 20 vuotta sitten uskonut että joidenkin sanomalehtien sarjakuvista jopa puolet olisivat kotimaista tekoa?

Ja hmm. suurin osa kotimaisen elokuvan viimeaikaisista menestyksistä ovat mielestäni olleet viihdepläjäyksiä, joskaan ei mitään rymistelyactionia.

Tulkintakysymys. Ei, suomessa ei ole tehty rymistelyactionia mutta tuo listasi ei kuvasta massaviihdettä.
Nyt kysymys on siitä kuka ja missä tekee "sen ainoan oikean jaon(tm & kopiraits)" mikä on nykysarjakuvaa.
Jos kyseessä on kiertoilmaus sille sarjakuvalle joka sisältää "syvällistä" ilmausta ja on "haastavampaa"...no hitto, vaikken varsinaisesti lukeudu faneihin niin samat määreet voi lyödä Fingerporillekin.

mutta tässä nyt sitten tullaan taas siihen:
Nykysarjakuva saa ison osan sarjakuvan palstatilasta ja usein se pääviesti tuntuu olevan, että hyvin menee. Voitte kysyä keneltä tahansa tuolla alueella toimivalta miten totta se on. Jotain vikaa minun mielestäni on siinä yhtälössä, missä ulkomailla kiinnostus suomalaisia tekijöitä kohtaan kasvaa, mutta teokset eivät kotimaassa myy (vaikkapa Ruotsiin verrattuna) juuri mitään... ja tekijät elävät muilla töillä tai taloudellisessa kurimuksessa.

Kuulen mielelläni perustellusti ne kohdat, joissa artikkelini on selkeästi väärässä - omia mielipiteitäni lukuunottamatta ;)

Onneksi Suomi ja Ruotsi ovat muilta täysin vertailukelpoisia kulttuuriviennissä ja sisäisessä kulttuurin verotuksessa ja rakenteissaan, kuten taloudessa, ja esimerkiksi sarjakuvakoulutuksessa.
Olit myös tietoinen että Ruotsissa yksi suuri syy on elävä massaviihdekulttuuri?
keskustelussa palataan siihen miten vaikeaa on saada elantoa alalta ja unohdetaan että kyse on työstä. Työstä omalla alalla.

Totta, sarjakuvan ollessa työ se vie aikaa, jota kuvitus yms työt tietenkin "haittaavat" mutta vaikka itselleni Pekko aikamiespojat ja Aki Kaurismäen työt ovat ihan tismalleen samalla viivalla tajuan että molemmat antavat elokuvan alan ammattilaisille mahdollisuuden saada toimeentulonsa, edes ajoittain, siitä alasta joka on heidän intohimonsa.

Itse en hämmästele artikkelin kommenttia ettei suomalainen sarjakuva olekaan vallannut Ranskan sarjakuvahyllyjä. Vain loogista.
Ranskan ja vaikkapa Yhdysvaltain altenativesarjakuvan markkinat ovat tietenkin isommat kuin Suomessa, tämä on silkkaa matematiikka joka pohjaa paitsi väkilukuun myös sarjakuvan perinteisiin.

Lurker viittasikin meillä olleeseen kulttuurimurrokseen joka sijoittuu mutuna 1950-60 luvuille jolloin kotimainen elokuva/sarjakuva/kirjallisuus alkoi väistyä tuonnin edeltä.
Tällä ei ollut suurtakaan merkitystä niille kirjailijoille ja elokuvatekijöille joiden tekeminen ei ollut kaupallisuudesta vaan apurahoista riippuvainen.
Apurahoilla ja kulttuurituella tehty ei ole sen huonompaa tai parempaa, mutta vaikutuksena se on aivan yhtä formaattiin ja taidemuotoa lukkoon ajava kuin massaviihdekin.

Sarjakuva on homogeeninen taidemuoto joka ei elä missään muovikuplassa irrallaan muusta kulttuurista ja mikäli sen pohjaa rajataan, jos elementtejä ja rakenteita on vain rajallisesti syntyy vain rajallista ja kapeaa sarjakuvaa.

Musturin artikkeli on osatotuus. Isompi ongelma omasta mielestäni on se miten myös ne tahot jotka ovat pyrkineet laaja-alaistamaan sarjakuvaa ja saamaan sille hyväksyntää ovat myös ajaneet sen entisestään tiukemmin siihen pullonkaulaan siinä kuin kirjakauppamonopolitkin.

Ostaisinko Dungeonia suomeksi. Kyllä, tietty.
Mutta kuka muu?
Se on sen ongelma että ollaan marginaalissa.

Toisaalta on nykysarjakuvaa joka aikuisten oikeasti myy, joka tunnistetaan, mutta sekin on pääosin huumoristrippejä.
Joskus luin kuinka Pertti Jarla kaavaili tekevänsä (jos oikein muistan) espanjan sisäälissodasta sarjakuvaa.
Päivittäinen strippisarjakuva vaan vie aikaa ja resursseja ja varmastikin vaatii yleisöltä sen etteivät odotakaan puujalkavitsejä tai hoksottimia vaativaa hauskaa
 oivallusta.
Mutta Jarlalla on siihen nyt mahdollisuus, koska tekijän nimelläkin voi myydä.

Tämä kehitys on minun nähdäkseni suoraa seurausta siitä että uupuu Ruotsin tavoin suurelta osin se kaupallinen sarjakuvapuoli.
Ei kaupallista kotimaista sarjakuvaa, ei kotimasien kaupallisen sarjakuvan lukijoita, ei perinnettä siihen >entistä rajatumpi marginaalikin joka lukee suomalsista sarjakuvaa.

Ongelma on siinä ettei ole opittua sarjakuvien lukutaitoa, viitekontekstia, yleisöä. Ja se kirottu massakulttuuri toisi niitä myös äärimarginaalille.
Niin että myös se marginaali saisi tulonsa siitä mitä haluaa tehdä.

Minusta pitää aina tehdä vain sitä omaa juttuaan mikä tuntuu aidolta, minkä voi allekirjoittaa, mutta minusta juttusi sisältää kyllä faktoja mutta sen hypoteesi on pelastaa kylä tuhoamalla se, ainakin minusta.
Tätä en usko sinun tarkoittaneen.

jos teesini ovat virheellisiä pyydän korjaamaan ne.




Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #31 : 22.02.2011 klo 12:24:26 »
Olisi hauska (ihan ajatusleikkinäkin vain) jos kirjakauppaketjut ottaisivat joskus jonkun kirjan jota eivät normaalisti kelpuuta valikoimiinsa (vaikka Lopunperän tarinat) ja möisi sitä kaikella sillä innolla joka on normaalisti varattu varmoja tuotteita varten. Liikahtaisiko tuote vai eikö liikahtaisi?

Jussi Keinonen kirjoitti Kiiltomadon sivuilla aiheesta Kannattaako kirjoja mainostaa. Siinä esitettiin kokemuspohjainen ajatus siitä että markkinointi lisää myyntiä noin (muistaakseni) kymmenen prosenttia. Että samankokoinen mainos lisää normaalisti tuhat kappaletta myyvän kirjan myyntiä sata kappaletta ja normaalisti kymmenen tuhatta kappalatta myyvän kirjan myyntiä tuhat kappaletta. Eli saadakseen mainosrahoilleen vastinetta, kannattaa markkinoida sitä mitä jo muutenkin myy paremmin. Että se möisi vielä enemmän!

En tiedä sitten voiko samaa soveltaa luovasti myös myyntiin. Että jos Fingerpori myy normaalisti 10 tuhatta kappaletta niin hyvällä esillepanolla liikkeissä se myy 20 tuhatta kappaletta. Kun taas pienkustantajan albumi myy olemattomalla esillepanolla 400 kappaletta ja paremmalla esillepanolla 450 kappaletta. Tässä on käytössä oman kokemukseni mukaan vähän erilaiset prosentit kuin markkinoinnissa.

Linkki: http://www.kiiltomato.net/jussi-keinonen-kannattaako-kirjoja-mainostaa/

Pullonkaulassa minua eniten harmittaa se että kaikki Suomen isot ketjut ovat ihan samanlaisia. Tämä harmittaa sekä kustantajana että asiakkaana. Yllättäen isojen kaupunkien Suomalaisista kirjakaupoista VOI oikeasti tehdä jotain löytöjä. Tampereen Suomalaisessa on hyllytavarana Crumbin Genesistä alkukielisenä ja Joe Shusterin fetissitaidetta. Pienenmpien kaupunkien Suomalaisissa sitten aina sama valikoima kuten on sama valikoima kaikissa Infoissakin, joissa vielä vuosikymmen sitten oli jotain eloa valikoimassa. Nyt yrittää vain olla samanlainen kuin markkinajohtaja eli Suomalainen kirjakauppa. Kipat taasen ovat olevinaan yksityisiä mutta keskittävät energiansa Näytevarastoon eli joku muu kuin omistaja sielläkin tekee hankintapäätökset.

Olisi hauska joskus kävellä jonkun pienen kaupungin ainoaan kirjakauppaan alennusmyyntiin ja löytää sieltä jotain muuta kuin ne kirjat jotka ovat alennusmyynnissä kaikissa muissakin kaupungeissa.

Vaihtelua haluan! Ja yllätyksiä. Eikä sitä samaa koko ajan.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2011 klo 12:44:00 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #32 : 22.02.2011 klo 12:31:20 »
kreegahin viimeisin kommentti on ikävästi asiaa.
Näkyvyys. Markkinointi.
Ei sellaiseen ole pienillä kustantamoilla varaa ja tuo lause noista pikkukaupunkien/syrjäseutujen kirjakaupoista pitää paikkansa.

Mutta mene siinä nyt sitten sanomaan että joo, tiedän teidän pitää maksaa vuokrat ruoka jne mutta albumia/lehteä varten pitää maksaa mainonnasta XXXX-XXXXX €uroa ja saadaan se myytyä plus seuraavaakin.

Minäkin haluan tulla yllätetyksi, löytää uutta.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 815
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #33 : 22.02.2011 klo 15:11:42 »
Te ootte niin 80-luvulta. Huoh. (Sanoo 46-vuotias dinosaurus.)

Siis kaikki mitä sanotte on totta, jos ajattelee sitä tavallisinta casea: tehdään kaikki niinkuin 60 vuotta ennenkin. Mutta esim. Kiroilevan siilin case oli kai jotain muuta?

Jos tuote olisi massamarkkinaan vetoava ja olisi Minecraftin tekijän käyttämä viidakkorumpu, homma toimisi vaikka Suomalainen kirjakauppa olisi kuinka poikittain yrittämässä tulpata kehitystä.

Enkä edes tarkoita sähköistä levitystä. Mutta kaikki te olette kuitenkin naamakirjan orjia, kun prkl saitte minutkin sinne raahattua.

(Sanoo hemmo toinen ja jalka haudassa ja toinen tukevasti banaaninkuoren päällä yrittäen sivistää nuorisoa... lolz)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #34 : 22.02.2011 klo 17:54:20 »
Minut saitte kyllä vakuutettua. Pienillä toimijoilla on aika toivotonta. Sama muuten oheiskrääsäpuolella; yhä harvemmat kauppaketjut asioivat yhä harvempien toimijoiden kanssa.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 349
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #35 : 22.02.2011 klo 19:03:11 »
mutta albumia/lehteä varten pitää maksaa mainonnasta XXXX-XXXXX €uroa
 

 Luitko ollenkaan tuota Keinosen juttua ?
Vitsihän on maksetun mainonnan hyödyttömyys.
Vastaa aika hyvin omiakin kokemuksia. En ole enää viitsinyt juurikaan käyttää edes tarjolla olleita ilmaisia mainospaikkoja , niihinkin mainoksen väsääminen maksaa työtä enemmän kuin lisämyynnistä uskaltaa odottaa korvausta.

 Arvosteluilla(huonoillakin) ja lehtien puffijutuilla on ollut lisämyyntinä näkyvää merkitystä. Mainoksilla tuntuu olevan arvoa vasta, kun valmis yleisö jo osaa odottaa tuotetta.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #36 : 22.02.2011 klo 19:23:09 »
Minut saitte kyllä vakuutettua. Pienillä toimijoilla on aika toivotonta.

Mutta jotenkin kuitenkin esim. Apollo pystyy julkaisemaan viihdesarjakuvaa ja menestymään. Joiltakin tämä onnistuu. (Helpottaa kovasti kun on joku päiväduuni).

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #37 : 22.02.2011 klo 19:26:13 »
Mutta jotenkin kuitenkin esim. Apollo pystyy julkaisemaan viihdesarjakuvaa ja menestymään. Joiltakin tämä onnistuu. (Helpottaa kovasti kun on joku päiväduuni).

Mitä tässä yhteydessä tarkoitamme "menestymisellä"? Sitä että saa maksettua laskut mutta oman elannon tienaa kuitenkin muualta?

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #38 : 22.02.2011 klo 19:29:08 »
Luitko ollenkaan tuota Keinosen juttua ?
Vitsihän on maksetun mainonnan hyödyttömyys.
Vastaa aika hyvin omiakin kokemuksia. En ole enää viitsinyt juurikaan käyttää edes tarjolla olleita ilmaisia mainospaikkoja , niihinkin mainoksen väsääminen maksaa työtä enemmän kuin lisämyynnistä uskaltaa odottaa korvausta.


Luin ja tiedän että siinäkin todettiin tuo "Pienilevikkinen ei tuo mainosrahojaan takaisin"
Ilmaisin itseäni vaihteeksi epäselvästi, pahoittelut.
Karkeasti yleistäen: ei, 50 kpl painokselle ei tosiaan ehkä kannata hankkia Hesarin etusivun mainosta


Laatu ja myynti eivät korreloi, tästä olemme samaa mieltä oletan, mutta ilman näkyvyyttä ei voi olla myyntiä.
Paraskaan tuote ei myy jos sen olemassaolosta ei kukaan tiedä.
Kuten sanot sitten kun tuote alkaa olla tunnettu.
Silloinkin markkinointi on elinehto.
Koska tuote ei ole. Taide tekee elämästä sen arvoista mutta absoluuttisen välttämätöntä olemassaololle? ei.

Tätä pointtia varmasti Musturi & co tavallaan ajoivat, valikoimiin ei pääse esille ei pääse.
Minusta vaihtoehto ei silti ole "lopetaan se olemassa oleva jakeluverkosto"

Monesti mainitut sarjakuvan menestystuotteisiin käytetään myös mainosrahoja. Miksi kaikki osaavat kertoa että nykyinen massaviihde on yhtä Harry potteria, Remestä ja DaVinci-koodia? koska ihan jókainen törmää siihen jossain: lehdessä, nettisivulla, tv:ssä, radiojinglessa jne.

vaikka itse olen tietty paraskin sanoja ottaen huomioon:
Enkä edes tarkoita sähköistä levitystä. Mutta kaikki te olette kuitenkin naamakirjan orjia, kun prkl saitte minutkin sinne raahattua.


sähköinen levitys antoi mm. Siilille ja muutamalle muulle alkusysäyksen ja myynnin kasvaessa mainonta ja oheiskrääsä teki siitä kaikille tutun. se on ihan ok.

Facebookia on mainostettu kovin. Pidä yhteyttä ystäviin, mainosta, verkostoidu!
Minä otan ennemmin paiseruton kannettavakseni kuin liityn naamakirjaan, kiitos.

Mutta siitä millä röyhkeydellä täydestä turhakkeesta on saatu tehtyä monelle elämäntapa pitäsi ottaa mallia.
Myydä sarjakuva mediana yhtä lailla elämäntavaksi.

Mutta jotenkin kuitenkin esim. Apollo pystyy julkaisemaan viihdesarjakuvaa ja menestymään. Joiltakin tämä onnistuu. (Helpottaa kovasti kun on joku päiväduuni).
kiva tuo lisäys "viihde-" sarjakuvan edessä.

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #39 : 22.02.2011 klo 19:46:55 »
Miksi niitä Apollon alppareita pitäisi sitten kutsua jos ei kerta ole viihdettä? Käytin sanaa siinä merkityksessä että kyseessä on kaupallisesti potentiaalisempi, mahdollisesti suureen yleisöön vetoava sarjakuva, joka on myös alunperin tehty sellaiseksi. Kohdeyleisö mielessä. Tarkoitan sarjakuvaa jollaisesta kirjoitin pari viestiä aiemmin: Sarjakuva jonka suomentaminen ei ole ilmaista hommaa vaan että oikeuksista joutuu kaiketi jotain maksamaankin. Potentiaalia on mutta on myös isompi riski kun starttikustannukset ovat suuret. Hienoa että joku ottaa tuon riskin eikä ole mennyt konkurssiin.

En minä tiedä menestyykö Apollo vai eikö menesty mutta mitä olen kuullut niin hyvin menevät kaupaksi Apollon albumit. Päivätyön tärkeydellä tarkoitan sitä että aikuisten maailmassa pitäisi tienata verojen jälkeen pari tonnia kuukaudessa, että saisi työstään asiallista palkkaa (jonkun mielestä, kuten vaimoni). Sen eteen saa myydä kyllä aika helvetisti sarjakuvia! Tarkoitin kommentillani sitä ettei ole luullakseni Apollon tyypeillä kustantamon menestyksestä kiinni se tuleeko elantoa vai ei. Omalla kohdallani kuitenkin esimerkiksi on, koska teen tätä täyspäiväisesti ja keskittyneesti.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2011 klo 19:57:15 kirjoittanut Kreegah Bundolo »

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #40 : 22.02.2011 klo 20:06:52 »
Tätä pointtia varmasti Musturi & co tavallaan ajoivat, valikoimiin ei pääse esille ei pääse. Minusta vaihtoehto ei silti ole "lopetaan se olemassa oleva jakeluverkosto"

Mikä "& co"?

Ja kuka tässä on mitään jakeluverkostoa lopettamassa?

Olisi hyvä ymmärtää, mitä lukee ja kirjoittaa vasta sitten. Ei tarvii koko päivää viettää täällä jaarittelemassa.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #41 : 22.02.2011 klo 20:33:22 »
Mikä "& co"?

Ja kuka tässä on mitään jakeluverkostoa lopettamassa?

&co:lla viittatsin lähinnä Kreegahin ja muutaman muun tässäkin ketjussa antamaan samansuuntaiseen kommentointiin, tietenkin jokainen puhuu itsensä puolesta.

se on ensimmäinen mitä Tästä:
Lainaus
Itse odotan kirjamarkkinoiden puhkeamista ja sähköisen kirjan tuloa. Viekööt se massakirjallisuuden piratismin piiriin ja täyttäkööt kivijalkakauppojen hyllyt taas sellaisilla kirjoilla, joita minäkin haluan lukea. Ehkä silloin suomalaisella sarjakuvallakin alkaa vihdoin mennä LUJAA

jos massakirjallisuus viedään piratismin piiriin on minun mahdotonta nähdä sen enempää "kivijalkakauppojen" paluuta.
Tai kasvavaa tarjontaa.
tai kirjamarkkinoiden puhkeamisen myötä.
Sähköinen kirja on asia erikseen, tosin sekin vie entisestään kivijalkakauppojen  markkinaosuutta pois, lähinnä niille isoille monopoleille.
Kivijalkakauppoja on ajettu koko ajan alas, ihan kaikilla osa-alueilla, hypermarkettien hyödyksi.

Ilmeisesti sitten tarkoititkin aivan eri asiaa.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #42 : 22.02.2011 klo 20:41:48 »
jos massakirjallisuus viedään piratismin piiriin on minun mahdotonta nähdä sen enempää "kivijalkakauppojen" paluuta.
Tai kasvavaa tarjontaa.
tai kirjamarkkinoiden puhkeamisen myötä.
Sähköinen kirja on asia erikseen, tosin sekin vie entisestään kivijalkakauppojen  markkinaosuutta pois, lähinnä niille isoille monopoleille.
Kivijalkakauppoja on ajettu koko ajan alas, ihan kaikilla osa-alueilla, hypermarkettien hyödyksi.

Mä haluan MUUTOSTA. Ihan MITÄ TAHANSA muutosta. Sähkökirja muuttaa markkinoiden tasapainoa, samoin koko kirja-alan kuplan toivottava puhkeaminen. Ainakaan minä en pidä siitä, millaiseksi tuo markkina nopeine sykleineen on muodostunut.

Massakirjallisuuden siirtyessä enemmän sähköiseen muotoon, tyhjentää se aika tavalla kivijalkakauppojen hyllytilaa. Noin teoriassa. Enemmän kuitenkin kiinnostaa se, millainen rooli kivijalkakaupoilla tulevaisuudessa ylipäätään on. Joka tapauksessa, sen suurimman massan ja sitä myötä tulovirtojen poistumisen pitäisi luoda tilaa jollekin muulle. Ei välttämättä tämän ajan marginaalille, mutta toivotaan niin.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #43 : 22.02.2011 klo 20:51:12 »
se on ensimmäinen mitä Tästä:

...


jos massakirjallisuus viedään piratismin piiriin on minun mahdotonta nähdä sen enempää "kivijalkakauppojen" paluuta

Nyt Curtvile puhut kahdesta eri asiasta. Ensimmäinen on tuo Tommin kommentti, joka nähdäkseni tarkitti sitä että kun tähän asti kivijalkamyymälöillä on ollut kaksi toimintamallia: joko erikoistua tai olla mahdollisimman yleispäteviä, ja jälkimmäinen on ollut se kannattava tie, niin kun tämä yleispätevyys ja pienimmän yhteisen nimittäjän markkinointi viedään muihin formaatteihin niin kivijalkaliikkeillä ei jää muuta mahdollisuutta kuin erikoistua.

Mikä tietysti tarkoittaisi sitä, että bulkin sijaan myytäisiin laatua ja kerrottaisiin että laatu maksaa.

Mikä tietysti edellyttäisi, että laadusta myöskin ollaan valmiita maksamaan. Jotkut ovat, jotkut eivät, mutta peruskvaakkaaja jonka mielestä jokainen sarjakuvanlukija on pätevä kritisoimaan ihan mitä vaan, että hyvyyttä on Karvisen kaltainen sujuvuus, ja taattua laatua se että tuote on tunnettu myös R-kioskin oheistuotteista ei varmaankaan maksaisi erikoistumisesta.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2011 klo 20:54:24 kirjoittanut [kivi] »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Suomalaisella sarjakuvalla menee hyvin?
« Vastaus #44 : 22.02.2011 klo 21:43:26 »
Mikä tietysti tarkoittaisi sitä, että bulkin sijaan myytäisiin laatua ja kerrottaisiin että laatu maksaa.

Mikä tietysti edellyttäisi, että laadusta myöskin ollaan valmiita maksamaan.

noin esitettynä asia toki pitää paikkansa. Laadustahan on aina valmis maksamaan.
Oli se sitten esillä kivijalkaliikkeessä, erikoiskaupassa, kirjakaupassa tai r-kioskilla.
Suomessakin on useampia liikkeitä joissa myydään laatua.
R-kioskeilta vaan on vaikeampi löytää sarjakuvaa jollei ole valistunut myymälän sisäänostaja. Niitäkin on.

Muutosta tarvitaan, seisova vesi tarjoaa pidemmän päälle vain myrkyn siitä olen samaa mieltä.
Oma epäilyni on ollut sille että nykymeno jatkuu ja hyllytilan vapautuessa sitä kasvatetaan oheiskrääsällä ja makeisilla(kyllä, kirjakaupoissa myydään makeisia) ei uusilla varsinaisilla kirjakauppatuotteilla.
Eli ihan oman havainnoinnin perusteella.

Kivi: peruskvaakkaajaa on mahdoton määrittää koska makuja on yhtä monia kuin ihmisiä. tuo on sama jos sanoisi että kaikki sarjakuvantekijät tekevät vain Aku Ankkaa.
Mutta kun kaikki eivät halua vaintehdä tai lukea Aku Ankkaa, osalle se piisaa ja se on heidän asiansa.

Se mistä minä olen puhunut on se että sen sijaan että sanottaisiin "haista paska kun luet Karvista!" on "luet Karvista vai? ei sitten tällainenkin sarjakuva kiinnostaisi?"
Mutta ei väkisin.