Helsinkiläisen Sulake Labs Oy:n toteuttama kaupallinen virtuaalimaailma voitti Ars Electronican Net Exellence -sarjan. Kultainen Nike -palkinto on arvoltaan yli 10 000 euroa.
![]() |
Itävallan Yleisradiyhtiö ORF -järjestää vuosittain tämän Euroopan arvostetuimpiin kuuluvan uuden mediakulttuurin ja sähköisen taiteen kilpailun. Ars Electronicassa on useita sarjoja. Musiikille, animaatiolle ja taiteelle jaetaan myös runsaasti kunniamainintoja. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 2700 työtä 85:stä maasta.
Habbo Hotel on 10-20-vuotiaille suunniteltu “leikkipaikka” netissä. Sen jäsenet luovat itselleen hahmon eli avatarin, ja törsäävät sitten rahojaan esimerkiksi virtuaalisten huonekalujen hankintaan. Englannissa tammikuussa 2001 käynnistyneessä palvelussa lasketaan olevan joka kuukausi yli 850 000 kävijää. Kaikkiaan se on houkutellut mukaansa yli kolme miljoonaa käyttäjää.
Habbon edeltäjä on Suomessa koeponnistettu Hotelli Kultakala. Sulakkeen innovaatiota on kopioitu ahkerasti. Nuorten parissa suositun siitä teki yhteisöllisyyden ja retrohenkisen palikkagrafiikan taitava yhdistäminen. Palvelun pyörittäjät, eli Sulakkeen asiakkaat, iloitsevat sen toimivasta ansaintalogiikasta. Habbo Hotel on kiistatta menestystarina. Sitä luomassa ovat olleet sarjakuvapiirtäjinäkin tunnetut graafikot Tommi Musturi ja Mikko Väyrynen. Kvaak onnittelee!
Lähde HS 10.9.2003