![]() |
Parhailla korkkarikaavoilla ladattua sarjakuvaherkkua
Satunnaisille korkkarilukijoille ensimmäisenä sarjasta nousevat mieleen stereotyyppiset pahat sakut, rehdit vastustajat, veltot italialaiset, urhoollisuus vaaran edessä, herkullinen korkkari-saksa sekä kaavamaiset tarinat. Vähän omistautuneempi sarjan fanittaja huomaa paljon muutakin: hienot kuvittajat ja kaikkein perinteisimpiä kaavoja rikkovat tarinat. Myönnettäköön, että varsinaiset tarinahelmet ovat sarjassa harvinaisuuksia, mutta kyllä niitä löytyy, kuten tämä massiivinen kooste osoittaa.
![]() |
Piirtäjämestari Jose Maria Jorgen pikkutarkkuus edustaa korkkarien parhautta.
|
Opuksen on koonnut brittiläisen Commando-lehden toimittaja George Low. Saarivaltakunnassa teos julkaistiin nimellä The Dirty Dozen. Low’lla on liki 50 vuoden näkemys ja kokemus sikäläisen lehden toimittamisesta. Tarinoiden valintaprosessi on ollut luonnollisesti varsin subjektiivinen, joten tuskin tässä käsillä kuitenkaan on 12 absoluuttisesti parasta commando-tarinaa (puhumattakaan Korkeajännitys-tarinasta, sillä kotoisa korkkari aloitti liki 10 vuotta ennen Commandon lanseerausta…). Tusinan verran hemmetin hienoja sotatarinoita tässä koosteessa joka tapauksessa on. Jokaisessa tarinassa on jokin pieni koukku, joka nostaa seikkailun keskinkertaisuuden alhosta.
Kirjan esipuheessa Low kertoo kuinka ensimmäiset Commando-kirjoittajat olivat pitkälti sotaveteraaneja, joilla oli aiheen yleinen tuntemus hanskassa. Myöhemmille kirjoittajille tekstin tuottaminen on vaatinut aiheen opiskelua. Kun katsoo kirjaan valittuja tarinoita, ei ole vaikea arvata, kumman sukupolven kirjoittajia Low enemmän arvostaa. Kaikki koosteen tarinat on alkujaan julkaistu 1960- ja 70–luvuilla. Suomessa kirjan 11 tarinasta kymmenen on julkaistu 1970-luvulla, jota moni pitääkin juuri sinä kultaisena korkkarivuosikymmenenä. Yksi kirjan tarinoista julkaistaan Suomessa nyt ensimmäistä kertaa.
Korkeajännityksen viehätys
Korkeajännitys on useimmiten erittäin kaukana sodanvastaisuudesta. Sodanjälkeisessä Englannissa, akselivaltojen kukistumisen jälkeen ja ennen Vietnamin sotaa, isänmaallisuus on ollut huipussaan. Kriittisiä kannanottoja voitokkaaseen sotaan tuskin juurikaan suvaittiin. Tähän koosteeseen valitut tarinat kuvastavat juuri tätä aikakautta. Pelkurin tai petturin palkka on armotta kuolema. Urhoollisuus ja kuoleman halveksinta ovat hyveitä. Monista sotaelokuvista ja TV-sarjoista sekä myös sarjakuvista tuttu ahdistus ja piinaava kuolemanpelko loistavat poissaolollaan. Korkkarin tarkoitus ei ole koskaan ollut tarkastella sotaa kriittisesti, vaan tarjoilla poikamaisia seikkailuja ja viihdettä. Ehkäpä sodan romantisoiminen onkin ollut juuri se oikea lääke, jolla on parannettu nimenomaan sodan aiheuttamaa ahdistusta – niin Suomessa kuin Englannissa. Ja siksi Commando ja Korkeajännitys ovat jaksaneet uljaasti tähän päivään saakka.
![]() |
Kolme kuvariviä samalla sivulla on korkkareissa harvinaista herkkua.
|
Korkkaritarinat toimivat kuin junan vessa omilla vahvuuksillaan. Ytimekkäät juonet, tutut korkkarikaavat ja asialleen vihkiytyneet kuvittajat takaavat sen, että tarinat vain harvoin jättävät lukijan pettyneeksi. Vaan on Korkeajännityksessä puutteitakin. Pieni sivukoko jättää taiteilijoille yleensä varsin vähän tilaa improvisointiin ja irrotteluun. Sama pätee kirjoittajan kohdalla, sillä tarinat on sidottu ennakkoon todella tiukkaan määrämittaisuuteen – 64 sivuun. Nämä rajoitukset samalla erottavat todelliset tekijämiehet tavallisesta puurtajasta. Jo tätäkin opusta selailemalla huomaa, että ne tunnetuimmat mestarit, Jose Maria Jorge ja Gordon Livingstone, joilta tässä koosteessa on ilahduttavan monta tarinaa, erottuvat oitis edukseen jo pelkällä pyrkimyksellään rikkoa vakiintuneita käytäntöjä esim. ruutujaossa. Sen sijaan esimerkiksi Arthur Flemingin, kelpo kuvittaja hänkin, ainokainen tarina koostuu lähes tyystin kahden alekkaisen ruudun sivuista.
Hyvää toimitustyötä
Kirjan ulkoasu on upea. Liki 800 sidottua sivua saavat lukijan hetkeksi hämilleen. Uskaltaako tätä edes avata kunnolla? Rohkea kädenliike ja sivut tottelevat nätisti eivätkä puolipehmeät pahvikannet vaikuta turhan jäykiltä. Hyvää työtä! Painojälki on enimmäkseen kirkasta ja selvää. Käytetyissä rastereissa havaitsee hyvällä tahdolla pientä kuvioitumista, mutta se ei ole kovin häiritsevää. Painojälki on siis keskimääräistä parempaa kuin mihin esim. 1970-80–lukujen Korkeajännitys-lehdissä on saatu tottua. Saadussa arvostelukappaleessa olivat jotkut mustat kohdat levinneet töhryisesti yli viivojen, mutta tämä ongelma ei ilmeisesti riivaa koko painosta. Tarinoiden käännöstyö oli tehty kokonaan uusiksi. On makuasia, pitääkö uusista vai vanhoista käännöksistä enemmän. Uudet käännökset ovat olleet pakon sanelemia, sillä toimituksen omasta arkistosta löytyvät vain uusimmat julkaisut.
![]() |
Mustetahratesti a la Gordon Livingstone
|
Tämän Korkeajännitys-koosteen puutteet löytyvät toimituksellisesta osuudesta. Korkeajännitys-lehdessä vallitsi pitkään perinne, että kirjoittajia ja taiteilijoita ei mainittu. Sama käytäntö on ollut valloillaan useimmissa muissakin sarjakuvissa. Vuosien saatossa lukijat ovat oppineet tunnistamaan omat suosikkipiirtäjänsä ja vaatineet nimet esille ja tietoja idoleistaan. Näin on käynyt myös korkkarissa, mistä osoituksena on Jorgelle ja Livingstonelle suunnatut omat spesiaalijulkaisunsa. Tarinoiden kirjoittajat eivät ole päässeet samaan asemaan, koska heidän kädenjälkeään on luonnollisesti vaikeampi tunnistaa. Tämä julkaisu olisi tarjonnut jo esipuheessa George Low’lle, jolla varmasti tietoa olisi riittänyt, mahdollisuuden nostaa kirjoittajien nimiä esiin. Tämä mahdollisuus tuli tyystin hukatuksi. Lähes yhtä harmittavaa oli se, että sisällysluettelossa ei mainittu edes kuvittajien nimiä tai tarinoiden alkuperäisiä julkaisuvuosia, vaikka ne olivat toimituksella tiedossa. Ja juuri tähän julkaisuun olisin kaivannut vaikka kuinkakin lyhyitä tekijäesittelyitä ansioituneimmista korkkari-taiteilijoista.
Briteissä tämä kooste sai suuren suosion ja jatko-osat ilmestyivät nopeasti kauppojen hyllyille. Toivottavasti Suomessa käy samoin. Hyvien tarinoiden lisäksi tarjoutuisi uusi tilaisuus korjata tämän kirjan tiedolliset puutteet.
KORKEAJÄNNITYS: Maalla, merellä ja ilmassa – 12 parasta Korkeajännitys-tarinaa
Piirtäjät: Arthur Fleming, Galindo, Jose Maria Jorge, Eustaguio Segrelles, John Ridgway, Sanches Cortes, Matias Alonso, Gordon Livingstone
Suomentaja: Anssi Alanen, Marko Kantola, Moog Konttinen, Antti Marttinen, Veikko Malmberg
Toimittaja: Antti Marttinen
Koonnut: George Low, Commando-lehden toimittaja
Sivumäärä: 784, mustavalko, sidottu, puolipehmeät pahvikannet
ISBN: 978–952-233-339-1
Suositushinta: 29,90€
Painopaikka: SAF – Tiskarna Koper, Slovenia, 2010
Julkaisija: Egmont Kustannus
Kirjan seikkailut
SISÄMAALAIVUE * INLAND NAVY Kuvittaja: Arthur Fleming
Comm.#882 First published: October 1974 (KJ 2/76)
KIVÄÄRI, KIROUS JA KUOLEMA * RILEY’S RIFLE Kuvittaja: Galindo
Comm.#994 First published: December 1975 (KJ 5/77)
VILLIINTYNEET ÄSSÄT * ACES WILD Kuvittaja: Jose Maria Jorge
Comm.#489 First published: July 1970 (KJ 5/73)
KUOLEMAN KILPA-AJO * TROUBLE SPOT Kuvittaja: Eustaguio Segrelles
Comm.#327 First published: April 1968 (KJ 13/71)
MUSTANG-PARTIO * MUSTANG PATROL Kuvittaja: John Ridgway
Comm.#700 First published: December 1972 (KJ 4/74)
KUOLEMAN PARTIO * DEATH PATROL Kuvittaja: Sanches Cortes
Comm.#404 First published: May 1969 (KJ 22/78)
LAIVANUPOTTAJAT * THE SHIP BUSTERS Kuvittaja: Jose Maria Jorge
Comm.#657 First published: June 1972 (KJ 1/74)
SODAN PYÖRÄT * BATTLE WAGON Kuvittaja: Matias Alonso
Comm.#422 First published: August 1969 (KJ 21/71)
KOLME… KAKSI… YKSI… NOLLA! * THREE… TWO… ONE… ZERO! Kuvittaja: Gordon Livingstone
Comm.#974 First published: October 1975 (KJ 12/76)
MERKILLISET MÖRSSÄRIT * MARCH OF THE MONSTERS Kuvittaja: Gordon Livingstone
Comm.#885 First published: November 1974 (KJ 6/76)
RAUTA-ROGAN * MAN OF IRON Kuvittaja: Eustaguio Segrelles
Comm.#358 First published: September 1968 (KJ 13/69)
LIITOKONE-ÄSSÄ * GLIDER ACE Kuvittaja: Gordon Livingstone
Comm.#132 First published: September 1964 (ei suom.)