Vihreä Lootus terrorisoi Virginia CityäNizzin kirjoittamassa Letterin jäähyväistarinassa, järjestyksessäkahdennessatoista Maxi-Texissä.
Kobran Myrkky, Maxi-Tex 12
![]() |
Villan näkemys Kobrasta
|
ItalianTex-vastaavalta ja -kustantajalta, Sergio Bonellilta, sai GuglielmoLetteri mieleisensä työn: ryhtyä kuvittamaan vauhdikastamafiapainoitteista tarinaa Pohjois-Amerikan kiinalaiskortteleista. Mieson osoittanut aiemmilla tyylinnäytteillään olevan se ainoa oikeakuvittamaan kiemuraista tarinaa kiinalaisten keskinäisistätaisteluista, joka pikkuhiljaa rupeaa kiinnostamaan myös valkoisia,etupäässä rangereita Tex Willeriä ja Kit Carsonia.
![]() |
Keskenloistavan piirrostyön noutaja tuli Letterillekin. Texin piirroksendynaamisen ja tapahtumarikkaan kuvauksen mestari Guglielmo kuoli viimevuoden helmikuussa kahdeksankymmenen iässä. Komean uran päättyminenkesken maxi-Texin piirtämisen merkitsi töitä myös Raffaele DellaMonicalle.
Piirtäjämestari Letteri kuvittimonen monta tarinaa, valitettavasti ikä ei tullut hänellekään yksin.Viimeiset kymmenen vuotta piirros meni koko ajan alaspäin, viivapaksuni ja hahmotus vaikeni. Ensimmäinen Suomessa julkaistu tarina oliSalaperäinen herra “P” (TW 4/1973, kronikka 14). Letteri oli mukanakehittämässä Texin hahmoa. Järjestyksessä vasta kuudes Texin piirtäjä*oli mukana kuvittamassa Texejä alkuperäisen tekijän, AurelioGalleppiinin kanssa 1960- luvulla, jolloin sarja ja sen päähenkilöthakivat muotoaan. Minulle Letteri edustaa länkkärikuvittajienaatelistoa! Rauha miehelle, hän jos kuka jää Texin piirtäjienhistoriaan merkittävänä henkilönä.
![]() |
Kobran hampaat iskivät
|
Maxi-Texitovat henkilökohtaisesti minulle edustaneet Texin parhaimmistoa, ilmanaikataulua ja kokorajoitusta tehtyjä tarinoita. Ehkäpä juuri siitäsyystä Kobran myrkky oli edustajana loppuvuoden suuralbumin, Cochisenkultakanjonin kanssa omaa tämän vuosituhannen top kymmentäTex-tarinoissa! Nizzi näytti jälleen todellisen itsensä tämän tarinanmyötä. Melkein mieleeni tulivat lännen satusedän kulta-aika, eli aikaennen loppuun palamista ja Mefistoa.**
Kobranmyrkyn asetelma on klassista Texiä, etenkin jos puhutaan Letterinkuvittamista tarinoista: kaivoksilta tulleita vaunuja ryöstellään,Virginia Cityä terrorisoidaan. Kaikki on lähtöisin salaperäisen,naamioidun pomon juonista. Pesäpaikkaa kopla pitää ovelasti keskelläkaupunkia, kaupallisen imperiumin kätköissä. Mieleen muistuu montaTex-tarinaa, jossa lähtökohta ja asetelma ovat samoja. Monesti näissätarinoissa kuvittajana on toiminut kyseinen yksinkertaisen, muttaaggressiivisen kuvauksen mestari, Guglielmo Letteri.
Parempaapiirtäjää tarinalle ei siis voitu valita. Valitettavasti (jaodotetusti) kahdeksankymppisen, kuolemaa tekevän miehen piirros ei olesamaa luokkaa, kun taitelijauransa huipulla olleena. Tästä syystäKobran myrkyn taso laski hieman piirroksen takia. Todellisuudessateräsvaari Letteri ei olisi millään malttanut luopua Texinkuvittamisesta, Sergio Bonelli määräsi hänet kuvittamaan NizzinMaxia***. Erään väittämän mukaan Bonelli määräsi Nizzin kirjoittamaansitkeälle piirtäjävanhukselle tarinan, jotta tämä ei pilaisi vanhojenpäiviensä kuvituksella normaalisarjaa.
Juuriedellä mainitsemani perusteen mukaan Raffaele Della Monica oli juurioikea mies piirtämään sarjan loppuun ja täydentelemään ja paikkailemaanvanhan miehen piirrosta. Della Monican taide jäi kuitenkin siinä määrinvähäiseksi, että arvosteleminen sen perusteella on hankalaa. SuomessaDella Monican taidetta ei ole aiemmin Texissä nähty, tuskin tullaannäkemäänkään. Sen, mitä miehestä edellä mainitun syyn perusteella voisanoa, sisältää pelkkää kehua Della Monicaa kohtaan.
![]() |
Della Monican jälkeä
|
Vaikkatarinan kerronta miellyttää ja juoni etenee makuuni sopivaa vauhtia,Nizzi on tarinoidessaan ja tätä ideoidessaan tuhlaillut kiinalaisilletarkoitettuja nimiä: toki ymmärrän, että kiinalaiskortteliin mahtuupaljon jengejä ja niille täytyy olla nimi, mutta samalla näiden mukanahävisi monelta tulevalta tarinalta nimiehdotus tarinalle. Myönnän, ettänimet ovat omaperäisiä, eikä todellisuudessa niitä ollut aikaisemminmuussa yhteydessä käytetty (liekö omaperäisyyden lisäily myös ystävämmeJukka Nymanin ansiota), meni allekirjoittaneelta nimet sekaisin.Kilpailevana joukkona oli varsin naispainotteinen joukkio, Sininenlyhty, Kobran joukon nimi taas oli Vihreä Lootus.
Hedelmällisempääolisi ehkä käyttää johtaja-Kobraan liittyvää joukon nimeä, vaikkakäärmeperhe, tai joku muu suussa sulava sana yhdistäisi VirginiaCityssä pelkäävien tavallisten kaduntallaajien hahmottamaan joukonkuuluvan pelätylle Kobralle. Menee siinä koko ajan teollistuvammanKiinan kansalaisilla sormi suuhun, kun pitää miettiä, että mikäs nytolikaan tämä ryhmä ja kenen puolella he ovat ja minkä asian edestätaistelevat, vai taistelevatko ollenkaan. Voihan kyse olla vanhojentätien teeryhmästä. Lisäksi sekoittaa kiinalaisen yhteiskunnanpäähahmot, hyvyyden ja päinvastoin pahuuden perikuvat. Voi raukkoja,kun on paljon päänvaivaa.
Kuten josanottua, muutamasta pienestä parantelunvarasta huolimatta tarinastajäi hyvä maku suuhun jopa siinä määrin, että paatuneidenTex-keskustelijoiden äänestyksessä ääneni vaihtui Rio Hondosta Kobranmyrkkyyn. Ei ole paljoa vaadittu, että kruunataan meikäläisen 2000-luvun top kymmenen listoille Tex- tarinoissa, sen verran huonoksi ontaso päässyt, valitettavasti. Jos tämän tarinan olisi piirtänytneljäkymmentä vuotta nuorempi Letteri, tai kokonaisuudessaan RaffaeleDella Monica, olisi se ansainnut muistomerkin meillä. Albumikin olisipäässyt ylähyllylle osoituksena siitä, että lukeminen tapahtuusilkkihansikkain!
*Osa aiemmista piirtäjistä oli avustajia, Letteriä ennen varsinaisiapiirtäjiä (enemmän piirtäneitä) olivat Erio Nicolo ja AurelioGalleppiini.
**Claudio Nizzin kirjoittaessa tarinaa tunnetulle Texinpiirtäjälle, Claudio Villalle 90- luvun alussa joutui hän väistymääntöistään hetkeksi täydellisen loppuun palamisen, burnoutin myötä. Tämäjätti paikan auki uusille, lupaaville tarinanikkareille, kuten MicheleMeddalle, Mauro Bosellille ja Decio Canziolle. Näistä vain Boselli jäiBonellieditoreen ansaitsemaan leipäänsä vakituisesti.
***Tarina on Letteriä varten tehty, siitä syystä klassinen Letteriin nähden.
Kuvat toimitti Kobran Myrkyn toimittaja, Asko Alanen. Kiitos niistä!
Keskustelua Tex Willeristä Kvaakissa
Keskustelua Maxi-Texeistä Kvaakissa
Tulevista Texeistä ja muistakin lännensarjoista tietoa
Teksti: Claudio Nizzi
Taide: Guglielmo Letteri ja Raffaele Della Monica
Kannen taide: Claudio Villa
Suomennos: Jukka Nyman
Toimitus: Asko Alanen
Sivumäärä: 336
Egmont-Kustannus