Millaista oli uutistoimituksessa, kun koronauutiset vyöryivät jokapäiväisenä leipänä kuvaruutuihimme? Tästä kertoo uutisgraafikko Tiina Paju tuoreessa sarjakuvassaan.
Ensimmäisen koronakevään aikana pohdittiin, että seuraavana syksynä ilmestyy varmasti paljon koronaa käsittelevää kirjallisuutta. Sitä ei loppujen lopuksi tainnut paljoakaan tulla, uusi tilanne jatkuessaan vaati enemmän aikaa tulla käsitetyksi ja käsitellyksi. Koronan alkuvaiheiden tunnelmia tuli osin sattumalta taltioiduksi Solja Järvenpään toimittamaan ja kustantamaan Päivän sarjakuvaan, jossa useat sarjakuvatekijät kertoivat mitä heille tapahtui 1. huhtikuuta 2020.
Tiina Paju tunnetaan parhaiten Sari Luhtasen kanssa tekemästä Maisasta ja Kaarinasta. Paju ja Luhtanen saivat Suomen sarjakuvaseuran Puupäähattu-tunnustuksen samana vuonna 2019. Maisa ja Kaarina ovat ilahduttaneet lukijoita eri lehdissä ja julkaisuissa vuodesta 1989 lähtien.

Uusi aluevaltaus
Vaikka Paju on pitkänlinjan sarjakuvantekijä, kuvittaja ja graafikko, niin lokakuussa 2018 alkanut uutisgraafikon freelance-pesti oli kokonaan uusi aluevaltaus. Uuden elämänvaiheen alku on hyvä startti uudelle sarjakuvalle, vaikka työantaja heti aluksi toteaakin:
– Sun ei sitten tarvitse olla meille lojaali. Ei mekään olla sulle lojaaleja.
Ensimmäiset kymmenen sivua Paju käy läpi Yleisradion eri uutistoimitusten työskentelytapoja ja suuren organisaation toimintaa. Sitten ollaankin koronauutisten ja -rajoitusten maailmassa. Pohjustus on tarpeen, sillä näihin muutamiin vuosiin mahtuu useampi konsultti ja organisaatiomuutos. Lisäksi graafikoista tulee visuaalisia journalisteja.
Freelancerin toimet ja tehtävät vaihtelevat. Pajun sarjakuvapäiväkirjasta tuleekin katsaus suuren uutisvälittäjän alati vaihtelevaan ja kiivasrytmiseen toimintaan. Loppusivuilla selviää, ettei uutispäivän läpivienti ole rutiinia edes konkariankkureille.
Koronan kuvittaminen
Keväällä 2020 uutisgraafikoiden oli etsittävä ja keksittävä kuvamateriaalia erilaisten koronauutisten taustalle. Kansainvälisistä kuvatoimistoista oli tähän huonosti apua. Vuoden 2021 lopulla tilanne oli jo aivan toinen. Silloin korona-hakusanalla löytyi yli 10 000 vaihtoehtoa. Pajun sarjakuvassa painottuu teksti ja tekstillä kertominen, ei niinkään kuvitusratkaisut ja kuvakerronta.

Kuvat on eri vaiheissa pitänyt valita huolella. Esimerkiksi rokotusten alkaessa piikkien kuvia piti välttää, ettei uutiset herättäisi rokotuskammoa. Ylen uutiset olivat yhteisellä asialla.
Vaikka kolmannen koronavuoden alussa on tuntunut, että menneet pari vuotta ovat olleet yhtä sumuista pötköä, niin Pajun muistiinmerkinnät kertovat toista. Tartuntalukujen mittasuhteet ovat muuttuneet, ja alkuaikojen suuret luvut tuntuvat nyt pieniltä. Toleranssi on kasvanut.
Kokonaisuutena Pajun sarjakuvapäivä kirja on enemmän katsaus Yleisradion uutistoiminnan taustoihin kuin korona-aikaan. Tämä on onnistunut näkökulma, sillä kansalaisten arvostaman uutisvälityksen arkea on harvemmin avattu. Kulisseihin kurkistaminen ei vähennä yhtään luottamusta, jota suomalaiset iltauutisia kohtaan tuntevat.
Tiina Paju
Uutisista hyvää iltaa – Korona-aikaa uutistoimituksen nurkasta nähtynä
ISBN 978-952-7160-51-0
Suuri Kurpitsa 2022
52 s., pehmeäkantinen, värikannet, mustavalkea sisus
Pajun uutissarjakuvablogi