Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 249678 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #525 : 20.06.2011 klo 09:21:49 »
Tajuan Maran murheet!

Minä teen omien sarjakuvieni( silloin HARVOIN kun olen niitä tehnyt....en ole niitä koskaan laittanut galleriaani)  puhekuplat sabluunoilla. Minulla on iso sabluuna, jossa on erikokoisia ympyröitä. Sieltä on helppo valita sopiva puhekupla, kun tiedän, kuinka paljon tekstiä ruutuun tulee.
Ja tekstaaminen on myös tärkeä elementti. Esimerkiksi Moebius on joissakin sarjakuvissaan käyttänyt samaa leikkaa liimaa tekniikkaa. Eli tekstaus liimataan erikseen puhekuplan sisään. Näpertelyähän se on!

Olen tehnyt myös sellaisia Moebius tyyppisiä juttuja, joissa puhekulpan ei tarvitse ollla niin täydellinen kuin sen pitäisi olla ;). Mutta kun teen realistista sarjakuvaa, niin silloin puhekuplan pitää olla hyvin tehty.

Tässä linkissä erinomainen esimerkki leikkaa liimaa tekniikasta puhekupliin

http://www.comicartfans.com/GalleryPiece.asp?Piece=772035&GSub=115996

Minusta Moebiuksen tekstaus on upeaa. Onkohan tuosta  tehty mitään valmista fonttia, niin voisi itsekkin saada jotain uniikkia Moebiusta omiin juttuihinsa?
« Viimeksi muokattu: 20.06.2011 klo 09:42:21 kirjoittanut Orjan May »

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #526 : 20.06.2011 klo 10:21:10 »
Ympäröivät ihmiset ovat ehdottaneet minulle blogin yms perustamista.Kouluihin hakutyöt ovat kesken ja Vaarin 80-vuotis potretti luonnosvaiheessa.Tulin (taas) siihen lopputulokseen että vuorokaudessa on liian vähän tunteja,ideoita ja 'haaveita' tulevista töistä riitää. Kait on vähennettävä yöunia että piirtäisin sen uniajan(?)
Toisaalta jos en nuku kunnolla se näkyy jäljessä automaattisesti.
Kerätäänkö adressi sen puolesta että vuorokauteen lisätään vaikkapa 6h lisää?
(vuorokausi=30h) Kuulostaa aika luonnottomalta.
Kello- viiden- tee.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #527 : 21.06.2011 klo 22:03:33 »
...Tulin (taas) siihen lopputulokseen että vuorokaudessa on liian vähän tunteja...
...Toisaalta jos en nuku kunnolla se näkyy jäljessä automaattisesti.

Totu siihen.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #528 : 22.06.2011 klo 00:01:18 »
Tai sitten vääntää "36 tuntia hereillä, 12 tuntia pedissä", kuittaa unet kunnolla kerralla ja yllättävästi saa enemmän aikaan 36 tunnissa kuin kahden 18 rupeamassa. Mutta se nyt vaatii pitkää pinnaa kanssaeläjiltä valitettavasti.

Juuso Laasonen

• Space Mongol
  • Jäsen
  • Khan of khans, master of the skies!
« Vastaus #529 : 22.06.2011 klo 02:20:41 »
Käsitekoisten puhekuplien teko on minulle hankalaa. Niistä ei tule tarpeeksi kliinisiä.

Minusta olisi hienoa jos itselläni olisi vastaava ongelma, mutta ei.

Kyseessä on aivan päinvastainen ongelma- puhekuplat näyttävät hyvinkin kliinisiltä kuten kuuluukin, efektit taas siltä kuin ne olisi kaivettu suoraan photarin efektikirjastosta... tosin niin on kaikki loputkin asiat sivuillani! Havaitsin tussausjälkeni olevan sen verran "siistiä" että viivassa ei ole paljoakaan eloa ja se on välillä hiukan liiankin ohutta.

Onneksi tietokoneet on keksitty ja pystyin korjailemaan edellisten sivujen kämmit pois... työvälineisiin tuleekin sitten muutoksia, paksumpaa tussia & sivellintä kehiin!

Sitä ennen kuitenkin nukun...

Inka

• Jäsen
« Vastaus #530 : 23.06.2011 klo 20:37:03 »
Huh. Tuli taas sellainen olo etten pysty tähän. Tarina alkaa olla kirjoitettuna, kuvakäsis menossa, mutta en vain osaa piirtää.
Harmittaa ne kaikki vuodet jotka tuhlasin kun yritin tavoitella kliinistä manga-tyyliä. Tuntuu että oma viiva kuoli ja nyt en saa sitä hereille en sitten millään. Mittasuhteet sekaisin enkä enää millään tajua, minkä ihmeen kokoiset ovat oikean ihmisen silmät.
äh

Mara

• Jäsen
« Vastaus #531 : 23.06.2011 klo 23:20:44 »
Minä kulutin elämäni ensimmäiset 15 vuotta käytännössä kömpelöiden perunanenien piirtämiseen. En osannut enkä halunnut piirtää mitään muuta. Näin jälkeenpäin sellainen ärsyttää. Nyt olen harjoitellut suhteellisen realistista tyyliä noin 4 vuotta, ja arvelen tavoittavani jotakin. Hyvä en ole vieläkään. Ei tyylin muutos hetkessä tapahdu.

Mittasuhteissa auttanee Andrew Loomisin klassikko Figure Drawing for All It's Worth. Ja puhdas harjoittelu. Loppujen lopuksi kirjatieto antaa vain avaimet, soveltaminen täytyy tehdä itse. Viivan kuolemiseen voi auttaa uuden välineen käyttöönotto, tai erilaisten, itselle uusien sarjakuvatyylien tutkiminen. Mistä sitä tietää, vaikka esimerkiksi 30-luvun amerikkalaisista sarjakuvista löytyisi jotakin, mikä mullistaa maailmasi.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #532 : 25.08.2011 klo 14:52:26 »
Stressi koulupaikasta vaivaa. En ole saannut juuri mitään uutta aikaiseksi viimepäivinä.
Satunnaisia onnistuneita viivoja tulee mutta se ei riitä. Ei alkuunkaan , luultavasti vaadin liikaa itseltäni mutta en siedä sitä että focus menee. Sitä saa sitten hakea koirien ja kissojen kanssa. Hetkellisesti tuntuu että piirtäminen ei ole juttuni , viha/rakkaus suhde on kuulema yleinen. Kun puhutaan taiteesta.
Kello- viiden- tee.

OM

• Jäsen
« Vastaus #533 : 25.08.2011 klo 15:31:14 »
En tiedä, mutta jotenkin sitä laiskistuu kun ikää tulee lisää. Ei ole enään sallaista inspiraation paloa kuin nuorena, kun jaksoi ja jaksoi tuhertaa kynän ja paperin kanssa. Nyt sitä on suorastaan joskus pakotettava itsensä piirustuspöydän eteen ja ideoitava jotakin paperille. Pisimmillään on mennyt miltei vuosi kun ei ole vakavasti piirtänyt mitään kunnollista.   En toisaalta usko siihen, että luovuus ihmiseltä katoaisi mitä enemmän ikää tulee, mutta ehkä sitä laiskistuu jotenkin.
Mutta sen olen huomannut, että pitäisi piirtää joka päivä jotakin, sillä pitkien taukojen jälkeen se vaatii taas totuttelua, että saa viivan eläväksi ja kuvituksista eläviä ja dynaamisia kokonaisuuksia.
Se minua harmittaa kovasti, että näkö alkaa pikku hiljaa rempata ja pian taitaa tarvita silmälasit kun ei näe tehdä kunnollista viivaa hieman hämärämmässä valossa
Mutta eniten minua murehduttaa tällä hetkellä motivaation puute. Siksi nyt hakusessa inspiraatiota jostakin. Minulla on onneksi joitakin puolivalmiita piirroksia laatikossa, jotka voisi viimeistellä ja saada kokea luomisen ja  onnistumisen iloa jälleen pitkästä aikaa. Mutta jokaisella on omat murheensa...kait?  Harmittaa kovasti se, että eräs ulkomainen kustantaja oli kiinnostunut minun sci-fi aiheisista kuvistani ja pyysi saada muutaman lisänäytteen. Tuosta saamastani sähköpostista on kulunut jo toista vuotta enkä ole vieläkään saanut mitään kunnollista aikaiseksi. Ovatkohan enään edes kiinnostuneita, kun meikäläisestä ei ole kuulunut mitään! Olisivat maksaneet tosi hyvin kansikuvista. Mutta ei auta itkeä.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2011 klo 08:13:34 kirjoittanut Orjan May »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #534 : 25.08.2011 klo 15:42:07 »
 Harmittaa kovasti se, että eräs ulkomainen kustantaja oli kiinnostunut minun sci-fi aiheisista kuvistani ja pyysi saada muutaman lisänäytteen. Tuosta saamastani sähköpostista on kulunut yli vuosi enkä ole vieläkään saanut mitään kunnollista aikaiseksi.
AIAIAIAAIAIAAI!!!!
Veikkaan että tuommoisia sähköposteja ei tule kovin usein. Nuo pitäisi kyllä hoitaa kunnialla kotiin.

OM

• Jäsen
« Vastaus #535 : 25.08.2011 klo 15:49:51 »

Henkilö joka on tehnyt minulle värityksiä luki myös saamani vastauksen kustantajalta ja keskustelin hänen kanssaan siitä, että voisiko hän värittää kustantajan pyytämät lisänäyte kuvitukset kun saan ne valmiiksi. Hän lupasi väritellä...mutta minä en tosiaan tarttunut tilaisuuteen ja nyt ei voi kuin valitella menetettyä mahdollisuutta.  Elämä on....sanottiin DNA mainoksessa.....sucks!  Minulla oli tuolloin tosi paha masennus meneillään ja se osaltaan oli syy saamattomuuteeni etten saanut kuvia aikaiseksi. Mutta kiva että tälläinen murhe osio on kvaakissa, jossa voi purkaa mieltään.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2011 klo 15:51:38 kirjoittanut Orjan May »

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #536 : 25.08.2011 klo 15:50:42 »
En tiedä, mutta jotenkin sitä laiskistuu kun ikää tulee lisää. Ei ole enään sallaista inspiraation paloa kuin nuorena, kun jaksoi ja jaksoi tuhertaa kynän ja paperin kanssa. Nyt sitä on suorastaan joskus pakotettava itsensä piirustuspöydän eteen ja ideoitava jotakin paperille.

Motivaation katoaminen voi varmaan johtua monestakin eri syystä. Sinun kannattaa pohtia, oletko mahdollisesti masentunut. Masennus aiheuttaa aloitekyvyn ja motivaation heikentymistä, mutta sille ongelmalle on onneksi tehtävissä paljonkin.

Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #537 : 25.08.2011 klo 15:54:12 »
Motivaation katoaminen voi varmaan johtua monestakin eri syystä. Sinun kannattaa pohtia, oletko mahdollisesti masentunut. Masennus aiheuttaa aloitekyvyn ja motivaation heikentymistä, mutta sille ongelmalle on onneksi tehtävissä paljonkin.

'Masennusta olen tässä pohtinut omalla kohdallani jo  jonkin aikaa.
Mites semmoisen voi diagnosoida?

OM

• Jäsen
« Vastaus #538 : 25.08.2011 klo 15:55:20 »

CryingBlueRain...olin juuri maininnut masennuksesta kun laitoit viestisi. Masennus ei todellakaan ole hyvä ystävä vaan asia, joka voi pahimmillaan viedä ihmisiä itsemurhiin. Tiedän tämän hyvin, sillä vajaa kuukausi sitten ystäväni poltti itsensä metsikössä bensalla täällä Helsingissä.  Siitä oli lehdissäkin. Mutten halua puhua siitä enempää, Tiedän mitä se voi tehdä'.

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #539 : 25.08.2011 klo 16:09:08 »
Poltti itsensä bensalla? Vaikea kuvitella mitään karmeampaa. En osaa sanoa muuta kuin että huh huh.

Tertsi: Jos on alavireinen, väsynyt, hyvin usein (ei tietenkään aina) allapäin, motivaatio ja keskittymiskyky hukassa, kaikenlaisten aloitteiden tekeminen vaikeaa, arkirutiinienkin hoitaminen maistuu puulta eikä sitä aina jaksaisi tehdä...niin, no, silloin on syytä epäillä masennusta. Mutta ei kuitenkaan kannata tehdä mitään omadiagnooseja, vaan hakeutua asiantuntijan luokse, jos vähänkin tuntee aihetta olevan - voi aloittaa ihan terveyskeskuslääkäristä.

Masennusta hoidetaan ainakin lääkityksellä ja terapialla. Omien kokemusten ja joidenkin tutkimustulosten mukaan myös liikunnasta on paljon hyötyä. Ongelma on tosin siinä, että masentuneen on vaikea löytää motivaatiota liikuntaan.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2011 klo 16:11:01 kirjoittanut CryingBlueRain »
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.