Luulin aina että strippisarjakuvien piirtäminen olisi helppoa, mä saan tästä sitten jotenkin niin vaikeeta.
Pelkkä koko jo pelottaa, jotenkin niin hirveen ahtaan ja matalan tuntusta piirtää, ettei saa edes puhekuplia kunnolla mahtumaan. Ja piirränkin vielä sen verran isoon kokoon ettei pitäs olla ongelmia, mutta kun koittaa tulostaa siihen sanomalehden julkaisukokoon, tuntuu vaan että pienenee liikaa eikä mummot saa sitten teksteistä selvää. Ja silmätkin välillä joutuu piirtämään pisteinä kun ei millään tunnu mahtuvan, ja sillon kun mahtuu niin pelkää miltä ne tulee näyttämään julkaisukoossa.
Erittäin tuttu ongelma jolla olen itsekin pilannut monta tarinaa

On samantekevää onko originaalikoko iso vai pieni, sen pitää olla juuri oikea suhteessa kynään jolla piirretään, ja suhteessa sun motoriikkaasi. Maailma on täynnä esimerkkejä siitä kuinka 5 millimetriä liian matala tila sotkee sommittelun (kuuluisa esimerkki on esim se kuinka strippisarjassa FoxTrot piirtäjältä alkoivat leikkautua hahmot vääristä kohdin poikki kun tila muuttui), ja puhekuplien pitäisi olla sen kokoisia että tekstaus tulee luonnostaan oikeassa koossa (tässä voi apuviivoista olla apua). Mauri Kunnakselta aikoinaan plokkasin idean josta saattaisi olla apua: tee ekat luonnokset tarkalleen haluamaasi julkaisukokoon, sitten skannaa ne sisään ja printtaa ulos eri kokoisina (140% - 200%) ja kokeile phtaaksipiirtää valopöydällä kunnes löydät koon jossa kuplien teksti tuntuu mukavalta tekstata ja kynän tarkkuus on juuri sopiva.
Mun "luottokynäni" on ArtPen BB (jonka valmistus ikävä kyllä on jo lopetettu) niin olen valinnut kaikki muut kynät ja siveltimet niin että ne sopivat sen kanssa yhteen. Tää tarkoittaa sitä, että jos piirrän stripin, sen mulle sopiva originaalikoko on kutakuinkin 30cm leveä (300x105mm) ja jos piirrän tällaisen nykyään käyttämäni 3 vaakarivin sivun (jonka kuva-ala on julkaisukoossa 140mm leveä), kokosivun kuva-ala on 270x392mm, ruudun korkeus 276mm. Sun originaalikokosi on luultavasti eri.
Täällä on ollut paljon keskustelua siitä, kuinka kannattaisi hakea parasta mahdollista resoluutiota. Korkean reson hakeminen johonkin mikä painetaan offsetilla on kuin kiipeäisi peräpää edellä puuhun: jos viivat ovat liian hienoja näkyäkseen 1bit/600dpi -mustavalkokuvassa, ei painokaan niitä saa esiin. Jos sinulla on laserprintteri, aloita testailu tästä. Saattaa olla että joudut vaihtamaan kynää.
Joka tapauksessa kaikki nuo ongelmat ovat ratkaistavissa sen kautta, että rakennetaan alkuasetelma mahdollisimman helpoksi. Sen jälkeen silmä ja käsi kyllä tottuvat. Sarjakuvaoppaissa puhutaan paljon sivellin- ja kynäkokojen valinnasta mutta yleensä sivuutetaan se tosiasia, että ne ovat oikeita kokoja juuri sen kokoiselle originaalille jota kulloinenkin tekijä harrastaa. Marvel-piirtäjillä on vakikokoiset planssinsa, heidän työvälineensä on valittu sopimaan niihin.
Kivi