Kivi puhuu hyvin. Sanoit Aapo, ettet ole nauttinut kuukausiin piirtämisestä ja taukojakin tullut pidettyä. Totta. Minun taukoni kunnollisesta piirtämisestä on venynyt melkein vuoden pituiseksi eikä vieläkään ole sellaista kivaa tunnetta mikä joskus on ollut, että nyt olisi aika tehdä jotain uutta taas. Tänä aikana oon tehny ainoastaan pari sivellintyötä.
Olen sitä mieltä, ettei piirtämistä voi ajatella aina vain niin(en yleistä), että se olisi jotenkin hauskaa. Onhan se nautinnollista tietenkin tehdä jotain mistä pitää, mutta siinä tulisi olla mukana sellainen pieni sisäinen palo ja inspiraatio, jota itse olen nyt metsästänyt pitkän aikaa. Kun kynä ei kulje ei voi pakottaakkaan. Joskus tähän konseptiin liitty tunneperäisiä asioita, jotka ovat joskus vaikeita ja vakaviakin. Jos kynä ei jostain syystä kulje, on silloin paikallaan pitääkkin pieni tauko. Olen aikaisemmin sanonut jossain yhteydessä, että pitäisi piirtää jatkuvasti, sillä se on aina vaikeampaa mitä pitempiä taukoja pitää. Huomasin sen taas toissapäivänä itse.
Tuo mitä Kivi mainitsi uusien haasteiden ottamisesta on totta. Se saattaa motivoida kovinkin kun huomaa edistyvänsä ja kokee pystyneensä vastaamaan uusiin haasteisiin.
Puhuit Aapo siitä, että "piirtäminen on taito, joka ei tule koskaan valmiiksi". Minusta kukaan piirtäjä ei ole täydellinen eli täysin valmis. Jokainen voi ja pystyy ajan kanssa kehittymään ja parantamaan taitojaan. Siitäkin on täällä kait keskusteltu jossain yhteydessä. Olen itse huomannut tutkiessani eri taiteiljoiden gallerioita täällä kvaakissa, ja todennut, että kappas vaan, onpa kaveri/pimu kehittynyt selvästi ja se saa aina minut hyvälle mielelle. Se kertoo sen, että asian eteen on tehty työtä. Helppohan minun on tässä puhua tälläistä, kun itsekkään en ole saanut mitään aikaiseksi pitkään aikaan, mutta näin yleisesti totean vaan. Joten ei kannata surra Aapo.
Lopuksi. Mitä tulee noihin Artblokeihin joita käyt näemmä säännöllisesti katselemassa. Minua kiinnostaisi tietää, kuinka koet näkemäsi kuvat ja toisten tekemät hienot piirrokset? Tekeekö se sinut kateelliseksi tai tunnetko alemmuutta siitä, että et mahdollisesti osaa tehdä samanlaista itse? Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä ja pystyt todellakin vaikuttamaan siihen, kuinka koet toisten tekemät kuvat. Ei kannata tuntea negatiivisia tunteita toisten piirroksista vaan etsiä jotakin sellaista elementtiä, joista voit itse opii jotain. Minä yritän etsiä kuvista jotain positiivista. Jokainen heistä on aloittanut ns. tyhjästä ja vuosien saatossa ottaneet uusia haasteita ja pystyneet vastaamaan niihin. Kukaan ei synny piirtäjäksi hetkessä. Halu ja innostus siihen saattaa olla jo lapsesta saakka kuten Sy Barryllä(mustanaanion piirtäjä). Mutta työn ja uhrausten sekä uusien haasteitten kautta jokainen voi kehittyä ja kehittyykin aivan varmasti. Tsemii vaan Aapo. Vietät nyt hieman siestaa ja sitten jatkat täysillä höyryillä eix vaa? Mäkin yritän.